Resultaten 1 tot 14 van de 14

Onderwerp: Sneeuwkettingen

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2020
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Sneeuwkettingen

    Heeft iemand nog goede tips voor sneeuwkettingen?

    Voor mijn bandenmaat (255/55 R19) mogen volgens het boekje alleen platte schakels gebruikt worden van max 10,5 mm en dan vallen een heleboel kettingen af. Zelfs Pewag heeft volgens zijn eigen snow chain configurator geen geschikte kettingen.

    Audi verkoopt ze op de webshop maar die zijn momenteel niet leverbaar.

    Ik kom uit op König Easy-fit SUV 265, maar die beginnen op Amazon bij €308. Dat vind ik veel geld voor iets wat je vermoedelijk niet snel nodig zal hebben met de quattro aandrijving. Maar in Duitsland en Oostenrijk zijn kettingen toch verplicht, hoe tof je auto ook is.

  2. #2
    DH72's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2011
    Posts
    46
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Sneeuwkettingen

    Ik heb autosocks. Stuk goedkoper en makkelijker. Sinds kort is dat ook toegestaan in Oostenrijk voor personenauto's, in landen als Frankrijk en Zwitserland was het al toegestaan.
    e-tron 50 Quattro Launch Edition Plus (7/2020)
    A4-B9 (2016), A4-B8 (2013), A4-B8 (2011), A4-B8 (2009)

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2020
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Sneeuwkettingen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DH72 Bekijk Berichten
    Ik heb autosocks. Stuk goedkoper en makkelijker. Sinds kort is dat ook toegestaan in Oostenrijk voor personenauto's, in landen als Frankrijk en Zwitserland was het al toegestaan.
    Dank, dat lijkt een goede tip! Inderdaad een stuk goedkoper.
    Heb je er ook al eens echt gebruik van moeten maken? Ben wel benieuwd of het ook echt goed werkt?

  4. #4

    Standaard Re: Sneeuwkettingen

    Wel toegelaten, maar geen toegestaan alternatief als je het blauwe sneeuwkettingenbord ziet.

  5. #5
    DH72's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2011
    Posts
    46
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Sneeuwkettingen

    Sinds december 2020 wel degelijk toegestaan als alternatief https://autosock.com/blogs/news/lega...european-union

    Heb het jaren geleden al een keer gebruikt, werkt prima. Gaat uit van het principe dat sneeuw "plakt" aan textiel.
    e-tron 50 Quattro Launch Edition Plus (7/2020)
    A4-B9 (2016), A4-B8 (2013), A4-B8 (2011), A4-B8 (2009)


  6. #6

    Standaard Re: Sneeuwkettingen

    Apart dat ÖAMTC daar anders over denkt;
    Wichtig: Ist Kettenpflicht per blauer Gebotstafel verordnet, müssen Schneeketten montiert werden – textile Anfahrhilfen sind in einer solchen Situation nicht erlaubt. https://www.oeamtc.at/presse/schneek...-grip-47976172

    Zie ook website van ANWB.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2020
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard Re: Sneeuwkettingen

    Gisteren bij de Audi webshop de kettingen besteld voor 250,- . Heb er verder geen gevonden die goedkoper zijn en passen.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2009
    Posts
    867
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Sneeuwkettingen


  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2020
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Sneeuwkettingen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brake Bekijk Berichten
    Deze hebben een kettingdikte van 13 mm. In mijn boekje staat dat de schakels maximaal 10,5 mm mogen zijn.
    Als je de PEWAG configurator gebruikt dan zeggen zij ook dat ze geen sneeuwkettingen hebben die goedgekeurd zijn voor deze auto.

    Of de 2,5 mm nu écht het verschil gaat maken tussen wel of niet je auto kapot maken weet ik niet, maar de 10,5 mm lijkt wel vrij precies voorgeschreven.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2020
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Sneeuwkettingen

    Ik heb contact gehad met een Sales & Marketing Director van Autosock en hem de vraag voorgelegd. Hieronder zijn antwoord.

    Autosock zou dus in principe toegestaan moeten zijn, maar de vraag is of je eerst een boete en een rechtszaak moet doorstaan om je gelijk te krijgen.

    --------------

    Hi Lars,

    Thanks for your inquiry through LinkedIn.

    Communication on approval is indeed a challenging topic - and has always been in countries with a strong snow chain lobby.

    AutoSock is legal when snow chains are mandatory in the EU + Switzerland. We have separate type approval for Switzerland, so this is 100% clear.

    As for the EU, we do communicate on the new EN16662-1:2020 standard that was released on 2020 and to which we are certified (by an accredited Austrian testing authority).

    Since you indicate information supplied on our website would not be sufficient for your decision, here are some more details:

    Austria and Italy, both home to the world’s biggest brands in metal chains, have the exact same legal situation: In Austria, road rules are referring to ÖNORM V5117 September 2007, in Italy road rules are referring to UNI 11313-2010, which is a copy&paste of the Austrian ÖNROM standard.

    With the introduction of EN16662-1:2020 in Austria and Italy, both existing standards were withdrawn - please check yourself:

    https://shop.austrian-standards.at/a...117_2007_09_01 (Please click on “superseding Documents”, where new ÖNORM EN16662-1 2020 07 15 is listed).

    http://store.uni.com/catalogo/uni-11313-2010 (at the bottom of the page, it says „Sostituita da:“, which means „replaced by“ followed by the new UNI EN16662-1:2020. )

    So both countries still refer in their road rules to outdated and withdrawn standards and have not yet updated to the new EN16662-1.

    According to our legal partners, the situation is clear: We are certified according to the currently only valid national snow chain standard in each country. Which is applicable for all EU member states (since they all had to introduce EN16662-1:2020 and withdraw any existing national standards according to agreed CEN procedures).

    Administration in both countries is very slow to a) adapt the road rules and b) communicate the new standard and withdrawal of the referenced standard to the local police. This might lead to the situation that local police / road staff is not aware of the latest regulations.

    We have therefore inquired through various channels especially with Austrian authorities and have not yet received a definite answer that we could use as basis for legal actions. The communication on ÖAMTC is - too say the least - critical, the communication on ANWB is clearly false and we have already asked our NL distributor, who is well connected to ANWB, to clarify this ASAP.

    I do hope the above helps to fully understand the legal situation in both countries. AutoSock does comply with road rules in both countries and we have pending official inquiries with authorities in Austria to get this in writing.

    Best regards

    Stefan

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2020
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Sneeuwkettingen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door audijs Bekijk Berichten
    Gisteren bij de Audi webshop de kettingen besteld voor 250,- . Heb er verder geen gevonden die goedkoper zijn en passen.
    Op Audi.nl? Bij mij staan ze al een tijd op "Tijdelijk niet leverbaar" ?

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2020
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard Re: Sneeuwkettingen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door larsdekock Bekijk Berichten
    Op Audi.nl? Bij mij staan ze al een tijd op "Tijdelijk niet leverbaar" ?
    blijkbaar druppelen ze binnen en had ik net geluk. ik zie nu ook tijdelijk niet beschikbaar


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2020
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard Re: Sneeuwkettingen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door larsdekock Bekijk Berichten
    Deze hebben een kettingdikte van 13 mm. In mijn boekje staat dat de schakels maximaal 10,5 mm mogen zijn.
    Als je de PEWAG configurator gebruikt dan zeggen zij ook dat ze geen sneeuwkettingen hebben die goedgekeurd zijn voor deze auto.

    Of de 2,5 mm nu écht het verschil gaat maken tussen wel of niet je auto kapot maken weet ik niet, maar de 10,5 mm lijkt wel vrij precies voorgeschreven.
    Klopt. Het is ook niet voor niets dat de kettingen van Audi 10mm zijn. En anders kom je uit bij de veel duurdere loopvlak kettingen.


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2020
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard Re: Sneeuwkettingen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door audijs Bekijk Berichten
    Klopt. Het is ook niet voor niets dat de kettingen van Audi 10mm zijn. En anders kom je uit bij de veel duurdere loopvlak kettingen.


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
    Goed om te weten: de kettingen staan op de website als 10mm. Maar je krijgt 12 mm geleverd. Ben nu al een week aan het mailen met Pon maar krijg geen duidelijkheid of deze toch passen.


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •