Resultaten 1 tot 14 van de 14

Onderwerp: Etron 50 - ervaring zomervakantie richting Oostenrijk

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2022
    Leeftijd
    46
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard Etron 50 - ervaring zomervakantie richting Oostenrijk

    Hallo,

    wij gaan dit jaar op vakantie naar Oostenrijk, afstand zo’n 900 km. Hebben jullie tips om zo zuinig mogelijk te rijden en ervaring met het opladen in Duitsland en Oostenrijk tijdens de zomerperiode (drukte)?

    Wij twijfelen of we de afstand niet met een overnachting zouden boeken, zodat de etron ‘s nachts volledig kan opladen.

    wat is de beste snelheid op de snelweg? Volgeladen met 4 personen.

    zijn er voordelen om (indien we niet overnachten) ‘s nachts te rijden? Minder drukte bij de laadstations?

    Is er een manier om de batterijen op te warmen voor vertrek? Auto starten terwijl aan de oplader voor vertrek?

    waarom bij het oprijden van de autosnelweg verlies ik steeds 30-40km aan afstand? Kan ik er iets aan doen?

    alvast bedankt!

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    727
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Etron 50 - ervaring zomervakantie richting Oostenrijk

    Ik zou in elk geval proberen om de zaterdag te vermijden. Ik heb dat vorig jaar een keer fout gedaan en heb dat geweten! Overal langs de snelweg was het hardstikke druk.
    Niet alleen bij de laadpalen trouwens, maar elke parkeerplaats was overvol.

    Mijn ideale snelheid is ongeveer 120 tot 130 km/u.
    Je bereikt daarmee een optimale verhouding tussen snelheid en laadtijd.

    Mijn voorkeur voor laadstations zijn de grote parken van EnBW en natuurlijk IONITY.
    Maar ook Fastned is interessant, als die toevallig op je route ligt.

    Ik reis tegenwoordig niet meer dan 400 km op een dag. Dat heeft niets te maken met de E-tron, maar alles met het feit dat ik tegenwoordig tijd zat heb.
    Ik zou een reis naar Oostenrijk dus in 2 dagen doen, terwijl ik vroeger Italië in één dag deed.
    Ik wordt een dagje ouder... 🙂🤔

    Alvast een prettige vakantie! ☀️👍🍸🥰
    Laatst gewijzigd door Caravaca de la Cruz; 14-06-22 om 16:08.

  3. #3
    PeEtron's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    58
    Posts
    1.030
    Kudos
    149
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Etron 50 - ervaring zomervakantie richting Oostenrijk

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jobabar Bekijk Berichten
    waarom bij het oprijden van de autosnelweg verlies ik steeds 30-40km aan afstand? Kan ik er iets aan doen?

    alvast bedankt!
    Je kachel, airco. Zet maar eens uit. En ook je navigatie rekent mee in je range. Zitten er heuvels in je route, dan verlies je daar range op.

    Peter

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2020
    Leeftijd
    66
    Posts
    21
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Etron 50 - ervaring zomervakantie richting Oostenrijk

    Snelheid en windrichting en windkracht zijn ook belangrijke factoren. Windkracht 3 mee of tegen komt neer op een verschil in rijsnelheid van 30-40 km. Om te weten of 120 tot 130 de optimale snelheid is telt ook de beschikbaarheid van HPC laders en de afstand ertussen. Zijn er voldoende dan kan je snel rijden, maar als je daardoor eerder bij een langzame lader moet stoppen verlies je veel tijd. Verder viel mij afgelopen week in Frankrijk op dat rijden bij 38 graden met airco aan (anders niet uit te houden) een gunstiger verbruik geeft (22 kw/100 km bij 115-120km/u) dan rijden in 14 graden en regen.
    Het range verlies viel mij ook op. Als je aan de HPC lader staat en af en toe de range controleert en vervolgens bij voldoende range weer vertrekt dan valt deze inderdaad flink terug. Dat geeft wel rangeanxiety. Meestal komt het wel weer terug. Morgen staat een afspraak bij de dealer voor service. Gelijk even navragen. De eerste paar keren moet je zelf ervaring krijgen. De keren erna gaat makkelijker.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    727
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Etron 50 - ervaring zomervakantie richting Oostenrijk

    Vraag dan meteen even naar softwareupdate 93N6.
    Dat heeft te maken met batterijmanagement.

    Ik heb vragen daarover uitstaan bij Vallei autogroep, maar die reageren niet echt op mail.
    Klantvriendelijkheid anno 2022, zullen we maar zeggen.

    Audi E-tron software update 93N6.jpg


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2020
    Leeftijd
    66
    Posts
    21
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Etron 50 - ervaring zomervakantie richting Oostenrijk

    Thx, update staat ingepland.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    727
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Etron 50 - ervaring zomervakantie richting Oostenrijk

    Hebben ze 93N6 voor je ingepland?
    Bij welke dealer is dat?

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2020
    Leeftijd
    54
    Posts
    47
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Etron 50 - ervaring zomervakantie richting Oostenrijk

    Beetje off-topic, maar bij mijn auto is de 93N6 update begin april al uitgevoerd door mijn dealer (Muntstad), toen de winterwielen gewisseld werden. Hoefde ik zelf niet eens om te vragen. Wel raar dat je bij Vallei geen reactie krijgt dan....

    Overigens heb ik nog geen noemenswaardige verschillen in actieradius gemerkt. Maar ik rij weinig lange stukken.

    Over een paar weken ga ik met de 50 naar de Franse Middellandse Zeekust, wel een beetje spannend of het in Frankrijk allemaal goed gaat lukken met laden.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    727
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Etron 50 - ervaring zomervakantie richting Oostenrijk

    Klantvriendelijkheid is tegenwoordig meer een leuke marketing term, maar in de praktijk komt er niet veel van terecht.
    Zo zit ik ook nog op een reactie van Webasto te wachten over mijn slecht werkende laadbox.
    Het interesseert niemand iets. 👎

    Hoeveel actieradius heb je tegenwoordig op basis van 100% lading?

    Vakantie naar Zuid Frankrijk zal wel via IONITY gaan, denk ik?
    Plaats je ervaringen op dit forum, hè? Leuk om te weten wat iemand onderweg allemaal meemaakt. 🙂🙂

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2020
    Leeftijd
    66
    Posts
    21
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Etron 50 - ervaring zomervakantie richting Oostenrijk

    Afgelopen zaterdag dus uit teruggekomen, maar vanuit de Charente. Dat is het gebied ten noordwesten van de Dordogne. Afstand 960 km. Onderweg 38 graden. Airco op 22 graden. Snelheid tussen 110 en 120km/u op adaptieve cuisecontrole. Gemiddeld verbruik ongeveer 22 kW/100 km. In theorie kom je dan uit op een actieradius van rond de 300km, maar je rijdt nooit van 100 naar 0% en onderweg laadt je ook niet tot 100%. 4 x onderweg geladen, waarvan 3 x bij Ionity en 1 x bij Total Energy. Mijn advies is om zowel op de myAudi app als op op ABRP de rit voor te bereiden. ABRP kan je via TRONITY koppelen aan jouw Audi. Daarbij kan je ook aangeven welke snelheid je maximaal wil rijden. ABRP rekent dan met daadwerkelijke verbruik. Handig is ook dat je overnachtingen kan plannen met opgave van laadpalen in de omgeving van het hotel. Ik probeer zo veel mogelijk bij Ionity, Fastned of bij Tesla te laden. Die zijn tenminste betrouwbaar en betaalbaar. Gelukkig geeft de Audi navigatie tegenwoordig ook Tesla supercharger in de route aan indien die toegankelijk zijn voor niet-Tesla rijders. Succes.
    Laatst gewijzigd door Etroncruiser; 22-06-22 om 16:27.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2020
    Leeftijd
    66
    Posts
    21
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Etron 50 - ervaring zomervakantie richting Oostenrijk

    Ook zij kwamen zelf met de update. Onderhoud bij Wittebrug in Voorschoten.
    Laatst gewijzigd door Etroncruiser; 22-06-22 om 19:50.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2022
    Leeftijd
    46
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard Re: Etron 50 - ervaring zomervakantie richting Oostenrijk

    Bedankt iedereen voor de reacties, het is inderdaad ervaring op doen. 960km en maar 4x laden valt erg mee. Ik vrees enkel voor de drukte aan de laadstations tijdens een zeer druk vakantieweekeinde (30-31 juli) er liggen nu 2 opties op tafel, ‘s nachts rijden ofwel in 2 keer rijden, met overnachting rond de 500km. Ik moet nog even zoeken naar een hotel waar ik ook een laadpaal kan reserveren zodat dien’s nachts volledig opgeladen is.

    Wat me ook opviel is dat m’n range hoger ligt bij langzaam laden +/- 360km dan bij een snelcharger, daar stopt die op +/- 320km. Ook wel weer een verschil, en dan bij het wegrijden gaat er ineens nog eens 20-30km af. Dus realistische range voor 1x laden lijkt me 250km. Met 50km overschot indien je nog naar een andere laadpaal moet rijden ofzo. Dat komt inderdaad overeen met zo’n 4x laden per 1000km

  14. #13

    Standaard Re: Etron 50 - ervaring zomervakantie richting Oostenrijk

    Wat een gedoe allemaal. Ik moet er niet aan denken om zo op vakantie te gaan. Zou lekker een benzine auto huren.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2020
    Leeftijd
    66
    Posts
    21
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Etron 50 - ervaring zomervakantie richting Oostenrijk

    Een (benzine) auto huren zal moeilijk en duur gaan worden. Zelfs de ANWB is niet in staat voldoende auto’s op afroep beschikbaar te hebben als vervangend vervoer. De website www.hotelsmetlaadpaal.nl kan je helpen met het vinden van zo’n hotel. Een andere optie is om in ABRP een stop na X aantal uren reizen in te voegen. De app geeft dan laadpunten met afstand tot hotel/gite aan. Zelf heb ik de wisseldagen van mijn vakantievilla (met wallbox) los gelaten. Gasten hoeven niet persé in het weekend te reizen. Daar wordt ruim gebruik van gemaakt.

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •