Resultaten 1 tot 16 van de 16

Onderwerp: Wintersport e tron 55

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2022
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard Wintersport e tron 55

    Ik ben van plan met de pas aangeschafte e tron 55 naar Oostenrijk te gaan met de wintersport. Heb op het forum al het nodige kunnen lezen over het laden onderweg maar een leken vraag rest mij nog:
    in het systeem in nu opgenomen laden tot Max. 80%, ivm levensduur.
    wanneer ik onderweg gebruik wil maken van snel laden moet ik in het systeem eea dan aanpassen naar 100. % opladen? Ik lees ook overal dat na 80 % bij snel laden met langzamer gaat en je dan het best kan afkoppelen.
    betekent het nu als ik de 80% laat staan in het systeem dat ik dan maar laad snel tot 80%. van 80%= 64% ?
    ik hoor graag van een ervaringsdeskundige,
    dank!

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    710
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Wintersport e tron 55

    Percentages (zoals zichtbaar voor de gebruiker) gaan altijd vanaf jouw zichtbare 100%. Dus 60% = 60% en geen .6x.8 = 48%. Maar lees verder...

    Die 80% kan je aanhouden voor dagelijks gebruik, maar voor langere ritten zet je die gewoon op 100%. Het is wel aan te raden om bijvoorbeeld bij 90% te stoppen, want het laatste restje duurt veel langer. Dat merk je vanzelf wel.
    Als ik tijdens restaurantbezoek ga laden, dan zet ik 'm ook altijd op 100%. Na het eten ga je toch weer rijden (als je niet hebt gedronken ) dus dan blijft de accu niet te lang op 100% staan. Want op zich is 100% niet slecht, maar je moet 'm niet een paar dagen in die toestand laten staan. Dat vindt 'ie -op de lange duur- niet lekker, maar kan je af en toe echt wel doen.

    Vergeet niet dat de "zichtbare" 100% niet écht 100% is. Als je een accu hebt van 95 kWh, dan is 100% op je dashboard bijvoorbeeld 85 kWh, dus al gereduceerd tot 89% van de fysieke eigenschappen van het batterijpakket. En jouw 80% is daarmee dus wél 80% x 89% = 71%. Maar dat is allemaal rekenwerk op de achtergrond waar je niets mee te maken hebt.
    Ik geef dit alleen maar mee zodat je begrijpt dat zelfs 100% laden in werkelijkheid slechts 89% van de werkelijke capaciteit is. In werkelijkheid liggen de getallen iets anders, maar wel in deze orde van grootte. Mag je zelf opzoeken...

    Ik laad op vakantie meestal gewoon door zolang het laden nog met een (redelijk) hoog vermogen gaat. Meestal begint het bij ongeveer 70 kW en klimt dan vrij snel door tot ongeveer 110 kW (E-tron 50). Als het laadvermogen (dus effectief de laadsnelheid) is gezakt tot pakweg 40 à 50 kW, dan stop ik met laden. Het duurt me dan gewoon te lang. Je kunt beter een keer extra stoppen en weer op vol vermogen snelladen, dan heel erg lang te wachten op het laatste restje van 90% tot 100%.
    Dat laadvermogen (snelheid) kan je zien op je dashboard en op de laadpaal (als het een snellader is).

    Lang verhaal, maar je vroeg om een ervaringsdeskundige...

    Prettige vakantie met je superbolide.

    EDIT: kW vervangen door kWh waar nodig. Ja, ik schaam me...
    Laatst gewijzigd door Caravaca de la Cruz; 19-11-22 om 18:19.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2022
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard Re: Wintersport e tron 55

    Top, duidelijk uitleg! Dank!

  4. #4

    Standaard Re: Wintersport e tron 55

    Als eerste @Caravaca de la Cruz ik drink altijd bij het eten en rij daarna gewoon ... wel alcohovrij. Eten zonder wat te drinken is maar droge hap.

    Verder geen aanvulling op de achtergrond. Je ziet overigens dat apps als ABRP rekening houden met de laadcurve. Wat is het snelst. Laden naar 90% of minder en een keer vaker laden onderweg. Dus ABRP kan je helpen om je rit voor te bereiden en kijken wat de best tijd oplevert. Daarnaast is het aan de onder kant wel handig om rekening te houden met reserve zodat je eventueel kunt uitwijken naar een ander laad station.
    ▀▄▀▄▀▄ Audi Q4 e-tron 40 S Competition
    ▀▄▀▄▀▄ Audi TT Roadster 3.2 DSG MK1

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2020
    Leeftijd
    66
    Posts
    21
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro

    Standaard Re: Wintersport e tron 55

    Nog een aanvulling: ik zet tijdens het laden altijd de standverwarming aan voor een half uur. Daarmee blijft de auto binnen op temperatuur en dit gaat niet ten koste van de laadsnelheid. De benodigde stroom voor de verwarming gaat buiten het laadproces om.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2022
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard Re: Wintersport e tron 55

    Top, ook duidelijke en fijne aanvulling. Heb de app gelijk gedownload en geïnstalleerd. Vervolgens even gekeken of ik hem kon inladen in het Audi systeem , i’ neem aan met Apple CarPlay ? , echter …… toen de mededeling dat de werking alleen kon met een premiumlidmaatschap. ☹️, jaarabonnement maar ook maand abonnement zag ik. Dat zou ik dan tzt maar overwegen ervan uitgaande dat het een goede, zinvolle aanvulling is op Audi mmi. Maar dat begreep ik wel uit jouw bericht.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2017
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard Re: Wintersport e tron 55

    Je leest overal tips om de actieradius zo hoog mogelijk te houden; zo wordt bv. geadviseerd om op lange snelwegritten een lage snelheid aan te houden (100/110). Ik heb echter mijn twijfels of dit wel de snelste manier is om te reizen. Ja, met traag ladende EV's ongetwijfeld, maar de E-Tron laadt zo snel dat het m.i. loont om door Duitsland aan pakweg 150 km/u te rijden, en wat meer te laden onderweg. Iemand al de proef op de som genomen (of uitgerekend)?
    Laatst gewijzigd door BruT; 06-02-23 om 08:25.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2019
    Posts
    3
    Kudos
    0

    Standaard Re: Wintersport e tron 55

    Met ABRP (a better route planner) kun je dat mooi simuleren. Mijn conclusie is dat hard rijden door Duitsland sneller is, maar moet het nog uitproberen in praktijk.

    En de Excel theorie die ook redelijk optimistisch is ten aanzien van doorrijden (inschatting van verbruik is voor mijn GT, maar gaat om het idee)

    km/h rij-tijd minuten verbruik kw/100 verbruik kw aantal keer laden laad tijd reis tijd minuten uur
    100 540 25 225 3 90 630 10,5
    130 415 32 288 4 120 535 8,93
    150 360 36 324 5 150 510 8,5

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2020
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard Re: Wintersport e tron 55

    Vorig jaar op wintersport de cruise control op 130 gezet. Elke keer geladen tot ong. 80%, tot de laadsnelheid minder wordt. En ook soms doorgereden naar het volgende laadstation met een aankomstpercentage van ong. 8%. De totale laadtijd was daarmee nog iets gunstiger dan de ABRP simulatie die ik vooraf had gedaan. Met minimaal 10% aankomen op de volgende laadstop is in Duitsland echt niet nodig.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2017
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard Re: Wintersport e tron 55

    Zo; de proef op de som genomen, en ben door Duitsland aan hoge snelheden gereden. Hoegenaamd geen straf met deze wagen. Op mooie Autobahnen met onbeperkte snelheid en weinig verkeer gewoon aan 150-170 of sneller gereden. Geladen bij Ionity, EnBW of Tesla. Fluitje van een cent. Heen en terug telkens 4 keer geladen, laat ons zeggen 2,5u tijd'verlies'. 'Verlies' tussen aanhalingstekens, want je moet toch 2x stoppen om te eten, en eigenlijk is het sowieso veiliger om elke 2u te stoppen (ik was vroeger het type dat in 1 keer durfde door te rijden). Onmiskenbaar voordeel is dat je frisser uit de wagen stapt, zelfs al ben je pakweg een uur langer onderweg.

    Ja, het zou leuker zijn mocht je minder moeten laden. Maar is dat de doorbraak waarop we terecht zitten te wachten? Ik denk het echt waar niet :-) Ik ben vooral tevreden van het comfort en de snelheid waaraan je je kan verplaatsen, en met de laadsnelheid.

    EV's die aan 100/110 km/u op de snelweg rijden, het was niet waar ik naar uitkeek :-)

    Nog even vermelden dat Teslarijders nogal ongelovig reageerden op het 'snelheidsargument'. Ik vermoed dat het verbruik van Tesla's enorm toeneemt aan dergelijke hoge snelheden, waardoor dit verhaal voor hen niet opgaat.

  12. #11

    Standaard Re: Wintersport e tron 55

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BruT Bekijk Berichten
    Zo; de proef op de som genomen, en ben door Duitsland aan hoge snelheden gereden. Hoegenaamd geen straf met deze wagen. Op mooie Autobahnen met onbeperkte snelheid en weinig verkeer gewoon aan 150-170 of sneller gereden. Geladen bij Ionity, EnBW of Tesla. Fluitje van een cent. Heen en terug telkens 4 keer geladen, laat ons zeggen 2,5u tijd'verlies'. 'Verlies' tussen aanhalingstekens, want je moet toch 2x stoppen om te eten, en eigenlijk is het sowieso veiliger om elke 2u te stoppen (ik was vroeger het type dat in 1 keer durfde door te rijden). Onmiskenbaar voordeel is dat je frisser uit de wagen stapt, zelfs al ben je pakweg een uur langer onderweg.

    Ja, het zou leuker zijn mocht je minder moeten laden. Maar is dat de doorbraak waarop we terecht zitten te wachten? Ik denk het echt waar niet :-) Ik ben vooral tevreden van het comfort en de snelheid waaraan je je kan verplaatsen, en met de laadsnelheid.

    EV's die aan 100/110 km/u op de snelweg rijden, het was niet waar ik naar uitkeek :-)

    Nog even vermelden dat Teslarijders nogal ongelovig reageerden op het 'snelheidsargument'. Ik vermoed dat het verbruik van Tesla's enorm toeneemt aan dergelijke hoge snelheden, waardoor dit verhaal voor hen niet opgaat.

    mooi om dit te lezen. Hoeveell km heb je uiteindelijk afgelegd? Wat was je gemiddelde verbruik? Dit zou je kunnen zien in je Audi app.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2017
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard Re: Wintersport e tron 55

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door naso Bekijk Berichten
    mooi om dit te lezen. Hoeveell km heb je uiteindelijk afgelegd? Wat was je gemiddelde verbruik? Dit zou je kunnen zien in je Audi app.
    heen (temp ong. 10°): 986 km, gemiddeld 75 km/u, 31,8 kWh/100 km (eindbestemming op 2.000m hoogte)
    terug (temp tussen - 5 en 0°): 953 km, gemiddeld 78 km/u, 28,1 kWh/100 km (eindbestemming zeeniveau)

    Zowel heen als terug heb ik een uurtje file gehad.

    Nog info: nul komma nul procent verlies aan batterijlading gedurende 5 dagen, bij vriestemperaturen...

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    710
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Wintersport e tron 55

    Mooie rapportage. Met dank en interesse kennis genomen van de inhoud.
    Wat is die E-tron toch een heerlijke, robuuste reisauto, hè?

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2017
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard Re: Wintersport e tron 55

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caravaca de la Cruz Bekijk Berichten
    Mooie rapportage. Met dank en interesse kennis genomen van de inhoud.
    Wat is die E-tron toch een heerlijke, robuuste reisauto, hè?
    Het is inderdaad echt de ideale reiswagen

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Leeftijd
    53
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Wintersport e tron 55

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BruT Bekijk Berichten
    Zo; de proef op de som genomen, en ben door Duitsland aan hoge snelheden gereden. Hoegenaamd geen straf met deze wagen. Op mooie Autobahnen met onbeperkte snelheid en weinig verkeer gewoon aan 150-170 of sneller gereden. Geladen bij Ionity, EnBW of Tesla. Fluitje van een cent. Heen en terug telkens 4 keer geladen, laat ons zeggen 2,5u tijd'verlies'. 'Verlies' tussen aanhalingstekens, want je moet toch 2x stoppen om te eten, en eigenlijk is het sowieso veiliger om elke 2u te stoppen (ik was vroeger het type dat in 1 keer durfde door te rijden). Onmiskenbaar voordeel is dat je frisser uit de wagen stapt, zelfs al ben je pakweg een uur langer onderweg.

    Ja, het zou leuker zijn mocht je minder moeten laden. Maar is dat de doorbraak waarop we terecht zitten te wachten? Ik denk het echt waar niet :-) Ik ben vooral tevreden van het comfort en de snelheid waaraan je je kan verplaatsen, en met de laadsnelheid.

    EV's die aan 100/110 km/u op de snelweg rijden, het was niet waar ik naar uitkeek :-)

    Nog even vermelden dat Teslarijders nogal ongelovig reageerden op het 'snelheidsargument'. Ik vermoed dat het verbruik van Tesla's enorm toeneemt aan dergelijke hoge snelheden, waardoor dit verhaal voor hen niet opgaat.

    ik heb sinds een week nu ook de e-tron. Hiervoor tesla gereden. E-tron lijkt nu al by far te winnen als het om lange afstanden en comfort gaat.

    volgende week ga ik met de -tron op wintersport. Stomme vraag wellicht, maar als ik nu vol gepakt en met skibox op dak hard ga rijden, past de navigatie dan de laadpunten onderweg aan? De navigatie van tesla met de supercharger was nl perfect.

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2020
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard Re: Wintersport e tron 55

    zeer herkenbaar verhaal, het is een heerlijke reisauto.
    deze keer had ik wel een kleinere actieradius op wintersport.
    ben er inmiddels ook achter waarom: mijn bandenspanning was relatief laag….

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •