Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: E-tron 2020 - laadt langzaam

  1. #1

    Standaard E-tron 2020 - laadt langzaam

    Beste forum lezers,

    Rij sinds twee jaar E-Tron model 2020 50kW met laad problemen.

    Het probleem is nu dat mijn auto niet meer laad met mijn laadpaal thuis, Webasto Live 22kW.
    De indicaties vooraf is dat het laden nooit verder kwam dan 10.8kW, de auto heb ik nooit 11kW zien laden. Laatste tijd start het laad proces met 10.8kW en schroefde dat terug naar ~3.8kW.

    Vandaag langs de garage geweest maar konden niets vinden.

    Met suggesties uit het internet de volume knop voor 10s ingedrukt voor een herstart, vraag mij af of dat werkelijk helpt. Mijn laadpaal ook herstart. Alles meerdere keren geprobeerd. Paar maanden geleden kreeg ik na flink aantal keren proberen wel aan de gang, nu niet meer.

    Thuis staat ook een Tesla Model 3, dat laad met 11kW.

    Zijn er andere forum leden met soortgelijk probleem?

  2. #2
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.026
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard

    Die 3,8 kW klinkt als laden op max 16 Ampère of 1 fase. Begrenst de auto dan niet de laadsnelheid als de Tesla wel de volledige 11 kW/3 fase laadt?

    Die 22 kW thuis haal je alleen met een krachtstroom aansluiting.
    Laatst gewijzigd door tom; 11-01-23 om 11:17.

  3. #3

    Standaard Re: E-tron 2020 - laadt langzaam

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A3165 Bekijk Berichten
    Die 3,8 kW klinkt als laden op max 16 Ampère of 1 fase. Begrenst de auto dan niet de laadsnelheid als de Tesla wel de volledige 11 kW/3 fase laadt?

    Die 22 kW thuis haal je alleen met een krachtstroom aansluiting.
    11kW is ook al 'krachtstroom', een volledige 3x 230V / 400V aansluiting. 22kW is gewoon 3x 32A ipv 3x 16A. Wel een behoorlijk heftige aansluiting in je huis dan, zal een aardig jaarlijks kostenpotje zijn. Maximum uit één fase is 230V * 16A = 3680VA, en dat is piek, vooral met de moderne automaten die direct uitknallen als je daar overheen gaat (vroeger had je nog wat marge als je rustig opbouwde).

    @sokolum Ik zou proberen uit te vogelen of je bij een publieke laadpaal wel >3,6kW haalt. Zo niet, dan is er denk ik iets aan de hand in de auto. Een 3-fase boordlader is doorgaans niets meer dan 3x 1-fase lader, en die kunnen allemaal kapot gaan. Best kans dat als er één kapot gaat, de volledige 3-fase modus niet werkt en de auto dus op 1-fase laadt. Zo'n lader kan best even werken en dan door warmte alsnog uitschakelen, waardoor je terugvalt van 10,8kW naar 3,8kW. Overigens is 10,8kW laden op een 11kW aansluiting echt héél bijzonder netjes.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  4. #4
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.026
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: E-tron 2020 - laadt langzaam

    Ik gebruik de term 'krachtstroom' misschien verkeerd. Bij het topic van Dennis over zijn etron GT ging het ook over thuis laden met 22kW en de zwaardere aansluiting die je dan nodig hebt.

  5. #5

    Standaard Re: E-tron 2020 - laadt langzaam

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A3165 Bekijk Berichten
    Ik gebruik de term 'krachtstroom' misschien verkeerd. Bij het topic van Dennis over zijn etron GT ging het ook over thuis laden met 22kW en de zwaardere aansluiting die je dan nodig hebt.
    22kW is inderdaad een behoorlijk heftige aansluiting, die heb je alleen zakelijk.

    Offtopic: overigens zijn die kosten dit jaar echt enorm omhoog gegaan zeg, belachelijk, vooral omdat 3x 35A steeds vaker in woonhuizen aanwezig is (eigen laadpaal, airco, warmtepomp...).

    Code:
    Aansluiting				2022		2023
    1-fase: 1x10A				€ 103,85	€ 105,25
    1-fase: 1x25A, 1x30A, 1x35A en 1x40A	€ 256,68	€ 346,39
    3-fase: 3x25A				€ 256,68	€ 346,39
    3-fase: 3x35A				€ 964,73	€ 1.459,03
    3-fase: 3x50A				€ 1401,39	€ 2.148,01
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option


  6. #6

    Standaard

    Het is een 22kW oplaad paal, verschil in kosten was bij de aanschaf tussen de 11kW en de 22kW er laag. Thuis heb ik maar 3x25A, dat 22kW trek ik nooit totdat thuis alles op 3x35A draait. Ben gewoon voorbereid.

    Vandaag aan een publiek laadpaal gehangen en kwam niet verder dan 3,8kW, er stonden meer auto te laden, de capaciteit kan dan gelimiteerd zijn. Later nogmaals proberen.

    Zou een defecte fase lader door Audi in de log leesbaar moeten zijn?

    Ondertussen meerdere publieke laadpalen geprobeerd, haalde 10kW. Dit betekent dat de fasen lader gewoon werkt en je probleem toch bij Webasto Live moet worden gezocht.
    Laatst gewijzigd door tom; 11-01-23 om 16:51.

  7. #7

    Standaard Re: E-tron 2020 - laadt langzaam

    Ik laad helaas altijd aan publieke palen, ook wel eens met andere auto's ernaast en daar merk ik eigenlijk vrij weinig van. Misschien niet 11kW, maar zeker ook geen 3-3,5.

    Ik gok er op dat er 1 of meer laders in je auto niet goed meer zijn.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  8. Ad

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •