Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 42

Onderwerp: E-tron 55, achterste motor defect

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2023
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard E-tron 55, achterste motor defect

    Ben nieuw hier dus lees een beetje de ins&outs van de e-tron.

    Maar heb wel direct een mooi verhaal te vertellen.
    Op 2-2-2023 Heb ik bij Goedman auto's in Boskoop een E-tron 55 uit 2019 gekocht met 160.000 Km op de teller.
    De wagen was zoals geadverteerd in nieuwstaat met zeer veel opties en voor mij belangrijk de dikste accu.
    Kleur blauw moet ik een beetje aan wennen, maar cognac interieur heb ik altijd mooi gevonden en dat is wat ik zie als ik er in rijd.
    Geweldige rit van Boskoop naar huis in Bitgummole Friesland.
    Wel even wennen aan het verbruik we hebben hier op de zaak ook twee Renault Zoe's en een Renault Kangoo ZE. Die gaan toch verder op een electron.
    Maar wat maakt het uit, wij rijden voornamelijk op eigen zonnepanelen (zaak & huis zijn energieneutraal plus stroom over voor auto's) en wellicht zo nu en dan bij een snellader.

    Maar op 4-2-2023 gele melding in de dash: Elektrische storing! service opzoeken a.u.b.
    He wat naar! en het is zaterdag en de wagen reed gewoon nog dus maar door.
    Zondag loopt het toch uit de hand de storing ging van geel naar rood en werd Elektrische installatie storing! wagen veilig neerzetten.
    Maar ook meldingen van pre-sense, handrem die niet wilde ontlocken, bestuurdersgordel werd niet meer herkent. De wagen deed er alles aan om mij te stoppen met rijden.
    Helaas had ik vrouw en kinderen in de auto, en was het zondag, dus ik denk bekijk het maar ik moet naar huis.
    Kinderen in de stress door alle toeters en bellen vrouw al helemaal klaar met de auto en ik chagrijnig op de hele situatie.

    Maandag Goedman gebeld die mij zeer netjes te woord stond en afgesproken dat ik hem door de dealer laat uitlezen en diagnose maken.
    Dealer was met 10 minuten klaar: Lager van achterste elektromotor zijn kapot en nu is de keerring lek geraakt en is er koelwater in de elektromotor gekomen.
    Isolatiestoringen zorgen vervolgens voor alle vreemde meldingen in je dasboard maar die zijn opgelost na het vervangen van het mechanische defect zijn.
    Goedman op de hoogte gebracht die zegt laat ze maar een offerte maken bij de dealer. (dit alles binnen twee uur Goedman zat bij de telefoon en werkte echt mee)
    Offerte van de dealer binnen twee uur op de mail: Moet een nieuwe motor in kosten € 5000,- excl BTW maar € 7500,- excl BTW als het motorvermogenstuurapparaat ook stuk blijkt te zijn.
    Hier schrok Goedman wel van uiteraard en vroeg mij om tijd om binnen zijn netwerk te kijken wat hij zelf kon doen om de situatie op te lossen.
    Ik heb hem de tijd gegeven omdat hij echt meewerkte en er niet voor weg liep, maar wel gezegd: joh als je hem ophaalt om in je eigen netwerk de wagen te repareren moeten we de koop ontbinden en zoek ik weer verder.

    De volgende dag belde Goedman terug wat we ook afgesproken hadden, met de melding dat hij navraag had gedaan en alles idd zo is als ik zei.
    De dealer in Amsterdam zegt ook: kan gebeuren alle e-trons zijn een keer aan de beurt die lagers gaan te kort mee.
    Maar zegt hij € 10k incl kan ik echt niet spenderen aan die wagen.
    Ondertussen had ik de offerte van de dealer behoorlijk doorgespit en de motor zelf was inkoop maar € 2500,- (ruilmotor) maar het entourage maakte het zo duur.
    Uurloon € 150,- excl etc, dus ik kon mij wel vinden in de opstelling van Goedman om toch opzoek te gaan naar een voordeligere oplossing.
    Uiteraard had ik dat allemaal niet hoeven doen en kan ik de koop misschien beter ontbinden, maar ik verplaats mezelf dan ook even in de schoenen van een ander en denk ook mee in oplossingen. Ook de dealer begrijp ik dat elk boutje en moertje nieuw moet want als je onder garantie zou werken zou je dat ook willen. Niks vanaf doen en geen risico's nemen geen shortcuts maar volle mep nieuw en de hoofdprijs. Maar wel zuur voor Goedman die maar € 1000,- kan verhalen op zijn inkoop via de BMW dealer waar de E-tron was ingeruild.

    Omdat de wagen meer dan 100.000 km gelopen heeft is de garantie op dus hoef je ook niet perse naar de dealer, zo sta ik daar in.
    Ik heb een goede band met de lokale garage Menno Walinga. Dus gebeld met Menno van joh zie jij dit zitten.
    Uiteraard zegt Menno, gaan we fixen voor jou geen enkel probleem, maar eerlijk is eerlijk een motor vervangen van een E-tron hebben we nog nooit gedaan, maar we zijn niet bang.
    Ondertussen had ik zelf in België een vervangende motor helemaal compleet met maar 19Km gevonden voor € 2250,- excl.
    Beetje verzendkosten erbij en dan kunnen we los.
    Samen met Goedman alles doorgesproken, vooral dat als we deze weg inslaan we niet meer terug kunnen en alles wat er achterweg komt is ook voor rekening van Goedman.
    Na een nachtje slapen zegt Goedman: We gaan het doen! laat hem maar maken door Menno. Ik betaal de rekening er zijn tenslotte ergere dingen op de wereld dit is iets wat we nog kunnen fixen. (doelde waarschijnlijk op de ramp in turkije waar hij wellicht roots heeft maar dat is een gok)

    De wagen staat nu bij Menno Walinga en de motor is gearriveerd.
    Volgende week donderdag staat hij op de planning voor reparatie.
    Ik zit vanaf maandag voor twee weken in het buitenland dus ik hoop dat de wagen klaar staat als ik terug kom.

    Heel verhaal maar wel het delen waard lijkt mij. uiteraard wordt vervolgt.

    Wel een vraagje nog van mij aan jullie.
    Als de auto straks goed is en ik rijd er met plezier in lees ik hier het 1 en ander over softwarematige aanpassingen.
    Ik zou bijvoorbeeld Carplay draadloos willen en wellicht nog wat andere dingen.
    Is er een bedrijf op dit forum waar ik naar toe kan?

    Vrg JoukeWhatsApp Image 2023-02-06 at 09.43.54.jpgWhatsApp Image 2023-02-06 at 09.43.54 (1).jpgWhatsApp Image 2023-02-06 at 09.43.55.jpgWhatsApp Image 2023-02-02 at 19.01.42.jpgWhatsApp Image 2023-02-02 at 19.01.43 (1).jpgWhatsApp Image 2023-02-02 at 19.01.43.jpgWhatsApp Image 2023-02-02 at 19.01.44 (1).jpgWhatsApp Image 2023-02-02 at 19.01.44.jpg

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    736
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard re: E-tron 55, achterste motor defect

    Het probleem bestond waarschijnlijk al veel eerder.
    Sterkte met de afhandeling en laat je vooral niet afschrikken door dit "incident".

  3. #3
    HD1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    64
    Posts
    20.588
    Kudos
    285
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: E-tron 55, achterste motor defect

    Dank voor t delen van deze (vervelende) ervaring.
    Die Goedman zit er goed in, heb je denk ik mazzel mee.
    Ik hoop dat t in orde komt Jouke.
    A6 Avant 3.0 TDI 4F Austerngrau, A6 Avant 3.0 TDI BiT 4G Dakota S4 ​Avant B9 Tangorood.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2023
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard Re: E-tron 55, achterste motor defect

    Ja die lagers waren al langer aan het ruim/rauw lopen natuurlijk, maar de keerring en daardoor koelmiddel bij de elektromotor was niet stuk toen ik hem kocht, maar na twee dagen wel dus.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    736
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: E-tron 55, achterste motor defect

    Maar die melding in 't geel is waarschijnlijk al veel vaker in beeld geweest.
    En op enig moment komt 'ie in 't rood en is het afgelopen.

    Bij mij is hetzelfde gebeurd. Ongeveer 2 weken lang kreeg ik af en toe die melding (in 't geel) en dan stopte ik, zette het contact uit en weer aan en dan was alles weer OK. Althans, zo leek het.

    Na een paar weken dus echt einde oefening. Richtprijs 7500 euro, nét buiten de garantie.
    Maar meteen, zonder gemekker of gezeur, tóch onder garantie gerepareerd, want Audi kan zich zulke missers en negatieve publiciteit natuurlijk niet permitteren.

    Moraal van dit verhaal: als de E-tron meldt dat er iets mis is, dan is dat waarschijnlijk ook echt zo...


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2023
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard Re: E-tron 55, achterste motor defect

    Is bij jou alleen de motor vervangen of ook de Vermogens- en besturingsmodule?
    Deze zit op de motor geschroefd, niet direct in contact met de motor maar het is wel een watergekoeld stukje elektronica.
    Het lijkt mij dat het 1 niet met het ander te maken heeft dus gaan we eerst alleen de motor vervangen.
    Maar er is een kans dat juist de motor nog goed is en de vermogenstuurmodule lek.

  7. #7
    robby70's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    1.001
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: E-tron 55, achterste motor defect

    Ik zat ook aan een tweedehands Etron te denken en deze kleur staat bovenaan t lijstje hoor. Thx voor de info, hoe zit het met de kwaliteit van je accupakket na 160k? Android draadloos met CarPlay kun je bijna wel vergeten, dat lukt bij de laatste A6 ieder geval niet. Suc6 en ik hoor graag hoe t afloopt.

    Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
    A6 50TDI Quattro (C8/4K) + TTS Quattro (8J)

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2023
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard Re: E-tron 55, achterste motor defect

    Voor zover ik kan inschatten is de accu nog als nieuw.
    Bij temperaturen rond en onder 0 krijg ik een geschat bereik van 320Km met een gemiddelde rijstijl van rond de 30kw/h/100km.

    Ik heb een Iphone met draadloos laden dus draadloos Carplay zou fijn zijn.

  10. #9
    robby70's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    1.001
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: E-tron 55, achterste motor defect

    iPhone gaat lukken!

    Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
    A6 50TDI Quattro (C8/4K) + TTS Quattro (8J)

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    736
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: E-tron 55, achterste motor defect

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door J de B Bekijk Berichten
    Is bij jou alleen de motor vervangen of ook de Vermogens- en besturingsmodule?
    Deze zit op de motor geschroefd, niet direct in contact met de motor maar het is wel een watergekoeld stukje elektronica.
    Het lijkt mij dat het 1 niet met het ander te maken heeft dus gaan we eerst alleen de motor vervangen.
    Maar er is een kans dat juist de motor nog goed is en de vermogenstuurmodule lek.
    Tegen mij is er alleen gesproken over de motor.
    Bij mij was het trouwens de voorste motor, maar van de garage hoorde ik dat het meestal om de achterste gaat. Ik weet dus niet wat mij nog te wachten staat...

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2023
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robby70 Bekijk Berichten
    iPhone gaat lukken!

    Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
    Hoe dan? weet je iemand of een manier om het voor elkaar te krijgen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caravaca de la Cruz Bekijk Berichten
    Tegen mij is er alleen gesproken over de motor.
    Bij mij was het trouwens de voorste motor, maar van de garage hoorde ik dat het meestal om de achterste gaat. Ik weet dus niet wat mij nog te wachten staat...
    Hahahahahah dat geld voor ons allemaal gelijk, voor mij dan de voorste motor LOLOL.
    Zal wel los lopen, zien we dan wel weer toch?
    Laatst gewijzigd door tom; 11-02-23 om 07:09.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    736
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: E-tron 55, achterste motor defect

    Zo is dat 🙂🙂🙂
    Altijd positief blijven. 👍🙂

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2023
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard Re: E-tron 55, achterste motor defect

    Gister terug gekomen van vakantie.
    Tijdens de vakantie al bericht van Menno Walinga gehad dat de E-tron klaar was. Ze hadden er zelf meer dan 100km mee proefgereden om zeker te weten dat alle storingen weg bleven 😂😂😂
    Vandaag de auto gehaald en idd alles perfect.
    Volgens Menno was het een makkelijke reparatie. Ze zijn er iets meer dan een ochtend mee bezig geweest. Maar de tweede keer zal het sneller zijn zei hij. Zat beetje leertijd bij.
    Morgen zal ik de factuur wel in de mail hebben en dan op naar Goedman auto's.
    Ik zal hier ook laten weten wat het gekost heeft zodat mensen met dezelfde problemen weten wat mogelijk is.

    Wordt vervolgd

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2022
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard Re: E-tron 55, achterste motor defect

    Draadloos carplay heel makkelijk te doen met een odb eleven dongle. Kost een paar tientjes. Heb het zelf ook gedaan

  16. #15
    robby70's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    1.001
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: E-tron 55, achterste motor defect

    Draadloos alleen voor IOS, niet voor Android ..

    Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
    A6 50TDI Quattro (C8/4K) + TTS Quattro (8J)

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    736
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: E-tron 55, achterste motor defect

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door J de B Bekijk Berichten
    ...
    Morgen zal ik de factuur wel in de mail hebben en dan op naar Goedman auto's.
    Ik zal hier ook laten weten wat het gekost heeft zodat mensen met dezelfde problemen weten wat mogelijk is.

    Wordt vervolgd
    @J de B
    En... Weet je het al? 💰💰💰

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2023
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard

    Ik heb idd ook een OBD11 PRO dongle gekocht, kon ik direct meer dingen aan/uit zetten.
    Zoals lane assist instellen op hoe de auto het laatst weg gezet is.
    Oh en de pieper voor de gordels uitgezet, vooral op de achterbank vrij irritant met kinderen die niet zo snel zijn.
    Carplay draadloos is ook gelukt.

    Jazeker, 3400 excl BTW alles bij elkaar. Goedman had het binnen een uur naar Menno overgemaakt.
    Dus niet om reclame te maken, maar Goedman is wel een goed adres om een duurdere auto te kopen. Hij laat je niet hangen als er wat is.

    Oh ik heb ondertussen ook de hoofdsteunen vervangen voor hoofsteunen met DVD spelers erin met draadloze koptelefoons.
    Is nog wel een dingetje om het achterschot van de stoel te krijgen, maar als je eenmaal weet hoe het moet is het zeer makkelijk te doen allemaal.
    Als mensen het leuk vinden kan ik wel wat foto's uploaden
    Laatst gewijzigd door tom; 09-03-23 om 20:11.

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2021
    Leeftijd
    35
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard Re: E-tron 55, achterste motor defect

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ttle Bekijk Berichten
    Draadloos carplay heel makkelijk te doen met een odb eleven dongle. Kost een paar tientjes. Heb het zelf ook gedaan
    Waar heb je die dan besteld? Ik zie ze niet voor een paar tientjes, maar over de 100 euro... En zit daar dan ook software bij?

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2023
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard Re: E-tron 55, achterste motor defect

    De PRO versie kost idd rond de € 100,-
    Alles zit er dan bij maar je krijgt twee opties, of je doet zelf aan "long programming" hoe dat moet staat op het forum van OBD11 en dat is gratis.
    Of je gebruikt de ingebouwde appstyl program buttons dan doet OBD het voor je tegen een FEE.
    Lane assist vastzetten € 3,50 maar draadloos carplay kost € 35,-
    Ik ben voor Long programming gegaan en echt moeilijk was het niet.

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2021
    Leeftijd
    35
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard Re: E-tron 55, achterste motor defect

    Dank voor je respons. Welk merk en model heb jj aangeschaft? Vind het altijd wel spannend om van internet iets te kopen zonder referenties of het werkt.....
    dank, groet Patrick.

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •