Resultaten 1 tot 17 van de 17

Onderwerp: Thuis laden met 4,7kW i.p.v. de maximaal opgegeven 11kW

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2023
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard Thuis laden met 4,7kW i.p.v. de maximaal opgegeven 11kW

    Ik heb sinds 2 weken de audi Q4 etron 40 met ondertussen 3000km op teller, een fijne rijdersauto.
    Echter vanaf het begin wil de auto niet sneller laden dan met 4,7kW, ondanks dat de Alphen laadpaal aangeeft max 13,9kW aan capaciteit heeft.
    ik heb openbare laadplekken geprobeerd maar zonder succes, sterker nog met een nog slechter resultaat 2kW of minder.
    Snelladen bij de Fastned gaat wel goed.
    ik heb een collega langsgehad met zijn tesla die gewoon met 11kW laadde.
    ik heb ook bij een andere collega aan de laadpaal gehangen met hetzelfde resultaat terwijl hij zijn volvo ook op 10,5kW kon laden.
    wanneer ik op de homewizard kijk dan zie ik over de nacht een gelijke lijn die blijft hangen op de welbekende 4,7kW.

    wie herkent dit en nog belangrijker wat is er aan te doen?

    Alvast bedankt, F Bakker
    Laatst gewijzigd door bakker66; 04-06-23 om 17:06.

  2. #2
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.640
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Thuis laden met 4,7kWh i.p.v. de maximaal opgegeven 11kWh

    Kleine opmerking van een benzinerijder…… 😉
    Het vermogen (en dus de snelheid) waarmee een accu wordt geladen wordt gemeten in kW, niet in kWh.
    Laatst gewijzigd door Kees B; 02-06-23 om 19:41.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #3
    merelmaassluis's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    77
    Posts
    244
    Kudos
    4
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Thuis laden met 4,7kWh i.p.v. de maximaal opgegeven 11kWh

    Waarschijnlijk ligt het "probleem" dat snelladers werken met DC (gelijkstroom) met een hoog amperage. Thuisladen (met eigen laadkabel) gaat met AC (wisselstroom) met meestal een max. amperage van 16 A. Dit geeft een max. toelaatbare laadcapaciteit van ca. 4 kW. Misschien dat de Q4 voor AC l(thuis)laden beveiligd is met dat maximum. N.B. troost je: mijn PHEV Q3 45TFSi-e laad maar met max. 2.7 kW AC !!, maar dat is ook maar een "halve" E-tron !
    Q3 SportBack 45TFSI-e PHEV, 245PK/400Nm. S-tronic, ProLine S , Daytona Grijs, sportstoelen, Sunroof, 360 Camera, Parkeerhulp, Inklap.spiegels, zwart glanspakket, Privacy Glas, trekhaak, Velgen 19" AudiSport, S-line leer, B&O geluid etc...

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    727
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Thuis laden met 4,7kWh i.p.v. de maximaal opgegeven 11kWh

    Je hebt een probleem met de AC-lader in de auto.
    Jouw laadbox kan kennelijk 11 kW leveren (zelfs iets meer?) en voor een Q4 E-tron mag dat geen probleem zijn.

    Mijn advies: terug naar de dealer.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    727
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Thuis laden met 4,7kWh i.p.v. de maximaal opgegeven 11kWh

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door merelmaassluis Bekijk Berichten
    Waarschijnlijk ligt het "probleem" dat snelladers werken met DC (gelijkstroom) met een hoog amperage. Thuisladen (met eigen laadkabel) gaat met AC (wisselstroom) met meestal een max. amperage van 16 A. Dit geeft een max. toelaatbare laadcapaciteit van ca. 4 kW. Misschien dat de Q4 voor AC l(thuis)laden beveiligd is met dat maximum. N.B. troost je: mijn PHEV Q3 45TFSi-e laad maar met max. 2.7 kW AC !!, maar dat is ook maar een "halve" E-tron !
    Een echte E-tron doet probleemloos 11 kW AC.
    Als je iets meer geld uitgeeft, zelfs 22 kW AC.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    727
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Thuis laden met 4,7kWh i.p.v. de maximaal opgegeven 11kWh

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    Kleine opmerking van een benzinerijder…… 😉
    Het vermogen (en dus de snelheid) waarmee een accu wordt geladen wordt gemeten in kW, niet in kWh.
    Prima opmerking.
    Het foutieve gebruik van eenheden doet soms echt pijn aan m'n ogen.

  7. #7

    Standaard Re: Thuis laden met 4,7kWh i.p.v. de maximaal opgegeven 11kWh

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    Kleine opmerking van een benzinerijder…… 😉
    Het vermogen (en dus de snelheid) waarmee een accu wordt geladen wordt gemeten in kW, niet in kWh.
    In dit geval ben ik geneigd om kWh te accepteren, aangezien de laadsnelheid in deze situatie daadwerkelijk 4,7kW in 1 uur is, oftewel, 4,7kWh. Je kan op piek een laadvermogen van 30kW hebben, maar in dit geval is dat niet zo. Deze laadpalen hebben een laadcapaciteit van 11kW/uur of 22kW/uur. Ik zou hier kWh accepteren.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Thuis laden met 4,7kWh i.p.v. de maximaal opgegeven 11kWh

    Staat er niets in de auto ingesteld wat de laadsnelheid beperkt? Je zou de eerste niet zijn...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  10. #9
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.640
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Thuis laden met 4,7kWh i.p.v. de maximaal opgegeven 11kWh

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    In dit geval ben ik geneigd om kWh te accepteren, aangezien de laadsnelheid in deze situatie daadwerkelijk 4,7kW in 1 uur is, oftewel, 4,7kWh. Je kan op piek een laadvermogen van 30kW hebben, maar in dit geval is dat niet zo. Deze laadpalen hebben een laadcapaciteit van 11kW/uur of 22kW/uur. Ik zou hier kWh accepteren.
    Het gaat niet om accepteren of niet, het is simpelweg fout. Je haalt de begrippen vermogen en energie door elkaar. Energie (kWh) = vermogen (kW) x tijd (uur = h).

    Als er 1 uur een vermogen van 4,7 kW wordt geleverd, is er een energie van 4,7 kWh geleverd. Dus met andere woorden, was het vermogen 4,7 kWh per uur, kWh/h = kW.

    Een laadcapaciteit van 11kW per uur kan niet. Het is gewoon 11 kW, maakt niet uit hoe lang. Na 1 uur is er dan een energie van 11 kWh geleverd, na 2 uur 22 kWh, na 3 uur 33 kWh. En daar betaal je voor, niet voor de laadsnelheid (= vermogen).

    Denk maar aan zonnepanelen. Ik heb op mijn dak panelen liggen met een capaciteit van 3000 W piek. Als de zon fel genoeg schijnt wekken ze dus maximaal 3000 W oftewel 3 kW op (= vermogen). Als ze dat 1 uur lang doen heb ik dus een energie van 3 kWh geoogst. Na 2 uur 6 kWh. Je meter meet in kWh, en je betaalt of ontvangt een prijs per kWh. Je betaalt voor de energie, niet voor het vermogen.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  11. #10

    Standaard Re: Thuis laden met 4,7kWh i.p.v. de maximaal opgegeven 11kWh

    Ik snap je hoor, en ik ken de frustratie mbt foute termen (velgbreedte =/= J, dat soort grappen). Technisch gezien heb je ook 100% gelijk!
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    727
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Thuis laden met 4,7kWh i.p.v. de maximaal opgegeven 11kWh

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    In dit geval ben ik geneigd om kWh te accepteren, aangezien de laadsnelheid in deze situatie daadwerkelijk 4,7kW in 1 uur is, oftewel, 4,7kWh. Je kan op piek een laadvermogen van 30kW hebben, maar in dit geval is dat niet zo. Deze laadpalen hebben een laadcapaciteit van 11kW/uur of 22kW/uur. Ik zou hier kWh accepteren.
    En ik krijg wéér pijn in m'n ogen.
    Je wordt bedankt. 🙂

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2023
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard Re: Thuis laden met 4,7kW i.p.v. de maximaal opgegeven 11kW

    Ik herken het probleem!
    Mijn Q4 laadde thuis altijd tussen de 8 en 11 kW (afhankelijk van het stroomverbruik in huis). Maar sinds een paar weken is dit nog maar 4 - 4,8 kW.
    De andere auto, Etron, laadt wel gewoon op de maximum snelheid.
    In de auto heb ik niets gewijzigd aan de instellingen. (Zou niet eens weten hoe)
    Dus ik weet niet wat ik er aan kan doen, behalve de dealer contacten.

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2023
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard Re: Thuis laden met 4,7kW i.p.v. de maximaal opgegeven 11kW

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dorma Bekijk Berichten
    Ik herken het probleem!
    Mijn Q4 laadde thuis altijd tussen de 8 en 11 kW (afhankelijk van het stroomverbruik in huis). Maar sinds een paar weken is dit nog maar 4 - 4,8 kW.
    De andere auto, Etron, laadt wel gewoon op de maximum snelheid.
    In de auto heb ik niets gewijzigd aan de instellingen. (Zou niet eens weten hoe)
    Dus ik weet niet wat ik er aan kan doen, behalve de dealer contacten.
    ik ben gisteren bij de dealer geweest, probleem met de hoogspanningsunit. onderdeel dient uit Duitsland te komen, levertijd onbekend.
    mijn advies : bezoek de dealer voor een analyse.
    suc6

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2023
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard Re: Thuis laden met 4,7kW i.p.v. de maximaal opgegeven 11kW

    reparatie gepland voor 13 september

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2023
    Posts
    26
    Kudos
    0
    Land
    Land

    Standaard Re: Thuis laden met 4,7kW i.p.v. de maximaal opgegeven 11kW

    En wat is hier uitgekomen?

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2023
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron

    Standaard Re: Thuis laden met 4,7kW i.p.v. de maximaal opgegeven 11kW

    de auto heeft 1 dag op 11kW geladen en viel toen terug naar 4kW. er was alleen een software update uitgevoerd en niet de eerder diagnose aktie om de hoogspanningsunit te vervangen. Nieuwe afspraak gemaakt voor 9 oktober i.v.m. onze vakantie en bij terugkomst bleek dat over the air (OTA) de auto was geupdate. Onze kinderen konden zich geen update herinneren in het display, geen email of bericht van de lokale audi dealer dat het zo was aangepakt. de afspraak van 9 oktober 's ochtends maar afgezegd, service afdeling audi broekhuis wist zelf dus ook van niets.

    kortom : audidealers zijn zeker goed in het herstellen van verbrandingsmoteren problematiek maar van software heeft audi nog weinig kaas gegeten! volgende auto wordt zeker geen audi. ik heb nog een klacht lopen hierover bij zowel athlon als audi maar ook daar valt weinig van te verwachten.

  18. #17
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Thuis laden met 4,7kW i.p.v. de maximaal opgegeven 11kW

    Dealers snappen niks van EVs. Omdat ze er vrijwel niets asn verdienen, is de motivatie om dit aan te pakken niet groot.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •