Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Wielen met TPMS sensoren monteren?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2014
    Leeftijd
    47
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q2

    Standaard Wielen met TPMS sensoren monteren?

    Nou, de 15 inch winterbanden set van de A3 gaat niet meer passen op de Q2. Helaas kwam ik daar pas achter nadat 1 kant gemonteerd was en ik de auto even wilde omdraaien. Auto wilde geen mm voor- of achteruit omdat de remklauw aanliet tegen de binnenkant van de velg.

    Nu dus op zoek naar een nieuw setje.

    Iets moois gevonden, met zo goed als nieuwe banden, 17 inch velgen met TPMS sensoren, geschikt voor Passat, T-Roc Skoda enz.

    Nu heb ik mij een beetje ingelezen over dat TPMS en twijfel nu of dit uberhaupt wel gaat werken. In de Q2 kan ik geen bandenspanning aflezen, maar er
    komt wel een waarschuwing als de bandenspanning te laag is.

    Dit kan "simpel" worden gemeten via de ABS sensoren of luxe via echte sensoren in de velgen welke spanning en temperatuur meten.

    Lijkt mij dat bij het simpele systeem via de ABS sensoren je dus zomaar elke band erop kunt zetten, en bij echte sensoren dat het wel de juiste moeten zijn en
    deze elke keer ingeleerd moeten worden.

    De vraag is dus of iemand weet wat voor soort TPMS er op de Q2 zit en of een wintersetje met dit soort sensoren uberhaupt wel zin hebben.

    Ik heb 2 setjes op het oog. allebei 17 inch. 1 setje is origineel Q5 velgen. Deze hebben wel een andere naafdiameter maar dat zou ik kunnen oplossen met centreerringen.
    De continental winterbanden die erop zitten zijn maar 100 km oud en het is praktisch naast de deur.

    Een ander setje is 70 euro goedkoper, stuk verder rijden maar heeft dus die
    TPMS sensoren erin zitten. Wat een mooie meerwaarde zou kunnen zijn want heb geen zin om maandenlang elke keer een bandenspannings waarschuwing te krijgen.

    Zou het kunnen dat die Q5 velgen ook al sensoren hebben? De verkoper heeft maar 2 foto's erop staan zonder band/velg gegevens. Wellicht zijn ze totaal niet op de hoogte of het er wel of niet in zit.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    234
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S5

    Standaard Re: Wielen met TPMS sensoren monteren?

    Ik denk dat het TPMS verhaal standaard alleen op RS modellen en de R8 zit? (uitzonderingen daar gelaten)

    Je zou misschien wel zo'n setje kunnen aanschaffen met TPMS sensoren, maar volgens mij moet de auto ook de benodigde hardware hebben en moet er het 1 en ander gecodeerd worden.

    Hier heb je een draadje die het uitlegt: https://www.audiworld.com/forums/aud...rofit-2978958/

    met andere woorden, met alleen TPMS sensoren ben je er niet

  3. #3
    Rainesh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    3.821
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Wielen met TPMS sensoren monteren?

    Ik heb direct TPMS in mijn A3. Carpediem heeft de receiver gemonteerd en ik het codeerwerk. Ideaal!

    https://www.audiforum.nl/forum/audif...ml#post1832795
    A3 8V Limousine S-line Daytona Grey | A4 B8 Limousine S-Edition Daytona Grey Verkocht | A1 8X Sportback Pro Line S + Darkline Daytona Grey Verkocht
    VCDS Den Haag - Origineel VCDS & VCP | Odis-S & Odis-E | Rainesh@hotmail.com

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Leeftijd
    39
    Posts
    169
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 Cabrio

    Standaard Re: Wielen met TPMS sensoren monteren?

    Bij de Q2 werkt de bandenspanning controle middels ABS sensor. Deze meet afwijking in aantal omwentelingen.
    Dus TPMS sensoren zijn niet nodig.
    Ikzelf heb ook een Q2 en kan bevestigen dat het systeem werkt naar behoren. Geen onnodige meldingen. Wel een melding bij een daadwerkelijke lekke band.

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •