Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 30

Onderwerp: Melding oliepeil checken na 10000km

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2021
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q2
    Land
    Land

    Standaard Melding oliepeil checken na 10000km

    Eind vorig jaar kochten we een Q2 TFSI 35, benzine motor dus. Gisteren na een eenvoudig kort ritje gaf de wagen plots de melding oliepijl checken met een oranje driehoekje aan. Ik ken niet erg veel van motors en mechaniek, weet zelfs niet waar ik het olie pijl moet checken. Maar meen wel dat een dergelijke melding op een wagen van 6 maanden oud en 10000km op de teller alleszins weinig goed doet voorspellen. Aangezien we thuis steeds op een harde ondergrond parkeren en er nooit enig olie vlekje of zo onder de wagen te zien was veronderstel ik niet dat er iets lekt. Kan alleen maar hopen dat het niet echt een olie verbruik probleem is maar iets aan het detectie systeem ervan.
    Morgen eens naar de garage om te horen wat er mis is. Maar wou hier toch al eens informeren wat jullie daarover denken, en of er soms nogal mensen hier zijn die met dergelijke motor olie verbruik probleem hebben. En in de veronderstelling dat het idd een olie verbruik probleem zou zijn, en aangezien de wagen nog maar 6 maanden oud is kan ik dan verwachten (of eisen) dat dit probleem grondig word nagekeken en structureel opgelost wordt? De wagen is ten slotte toch nog onder waarborg en het dus niet word van zo ja je zal het wat in het oog moeten houden en iedere 10000km olie moeten bijvoegen he.

    Dank bij voorbaat voor jullie reacties
    Mvg, Vic
    Laatst gewijzigd door Vsrex; 02-05-21 om 12:38.

  2. #2
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Melding oliepeil checken na 10000km

    Kijk eerst eens wat het instructieboekje erover zegt, en hoe je het oliepeil kunt checken staat er ook vast wel in.
    En ja, een nieuwe motor kan in het begin een verhoogd olieverbruik hebben, na een paar duizend km stabiliseert het zich.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #3
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Melding oliepeil checken na 10000km

    Oliepeil checken bij/na 10000 km zou goed kunnen, dit krijg je namelijk als je (bij conventionele peilstok) voor 10.000 km je motorkap niet open gehad hebt. Mijn b6 diesel had het ook.
    De meeste audi rijders zien het niet, dan is ie allang weer een keer open geweest.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2021
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q2
    Land
    Land

    Standaard Re: Melding oliepeil checken na 10000km

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    Kijk eerst eens wat het instructieboekje erover zegt, en hoe je het oliepeil kunt checken staat er ook vast wel in.
    En ja, een nieuwe motor kan in het begin een verhoogd olieverbruik hebben, na een paar duizend km stabiliseert het zich.
    Zou ik idd kunnen doen, maar ik heb toch geen olie in huis en wil er ook eventueel geen verkeerde olie indoen hoor en daarbij aangezien we vandaag toch onze wagen niet nodig hebben zal ik morgen wel eens tot de garage ervoor rijden.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Oliepijl checken bij/na 10000 km zou goed kunnen, dit krijg je namelijk als je (bij conventionele peilstok) voor 10.000 km je motorkap niet open gehad hebt. Mijn b6 diesel had het ook.
    De meeste audi rijders zien het niet, dan is ie allang weer een keer open geweest.
    Deze reactie begrijp ik niet zo goed hoor. Ik heb idd de motorkap nog niet open gehad, maar wat heeft de melding check oliepijl daarmee te maken met dat feit?

  5. #5
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Melding oliepeil checken na 10000km

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vsrex Bekijk Berichten

    Deze reactie begrijp ik niet zo goed hoor. Ik heb idd de motorkap nog niet open gehad, maar wat heeft de melding check oliepijl daarmee te maken met dat feit?
    Audi vind dat je minimaal 1x in de 10.000 km je olie moet peilen, dat gaat vaak alleen als je de motorkap open doet. Komt er ieder geval kort op neer dat je even moet peilen.

    motorkap heeft ook een sensor/schakelaar dus weet of ie open is.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2021
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q2
    Land
    Land

    Standaard Re: Melding oliepeil checken na 10000km

    Ok, gesnapt. Denkt u nu echt dat Audi zo ver gaat? En betekent dit dan dat de wagen het oliepijl niet zelf controleert, maar enkel checkt of jij het af en toe na kijkt, nee toch? En dat zou dus ook kunnen beteken dat het pijl feitelijk nog ok?
    Zal morgen wel horen wat men in de garage ervan zegt.

  7. #7
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Melding oliepeil checken na 10000km

    Pssst, een pijl schiet je af. Een peil controleer je.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  8. Ad
  9. #8
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Melding oliepeil checken na 10000km

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vsrex Bekijk Berichten
    Ok, gesnapt. Denkt u nu echt dat Audi zo ver gaat? En betekent dit dan dat de wagen het oliepijl niet zelf controleert, maar enkel checkt of jij het af en toe na kijkt, nee toch? En dat zou dus ook kunnen beteken dat het pijl feitelijk nog ok?
    Zal morgen wel horen wat men in de garage ervan zegt.
    Ik had de melding toen op mijn b6 maar hoefde geen olie bij, ik kan het nu niet zo 123 vinden maar toen opgezocht en was het geval. Dat hoeft bij jou niet te zijn, je kan gewoon laag oliepeil hebben.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2021
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q2
    Land
    Land

    Standaard Re: Melding oliepeil checken na 10000km

    Ik meld straks wel wat men in de garage vaststelde. Maar de vraag is als het blijkt wat u noemt ‘een gewoon’ laag oliepijl te zijn. Is dat gewoon te noemen voor een wagen van 6 maanden oud en iets meer dan 10000km

  11. #10
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Melding oliepeil checken na 10000km

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Pssst, een pijl schiet je af. Een peil controleer je.
    .....
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    712
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Melding oliepeil checken na 10000km

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vsrex Bekijk Berichten
    Eind vorig jaar kochten we een Q2 TFSI 35, benzine motor dus. Gisteren na een eenvoudig kort ritje gaf de wagen plots de melding oliepijl checken met een oranje driehoekje aan. Ik ken niet erg veel van motors en mechaniek, weet zelfs niet waar ik het olie pijl moet checken. Maar meen wel dat een dergelijke melding op een wagen van 6 maanden oud en 10000km op de teller alleszins weinig goed doet voorspellen. Aangezien we thuis steeds op een harde ondergrond parkeren en er nooit enig olie vlekje of zo onder de wagen te zien was veronderstel ik niet dat er iets lekt. Kan alleen maar hopen dat het niet echt een olie verbruik probleem is maar iets aan het detectie systeem ervan.
    Morgen eens naar de garage om te horen wat er mis is. Maar wou hier toch al eens informeren wat jullie daarover denken, en of er soms nogal mensen hier zijn die met dergelijke motor olie verbruik probleem hebben. En in de veronderstelling dat het idd een olie verbruik probleem zou zijn, en aangezien de wagen nog maar 6 maanden oud is kan ik dan verwachten (of eisen) dat dit probleem grondig word nagekeken en structureel opgelost wordt? De wagen is ten slotte toch nog onder waarborg en het dus niet word van zo ja je zal het wat in het oog moeten houden en iedere 10000km olie moeten bijvoegen he.

    Dank bij voorbaat voor jullie reacties
    Mvg, Vic
    Je krijgt een melding dat je het oliepeil moet controleren.
    Wat is het probleem?
    Gewoon doen! Niks spannends, hoor.

  13. #12
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Melding oliepeil checken na 10000km

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caravaca de la Cruz Bekijk Berichten
    Je krijgt een melding dat je het oliepeil moet controleren.
    Wat is het probleem?
    Gewoon doen! Niks spannends, hoor.
    Het gaat er bij de ts om dat als het laag peil is dat het vreemd is voor zo'n nieuwe wagen. Maar zou best kunnen, halve liter op de 10k is niet zo heel vreemd.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2021
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q2
    Land
    Land

    Standaard Re: Melding oliepeil checken na 10000km

    Het olie niveau was idd te laag, en ze hebben er gewoon een 1/2 L ofzo bij gedaan.
    En ik blijf dat niet enkel alleen vreemd vinden ook wel wat abnormaal voor een nieuwe wagen en had eerlijk gezegd dit niet verwacht van een dergelijke wagen. Nu ja de Q2 is natuurlijk het kleine broertje van de reeks en misschien waren men verwachtingen wat betreft Audi heel wat te hoog of hebben we gewoon weer eens pech. Omdat er gisteren in de garage maar een beperkt aantal mensen waren (recup 1 mei) ga ik in de loop van de week toch nog even langs om eens te horen bij de verantwoordelijk dienst na-verkoop wat die ervan denkt hoor. Want al 1/2L na 11000km wat gaat dat worden binnen een paar jaar?

    Mvg, Vic

  15. #14
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Melding oliepeil checken na 10000km

    Zoals eerder gezegd is een iets hoger olieverbruik bij een nieuwe motor niet raar.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2021
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q2
    Land
    Land

    Standaard Re: Melding oliepeil checken na 10000km

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Zoals eerder gezegd is een iets hoger olieverbruik bij een nieuwe motor niet raar.
    Aangezien ik zelf weinig of niets van wagen mechanica ken wil ik dat graag van je aannemen, maar na hoeveel km zou dat dan volgens u verminderen of zich stabiliseren?

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Leeftijd
    39
    Posts
    169
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 Cabrio

    Standaard Re: Melding oliepeil checken na 10000km

    Bij mijn Q2 1.4 tfsi heb ik 1x olie bij gevuld rond de 15000km. Daarna niet meer.
    Probleemloos kan ik van beurt naar beurt rijden, ca. 25000km in 2 jaar.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2021
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q2
    Land
    Land

    Standaard Re: Melding oliepeil checken na 10000km

    Omdat er maandag slechts een iemand in de garage was ben ik vrijdag nog eens langs geweest en de service verantwoordelijke heeft me uitgelegd dat de kans zeker en vast bestaat dat de olie bij de levering van de wagen niet helemaal vol was, kwestie van besparing in de fabriek misschien wel zei hij. Ma nu zijn ze dus daar wel zeker van, en als ik nu terug de melding zou krijgen gaan ze een uitgebreide test procedure opstarten en uitvoeren en dat dossier met de resultaten overmaken aan Audi die dan zal bepaald wat er dient te gebeuren. Hopeijk blijft het ook bij onze wagen tot slechts deze eerste maal.
    Iedereen dank voor de reacties
    Mvg, Vic

  19. #18
    Golfer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    56
    Posts
    3.785
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Melding oliepeil checken na 10000km

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vsrex Bekijk Berichten
    ...... nog eens langs geweest en de service verantwoordelijke heeft me uitgelegd dat de kans zeker en vast bestaat dat de olie bij de levering van de wagen niet helemaal vol was, kwestie van besparing in de fabriek misschien wel zei hij. Ma nu zijn ze dus daar wel zeker van, ...........
    Ik begrijp niet wat u nu wil suggereren. Audi vult ze niet helemaal af om te besparen? Laten we wel wezen, die hectoliters kost ze niets en het gezeik wat ze met uw suggestie zouden kunnen aanrichten kost ze de hele wereld. Zoals hierboven gezegd: een iets hoger verbruik bij een nieuwe motor kan optreden.
    Allroad 2.7T biturbo H6 LR MY2003 Atlasgrijs,
    verkocht: A6 Allroad 2007 3.0 tdi, kobaltblauwe Allroad Quattro 2.7T MY2003, A6 4B avant 2.5TDI MY2002 H6 Hartog tuned, A3 SB 2.0 tdi Ambition MY2008.

  20. #19
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Melding oliepeil checken na 10000km

    @Golfer

    Dat doet ts niet maar zijn garagist
    En het is goed mogelijk dat de wagen bij aflevering niet max peil zat. M.a.w dat we het nog niet eens over een halve liter hebben.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2021
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q2
    Land
    Land

    Standaard Re: Melding oliepeil checken na 10000km

    Ik suggereer idd niets en wil dat ook niet doen, ik citeerde enkel wat men in de garage me vertelde en ook die man suggereerde feitelijk weinig want zoals.ik voordien schreef zei die ‘kwestie van besparing in de fabriek misschien wel ‘
    Ten slotte wil ik enkel nog dit kwijt, mocht er idd te weinig olie in zijn gedaan, vindt ik het zelfs een beetje eigenaardig dat de garage bij de levering dit blijkbaar dus niet checkt.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •