Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 28

Onderwerp: Zachtere schokdempers

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2024
    Posts
    16
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q2

    Standaard Zachtere schokdempers

    Hallo allemaal,
    Ik heb een Audi Q2 1.4 ui 2016 gekocht. Helaas vind ik het onderstel nogal stug stoterig. Zijn er comfortabelere/zachtere schokdempers verkrijgbaar. Zo ja weet iemand welk merk. Of zal het nooit een merkbaar verschil maken omdat het hele onderstel straffer gebouwd is.
    Bedankt, Theo

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.853
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Zachtere schokdempers

    Verplaatst naar het Q2-subforum. Svp voortaan zelf hier de vragen over deze auto neerzetten.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.477
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Zachtere schokdempers

    Idee: ga naar een Audi dealer en vraag of ze, op basis van je VIN, willen opzoeken of je auto een normaal onderstel of een sport onderstel heeft.
    je kan ook, op basis van de „option codes“ uitzoeken wat er onder zit. Maar een dealer weet het in een paar seconden.

    Als je een normaal onderstel blijkt te hebben, is daar weinig aan te doen (voor redelijk geld) omdat fabrikanten eigenlijk alleen maar OE (Original Equipment) veren en dempers maken, of sportievere versies.

    Wat voor banden zitten er onder? Sommige banden hebben stugge wangen en zijn van nature gewoon stug (daarvoor vaak een betere stuur-response want de wangen deformeren minder in bochten).
    Laatst gewijzigd door Steven; 21-04-24 om 17:21.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2024
    Posts
    16
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q2

    Standaard Re: Zachtere schokdempers

    Er zitten op dit moment Michelin Primacy 4 215/55R17 banden onder. Ik heb een proefrit gemaakt met een Q2 waar Continental Wintercontact 215/55R17 banden (dus dezelfde maat) onder zaten en vond de Q2 met de Continental Wintercontact comfortabeler rijden dan de Michelins
    Laatst gewijzigd door TheoQ2; 21-04-24 om 19:34. Reden: spelfout

  5. #5
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.327
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Zachtere schokdempers

    Dat klopt.
    Bij Winterbanden zijn de wangen veel flexibeler.

    Verstuurd vanaf mijn Oneplus 7pro
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2024
    Posts
    16
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q2

    Standaard Re: Zachtere schokdempers

    Dankjewel, vandaar. Zijn all season banden ook comfortabeler dan zomerbanden?

  7. #7
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.327
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Zachtere schokdempers

    Heb ik geen ervaring mee.
    Maar denk er tussen in.

    Verstuurd vanaf mijn Oneplus 7pro
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  8. Ad
  9. #8
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.667
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Zachtere schokdempers

    Spreekt voor zich, maar toch voor de zekerheid: is de bandenspanning gechecked, met een goede meter?

    De invloed daarvan is groot, toen ik 10 jaar geleden mijn Q5 proefreed (komend uit een A6) was ik zwaar teleurgesteld in het rijcomfort. Dan maar geen Q5. Paar dagen later nog eens naar de auto gaan kijken met mijn eigen bandenspanningsmeter, bleken de banden rondom op 2,8 bar te staan, ipv 2,3. Na correctie bleek het een wereld van verschil uit te maken.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  10. #9
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.026
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Zachtere schokdempers

    Het is een combi van veren en dempers toch met dit gevoelde gebrek aan comfort.
    Handigste is inderdaad om even te achterhalen of er een S line onderstel zit of niet.

    Dit er een standaard onderstel onder dat zou je bij merken als Eibach/Bilstein, KW, H&R kunnen kijke wat die aan 'OEM' vervangingen hebben. Eibach levert meer progresseve veren.

    Hieveel kilometer staat er op de teller van de auto? Het kan natuurlijk ook zijn dat de dempers aan vervanging toe zijn.

  11. #10
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.477
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Zachtere schokdempers

    De Michelin Primacy 4 is een hele fijne band. Heel comfortabel met veel "eigen demping". De nieuwe Michelin Primacy 4+ is net een tik minder (lijkt meer op de Conti Premium Contact 6 en 7).

    Dempers die aan vervanging toe zijn, lijden zelden tot stugge vering. In tegendeel. Het geheel wordt dan meestal zompig.

    Bandenspanning is idd. een goeie tip. 0.2 of 0.3 bar meer als de normale waarde (met koude banden gemeten) kan sommige banden al merkbaar "harder" doen aanvoelen.
    Maar ga eerst ff naar de stealer om te vragen wat voor onderstel je hebt.


    Edit: woordje "zelden" en "meestal" toegevoegd aan 2. zin.
    Laatst gewijzigd door Steven; 22-04-24 om 15:34.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  12. #11
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.026
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Zachtere schokdempers

    Sorry maar schokdempers die niet meer goed functioneren kunnen zeker wel het idee geven dat de vering 'stug stoterig' is. Het onderstel wordt stoterig als een schokdemper de in- en uitgaande veerbeweging onvoldoende dempt.
    Met een auto uit 2016 kan er zomaar 120.000 tot 160.000 kilometer op de teller staan. Onderhoudshistorie checken of de schokdempers ooit vervangen lijkt mij een check die je gratis kan doen.

  13. #12
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.477
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Zachtere schokdempers

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A3165 Bekijk Berichten
    Sorry maar schokdempers die niet meer goed functioneren kunnen zeker wel het idee geven dat de vering 'stug stoterig' is. Het onderstel wordt stoterig als een schokdemper de in- en uitgaande veerbeweging onvoldoende dempt.
    Je hebt gelijk. In dat geval bewegen de dempers intern nauwelijks meer. Als het heel erg is, en de boel intern vastgerot en muurvast zit, krijg je bijna de indruk dat iemand de demper door een stalen buis vervangen heeft.
    Gebeurt echter niet vaak hoor.
    Meestal doet een demper concreet niks meer en zwalkt de wagen als een dronken zeeman. Testen is simpel: druk een uiteinde in en kijk of de auto meteen weer terug veert en niet als een pogo-stick op en neer gaat en meerdere op&down bewegingen nodig heeft voordat ze tot rust komt.
    Of, als de demper idd. vast zit/klemt, is de auto moeilijker naar beneden te drukken.
    Laatst gewijzigd door Steven; 22-04-24 om 15:33.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2024
    Posts
    16
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q2

    Standaard Re: Zachtere schokdempers

    De Q2 heeft 90.000 km gereden. Volgens de dealer heeft hij geen S-line onderstel. Inderdaad kan het aan de bandenspanning liggen, die heb ik nog niet gecontroleerd. Met deze lage km stand denk ik niet dat de standaard dempers defect zijn. Ik heb bij diverse rijtests op youtube gezien dat men de demping stug vindt bij de Q2.

    Ik vond de proefrit Q2 veel comfortabeler maar dat lag waarschijnlijk aan de Continental winterbanden. Ik lees inderdaad veel lof over de Primacy 4. Als dat echt scheelt dan zal ik de spanning goed laten controleren.
    Als 2.3 ook mag i.p.v. 2.5 kan dat al wat uitmaken.

  15. #14
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.477
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Zachtere schokdempers

    Ik rij in de Audi 200 met 2.3 (koud) ipv. de voorgeschreven 2.4 Bar. De auto heeft een bijzondere bandenmaat (16" BBS velgen) en er bestaat geen Michelin Primacy 4 bijvoorbeeld. Die had ik het liefste gehad. Ik moet genoegen nemen met Conti Premium Contact 6. Deze band loopt niet zo smeuïg als de Primacy 4 maar als ik em met slechts 0.1 bar minder rijd, compenseert dat en kan ik er mee leven.

    Onder de Tesla heb ik van die shit ECO banden en die hebben ook minder eigen demping. Ook die auto rijd ik met 0.1 bar minder en ook dan vind ik het prettiger.
    De Cabrio heeft de Primacy 4 (niet de 4+, die is wat stugger) en die auto staat op de voorgeschreven spanning. Als ik de cabrio ophoog wordt die weer minder prettig.
    Het is bizar hoeveel een lausige 0.1 bar uitmaken kan. Bij sommige banden kan je er 0.3 bar meer of minder in doen en je merkt er niks van. Bij andere banden is het maken of kraken.

    Als je dan een band hebt waar een klein verschil echt voelbaar is, en het wordt ineens lekker zomers warm, verhoogt dat de spanning automatisch (vuistregel: elke 10 graden = 0.1 bar meer of minder), kan je er een beetje meer op letten. Of compleet negeren als je een band hebt waar het toch geen ruk uitmaakt.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2024
    Posts
    16
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q2

    Standaard Re: Zachtere schokdempers

    Sorry, maar ik heb helemaal geen Primacy 4 banden maar Primacy 3. Bedankt voor de uitleg.

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2024
    Posts
    16
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q2

    Standaard Re: Zachtere schokdempers

    Hoeveel bar wordt voorgeschreven bij een Michelin Primacy 3, 215-55 R17 band?

  18. #17
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.853
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Zachtere schokdempers

    Dat staat in je tankklepje, deuropening of instructieboekje. Varieert niet met het merk en type band.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2024
    Posts
    16
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q2

    Standaard Re: Zachtere schokdempers

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk Berichten
    Ik rij in de Audi 200 met 2.3 (koud) ipv. de voorgeschreven 2.4 Bar. De auto heeft een bijzondere bandenmaat (16" BBS velgen) en er bestaat geen Michelin Primacy 4 bijvoorbeeld. Die had ik het liefste gehad. Ik moet genoegen nemen met Conti Premium Contact 6. Deze band loopt niet zo smeuïg als de Primacy 4 maar als ik em met slechts 0.1 bar minder rijd, compenseert dat en kan ik er mee leven.

    Onder de Tesla heb ik van die shit ECO banden en die hebben ook minder eigen demping. Ook die auto rijd ik met 0.1 bar minder en ook dan vind ik het prettiger.
    De Cabrio heeft de Primacy 4 (niet de 4+, die is wat stugger) en die auto staat op de voorgeschreven spanning. Als ik de cabrio ophoog wordt die weer minder prettig.
    Het is bizar hoeveel een lausige 0.1 bar uitmaken kan. Bij sommige banden kan je er 0.3 bar meer of minder in doen en je merkt er niks van. Bij andere banden is het maken of kraken.

    Als je dan een band hebt waar een klein verschil echt voelbaar is, en het wordt ineens lekker zomers warm, verhoogt dat de spanning automatisch (vuistregel: elke 10 graden = 0.1 bar meer of minder), kan je er een beetje meer op letten. Of compleet negeren als je een band hebt waar het toch geen ruk uitmaakt.
    Eco shit. Bedoel je daar de Continental Eco contact mee? En wat is daar niet goed aan?

  20. #19
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.477
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Zachtere schokdempers

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TheoQ2 Bekijk Berichten
    Eco shit. Bedoel je daar de Continental Eco contact mee? En wat is daar niet goed aan?
    Nee. Pirelli "Scorpion Verde" 275/45 R20 110W XL
    Die liggen onder de Tesla Model X. Zijn stug (weinig eigendemping). Ze werken goed hoor, als groene eco save-the-world-band (geringe rolweerstand) maar rijden gewoon niet prettig.

    Standaard liggen er Michelin "Latitude Sport 3 Acoustic" sloffen onder. Zijn hele fijne banden. Smooth als boter, net zoals de Primacy 4. Ook lekker stil vanwege de dikke schuimlaag die aan de binnenkant ingelijmd zit.
    Ik kon de Latitude een keertje niet kopen (niet leverbaar) en koos toen voor de Pirelli Verde (verde betekent "groen" in Spaghettistan). Heb ik wel spijt van.

    Maar nu zit ik potverpielekes Tesla banden advies te geven. Ist ein bisschen off topic
    Laatst gewijzigd door Steven; 24-04-24 om 14:06.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2024
    Posts
    16
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q2

    Standaard Re: Zachtere schokdempers

    Ik dacht dat banden waar XL op staat altijd een stuggere wang hebben. Maar de Q2 waarmee ik een proefrit heb gemaakt, was met die Continental Wintercontact banden comfortabeler dan die met de Michelin Primacy 3. Continental Wintercontact 215/55 R17 XL stond er op. Het kan natuurlijk zijn dat die primacy 3 veel te hard opgepompt zijn.

    Die Wintercontact banden zijn wel erg duur. Ken je banden die wat goedkoper zijn en toch comfortabel, of kom ik dan toch altijd bij Michelin uit. Mijn vrouw heeft Hankook Ventus Premium 4 en die voelen ook best wel comfortabel
    Laatst gewijzigd door TheoQ2; 24-04-24 om 21:10. Reden: spelfout

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •