Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 44

Onderwerp: Jankende remmen RSQ3

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2020
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3

    Standaard Jankende remmen RSQ3

    Vorig jaar oktober heb ik de versleten waved disks van mijn Audi RS Q3 laten vervangen door een upgrade naar een set Tarox 2 delige F2000 schijven met de bijbehorende Strada remblokken.

    Tarox F2000.jpg

    Vanaf het begin had ik al last van ‘squealing en howling’ als de remmen iets waren opgewarmd. Met de originele schijven en blokken had ik nergens last van. Ik ben hier dus in totaal 8 keer voor terug geweest bij de importeur en garage Beek Autoracing, maar zij hebben niets kunnen vinden, en het dus ook niet kunnen oplossen.

    De remmen en blokken zijn er vaak af geweest, en de Strada blokken zijn vervangen door OEM brembo, die deden het iets beter. En later heb ik er EBC redstuff onder laten zetten omdat ik op een Engels RS3 forum had gelezen dat deze niet zouden piepen. Maar het is niet echt piepen, het is meer resoneren. Hetzelfde geluid wanner je met een natte vinger over een kristallen glas rondjes draait.

    Bij 1 van de bezoekjes aan Beek zag ik dat de remankerplaat over 5 cm 90 graden geknakt was, dat leek mij niet goed, en nadat deze eraf was gehaald en recht gebogen was het janken over.
    Vlak hierna zijn de wintervelgen gemonteerd en heb ik maanden probleemloos gereden. Na het monteren van de zomervelgen en banden was het echter weer helemaal mis. Ik dacht dat de ankerplaat misschien toch weer iets was verbogen dus deze heb ik bij Audi laten vervangen. Helaas was dat ook weggeooid geld.

    Vervolgens ben ik naar mijn lokale garage gegaan en heb ik het kopervet wat wordt afgeraden te laten vervangen door speciaal Brembo B-quiet vet. Maar ook dat had weer niet geholpen.

    Ik ben toen zelf met Tarox gaan mailen, en zij gaven aan dat het een ontwerpfout is in de RS3/RS Q3 en dat Audi met lapmiddelen de auto stil probeert te krijgen, en dat wijzigingen of aanpassingen inderdaad voor problemen kunnen zorgen.
    Maar waarom verkoopt Tarox schijven waarvan ze weten dat ze grote problemen kunnen veroorzaken op RS modellen. Als ik dit had geweten had ik ze natuurlijk nooit gekocht.

    Ik kreeg toen een hele lijst met tips en ik heb vandaag weer een hoop geld uitgegeven door anti piepfolie achter de blokken te laten monteren, de hoeken af te laten schuinen, en de cilinders te laten controleren op beschadigingen.

    Na de eerste kilometers dacht ik dat het was opgelost, maar helaas kwam het janken weer snel terug. Toen heb ik met de monteur een rondje gereden en die herkende het geluid, dat hadden ze met een Mercedes ook een keer meegemaakt en dat bleek velgenresonantie te zijn.
    We hebben als test nog even de 1cm spacers verwijderd, daardoor werd het iets beter maar het janken bleef.
    De garage zegt dat het probleem waarschijnlijk is opgelost als ik er andere velgen onder monteer. Dat klinkt geloofwaardig omdat ik de wintermaanden met wintervelgen ook probleemloos heb gereden.

    Ik sta nu voor het dilemma, ga ik proberen of andere velgen dit probleem oplossen of ga ik weer €1000 uitgeven aan een set originele schijven waarvan ik ook op andere forums heb gelezen dat daar ook veel problemen mee zijn.

    Ik heb €2500,- uitgegeven aan de remmen en blokken, en ben nu alweer €500 kwijt aan reparaties die niets hebben opgelost.

    Janken bij het rijden van 5km/uur:

    https://share.icloud.com/photos/0H99...g#Nieuw_Vennep

    Janken bij het rijden van 50/60 km/uur:

    https://share.icloud.com/photos/0wox...wijksche_Vaart

    Naast de auto lopen terwijl mijn vrouw rijdt en de rem los is:

    https://www.icloud.com/photos/#0hQ5U...mHr0VVOwUH0b4A

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Jankende remmen RSQ3

    Ik zou terug gaan naar originele remmen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.337
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Jankende remmen RSQ3

    Ik zou eerst even 1 dag met je winter velgen rijden of het janken dan weer weg is.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  4. #4
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Jankende remmen RSQ3

    Als het met winter goed is en met zomer niet, dan lijkt het vrij duidelijk, heb je die banden al lang? Geen gekke dingen te voelen als je er over wrijft met vlakke hand? Kammen of haken?
    Grote maat velg en band kan wel eens aardig zingen, zijn de de velgen origineel? A merk band?
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Jankende remmen RSQ3

    Jankende remmen heeft toch niets te maken met gecupte banden?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2020
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3

    Standaard Re: Jankende remmen RSQ3

    Het zijn de originele Audi velgen en het zijn nieuwe Michelin Pilotsport 4S banden die er nu een 1000 kilometer onder zitten. Er is niks geks te voelen en hij remt ook prima, alleen bij het vrijlopen piepen ze. Tik je de rem even zachtjes aan zonder te remmen dan is het gelijk weer stil.

  7. #7
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Jankende remmen RSQ3

    @tom
    Het is ook niet tijdens remmen haal ik uit het verhaal, en met winterbanden ook niets aan de hand, met de wissel gebeurd er toch ook niets met de remmen.

    @Sjaak
    Vreemd verhaal, maar gezien de winterbanden het niet doen lijkt het mij uit de wielen te komen.

    edit
    ik heb het net voor elkaar om die laatste film te zien maar wat een leven joh dat is geen velg of band iedergeval, dit is veel lawaai, dat moet je met winterbanden dan ook hebben toch? Of heb je te lange (slot) bouten of zoiets omdat bijv de nieuwe schijf wat dunner is dan origineel.
    lijkt me raar dat je dit niet kan vinden op een brug.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2020
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3

    Standaard Re: Jankende remmen RSQ3

    Het zijn niet de bouten, dat hebben we gecontroleerd. We hebben de spacers er tussenuit gehaald en met kortere bouten de wielen weer gemonteerd en dat hielp iets, hij piept iets minder hard.
    En met winterbanden is hij helemaal stil, ik ga als volgende test ze er ondanks het warme weer toch weer even laten monteren 😂

    En het is ook niet echt dat de remmen aanlopen, je kan de wielen op de brug prima rond draaien. En als je de rem heeeel zacht intrapt zonder dat de auto dua afremt is hij gelijk stil.
    En blokken blijven altijd langs de schijf lopen, maar het klinkt alsof ik blikken 1 milimeter schijven heb. Maar als je erop tikt klinkt het massief, dus ik snap het ‘zingen’ dus ook niet

  10. #9
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Jankende remmen RSQ3

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SjaakRSQ3 Bekijk Berichten
    Het zijn niet de bouten, dat hebben we gecontroleerd. We hebben de spacers er tussenuit gehaald en met kortere bouten de wielen weer gemonteerd en dat hielp iets, hij piept iets minder hard.
    En met winterbanden is hij helemaal stil, ik ga als volgende test ze er ondanks het warme weer toch weer even laten monteren 😂

    En het is ook niet echt dat de remmen aanlopen, je kan de wielen op de brug prima rond draaien. En als je de rem heeeel zacht intrapt zonder dat de auto dua afremt is hij gelijk stil.
    En blokken blijven altijd langs de schijf lopen, maar het klinkt alsof ik blikken 1 milimeter schijven heb. Maar als je erop tikt klinkt het massief, dus ik snap het ‘zingen’ dus ook niet
    Iets zegt me ook een wiellager omdat die met winter en geen spacers minder belast wordt, licht aan trappen centreert hem waardoor het weg is. Maar je auto lijkt me te nieuw voor rotte lagers.

    is het beide kanten trouwens? Of alleen rechts?
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2020
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3

    Standaard Re: Jankende remmen RSQ3

    Het is echt alleen rechts, en de auto heeft nog maar 43.000 kilometer gereden. Het viel mij dus ook tegen dat de originele schijven al op waren, en misschien ook al wel de tweede set remblokken.

  12. #11
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Jankende remmen RSQ3

    Dat is vrij snel inderdaad maar het is dan ook een SQ dus ook flink belast. Ik zou er een wiellager tegenaan gooien, de rest is al gekeken of geprobeerd.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2020
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3

    Standaard Re: Jankende remmen RSQ3

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Iets zegt me ook een wiellager omdat die met winter en geen spacers minder belast wordt, licht aan trappen centreert hem waardoor het weg is. Maar je auto lijkt me te nieuw voor rotte lagers.

    is het beide kanten trouwens? Of alleen rechts?
    De spacers zaten er met de wintervelgen ook onder en de wiellagers zijn helaas goed en niet het probleem.

    En als je ernaast loopt en de velg aanraakt voel je een lichte trilling. Het geluid komt echter niet van de velg zelf af maar vanuit de plek waar de schijf en daarachter de remankerpkaat zit.

    Maar de schijven zijn massief en te zwaar om te resoneren. Ik denk dat de remankerpkaat als versterker werkt.
    Hetzelfde heb je met een stemvork, die hoor je ook alleen als je hem ergens tegenaan houdt wat de trillingen kan doorgeven.

    Ik denk dat ik de ankerplaat even laat verwijderen, dat zou voor het testen geen kwaad moeten kunnen.

  14. #13
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.337
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Jankende remmen RSQ3

    Je zegt dat je ankerplaat 90 graden verbogen was, is die nu niet gescheurd door trillingen na het terug buigen, stijfheid is misschien anders.
    Kan alleen het verschil van zomer en winterwielen niet verklaren want die plaat verandert niet.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  15. #14
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Jankende remmen RSQ3

    Als je overtuigd bent dat het uit schijven vandaan komt zou ik terug gaan naar origineel en er klaar mee zijn.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2020
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3

    Standaard Re: Jankende remmen RSQ3

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    Je zegt dat je ankerplaat 90 graden verbogen was, is die nu niet gescheurd door trillingen na het terug buigen, stijfheid is misschien anders.
    Kan alleen het verschil van zomer en winterwielen niet verklaren want die plaat verandert niet.
    De ankerplaat heb ik toen het geluid weer terug kwam bij het wisselen naar de zomervelgen laten vervangen door een nieuwe, daar rekent Audi €130,- voor 🙁 Maar ook dat geld was gewoon weggegooid.

  17. #16
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.337
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Jankende remmen RSQ3

    Winterwielen er even op legen kost weinig of niets, al het andere wat je probeert wel kost een berg geld.
    Laatst gewijzigd door fons716; 25-06-21 om 18:09.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2020
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3

    Standaard Re: Jankende remmen RSQ3

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Als het met winter goed is en met zomer niet, dan lijkt het vrij duidelijk, heb je die banden al lang? Geen gekke dingen te voelen als je er over wrijft met vlakke hand? Kammen of haken?
    Grote maat velg en band kan wel eens aardig zingen, zijn de de velgen origineel? A merk band?
    Het zijn nieuwe Michelin Pilo Sport 4S, en zijn zeker niet gecupt. Het zijn de originele Audi velgen en ik heb ze nog netjes laten spuiten en CNC laten afdraaien.

  19. #18

    Standaard Re: Jankende remmen RSQ3

    Oef, wat een geluid..

    Waar je ankerplaat zegt bedoel je in dit geval neem ik aan die dunne zwarte beschermplaat? Als die is gebogen is de auto misschien een keer op de remschijven terecht gekomen? Het klinkt voor mij alsof de blokken trillen tussen de schijven en de remklauw. Maar als je zegt dat het niet met je winterset gebeurt begrijp ik dat niet.. Dat zou je echt nog even moeten proberen.

    Als ik even aanneem dat de remklauw zelf nog goed is, vraag ik mij af of de montage goed is.
    Slijtagesensoren goed geplaatst? Remvloeistof vervangen/ontlucht? Remzuigers in orde?
    Onderstaande veertjes zijn vernieuwd en zitten er goed in?
    Bijlage 264076
    De bouten bij de pijlen en 2 zitten niet los? Deze hadden sowieso niet los moeten worden worden gemaakt bij deze remklauwen. Gebeurt in sommige garages wel.
    "Brake caliper - Must not be unbolted from brake carrier"
    Bijlage 264080
    Klein beetje lithium vet op 1, 2, 3 en de groene pinnen:
    Bijlage 264078
    Vibratiedempers op de remklauw gemonteerd?
    Bijlage 264081
    9 met 200nm vast? (en vervangen)
    Bijlage 264079


    Weet ook niet of de gegroefde Tarox schijven een goede match zijn met deze remklauw ipv de geperforeerde zoals origineel, maar dat heb je vast uitgezocht.
    Laatst gewijzigd door Nenna; 26-06-21 om 22:38.

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2020
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3

    Standaard Re: Jankende remmen RSQ3

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    Oef, wat een geluid..

    Waar je ankerplaat zegt bedoel je in dit geval neem ik aan die dunne zwarte beschermplaat? Als die is gebogen is de auto misschien een keer op de remschijven terecht gekomen? Het klinkt voor mij alsof de blokken trillen tussen de schijven en de remklauw. Maar als je zegt dat het niet met je winterset gebeurt begrijp ik dat niet.. Dat zou je echt nog even moeten proberen.

    Als ik even aanneem dat de remklauw zelf nog goed is, vraag ik mij af of de montage goed is.
    Slijtagesensoren goed geplaatst? Remvloeistof vervangen/ontlucht? Remzuigers in orde?
    Onderstaande veertjes zijn vernieuwd en zitten er goed in?
    Bijlage 264076
    De bouten bij de pijlen en 2 zitten niet los? Deze hadden sowieso niet los moeten worden worden gemaakt bij deze remklauwen. Gebeurt in sommige garages wel.
    "Brake caliper - Must not be unbolted from brake carrier"
    Bijlage 264080
    Klein beetje lithium vet op 1, 2, 3 en de groene pinnen:
    Bijlage 264078
    Vibratiedempers op de remklauw gemonteerd?
    Bijlage 264081
    9 met 200nm vast? (en vervangen)
    Bijlage 264079


    Weet ook niet of de gegroefde Tarox schijven een goede match zijn met deze remklauw ipv de geperforeerde zoals origineel, maar dat heb je vast uitgezocht.
    De ankerplaat is inderdaad de plaat (bij mij zilverkleurig) achter de remschijf. En die was inderdaad 90 graden verbogen over 5 centimeter. Deze is bij Audi vervangen en op de offerte stonden ok nieuwe bouten, dus ik neem aan dat die ook vervangen zijn. Hoe de schade is gekomen weet ik niet, de auto was 5 jaar oud, had 41.000 km gereden en 3 vorige eigenaars gehad.
    Maar met de originele schijven piepte hij in ieder geval niet, dat kwam meteen naar boven nadat ze vervangen waren. Toen hadden ze alleen de oude schijven al weggegooid dus die konden ze ook niet terugplaatsen.

    Montage is zeker goed gedaan, het is ook maar een kleine klus van een uur. Velg eraf, klauw met 2 torx eraf zodat ze klauw eraf kan, dan de torx van de schijf losdraaien en hij is er al vanaf.
    Bij de nieuwe blokken zater nieuwe veerplaatjes en pinnen en dat zit er goed in. Beek had alles gemonteerd met kopervet maar ik had gelezen dat dit niet goed was, dus dat is vervangen door keramisch vet.

    Bij de laatste werkzaamheden is er ook speciaal antipiepfolie aangebracht achter de 4 remblokken per klauw, en de plaatjes die erop zaten zijn verwijderd.

    Vibratriedempers zetten er niet op, de auto heeft 8 pots remklauwen met 4 remblokken op de vooras. Deze klauw zit dus direct op een frame wat volgens mij dan weer ergens op de voorpoot geschoefd zit.

    Tarox is een goed merk, ik had dezelfde schijven ook 10 jaar onder mijn vorige auto zitten. En deze zijn speciaal gemaakt voor de RS3/RSQ3 maar de fabrikant geeft wel aan dat er al problemen in het ontwerp zitten. Zie de mail hieronder die ik van ze heb gekregen.

    Ik heb ondertussen al een prijs opgevraagd bij Audi A-point in Hoofddorp met de vraag of ze kunnen garanderen dat het monteren van originele schijven dit probleem echt gaat oplossen en ik niet weer geld aan het weggooien ben.



    Hello Arjan

    I am sorry to hear you are having noise issues with your braking system. Some vehicles are more susceptible to these types of noise as you show in the videos. The Audi RS range being the main one. Please find below a trouble shoot which should hep you solve the issue. We are here to help if you have any further questions.

    Brake noise issues

    Noise over and above a typical light squeal from a track orientated brake pad can be caused by a number of things and solutions can differ depending on make and model of car.

    Vehicles with a fixed caliper (typical 4 piston caliper supplied as OE)

    Issue. If the caliper and pad are not perfectly square to the brake disc there will be uneven pressure which can lead to noise. Due to the design of a fixed caliper vs a regular sliding caliper there is no tolerance for small vibrations which will cause a resonation in the system which a two-piece disc can amplify due to the use of alloy this can also be made worse with cars fitted with alloy hub assembly.
    Suggested fix. Check the hub and bearing assembly for run-out and dirt. The hubs need to be ‘metal bright’ with no evidence of corrosion of wear. Please see fitting instruction on how to achieve this. https://www.tarox.com/en/support/. Check that disc is central in the caliper

    Issue. Vehicles with known noise issues. There are vehicles that have existing problems that the manufacture is aware of. Even if at first there is no noise issue changing any part of the system can highlight the issues that already exist but have maybe been ‘masked’ with ‘fixes’ from the manufacture such as counter weights on the caliper and extra shims on the OE brake pads
    Suggested fix. It is difficult to recommend a solution when there is a fundamental problem with the brake system. Extra care when fitting new parts. Do not use copper grease only use synthetic anti-squeal (product like ceratec). Ensure pads have chamfered edges and anti-squeal shims - high performance brake pads will always increase the chance of noise in cases like this.

    Issue. Wheel cleaner with silicone contaminating brake system. Silicone products can seriously increase noise within the brake system causing hi pitched squeal when brake pedal is lightly applied.
    Suggested Fix. Use a chemical free degrease such as a dish washing detergent. This will remove contaminants from the disc and pad. Constant wheel cleaning not only increases chances of contamination but can hinder the contact between the pad and the discs

    Issue. Iron filling wheel cleaning product. Removing the brake pad material from the brake pad effectively re-starting the brake bedding in process. Constant re-bedding will increase chances of issues arising and chances of pads making noise.
    Suggested Fix. Stop using these types of cleaners and let the brake pad and disc have time to fully bed in and create better contact with material from the pad on to the disc – 500km

    Issue. Glazed pads. Problems when bedding in brake pads can lead to pads glazing. A glazed brake pad has massively reduced friction ability and will be much more likely to be noisy when applying the brakes.
    Suggested Fix. Replace brake pad or attempt to clean and sand the hardened brake surface and re-bed in

  21. #20
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Jankende remmen RSQ3

    Volgens mij wordt er een hoop door elkaar gehaald, de engelse text persoon denkt dat ze piepen tijdens remmen als ik dat zo lees. Dus heeft het niet helemaal begrepen.

    @SjaakRSQ3
    Wat @Raz0r bedoeld is dat die plaat niet zomaar krom is/gaat, dus misschien op zijn schijf gevallen o.i.d.

    Als ze die plaat gaan verwijderen vraag dan of ze ook de rechterschijf naar links verhuizen en andersom, dan kan je kijken of het geluid mee verhuisd.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •