Beste leden,

Ben al enkele jaren lid en lees met veel plezier de verschillende verhalen van Audi-eigenaren. Heb zelf in december mijn Audi A4 ingeruild op een Audi Q3 (Bj 2017). Bij de eerste proefrit bleken er vibraties in de banden te zitten, nieuwe banden (Yokohama, 18") hebben die verholpen.

Mijn problemen begonnen toch niet veel later - een zeer irritante 'hobbel' die zich voornamelijk voordoet op lage snelheden.

Heb zelf weinig technische kennis van auto's dus ongetwijfeld een hoop overbodige informatie, maar bij deze;


  • Heb de Q3 een week voor kerst opgehaald. De dealer (Louwman) zit zo'n anderhalf uur bij mij vandaan en dicht aan de snelweg, dus zat al snel tevreden op de weg naar huis. De proefrit heb ik daar lokaal gedaan binnen de bebouwde kom en ook op de snelweg.
  • Eenmaal thuis aangekomen heb ik i.v.m. kerstvakantie voornamelijk in de bebouwde kom gereden waarbij ik een 'hobbel' op lage snelheid opmerkte. Vanaf 30km/uur tot zo'n 70km/uur lijkt het net of je over een verdrijvingsvlak rijdt - of het gevoel alsof je in een te hoge versnelling rijdt. Ook merk ik wat hobbels onder het aanremmen, de laatste 50 meter. Ik denk ook wat hobbels te voelen als ik een rotonde neem, rechtsom dus, op normale snelheid. Heb uiteraard geen rotonde andersom kunnen nemen ter vergelijking. Belangrijk: geen vibraties in het stuur, voel het zowel op de bestuurders als bijrijders-stoel. Ook is de hobbel aanwezig als ik cruise en de automaat in z'n neutraal zet. Aandrijving lijkt dus niet de boosdoener?
  • Om problemen met de transmissie uit te sluiten ben ik hier bij de Audi dealer geweest om hem uit te laten lezen en een automaatbak software-update uit te laten voeren. Geen foutmeldingen, helaas ook geen verbetering door de update. Ga nog wel voor de zekerheid deze week even de versnellingsbak-olie laten vervangen, zit bijna op 60K kilometers. Terug naar het onderstel voor de 'hobbel';
  • Andere topics spreken vaak van problemen met band, velg, ophanging of remmen. Q3 naar mijn vaste bandenboer gebracht, op de brug gezet maar alles ziet er piekfijn uit. Nieuw setje banden was niets aan op te merken. Ook even een setje 16" (wat versleten) banden van een Volkswagen onder de auto gelegd, de hobbel (trilling) blijft. Volgens mijn bandenboer zijn de remmen 'als nieuw, moeten recent door de vorige eigenaar zijn vervangen' en zien de rubbers en draagarmen er ook nog super uit.
  • Met deze bevindingen contact opgenomen met Louwman, die aanboden om een diagnose te stellen door middel van een proefrit en controle daarna. Dat kon bij een vestiging in de buurt, Louwman Mercedes in Goes. Na anderhalf uur (rijden + op de brug) ook geen resultaat. Ze houden het er op dat het een eigenschap van het S-line onderstel van de Q3 is. Ze vergeleken het met het onderstel van een AMG dat dezelfde eigenschap heeft. Op een vraag van mij kreeg ik wel de tip dat ik zou kunnen kijken naar een ander onderstel, als S-line te stug is.


Mijn vraag:
Zijn er hier Audi/Q3 eigenaren die het bovenstaande (deels) herkennen en nog tips hebben om bepaalde zaken na te kijken? Voor ik het hele onderstel laat 'downgraden' tot een niet S-line onderstel wil ik nog wel een poging wagen bij een onafhankelijke garage in de buurt. Het liefst kom ik bij de garage met een lijstje zaken die ik al heb uitgesloten + een lijstje met zaken die ik wil dat ze controleren. Voor dat laatste meld ik me hier.

Excuus voor de lap tekst. Ben zelf geen handige Harrie dus ook al staat er ongetwijfeld teveel informatie, wie weet spotten jullie iets wat ik heb gemist en kunnen jullie me opweg helpen. De topics die ik via de zoekfunctie heb gevonden waren al erg behulpzaam maar nog niet voor mijn specifieke geval.

Bij voorbaat dank, ik beantwoord graag verdere vragen indien nodig.
-Martijn