Resultaten 1 tot 14 van de 14

Onderwerp: Koppelingspedaal ligt op de vloer

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2023
    Leeftijd
    59
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Koppelingspedaal ligt op de vloer

    Ik heb een probleem met de koppeling, het pedaal blijft op de vloer bij indrukken (trekt zichzelf naar beneden).
    Als ik hem met de hand of de voet terug trek dan blijft hij staan maar bij ligt aanraken trekt het pedaal direct terug tegen de vloer.
    In deze stand kan ik ook niet schakelen, de koppeling doet dus niets.
    Nooit problemen gehad en auto heeft zeer weinig km, een 44k.
    De auto staat nu reeds een twee tal maanden stil in een ondergrondse garage.
    Wou hem deze week gaan halen maar nu dit probleem dus.
    Kan ik dit zelf oplossen zodat ik uit de garage kan, lees veel over lucht in het systeem.
    Heb reeds een aantal minuten het pedaal open neer bewogen maar dit helpt niet.
    Er is nergens olie verlies te zien (alles mooi droog) en het oliepeil lijkt me normaal, ook geen melding van olie.

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Koppelingspedaal ligt op de vloer

    Klinkt als een lekke koppelingscilinder.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Koppelingspedaal ligt op de vloer

    Er zit bij de Q3 een demper in de hydraulische leiding die van de koppelingshoofdcilinder naar de slave cilinder loopt. Die wil nog wel eens lucht binnenhalen, waardoor je dit probleem krijgt.
    Inderdaad met de hand pompen, als je geluk hebt kun je dan weer (even) rijden. De demper vormt één geheel met de leiding en moet dus in zijn geheel worden vervangen.
    Als het met pompen niet lukt, zal de koppeling even ontlucht moeten worden om weer te kunnen rijden.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2023
    Leeftijd
    59
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard

    Bedankt voor de info
    Ik zou al blij zijn als uit deze garage geraak, takelen zit er niet in vanwege de geringe hoogte en korte bocht bij uitrijden.
    Waar vind ik ergens die plaats om te ontluchten?
    Eens uit de garage zou eens die demper kunnen bekijken en probleem oplossen.
    Er zijn er die zeggen uitrijden zonder koppeling maar dit lijkt me echt niet goed en ook gevaarlijk gezien waar de auto staat.
    Wil ook niets meer stuk maken aan de koppeling of motor.

    @ Tom: Is dit deze achter het pedaal?
    Laatst gewijzigd door tom; 02-02-23 om 19:24.

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Koppelingspedaal ligt op de vloer

    Ja, maar probeer eerst de tip van Kees eens uit en pomp een paar keer met het pedaal. Hopelijk werkt het.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Koppelingspedaal ligt op de vloer

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door time2party Bekijk Berichten
    Waar vind ik ergens die plaats om te ontluchten?
    Zie bijlage, met wat geluk lukt het daarmee.
    Ter info: de demper zit aan het begin van de leiding, dus direct aan de hoofdkoppelingscilinder. Hij hoeft geen olie naar buiten te lekken, maar kan wel lucht naar binnen laten. Er zijn wat wijzigingen doorgevoerd op het partnummer dus ws een verbeterde versie nu, kost circa 100~150 Euro bij Audi incl.btw.
    .
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2023
    Leeftijd
    59
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Koppelingspedaal ligt op de vloer

    Net terug van de garage, pompen met pedaal heeft niet geholpen.
    Ontluchten zal hier ook niet lukken vrees ik, moet blijkbaar toch wat uitbouwen voor ik erbij kan.
    Heb hier zeer weinig licht want de lichten vallen om de min of zo uit, elektriciteit heb ik ook niet dus enkel een handlamp.
    Zit een beetje vast.

  8. Ad
  9. #8
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Koppelingspedaal ligt op de vloer

    “Caught between a rock and a hard place” zeggen we dan….☹️

    In de pdf wordt alleen vermeld dat indien de ontluchtnippel niet zichtbaar is, het luchtfilter uitgebouwd moet worden. Dat moet toch te doen zijn.
    Kun je niet een handige monteur vinden die dit ter plekke wil doen? Je moet toch met z’n tweeën zijn om op de ouderwetse manier te ontluchten.
    Een dealer begint er ws niet aan, die wil de auto gelijk afslepen. Maar dealers zijn niet zo handig….

    Laat weten als je bv een uitbouw instructie wilt hebben van het luchtfilter.

    Edit: kun je hem niet in de eerste versnelling starten en de garage uitrijden? Of in de achteruitversnelling als je achteruit moet natuurlijk. Dan slaat-ie wel gelijk af als je moet stoppen maar dan herhaal je de procedure gewoon tot je uit de garage bent. Als je eenmaal rijdt kun je ook nog proberen om over te schakelen zonder koppeling, gaat wel zwaar en je moet goed timen.
    Laatst gewijzigd door Kees B; 03-02-23 om 16:17.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2023
    Leeftijd
    59
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Koppelingspedaal ligt op de vloer

    Verschillende gecontacteerd maar niemand wil er zijn handen aan vuil maken blijkbaar en alleen kan ik deze klus helaas ook niet klaren.
    Vind het wat jammer dat voor dergelijke auto na twee maanden stil staan dit probleem opduikt. Was nochtans zeer tevreden tot nu.
    Altijd met Italiaan gereden voordien en nooit problemen gehad.
    Zonet met de hulp van een vriend en bestelwagen de auto kunnen uittrekken, was niet simpel en veel wielspin van de trekker.
    Staat nu bij een grote VW garage voor ontluchten (dit is toch wat ik gevraagd heb).
    Wou me eerst ook niet helpen omdat het een Audi is zij VW dealer, te zot voor woorden.
    Zij waren gewoon de garage het dichts in de buurt.
    Ben benieuwd.

  11. #10
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Koppelingspedaal ligt op de vloer

    Nou, zo ver zo goed….
    Ben wel benieuwd naar de uiteindelijke oorzaak. Een vriend heeft ook een Q3 met precies dit euvel. Bij hem werkte het met de hand pompen wel, maar de auto had vlak daarvoor nog gewoon gereden, dus geen lange stilstand. Hij heeft over een week een afspraak bij de dealer om ernaar te kijken. Hoop dat jouw probleem snel wordt gevonden en opgelost.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2023
    Leeftijd
    59
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Koppelingspedaal ligt op de vloer

    Ik laat hier zeker iets weten als het opgelost is en wat het was.
    Alvast bedankt voor de hulp en info.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2023
    Leeftijd
    59
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Koppelingspedaal ligt op de vloer

    De Q3 terug opgehaald bij de dealer.
    Deze week telefoon gehad dat ze de bak gingen demonteren voor een nieuw pompje in de bak te monteren.
    Ik wou deze kost niet doen en mijn vraag was om enkel te ontluchten.
    Nu hebben ze dus enkel de koppeling ontlucht voor 102 euro en werkt terug, enkel is de vraag voor hoelang en vanwaar de lucht komt.
    Je leest ook veel over de demper die tussen de pomp aan pedaal zit en de leiding naar tweede pomp.
    Dit onderdeel is enkel te koop in combinatie demper met de leiding. Sommige halen dit deel (demper) er van tussen?

  14. #13

    Standaard Re: Koppelingspedaal ligt op de vloer

    Hoi ik heb ook problemen met de koppeling audi q3 2014 met 129000km. Gister lag de koppeling na een stuk rijden en daarna parkeren op de grond. Ik heb de auto in zijn neutraal gezet en gestart. Toen kon ik de koppeling weer terug naar boven trekken en gewoon weer rijden zonder problemen er lijkt niets meer aan de hand, Vloeistof niveau is gewoon goed. Iemand een idee?
    Laatst gewijzigd door RobTermaat; 07-09-23 om 19:51.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2023
    Leeftijd
    59
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Koppelingspedaal ligt op de vloer

    Bij mij hebben ze uiteindelijk alle twee de pompen moeten vervangen, in de bak en aan het pedaal. Prijs 2.300 euro bij Audi. Ik heb slechts 60.000km.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •