Resultaten 1 tot 13 van de 13

Onderwerp: Wat betekent mild hybrid?

  1. #1

    Standaard Wat betekent mild hybrid?

    Onze bestelde Q3 35 TFSI S-line heeft ineens de toevoeging mild hybrid gekregen en schijnt ineens een 48v accu bij de uitsparing voor het reservewiel te hebben waardoor je de bodemplaat van de kofferruimte niet kan verstellen in hoogte.
    Wat houd het mild hybrid in ?
    Audi Q3 S edition 35 TFSI S tronic 150 pk

  2. #2
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.243
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: Wat betekent mild hybrid?

    https://www.youtube.com/watch?v=NDr2DF1YaoI



    Verstuurd vanaf mijn OnePlus 7 Pro met Tapatalk
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2020
    Leeftijd
    64
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3

    Standaard re: Wat betekent mild hybrid?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door w aan de wiel Bekijk Berichten
    Onze bestelde Q3 35 TFSI S-line heeft ineens de toevoeging mild hybrid gekregen en schijnt ineens een 48v accu bij de uitsparing voor het reservewiel te hebben waardoor je de bodemplaat van de kofferruimte niet kan verstellen in hoogte.
    Wat houd het mild hybrid in ?
    Als je mild hybride opzoekt in Google krijg je daar uitleg wat het precies inhoud en hoe het werkt

  4. #4
    merelmaassluis's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    77
    Posts
    244
    Kudos
    4
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard re: Wat betekent mild hybrid?

    Zie ook o.a. opmerkingen in "onverwachte wijzigingen in Q3 35TFSI" in dit Q3 topic !!

    NB: Ik vind, na nu zo'n 2000 km, de nieuwe 35TFSI MHEV DSG uitvoering een stuk prettiger dan de vorige 1.4 150PK DSG rijden: vooral het vroegere uitermate hinderlijke start-stop systeem (welke ik altijd meteen uit zette) is nu niet meer irritant. De "wegrij-hik" is zo goed als verdwenen en ik zet de start stop niet meer af. Ook is de auto, hoewel zwaarder dan de vorige Q3, met dit nieuwe motorsysteem(1.5 COD TFSI) bij mij aanzienlijk zuiniger (hoewel nog niet echt ingereden met maar 2K km.): Ik rijd nu op een rustige manier makkelijk 1:17.5 terwijl ik met mijn 2017 1.4 Q3 met de zelfde rijstijl ca. 1:16 net haalde.

    Nadeel(tje) blijft het fysieke gemis van een stuk bodem/laadvloer ruimte door de 2e (48V) accu in de bagageruimte: je kunt er nu niet meer de hoedenplank verstoppen of de laadvloer lager zetten...
    Verder uitermate tevreden over mijn 3e Q3 35 TFSI MHEV DSG COD Proline S ....merkbaar (wederom) nog verder verbeterd en uiterlijk toch een heel andere auto geworden.
    (Uiteraard zijn er ook een paar mindere puntjes te melden, maar dat blijft voornamelijk persoonlijke ervaringen, zoals b.v. bij mijn open dak is het scherm tegenwoordig van een dichte stof gemaakt i.p.v. vroeger een soort lichtdoorlatend gaas: vind ik jammer. Ook een afdekplaat voor de trekhaak-compartiment ontbreekt in het nieuwe Q3 model. Ook is er m.i. gebruik gemaakt van wat "goedkoper" aanvoelende materialen in het interieur :bezuinigingen of modernisering ??.)
    Laatst gewijzigd door merelmaassluis; 06-07-20 om 17:34.
    Q3 SportBack 45TFSI-e PHEV, 245PK/400Nm. S-tronic, ProLine S , Daytona Grijs, sportstoelen, Sunroof, 360 Camera, Parkeerhulp, Inklap.spiegels, zwart glanspakket, Privacy Glas, trekhaak, Velgen 19" AudiSport, S-line leer, B&O geluid etc...

  5. #5

    Standaard Re: Wat betekent mild hybrid?

    Ja ik heb filmpjes gezien van het mild hybrid systeem dat inderdaad de aandrijving verzorgt bij het wegrijden in het start/stop systeem.
    Maar daarbij ondersteunt het ook de aandrijving als je bij hogere snelheid van het gas af gaat.
    Dat de hoedenplank niet onder de vloer opgeborgen kan worden moeten we op de koop toenemen.
    Onze Q3 is inmiddels in Nederland bij Pon dus moeten we nog even geduld hebben.
    Audi Q3 S edition 35 TFSI S tronic 150 pk


  6. #6
    phoenix's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Leeftijd
    62
    Posts
    385
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A5 Coupé
    Land
    Land

    Standaard Re: Wat betekent mild hybrid?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door merelmaassluis Bekijk Berichten
    Zie ook o.a. opmerkingen in "onverwachte wijzigingen in Q3 35TFSI" in dit Q3 topic !!

    NB: Ik vind, na nu zo'n 2000 km, de nieuwe 35TFSI MHEV DSG uitvoering een stuk prettiger dan de vorige 1.4 150PK DSG rijden: vooral het vroegere uitermate hinderlijke start-stop systeem (welke ik altijd meteen uit zette) is nu niet meer irritant. De "wegrij-hik" is zo goed als verdwenen en ik zet de start stop niet meer af. Ook is de auto, hoewel zwaarder dan de vorige Q3, met dit nieuwe motorsysteem(1.5 COD TFSI) bij mij aanzienlijk zuiniger (hoewel nog niet echt ingereden met maar 2K km.): Ik rijd nu op een rustige manier makkelijk 1:17.5 terwijl ik met mijn 2017 1.4 Q3 met de zelfde rijstijl ca. 1:16 net haalde.

    Nadeel(tje) blijft het fysieke gemis van een stuk bodem/laadvloer ruimte door de 2e (48V) accu in de bagageruimte: je kunt er nu niet meer de hoedenplank verstoppen of de laadvloer lager zetten...
    Verder uitermate tevreden over mijn 3e Q3 35 TFSI MHEV DSG COD Proline S ....merkbaar (wederom) nog verder verbeterd en uiterlijk toch een heel andere auto geworden.
    (Uiteraard zijn er ook een paar mindere puntjes te melden, maar dat blijft voornamelijk persoonlijke ervaringen, zoals b.v. bij mijn open dak is het scherm tegenwoordig van een dichte stof gemaakt i.p.v. vroeger een soort lichtdoorlatend gaas: vind ik jammer. Ook een afdekplaat voor de trekhaak-compartiment ontbreekt in het nieuwe Q3 model. Ook is er m.i. gebruik gemaakt van wat "goedkoper" aanvoelende materialen in het interieur :bezuinigingen of modernisering ??.)
    @merelmaassluis: Heb je toevallig de optie parkassist op je nieuwe Q3 gekozen en zo ja, rijdt de Q3 dan zelfstandig het parkeervak in of moet nog steeds zelf gasgeven en remmen?
    Laatst gewijzigd door phoenix; 15-08-20 om 23:15.
    A5C 1.8 TFSI H6 S- Edition 2013
    Previous: A4 Advance sedan 1.6 H5 2007, A4. Sedan 1.6 H5 1997, Audi 80 sedan 1.6 H4 1991

  7. #7
    Reggy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    47
    Posts
    15.475
    Kudos
    354
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard Re: Wat betekent mild hybrid?

    Ik heb ook parkassist, remmen en gas moet je altijd zelf bedienen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
    S3 8V Limousine IbisWhite I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned

  8. Ad
  9. #8
    merelmaassluis's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    77
    Posts
    244
    Kudos
    4
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Wat betekent mild hybrid?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door phoenix Bekijk Berichten
    @merelmaassluis: Heb je toevallig de optie parkassist op je nieuwe Q3 gekozen en zo ja, rijdt de Q3 dan zelfstandig het parkeervak in of moet nog steeds zelf gasgeven en remmen?

    Ik heb ook "park assist" en daarbij ook (heel fijn) 360 graden kamera's bij mijn auto uitvoering gekozen..

    Behalve ZELF gasgeven , ook remmen (stop) en Voor- of Achteruit inschakelen (volgens aanwijzingen die je van het systeem krijgt doorgegeven) !
    Het stuur wordt door de auto volledig bediend tot het systeem klaar is met inparkeren of als het zijn programma niet kan voltooien: je krijgt dan een melding : stuur overnemen !!

    +off topic:
    Wat ik recent ook opmerkte is dat (ik heb voor de instelbare luxe kleuren binnenverlichting "ambiance" gekozen), maar (bezuiniging ?) het huidige model wel alleen witte verlichting boven de voeten voor en achter heeft.....jammer: ik zie graag of mijn schoenen 's avonds in kleur goed gepoetst zijn !!
    Laatst gewijzigd door merelmaassluis; 28-05-21 om 13:58.
    Q3 SportBack 45TFSI-e PHEV, 245PK/400Nm. S-tronic, ProLine S , Daytona Grijs, sportstoelen, Sunroof, 360 Camera, Parkeerhulp, Inklap.spiegels, zwart glanspakket, Privacy Glas, trekhaak, Velgen 19" AudiSport, S-line leer, B&O geluid etc...

  10. #9
    merelmaassluis's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    77
    Posts
    244
    Kudos
    4
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Wat betekent mild hybrid?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door w aan de wiel Bekijk Berichten
    Ja ik heb filmpjes gezien van het mild hybrid systeem dat inderdaad de aandrijving verzorgt bij het wegrijden in het start/stop systeem.
    Maar daarbij ondersteunt het ook de aandrijving als je bij hogere snelheid van het gas af gaat.
    .
    Ik denk dat deze opmerking misschien de indruk geeft dat de electromotor/dynamo bij hogere snelheid de "aandrijving" overneemt/ondersteunt. M.i. is het zo dat als je bij hogere snelheid van het gas af gaat, de benzine/diesel- motor ontkoppelt (S-tronic 7 bak) en afslaat waardoor de auto gaat "FREEWHEELEN" of uitrijdt zonder op de motor af te remmen. Wel volledig in bedrijf blijven de stuurbekrachtiging, AC en andere systemen. Zodra je het rempedaal maar even aanraakt wordt de motor weer gestart en gaat de dynamo stroom aan de accu leveren (alles goed te zien op de ECO-meter) en wordt de rem- energie in de accu opgeslagen en helpt zo, te samen met het op de motor afremmen.
    Het lijkt veel of het start/stop systeem maar bij dit laatste wordt de remenergie ook elektrisch opgeslagen, maar als de auto volledig tot stilstand is gekomen gaat de "parkeerrem" erop, slaat de motor af en werkt ook de stuurbekrachtiging niet meer (AC gaat een tandje lager en nog een aantal andere zaken die veel stroom gebruiken worden afgeschakeld). Rijd je weg, dan wordt de motor gestart en alle systemen weer geactiveerd. Daarbij HELPT de dynamo/elektromotor zeer duidelijk en trekt de auto zo goed als meteen soepel op (zonder de beruchte "hik" of kangaroo sprong). De nieuwe 2020 Q3 MHEV rijdt dus niet zoals de bekende Toyota's en andere PHEV achtingen bij lage belasting of wegrijden ALLEEN op een electromotor !!
    De remenergie wordt opgeslagen in de 48V accu achterin en gebruikt om het op de benzine/diesel-MOTOR wegrijden/ accelereren EXTRA te ondersteunen en tijdens voorgemelde "free wheelen" of , zoals o.a. AUDI het noemt "zeilen", de systemen in stand te houden (b.v. stuurbekrachtiging) als de motor ontkoppelt / afslaat.
    NB: probeer eens ,als de auto stil staat en motor af, in Start/stop je stuur te draaien...dat staat muurvast omdat de elektrische ondersteuning niet werkt maar onmiddellijk wordt de motor gestart en werkt alles weer..de auto denkt dat je weer wilt gaan rijden, net zoals het opnieuw aanraken van gas of rempedalen !!
    Laatst gewijzigd door merelmaassluis; 28-05-21 om 13:53.
    Q3 SportBack 45TFSI-e PHEV, 245PK/400Nm. S-tronic, ProLine S , Daytona Grijs, sportstoelen, Sunroof, 360 Camera, Parkeerhulp, Inklap.spiegels, zwart glanspakket, Privacy Glas, trekhaak, Velgen 19" AudiSport, S-line leer, B&O geluid etc...

  11. #10
    marSeLine's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2016
    Posts
    162
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Wat betekent mild hybrid?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door w aan de wiel Bekijk Berichten
    Onze bestelde Q3 35 TFSI S-line heeft ineens de toevoeging mild hybrid gekregen en schijnt ineens een 48v accu bij de uitsparing voor het reservewiel te hebben waardoor je de bodemplaat van de kofferruimte niet kan verstellen in hoogte.
    Wat houd het mild hybrid in ?
    Allen,
    Wanneer weet men of de auto dit systeem bezit (MHEV)?, er zal ongetwijfeld een code aangehangen zijn....is het bouwmaand afhankelijk?

  12. #11
    merelmaassluis's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    77
    Posts
    244
    Kudos
    4
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Wat betekent mild hybrid?

    Een beetje snuffelen en inlezen op dit Q3 forum geeft uitgebreide info om zulke vragen niet nogmaals te stellen; sowieso zijn de nieuwe Q3 modellen jaar/bouwjaar 2020 e.v met een 35 tfsi mild hybride motor uitgerust...op je kenteken kaartje staat ook de codering E/B onder het kopje brandstof (Elektrisch/benzine).
    Fysiek kan je de 48V accu van het systeem vinden onder de laadvloer/bodemplank achterin waar men een reservewiel normalitair zou aan treffen.
    Q3 SportBack 45TFSI-e PHEV, 245PK/400Nm. S-tronic, ProLine S , Daytona Grijs, sportstoelen, Sunroof, 360 Camera, Parkeerhulp, Inklap.spiegels, zwart glanspakket, Privacy Glas, trekhaak, Velgen 19" AudiSport, S-line leer, B&O geluid etc...

  13. #12
    marSeLine's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2016
    Posts
    162
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Wat betekent mild hybrid?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door merelmaassluis Bekijk Berichten
    Een beetje snuffelen en inlezen op dit Q3 forum geeft uitgebreide info om zulke vragen niet nogmaals te stellen; sowieso zijn de nieuwe Q3 modellen jaar/bouwjaar 2020 e.v met een 35 tfsi mild hybride motor uitgerust...op je kenteken kaartje staat ook de codering E/B onder het kopje brandstof (Elektrisch/benzine).
    Fysiek kan je de 48V accu van het systeem vinden onder de laadvloer/bodemplank achterin waar men een reservewiel normalitair zou aan treffen.
    @merelmaassluis Ik had inderdaad vooraf beter wat kunnen "snuffelen", ondertussen wat wijzer geworden ik had wat verwarring bij het zoeken naar een Q3 daar er soms bij de advertentie staat Benzine/Elektrisch dit is mijn inziens onterecht omdat ze allemaal een MHEV systeem hebben. Jammergenoeg geeft het geen voordeel in aanschaf of wegenbelasting enz. Op zich welk leuk bedacht het systeem zelf.....nu hoop ik alleen dat het start/stop systeem (permanent) uitgeschakeld kan worden ;-)

  14. #13
    merelmaassluis's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    77
    Posts
    244
    Kudos
    4
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Wat betekent mild hybrid?

    Het "nieuwe" MHEV systeem heeft mijn ervaring (3e Q3 150PK) wel sterk verbeterd: geen kangaroo effect bij het wegrijden door het SS systeem: de elektro motor/dynamo helpt duidelijk met op gang komen. Het verbruik is duidelijk beter, mede door het z.g. zeilen bij hogere snelheden, en tevens is de motor nu 1.5 liter met cilinder uitschakeling geworden. Hij rijdt aanmerkelijk soepeler dan mijn vorige Q3 's. Het Start Stop systeem werkt nu onmerkbaar..vroeger ergerde ik mij er aan en zette ik het bij instappen iedere keer onmiddellijk af.
    En NEEN, het Start Stop systeem is NIET permanent uitschakelbaar (in Duitsland is wel een elektronisch chipje te koop welke het systeem "bypassed" maar dat is niet legaal in Nederland.)
    Wel is er volgens de laatste berichten een PHEV motorisering met een z.g. ca. 40km elektrisch accupakket in aantocht, zoals reeds vele modellen VW's hebben en ook reeds jaren in de A3 verkrijgbaar is.

    Ik heb tijdens mijn bestelling en levering rond het afgelopen jaarwisseling (bestelling in juli 2019, productie november 2019 en aflevering januari 2020) te maken gehad met de overgang naar de "nieuwe" Co2 berekeningen en daarmede met de belasting/bpm tarieven: hoewel de dealer meldde dat deze "nieuwe" MHEV duidelijk zuiniger (en dat is hij bij mij ook) en daarmee ook gunstiger in uitstoot berekeningen zou zijn, heb ik daarvan NIETS gemerkt: de prijs werd niet verlaagd en de "nieuwe berekeningen" hebben geen "haagse" tegoeden opgeleverd: men blijft daar gretig graaien !! Ik ben dan maar blij met een wat soepeler (weg-)rijdende auto maar mis door deze verbeteringen en optimalisering wel een stukje kofferbak-diepte en de geprezen opbergmogelijkheid van de hoedenplank onder de kofferbak bodem: de bodem kan door de hoge extra 48V accu alleen maar in de hoogste stand staan !!

    P1400002.jpgP1400013.jpg
    Laatst gewijzigd door merelmaassluis; 23-10-21 om 14:24.
    Q3 SportBack 45TFSI-e PHEV, 245PK/400Nm. S-tronic, ProLine S , Daytona Grijs, sportstoelen, Sunroof, 360 Camera, Parkeerhulp, Inklap.spiegels, zwart glanspakket, Privacy Glas, trekhaak, Velgen 19" AudiSport, S-line leer, B&O geluid etc...

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •