Resultaten 1 tot 9 van de 9

Standaard Wat betekent mild hybrid?

Onze bestelde Q3 35 TFSI S-line heeft ineens de toevoeging mild hybrid gekregen en schijnt ineens een 48v accu bij de uitsparing voor het reservewiel te hebben waardoor je de bodemplaat van de kofferruimte niet kan verstellen in hoogte.
      Wat houd het mild hybrid in ?
      Audi Q3 S edition 35 TFSI S tronic 150 pk

Remi66's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      06 2011
      Kudos
      460
      Auto
      Audi A3
      Land
      Land

Standaard re: Wat betekent mild hybrid?

https://www.youtube.com/watch?v=NDr2DF1YaoI

Verstuurd vanaf mijn OnePlus 7 Pro met Tapatalk
      1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
      2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - ? Hartog tuned.
      In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
      ,
      regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

Algemeen Auto Social
      Sinds
      07 2020
      Leeftijd
      61
      Kudos
      0
      Auto
      Audi Q3

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door w aan de wiel Bekijk Berichten
      Onze bestelde Q3 35 TFSI S-line heeft ineens de toevoeging mild hybrid gekregen en schijnt ineens een 48v accu bij de uitsparing voor het reservewiel te hebben waardoor je de bodemplaat van de kofferruimte niet kan verstellen in hoogte.
      Wat houd het mild hybrid in ?
      Als je mild hybride opzoekt in Google krijg je daar uitleg wat het precies inhoud en hoe het werkt

merelmaassluis's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      08 2012
      Leeftijd
      73
      Kudos
      4
      Auto
      Audi Q3
      Land
      Land

Zie ook o.a. opmerkingen in "onverwachte wijzigingen in Q3 35TFSI" in dit Q3 topic !!

NB: Ik vind, na nu zo'n 2000 km, de nieuwe 35TFSI MHEV DSG uitvoering een stuk prettiger dan de vorige 1.4 150PK DSG rijden: vooral het vroegere uitermate hinderlijke start-stop systeem (welke ik altijd meteen uit zette) is nu niet meer irritant. De "wegrij-hik" is zo goed als verdwenen en ik zet de start stop niet meer af. Ook is de auto, hoewel zwaarder dan de vorige Q3, met dit nieuwe motorsysteem(1.5 COD TFSI) bij mij aanzienlijk zuiniger (hoewel nog niet echt ingereden met maar 2K km.): Ik rijd nu op een rustige manier makkelijk 1:17.5 terwijl ik met mijn 2017 1.4 Q3 met de zelfde rijstijl ca. 1:16 net haalde.

Nadeel(tje) blijft het fysieke gemis van een stuk bodem/laadvloer ruimte door de 2e (48V) accu in de bagageruimte: je kunt er nu niet meer de hoedenplank verstoppen of de laadvloer lager zetten...
      Verder uitermate tevreden over mijn 3e Q3 35 TFSI MHEV DSG COD Proline S ....merkbaar (wederom) nog verder verbeterd en uiterlijk toch een heel andere auto geworden.
      (Uiteraard zijn er ook een paar mindere puntjes te melden, maar dat blijft voornamelijk persoonlijke ervaringen, zoals b.v. bij mijn open dak is het scherm tegenwoordig van een dichte stof gemaakt i.p.v. vroeger een soort lichtdoorlatend gaas: vind ik jammer. Ook een afdekplaat voor de trekhaak-compartiment ontbreekt in het nieuwe Q3 model. Ook is er m.i. gebruik gemaakt van wat "goedkoper" aanvoelende materialen in het interieur :bezuinigingen of modernisering ??.)
      Laatst gewijzigd door merelmaassluis; 06-07-20 om 17:34.
      Q3 1.4 TFSI 150 PK/250NM CoD, S-tronic, ProLine S Sport, Daytona Grijs Pareleffect, sportstoelen, led pakket, Sunroof, Camera+Parkeerhulp, Inklap.spiegels, zilveren dak- en raamlijsten, 18" VelgenV 68 twotone, S-line leer/Alcantara, Schakelpaddels.

Standaard Re: Wat betekent mild hybrid?

Ja ik heb filmpjes gezien van het mild hybrid systeem dat inderdaad de aandrijving verzorgt bij het wegrijden in het start/stop systeem.
      Maar daarbij ondersteunt het ook de aandrijving als je bij hogere snelheid van het gas af gaat.
      Dat de hoedenplank niet onder de vloer opgeborgen kan worden moeten we op de koop toenemen.
      Onze Q3 is inmiddels in Nederland bij Pon dus moeten we nog even geduld hebben.
      Audi Q3 S edition 35 TFSI S tronic 150 pk

phoenix's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      03 2007
      Leeftijd
      59
      Kudos
      1
      Auto
      Audi A5 Coupé
      Land
      Land

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door merelmaassluis Bekijk Berichten
      Zie ook o.a. opmerkingen in "onverwachte wijzigingen in Q3 35TFSI" in dit Q3 topic !!

NB: Ik vind, na nu zo'n 2000 km, de nieuwe 35TFSI MHEV DSG uitvoering een stuk prettiger dan de vorige 1.4 150PK DSG rijden: vooral het vroegere uitermate hinderlijke start-stop systeem (welke ik altijd meteen uit zette) is nu niet meer irritant. De "wegrij-hik" is zo goed als verdwenen en ik zet de start stop niet meer af. Ook is de auto, hoewel zwaarder dan de vorige Q3, met dit nieuwe motorsysteem(1.5 COD TFSI) bij mij aanzienlijk zuiniger (hoewel nog niet echt ingereden met maar 2K km.): Ik rijd nu op een rustige manier makkelijk 1:17.5 terwijl ik met mijn 2017 1.4 Q3 met de zelfde rijstijl ca. 1:16 net haalde.

Nadeel(tje) blijft het fysieke gemis van een stuk bodem/laadvloer ruimte door de 2e (48V) accu in de bagageruimte: je kunt er nu niet meer de hoedenplank verstoppen of de laadvloer lager zetten...
      Verder uitermate tevreden over mijn 3e Q3 35 TFSI MHEV DSG COD Proline S ....merkbaar (wederom) nog verder verbeterd en uiterlijk toch een heel andere auto geworden.
      (Uiteraard zijn er ook een paar mindere puntjes te melden, maar dat blijft voornamelijk persoonlijke ervaringen, zoals b.v. bij mijn open dak is het scherm tegenwoordig van een dichte stof gemaakt i.p.v. vroeger een soort lichtdoorlatend gaas: vind ik jammer. Ook een afdekplaat voor de trekhaak-compartiment ontbreekt in het nieuwe Q3 model. Ook is er m.i. gebruik gemaakt van wat "goedkoper" aanvoelende materialen in het interieur :bezuinigingen of modernisering ??.)
      @merelmaassluis: Heb je toevallig de optie parkassist op je nieuwe Q3 gekozen en zo ja, rijdt de Q3 dan zelfstandig het parkeervak in of moet nog steeds zelf gasgeven en remmen?
      Laatst gewijzigd door phoenix; 15-08-20 om 23:15.
      A5C 1.8 TFSI H6 S- Edition 2013
      Previous: A4 Advance sedan 1.6 H5 2007, A4. Sedan 1.6 H5 1997, Audi 80 sedan 1.6 H4 1991

Reggy's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      04 2010
      Leeftijd
      44
      Kudos
      354
      Auto
      Audi S3
      Land
      Land

Ik heb ook parkassist, remmen en gas moet je altijd zelf bedienen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
      S3 8V Limousine IbisWhite I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned

8. Ad
      merelmaassluis's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      08 2012
      Leeftijd
      73
      Kudos
      4
      Auto
      Audi Q3
      Land
      Land

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door phoenix Bekijk Berichten
      @merelmaassluis: Heb je toevallig de optie parkassist op je nieuwe Q3 gekozen en zo ja, rijdt de Q3 dan zelfstandig het parkeervak in of moet nog steeds zelf gasgeven en remmen?

Ik heb ook "park assist" en daarbij ook (heel fijn) 360 graden kamera's bij mijn auto uitvoering gekozen..

Behalve ZELF gasgeven , ook remmen (stop) en Voor- of Achteruit inschakelen (volgens aanwijzingen die je van het systeem krijgt doorgegeven) !
      Het stuur wordt door de auto volledig bediend tot het systeem klaar is met inparkeren of als het zijn programma niet kan voltooien: je krijgt dan een melding : stuur overnemen !!

+off topic:
      Wat ik recent ook opmerkte is dat (ik heb voor de instelbare luxe kleuren binnenverlichting "ambiance" gekozen), maar (bezuiniging ?) het huidige model GEEN (dimbare) verlichting meer boven de voeten voor en achter heeft.....jammer: ik zie graag of mijn schoenen 's avonds goed gepoetst zijn !!
      Laatst gewijzigd door merelmaassluis; 16-08-20 om 17:02.
      Q3 1.4 TFSI 150 PK/250NM CoD, S-tronic, ProLine S Sport, Daytona Grijs Pareleffect, sportstoelen, led pakket, Sunroof, Camera+Parkeerhulp, Inklap.spiegels, zilveren dak- en raamlijsten, 18" VelgenV 68 twotone, S-line leer/Alcantara, Schakelpaddels.

merelmaassluis's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      08 2012
      Leeftijd
      73
      Kudos
      4
      Auto
      Audi Q3
      Land
      Land

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door w aan de wiel Bekijk Berichten
      Ja ik heb filmpjes gezien van het mild hybrid systeem dat inderdaad de aandrijving verzorgt bij het wegrijden in het start/stop systeem.
      Maar daarbij ondersteunt het ook de aandrijving als je bij hogere snelheid van het gas af gaat.
      .
      Ik denk dat deze opmerking misschien de indruk geeft dat de electromotor/dynamo bij hogere snelheid de "aandrijving" overneemt/ondersteunt. M.i. is het zo dat als je bij hogere snelheid van het gas af gaat, de benzine/diesel- motor ontkoppelt (S-tronic 7 bak) en afslaat waardoor de auto gaat "FREEWHEELEN" of uitrijdt zonder op de motor af te remmen. Wel volledig in bedrijf blijven de stuurbekrachtiging, AC en andere systemen. Zodra je het rempedaal maar even aanraakt wordt de motor weer gestart en gaat de dynamo stroom aan de accu leveren (alles goed te zien op de ECO-meter) en wordt de rem- energie in de accu opgeslagen en helpt zo, te samen met het op de motor afremmen.
      Het lijkt veel of het start/stop systeem maar bij dit laatste wordt de remenergie ook elektrisch opgeslagen, maar als de auto volledig tot stilstand is gekomen gaat de "parkeerrem" erop, slaat de motor af en werkt ook de stuurbekrachtiging niet meer (AC gaat een tandje lager en nog een aantal andere zaken die veel stroom gebruiken worden afgeschakeld). Rijd je weg, dan wordt de motor gestart en alle systemen weer geactiveerd. Daarbij HELPT de elektromotor zeer duidelijk en trekt de auto zo goed als meteen soepel op (zonder de beruchte "hik" of kangaroo sprong). De nieuwe 2020 Q3 MHEV rijdt dus niet zoals de bekende Toyota's en andere PHEV achtingen bij lage belasting of wegrijden ALLEEN op een electromotor !!
      De remenergie wordt opgeslagen in de 48V accu achterin en gebruikt om het op de benzine/diesel-MOTOR wegrijden/ accelereren EXTRA te ondersteunen en tijdens voorgemelde "free wheelen" of , zoals o.a. AUDI het noemt "zeilen", de systemen in stand te houden (b.v. stuurbekrachtiging) als de motor ontkoppelt / afslaat.
      NB: probeer eens ,als de auto stil staat en motor af, in Start/stop je stuur te draaien...dat staat muurvast omdat de elektrische ondersteuning niet werkt maar onmiddellijk wordt de motor gestart en werkt alles weer..de auto denkt dat je weer wilt gaan rijden, net zoals het opnieuw aanraken van gas of rempedalen !!
      Laatst gewijzigd door merelmaassluis; 16-08-20 om 17:03.

User Tag List

Forum Rechten