Resultaten 1 tot 14 van de 14

Onderwerp: Gekraak panodak tijdens het rijden

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2014
    Leeftijd
    37
    Posts
    9
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5

    Standaard Gekraak panodak tijdens het rijden

    Hey,

    Sinds ik mijn Q5 gekocht heb maakt het pano dak lawaai (gekraak) tijdens het rijden.
    Na wat opzoek werk zou dit liggen aan de rubbers die droog geworden zijn. Nu heb ikzelf al geprobeerd om de rubbers met vet in te strijken maar kan enkel het voorste beweegbare stuk invetten, het achterste stuk is vast. Als ik video's bekijk van het demonteren van het pano dak dan moet de gehele auto bijna gestript worden.
    Volgens mij is dit een serieuze kost om te laten doen.

    Hebben jullie tips/trics om dit toch zelf te verhelpen, misschien langs buiten tussen de rubbers????

    Is echt ergerlijk, elke put, drempel en slecht wegdek hoor je gekraak.

    Alvast bedankt

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    50
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5

    Standaard Re: Gekraak panodak tijdens het rijden

    Hallo, heb reeds enkel weken het zelfde probleem. wat heb jij er aan gedaan?

  3. #3
    meeuw's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    1.208
    Kudos
    5
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: Gekraak panodak tijdens het rijden

    De dealer heeft bij ons panodak een ander soort vet aangebracht. Daarna geen last meer (sinds een paar jaar).

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    9
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Gekraak panodak tijdens het rijden

    Ik ben sinds februari 2016 ook eigenaar van een Q5 , 2.0 tfsi uit 2009. Ook bij mij kraakt het dak ergerlijk. Kan alleen de dealer ander vet vervangen of kunnen we dat zelf ook? Ben benieuwd wat de ervaringen / oplossingen zijn

  5. #5
    Audi A3 grey's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2016
    Posts
    126
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A1 SB

    Standaard Re: Gekraak panodak tijdens het rijden

    Er circuleren op het web (engelstalige) howto's voor onderhoud van het panodak:'" sunroof cleaning and lubrication"..
    Ik dacht bedoeld voor een panodak A3, maar dat zal niet zoveel uitmaken denk ik.....


  6. #6
    Rainesh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    3.821
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Gekraak panodak tijdens het rijden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Amien Bekijk Berichten
    Heb je dit uiteindelijk bij de dealer opgelost en wat heeft ie precies gedaan? Wat zijn ongeveer de kosten? Ik heb er zelf ook last van op dit moment .. heel irritant.
    Er bestaat een speciaal goedje bij de dealer wat voor pano daken is. Ik had in de A1 last van krakende deurrubbers, sinds de dealer dit gebruikt heeft is het opgelost. Ben alleen naam ervan vergeten. Het koste mij toen niks, maar zo een speciaal vet was volgens mij maar paar tientjes.
    A3 8V Limousine S-line Daytona Grey | A4 B8 Limousine S-Edition Daytona Grey Verkocht | A1 8X Sportback Pro Line S + Darkline Daytona Grey Verkocht
    VCDS Den Haag - Origineel VCDS & VCP | Odis-S & Odis-E | Rainesh@hotmail.com

  7. #7

    Standaard Re: Gekraak panodak tijdens het rijden

    @Amien Ik mag toch hopen dat ze vaker met panoramadaken gewerkt hebben.. Natuurlijk kan het altijd nog het frame zelf zijn, maar een reguliere reiniging+smeer onderhoudsbeurt van het dak met de daarvoor speciaal beschikbare middelen en gereedschap zou gesneden koek moeten zijn. Wijs ze anders eens op TPI 2026809/5 en neem die samen eens door

  8. Ad
  9. #8
    gijsv's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Leeftijd
    42
    Posts
    103
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS6

    Standaard Re: Gekraak panodak tijdens het rijden

    Bij mijn auto heb ik het eerst zelf geprobeerd met een handleiding van internet. Helaas heeft dat niks geholpen.
    Hierna ben ik naar de dealer gegaan en deze heeft inderdaad met een speciaal smeermiddel het hele dak ingevet en afgesteld. Kost wat (€120) maar je bent wel van je irritante rammel af. Ik had er zeker voor over!

  10. #9
    meeuw's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    1.208
    Kudos
    5
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: Gekraak panodak tijdens het rijden

    Vreemd dat sommige dealers wel weten wat zij moeten doen en andere niet. Blijkbaar is er bij Pon niets georganiseerd om aan de dealers door te geven welke oplossingen er voor bepaalde problemen zijn. Slecht georganiseerd dus.

    Recent heb ik dat nog ervaren toen ik last had van een krakende kunststof plaat van de afdekking van de opbergruimte van mijn cabriodak. De dealer heeft eerst bij Pon gevraagd naar een oplossing, maar kreeg daar geen advies voor. Toen hebben zij zelf maar de randen met een vet ingesmeerd wat (tot nu toe) redelijk heeft geholpen.

    Zo'n gebrek aan ondersteuning is eigenlijk wel triest. De dealer moet het gratis (nog garantie) uitvoeren, èn gratis een leenauto verstrekken, terwijl ik daar de auto niet eens heb gekocht. Hoop dat zij daar dan wel een vergoeding voor krijgen.

  11. #10
    Superavenger69's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.287
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Gekraak panodak tijdens het rijden

    Bij mijn A4 staat onderhoud aan het panodak zelfs in het onderhoudsboekje opgenomen. Bij de volgende beurt kijken ze het dak helemaal na. Er is inderdaad speciaal vet voor. Dat hoeft overigens geen €120,00 te kosten. Het schijnt namelijk gewoon PTFE vet te zijn. Dat is bij de betere automaterialenwinkel te koop. Daar kost een tube ca €20,00. Het is alleen wel een hele klus het hele schuifsysteem goed schoon te maken en opnieuw in te vetten.

    Inderdaad erg vreemd dat er zoveel verschil is tussen dealers als het gaat om kennis van de niet standaard zaken.
    Q3, 45 TFSI Quattro S Line, Turbo blauw
    A4 B8 avant, 2.0 TFSI S-tronic Quattro.. A4 B7 avant, 3.0 tdi S Line Quattro.

  12. #11
    Akita's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2009
    Posts
    2.625
    Kudos
    281
    Auto
    Audi A4 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: Gekraak panodak tijdens het rijden

    Schuifdak reinigen en afstellen staat in mijn offerte mbt werkzaamheden 90.000 km voor €51,70.
    A4 Allroad Pro Line Business 2.0 TFSI 2011.
    A4 Allroad Quattro Edition 2.0 TFSI 2018.

  13. #12
    Akita's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2009
    Posts
    2.625
    Kudos
    281
    Auto
    Audi A4 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: Gekraak panodak tijdens het rijden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Amien Bekijk Berichten
    Incl arbeid en materiaal? Mijn 200 euro is niet op basis van een offerte, maar een beetje een gok op basis van wat hier boven staat (ruim genomen)
    Overigens is het natuurlijk nog wel zo dat een dak gereinigd wordt, alleen gebruiken ze daar nu ander spul voor. Dealer geeft aan dat het niet gaat helpen.
    Ja, is volgens mij een gestandaardiseerd bedrag net zoals interieur- en luchtfilter e.d?! Onderdeel van het voorgeschreven 90K onderhoud bij mijn A4 AR. (Offerte van november 2016.)
    A4 Allroad Pro Line Business 2.0 TFSI 2011.
    A4 Allroad Quattro Edition 2.0 TFSI 2018.

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2019
    Leeftijd
    69
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi SQ5

    Standaard Re: Gekraak panodak tijdens het rijden

    Ik had hier veel last van met mijn Q5 uit 2014.
    Het dak een keer openen en sluiten heeft het probleem opgelost.
    Blijkbaar verloopt er iets na een aantal maanden.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    710
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Gekraak panodak tijdens het rijden

    Ik heb onlangs bij een gloednieuwe Q3 een irritant kraakje in het dashboard verholpen met siliconenolie (van Lidl, dacht ik). Hoewel het olie wordt genoemd, is het geen aardolieproduct.
    Misschien werkt het ook voor panoramadaken. Meestal zijn het gewoon 2 materialen die iets te graag tegen elkaar wrijven en door droogte geluid maken.

    Dit is een voorbeeld van siliconenolie: https://www.ballistol-shop.nl/product/siliconen-olie/
    Dit specifieke voorbeeld heb ik zelf niet geprobeerd, maar het is wel wat ik zou gebruiken.
    Volgens mij hebben ze soortgelijke goedjes ook bij Lidl, Action en dergelijke.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •