Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 28

Onderwerp: Q5 duwt door na afremmen en tot stilstand komen

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2016
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5

    Standaard Q5 duwt door na afremmen en tot stilstand komen

    Als je bv voor een stoplicht stopt dan krijg je als je tot stilstand bent gekomen nog een duwtje na
    Dit gebeurt tot nu toe bijna allen als hij nog koud is
    heeft iemand hier ervaring mee??

  2. #2
    wim735's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2012
    Leeftijd
    39
    Posts
    261
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Q5 duwt door na afremmen en tot stilstand komen

    jep, ken ik, irritant he, ik vermoed een probleem in de ventielen van de mechatronic...
    als de olie te koud is wordt er een bepaald % slip op de automaat uitgeoefend om deze verder op te warmen vermoed ik,
    pas vanaf 20°C stopt het bij mij altijd, dat is ook terug te vinden in info documenten over de versnellingsbakken...

    zie het laatste document over de versnellingsbak en mechatronic in volgende link op pagina 37 (gearbox: 0B6 type: ZF 6HP28AF)

    http://www.audiforum.nl/forum/model-...ml#post1716576

    ik vermoed dat het ventiel soms wat blijft hangen waardoor het niet het juiste % slip laat doorvloeien naar de koppeling waardoor de auto blijft duwen...
    ik heb de indruk als ik de auto zachtjes laat naderen tot aan het rood licht bv, dan heeft dat ventiel meer tijd om zijn positie te vinden
    en blijft hij niet zo hard duwen als ik tot stilstand kom, als ik abrupt moet stoppen als hij koud is dan valt hij zelfs soms stil als ik hem niet snel genoeg in N gooi.

    Ik heb mijn tiptronic vorig jaar gelijk laten flushen toen ik hem gekocht had, maar zonder resultaat, filter is toen ook vervangen...
    Bij sommige mensen is het probleem hierna verholpen, maar jammer genoeg bij mij dus niet...
    VCDS regio Noord Antwerpen (Stabroek) E-mail: wim735@hotmail.com
    Linkje naar mijn showroom topic --> Audi A4 B8 3.0TDI quattro

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Posts
    121
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5

    Standaard Re: Q5 duwt door na afremmen en tot stilstand komen

    Hallo,

    Ik heb hier ook last van Q5 2.0TFSI uit 2011. Maar alleen als hij koud is inderdaad of als ik er een tijdje niet mee heb gereden.

    Bij aankoop van de auto na een maand grote beurt gedaan bij de dealer (olie en filters vervangen) maar ik heb het af en toe nog steeds.

    Kun je hier op den duur last van krijgen of is dit een voorbode dat de mechatronic binnenkort vervangen moet worden weet iemand dat?

  4. #4
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Q5 duwt door na afremmen en tot stilstand komen

    Ik heb er bij de mijne geen last van, ik zou beginnen met navragen of er een software update voor de transmissie is.
    Toevallig weet ik dat mijn Q5 een transmissie update heeft gehad in het verleden, er zit een klein Audi stickertje in de kofferbak (boven het boordgereedschap) waarop met een balpen geschreven staat "37F1". Toen ik dit googelde kwam er een (verplichte) update uit ivm "harsh shifting". De dealer zou je zo moeten kunnen vertellen of er voor jouw auto een update is.
    Laatst gewijzigd door Kees B; 20-02-17 om 17:59.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Posts
    121
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5

    Standaard Re: Q5 duwt door na afremmen en tot stilstand komen

    Hallo Kees,

    Bedankt voor de tip ik zal eens kijken in mijn kofferbak en anders maak ik een afspraak met de dealer voor een software update.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2016
    Leeftijd
    33
    Posts
    21
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Q5 duwt door na afremmen en tot stilstand komen

    Ik heb precies hetzelfde! Vrijdag gaat mijn Q5 naar de dealer voor een onderhoud beurt, s-tronic automaat olie wordt vervangen. Zal ook meteen vragen of die kan kijken of alle updates uitgevoerd zijn tot vandaag. Zal een garage dat niet automatisch zelf doen? Alles controleren?
    Wat ik ook de laatste tijd merk als de motor koud is, dat als ik bij een stoplicht sta en wil optrekken, dat die soms hapert? Bekend probleem bij jullie?

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Posts
    121
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5

    Standaard Re: Q5 duwt door na afremmen en tot stilstand komen

    Hallo Ivantrog,

    De grote beurt die ik bij de dealer heb uitgevoerd a 1200 euro waarbij de S-tronic olie en filter is vervangen heeft niet geholpen.

    Ik heb het af en toe nog steeds maar ook het probleem wat jij beschrijft haperen bij het optrekken heb ik af en toe (meestal bij koud weer) als je dan even rijdt dan is het weg.

    Bij mijn dealer waren ze niet zo happig om meteen een software update te doen ze vroegen mij het eerst nog even aan te kijken. Die tijd is eigenlijk nu wel om dus ik ga volgende week ook eens langs.

    Ik ben benieuwd wat bij jou de uitkomsten zijn.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Posts
    121
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5

    Standaard Re: Q5 duwt door na afremmen en tot stilstand komen

    @wim735,

    Bedankt voor je uitgebreide documentatie.

    Is een software update voor jou ook geen optie?

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2016
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5

    Standaard Re: Q5 duwt door na afremmen en tot stilstand komen

    Na software update van nog geen E100,00 probleem opgelost gelukkig

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Posts
    121
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5

    Standaard Re: Q5 duwt door na afremmen en tot stilstand komen

    @Nevermore,

    Is het niet gratis bij de audi dealer als service??
    Laatst gewijzigd door Blancmeister; 23-02-17 om 13:46.

  12. #11
    meeuw's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    1.208
    Kudos
    5
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: Q5 duwt door na afremmen en tot stilstand komen

    Bij mijn recente beurt vertelde de dealer dat zij alleen een (gratis) software update doen als het door de fabriek wordt voorgeschreven.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2016
    Leeftijd
    33
    Posts
    21
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Q5 duwt door na afremmen en tot stilstand komen

    Bij mijn Q5 is het nog niet opgelost, ze gaan het via Audi Nederland doen, ze zeggen misschien dat er koelvloeistof lekt ofzo? Lijkt mij sterk, maar 20-3-2017 gaat Audi Nederland een inspectie doen. Ik ben benieuwd wat eruit komt. Hoop niet dat het wat ergs is. Ik hou jullie op de hoogte.
    Laatst gewijzigd door Ivantrog; 02-03-17 om 15:38.

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2013
    Posts
    50
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Q5 duwt door na afremmen en tot stilstand komen

    Vaak is dat de mechatronica of de dubbele koppeling. Er zijn modificaties voor de mechatronica waarbij alleen de ventielen vernieuwd worden en een elektroplaat. Als dat niet helpt met nieuwe software, moet er een nieuwe koppeling in. Vaak met autos met meer dan 150dkm op de teller. Het is een vorm van slijtage.
    Let wel: een A4 Quattro heeft vaak een normale ZF automaat. een Q5 heeft een S-tronic (DSG)

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2016
    Leeftijd
    33
    Posts
    21
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Q5 duwt door na afremmen en tot stilstand komen

    Goedenavond allemaal, @wgeder

    Vandaag is de auto getest en de multitronic of mechatronica plaat is kapot en de kosten zijn € 2000,- Mijn Audi heeft 112.000km op de teller, zal er een coulance zijn van Audi? Want vindt het hoop geld en dit kan toch niet al bij 112.000 km?! Wat is jullie ervaring ermee, zal morgen even de garage bellen!
    Laatst gewijzigd door Ivantrog; 21-03-17 om 08:18.

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2016
    Leeftijd
    33
    Posts
    21
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Q5 duwt door na afremmen en tot stilstand komen

    Ik heb even met de monteur gesproken en die zegt er is geen coulance op de multritronic plaat en kost € 2000,- incl btw. De reden van geen coulance is dat de auto ouder is dan 5 jaar. Maar vindt het toch jammer auto heeft pas 112.000 km. Ik heb overigens wel een s-tronic. Ik ben benieuwd vandaag, want vandaag krijg ik mijn auto terug.

  17. #16
    wim735's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2012
    Leeftijd
    39
    Posts
    261
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Q5 duwt door na afremmen en tot stilstand komen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ivantrog Bekijk Berichten
    Ik heb even met de monteur gesproken en die zegt er is geen coulance op de multritronic plaat en kost € 2000,- incl btw. De reden van geen coulance is dat de auto ouder is dan 5 jaar. Maar vindt het toch jammer auto heeft pas 112.000 km. Ik heb overigens wel een s-tronic. Ik ben benieuwd vandaag, want vandaag krijg ik mijn auto terug.
    De kosten om die mechatronic open te doen zijn natuurlijk al een flinke boterham, om dan nog maar te zwijgen over de kosten van de wisselstukken en de olie... Laat ons hopen dat het probleem nu wel verholpen is natuurlijk!
    VCDS regio Noord Antwerpen (Stabroek) E-mail: wim735@hotmail.com
    Linkje naar mijn showroom topic --> Audi A4 B8 3.0TDI quattro

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Posts
    121
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5

    Standaard Re: Q5 duwt door na afremmen en tot stilstand komen

    @Ivantrog is het nu bij jouw verholpen?

    Ik heb er nog steeds af en toe last van. Ik heb 1 keer gehad dat de motor zelfs stil viel en even duurde voordat de versnelling opgepakt werd.

    Dus toch maar even een afspraak gemaakt met de dealer of ze een software update kunnen doen of de boel resetten.

    Ze hebben er naar gekeken en concludeerde dat een update of reset niet zal helpen en dat ik beter uit voorzorg de mechatronic moet vervangen kosten a € 2000,- .

    Hoe lang kan je met zoiets door blijven rijden en als je er niks aan doet gaat er dan meer kapot? Want de laatste 2 weken is het niet meer voorgekomen en rijd hij als een zonnetje.

  19. #18
    wim735's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2012
    Leeftijd
    39
    Posts
    261
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Q5 duwt door na afremmen en tot stilstand komen

    Je kunt als het meer voorvalt de auto steeds in N zetten bij stilstand, of kiezen voor het vervangen van de olie in de versnellingsbak, maar vermoedelijk is dit het haperen van een ventiel in de mechatronic, en vervangt audi gelijk heel de boel en kunnen ze er inderdaad lekker 2000€ voor vragen


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    VCDS regio Noord Antwerpen (Stabroek) E-mail: wim735@hotmail.com
    Linkje naar mijn showroom topic --> Audi A4 B8 3.0TDI quattro

  20. #19
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Q5 duwt door na afremmen en tot stilstand komen

    Er is ook een reparatieset van Audi voor de Mechatronic, voor een paar honderd Euro.
    Op het Duitse Q5 forum is er iemand die dit zelf heeft gedaan, met foto's en rep.set nr.
    Zie: https://www.motor-talk.de/forum/mech...-t5488090.html
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  21. #20

    Standaard Re: Q5 duwt door na afremmen en tot stilstand komen

    ik ken het probleeem , ze wilde bij mij ook de plaat vervangen a 2000,-. was door audi voor geschreven.
    echter ik heb eerst de automaat laten caliberen. dit doen ze met de laptop eraan rondrijden.
    sindsdien geen problemen meer gehad. ik zit momenteel aan de 180dkm.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •