Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: Hoe een te hard onderstel aanpassen?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Leeftijd
    64
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5

    Standaard Hoe een te hard onderstel aanpassen?

    Rij sinds enkele maanden een Audi Q5 3,0 TDI S-line van 2009.
    Top auto maar vindt hem veel te stug.
    Absoluut niet comfortabel en na een Audi A 6 met luchtvering te hebben gereden is dit net een hobbelpaard.
    Weet iemand of hier met andere vering en schokbrekers iets aan te doen is ?
    Zo ja hoor ik dat graag.

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe een te hard onderstel aanpassen?

    Vragen over deze auto voortaan graag zelf in het Q5 8R-subforum zetten. Verplaatst.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe een te hard onderstel aanpassen?

    Bandenspanning in orde?

    Toen ik met mijn Q5 ging proefrijden zag ik om dezelfde reden in eerste instantie af van de koop.
    Paar dagen later toch nog eens teruggegaan met een bandenspanningsmeter, bleken de banden rondom op 2,8 bar te staan (ipv 2,3). Na correctie bleek het een totaal andere auto te zijn geworden, een groot verschil. Ben er al ruim vijf jaar erg gelukkig mee, de A6 was wel soepeler geveerd, maar je kunt niet alles hebben (behalve mss de nieuwe Q5 met luchtvering )

    Zit er het standaard onderstel onder? Soepeler maken zal dan niet meevallen, ook de stabiliteit speelt een belangrijke rol, het blijft toch een zware en vrij hoge auto. Enige mogelijkheid zou kunnen zijn een ombouw naar ADS (Audi Drive Select) maar dan moeten ook de voorste veerpoten omgeruild worden tbv de variabele demping, kortom een kostbare operatie.

    EDIT: Zie dat je een S-line hebt. Dan zit er ook een sportonderstel onder volgens de folder, “S-line sportonderstel van Quattro GmbH met dynamische afstelling”. Ja, dat zal dan wel stugger zijn dan het standaard onderstel wat ik heb. Evt ombouwen naar standaard met standaard veren en dempers is dan nog wel te doen lijkt me.
    Laatst gewijzigd door Kees B; 13-02-20 om 19:52.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •