Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: 2.0 TFSI Hybrid 2012, accu's vervangen VCDS

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2014
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard 2.0 TFSI Hybrid 2012, accu's vervangen VCDS

    We hebben een Audi Q5 2.0 TFSI Hybrid 2012. Na een minuut of twee met alleen het contact aan, zonder dat de motor loopt, krijg ik een melding dat de accu zwak is en er modules zullen worden uitgeschakeld in het geval de motor niet gestart wordt. De auto start overigens prima. Na wat gelezen te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat er in de auto 3 accu’s aanwezig zijn.


    - Hoogvoltage accu
    - 68Ah 12V start accu (onder de vloer in de kofferbak naast de hoogvoltage accu)
    - 13Ah 12V auxiliary accu (klein formaat in de zijkant kofferbak bestuurderszijde)


    Wanneer ik de auxiliary accu meet (hier kan ik relatief makkelijk bij) met contact aan zonder draaiende motor begint deze bij 12,5V en zakt in twee minuten nar 11.7V waarna ik ook de bijbehorende melding krijg op het MMI. Als ik in VCDS (protocol CAN) kijk dan zie ik onder 19-CAN Gateway -> channel 4 een BEM nummer. Onder 19-CAN gateway measuring blocks -> channel 018, 019 & 020 zie ik de actuele waarden van de accu. Als ik me niet vergis zijn dit echter de waarden van de 68Ah 12V startaccu. Het BEM nummer kan ik zo snel niet controleren op de accu zelf omdat dan de hele koelmodule van de hoogvoltage accu moet worden uitgebouwd. Ik zie echter nergens de codering of actuele waarden van de 13Ah 12V auxiliary accu. Onder 19-CAN gateway -> channel 18 zie ik wel iets wat op een BEM nummer lijkt (iets van 12-AAA-0000000) maar deze correspondeert niet met het nummer op de auxiliary accu zelf. Dit kan natuurlijk tijdens een eerdere vervanging niet correct gecodeerd zijn. Ik wil uiteraard nu bekijken welke van twee accu’s slecht is.


    1. Waar in VCDS staat het BEM nummer van de auxiliary accu en waar kan ik de actuele waarden vinden? Ik heb heel het internet afgezocht maar er is niets over te vinden.
    2. Is het überhaupt noodzakelijk een BEM nummer te coderen voor auxiliary accu? Is dit onderdeel van het start-stop systeem?
    3. Zijn de start en auxiliary accu met elkaar verbonden?
    4. Is het aan te bevelen beide accu's tegelijk te vervangen?


    Iemand die hier iets over kan zeggen of me in de juiste richting kan wijzen?

  2. #2
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard re: 2.0 TFSI Hybrid 2012, accu's vervangen VCDS

    Het BEM systeem is er puur op gericht ervoor te zorgen dat de startaccu niet zo ver kan worden leeggetrokken door niet-essentiële stroomverbruikers dat de auto niet meer gestart kan worden. Het lijkt mij dat alleen de startaccu in dit proces is betrokken, ook al weet ik de functie van de auxiliary accu niet. Als de startaccu nog de originele is zou die nu wel aan vervanging toe kunnen zijn. Zou die sowieso vervangen en correct inleren en zien of daarmee het probleem is opgelost.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2023
    Leeftijd
    44
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5

    Standaard Re: 2.0 TFSI Hybrid 2012, accu's vervangen VCDS

    Hi Bratt, ik las je bericht mbt de Q5 hybrid en de accu. Ik heb precies hetzelfde nu. Ook een 2012 hybrid. Heb je uiteindelijk de accu vervangen of lag de oorzaak ergens anders?

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •