Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 25

Onderwerp: Olietemperatuursensor & N422 klep 2.0 TFSI

  1. #1

    Standaard Olietemperatuursensor & N422 klep 2.0 TFSI

    Beste forummers,

    Mijn Audi Q5 2.0 TFSI uit 2013 met tiptronic automaat heeft een foutcode 03220 stop valve for Coolant for Climatronic - short to plus.

    Hij is 57 keer voorgekomen en ik vroeg mij af waar de N422 precies zit en wat het onderdeelnummer ervan is om hem te vervangen.

    Tevens heb ik de olietemperatuur op de teller geactiveerd met VCDS en deze blijft op 193 graden Celsius staan met koude of warme motor. Deze wil ik ook graag vervangen en ik vroeg mij af waar deze zit en wat het onderdeelnummer ervan is.

    Als laatste vroeg ik mij af of er iets te doen is aan lichte krassen op het MMI scherm.

    Alvast bedankt!

  2. #2
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Olietemperatuursensor & N422 klep 2.0 TFSI

    N422 (Magneetklep) zit in één van de koelwaterslangen die vanaf de achterzijde van de cilinderkop naar de kachelunit binnenin lopen.
    Het nr is voor zover ik kan zien 4H0 121 671 D, dealerprijs incl BTW circa 125 Euro.
    Zou voor de zekerheid wel eerst het nr checken op de oude klep, er zijn wat verschillende uitvoeringen van deze klep.

    Olietemperatuur wordt gemeten door dezelfde sensor als het oliepeil (G266), onderin de carterpan. Het nummer is 03F 907 660 D, inmiddels vervangen door 03F 907 660 E, dealerprijs circa 120 Euro incl.

    Over de krassen op je scherm kan ik helaas niks nuttigs zeggen...
    Laatst gewijzigd door Kees B; 14-06-20 om 11:07.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #3

    Standaard Re: Olietemperatuursensor & N422 klep 2.0 TFSI

    Wel goed de stekker van die shut off valve controleren. Die oude raken wel eens lek, kunnen dan ook de stekker aantasten. De nieuwe hebben een extra afdichting.

  4. #4

    Standaard Re: Olietemperatuursensor & N422 klep 2.0 TFSI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    N422 (Magneetklep) zit in één van de koelwaterslangen die vanaf de achterzijde van de cilinderkop naar de kachelunit binnenin lopen.
    Het nr is voor zover ik kan zien 4H0 121 671 D, dealerprijs incl BTW circa 125 Euro.
    Zou voor de zekerheid wel eerst het nr checken op de oude klep, er zijn wat verschillende uitvoeringen van deze klep.

    Olietemperatuur wordt gemeten door dezelfde sensor als het oliepeil (G266), onderin de carterpan. Het nummer is 03F 907 660 D, inmiddels vervangen door 03F 907 660 E, dealerprijs circa 120 Euro incl.

    Over de krassen op je scherm kan ik helaas niks nuttigs zeggen...
    Bedankt voor de duidelijke en complete uitleg! Ik heb even de bodemplaat eraf gehaald en ik zie dat ik nu ook al de vervangende (E ipv D) oliepeilsensor heb. Heeft een verkeerde olietemperatuur nog invloed op de motorloop of iets dergelijks? Het oliepeil werkt verder wel correct.

    Ik ga nog even op zoek naar de N422! Bedankt!

    @Raz0r: bedankt voor je reactie, ik zal dat even goed inspecteren, heb je van de vernieuwde stekker eventueel een onderdeelnummer? Alvast bedankt!

  5. #5

    Standaard Re: Olietemperatuursensor & N422 klep 2.0 TFSI

    Onderdeelnummer van Kees is al nieuw. Stekker op je kabelboom indien nodig even met contactspray o.i.d. schoonmaken. De andere kant vervang je want die zit op de klep, bij de nieuwe klep zit daar extra afdichting in.


  6. #6

    Standaard Re: Olietemperatuursensor & N422 klep 2.0 TFSI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    Onderdeelnummer van Kees is al nieuw. Stekker op je kabelboom indien nodig even met contactspray o.i.d. schoonmaken. De andere kant vervang je want die zit op de klep, bij de nieuwe klep zit daar extra afdichting in.
    Ah op die fiets, duidelijk!

  7. #7

    Standaard Re: Olietemperatuursensor & N422 klep 2.0 TFSI

    Ik kan hem niet 123 vinden alleen de extra waterpomp?
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  8. Ad
  9. #8
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Olietemperatuursensor & N422 klep 2.0 TFSI

    OK, er zijn verschillende uitvoeringen. Bij mij (2010) ziet het er anders uit, daar zit een onderdruk gestuurde klep in de koelslang, die zie ik bij jou niet. N422 zit bij mij achterop de cilinderkop, goed verstopt, het is maar een heel klein dingetje, er zitten twee vacuumslangetjes op en er gaan twee dunne draden heen, geel/rood en wit/rood.
    Volgens het stroomschema zou dat bij jouw 2013 model ook het geval moeten zijn.

    Als je hem niet vindt, geef dan even je motorcode door en of je toevallig standverwarming hebt. Dan kan ik beter zoeken.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  10. #9

    Standaard Re: Olietemperatuursensor & N422 klep 2.0 TFSI

    Kan ook in de waterkast zitten. Er zijn verschillende uitvoeringen inderdaad maar de voorganger van (verbeterde) 4H0 121 671 D was toch wel een beruchte dus ik vermoed dat het de daarop lijkende uitvoering is die is ingebouwd. Google even een afbeelding van 4H0 121 671 D en zoek naar zo'n ding in de waterkast of net achter de cilinderkop

  11. #10
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Olietemperatuursensor & N422 klep 2.0 TFSI

    Mss heb je hier iets aan, het gaat om pos. 5.Idd lijkt de klep hier in de waterkast te zitten (de ruimte onder de ruitenwissers).
    https://nemigaparts.com/cat_spares/e...5c/687/819460/
    Laatst gewijzigd door Kees B; 17-06-20 om 21:40.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  12. #11

    Standaard Re: Olietemperatuursensor & N422 klep 2.0 TFSI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    OK, er zijn verschillende uitvoeringen. Bij mij (2010) ziet het er anders uit, daar zit een onderdruk gestuurde klep in de koelslang, die zie ik bij jou niet. N422 zit bij mij achterop de cilinderkop, goed verstopt, het is maar een heel klein dingetje, er zitten twee vacuumslangetjes op en er gaan twee dunne draden heen, geel/rood en wit/rood.
    Volgens het stroomschema zou dat bij jouw 2013 model ook het geval moeten zijn.

    Als je hem niet vindt, geef dan even je motorcode door en of je toevallig standverwarming hebt. Dan kan ik beter zoeken.
    Ik kan het achter bij de cilinderkop helaas niet goed zien. De motorcode is CNCD als het goed is en ik heb geen standverwarming!

    @Raz0r: Ga ik even in de waterkast zoeken!

    Ik kwam ook dit onderwerp tegen: http://www.vwaudiforum.co.uk/forum/s...-(N422)/page2?

    Daar lijkt dus de fout te komen door een foute codering terwijl er geen N422 aanwezig is.

  13. #12
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Olietemperatuursensor & N422 klep 2.0 TFSI

    Voor de CNCD zonder standverwarming kom ik idd uit op het plaatje in post # 10, in de waterkast dus.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  14. #13

    Standaard Re: Olietemperatuursensor & N422 klep 2.0 TFSI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    Voor de CNCD zonder standverwarming kom ik idd uit op het plaatje in post # 10, in de waterkast dus.
    Bedankt! Ga ik daar even speuren. Moet ik dan waarschijnlijk de complete parafan demonteren om erbij te komen?

  15. #14
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Olietemperatuursensor & N422 klep 2.0 TFSI

    Dit is de officiële instructie, maar het gaat ook zonder de ruitenwisserarmen te demonteren.
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  16. #15

    Standaard Re: Olietemperatuursensor & N422 klep 2.0 TFSI

    @Raz0r

    @Kees B

    Mega bedankt! De waterkast gedemonteerd en gelijk de N422 gevonden. In de aansluiting van de stekker stond koelvloeistof en het was nog een klep uit 2012 met B aan het eind van het onderdeelnummer. Bij de dealer een nieuwe N422, stekker en kabel gekocht en die ga ik vandaag eraan solderen, dan moet het probleem opgelost zijn!

    Oliepeil/temperatuur sensor heb ik origineel op eBay gekocht en die komt volgende week binnen.

    Tevens gelijk de twee drains in de waterkast eruit grhaald en bladeren etc verwijderd.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door FR8; 01-07-20 om 07:13.

  17. #16

    Standaard Re: Olietemperatuursensor & N422 klep 2.0 TFSI

    Dank voor de terugkoppeling!

  18. #17

    Standaard Re: Olietemperatuursensor & N422 klep 2.0 TFSI

    @Raz0r

    Helaas komt de foutcode terug na het wissen, ondanks dat ik een nieuwe stekker en draden en N422 gemonteerd heb. De N422 stond echter vol met water, kan een zekering door zijn? Welke moet ik dan hebben?
    Laatst gewijzigd door FR8; 04-07-20 om 10:46.

  19. #18

    Standaard Re: Olietemperatuursensor & N422 klep 2.0 TFSI

    Gek... Met je soldeerwerk, stekkertje e.d. is wel goed gegaan? Wat is precies volledig de foutcode nu?

  20. #19
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Olietemperatuursensor & N422 klep 2.0 TFSI

    N422 zit op zekering 7 ("SB7") in zekeringhouder ST1 (zwart). Die zit in de E-box onder de motorkap, naast de rembekrachtiger.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  21. #20

    Standaard Re: Olietemperatuursensor & N422 klep 2.0 TFSI

    @Raz0r:

    Ja 100% zeker dat het goed is gegaan. Foutcode is identiek: 03220 short to plus - intermittent.

    @Kees B: oke bedankt! Dus weer even de waterkast in, hopelijk is dat de oplossing om de foutcode weg te krijgen. Interieurverwarming werkt wel gewoon perfect..

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •