Resultaten 1 tot 19 van de 19

Onderwerp: 2.0tfsi slaat niet meer aan, stand kleppen t.o.v. zuigers niet in orde

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2023
    Leeftijd
    47
    Posts
    8
    Kudos
    0

    Standaard 2.0tfsi slaat niet meer aan, stand kleppen t.o.v. zuigers niet in orde

    Hallo

    We zijn in bezit van een Q5 2.0tfsi uit 2010 gekocht 2jaar geleden
    Heeft de modificatie gehad , olie verbruik is nihil..
    Nu het probleem ... motor slaat niet meer aan , rijdend thuis gekomen , onderweg stationair wel wat moeilijker, en dag erna slaat hij niet meer aan.. nou is hij uitgelezen. De code weet ik niet meer precies ,Maar dat de krukas en de nokkenas niet in lijn staan Dat de ketting versprongen is..nu met het starten klinkt het dat hij geen compressie heeft... iemand hier een idee... ?

  2. #2
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.640
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard re: 2.0tfsi slaat niet meer aan, stand kleppen t.o.v. zuigers niet in orde

    Als de ketting genoeg is versprongen dan raken de kleppen en zuigers elkaar > klep(pen) slaan krom en sluit(en) niet meer > geen compressie.
    De ketting (rek) is een zwak punt bij deze motor, 2010 bouwjaar heeft nog de oude kettingspanner die af kon breken, en alles kapot slaat. Normaliter wordt de ketting, spanner en geleiders gelijk mee vervangen tijdens de zuigerombouw, dan ligt toch alles open. Maar als het “goedkoop” moet gebeurt dat niet, en heb je nu mogelijkerwijs een kapitale motorschade…..
    Een compressiemeting zou het kunnen bevestigen.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2023
    Leeftijd
    47
    Posts
    8
    Kudos
    0

    Standaard re: 2.0tfsi slaat niet meer aan, stand kleppen t.o.v. zuigers niet in orde

    Bedankt alvast voor de reactie... ik had zoiets al gelezen maar kan/wil er met mijn verstand niet bij... dat we rijdend thuis zijn gekomen en dag erna de auto niet meer start...dus een revisie motor laten plaatsen is de "enigste" optie....

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0tfsi slaat niet meer aan, stand kleppen t.o.v. zuigers niet in orde

    Ligt eraan wat de schade is, even een endoscooponderzoek laten doen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2023
    Leeftijd
    47
    Posts
    8
    Kudos
    0

    Standaard Re: 2.0tfsi slaat niet meer aan, stand kleppen t.o.v. zuigers niet in orde

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Ligt eraan wat de schade is, even een endoscooponderzoek laten doen.
    Ik ga morgen even wat rondbellen... heb een revisiebedrijf hier in de buurt gevonden


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2023
    Leeftijd
    47
    Posts
    8
    Kudos
    0

    Standaard Re: 2.0tfsi slaat niet meer aan, stand kleppen t.o.v. zuigers niet in orde

    Ik ben bij het revisie bedrijf geweest... komen de audi deze week halen , aankomende week beginnen en uitgaand van het ergste geval meteen een revisiemotor erin...

  7. #7
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.640
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0tfsi slaat niet meer aan, stand kleppen t.o.v. zuigers niet in orde

    @Ivdh En, wat is de stand van zaken?
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2023
    Leeftijd
    47
    Posts
    8
    Kudos
    0

    Standaard Re: 2.0tfsi slaat niet meer aan, stand kleppen t.o.v. zuigers niet in orde

    Goedemorgen Kees
    Toevallig gister de audi opgehaald bij Vos motorenrevisie Ijselstein
    motorrevisie gehad..
    Distributispanner was kapot, dus kleppen krom , zuiger beschadigd enz...
    Dus nu 1000km toeren , oliefilter, olie laten verversen , mochten er mensen hetzelfde euvel hebben , kan ik je dit bedrijf aanraden... weten waar ze over praten , en afspraak is afspraak...
    En als bonus ,, de audi stond netjes gewassen te wachten....

  10. #9
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.640
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0tfsi slaat niet meer aan, stand kleppen t.o.v. zuigers niet in orde

    Kijk, goed om te horen (lezen). Ze hebben dus je oude motor kunnen herstellen, is beter dan een andere (onbekende) motor!

    Conclusie: destijds is de distributie dus niet vervangen, toen de zuigers werden vervangen, jammer maar helaas. Toen Audi de zuigervervanging nog onder coulance uitvoerde moest de klant de extra kosten van de distributieonderdelen zelf ophoesten (iets van 200 Euro), indien gewenst. Veel mensen deden dat dus niet, en daar heb jij nu de wrange vruchten van geplukt.

    Bedankt voor je feedback, en nog vele plezierige km’s met je Q5 gewenst.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  11. #10
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.102
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 2.0tfsi slaat niet meer aan, stand kleppen t.o.v. zuigers niet in orde

    Hoor ik meer berichten over maar het is Voss in ysselsteyn (niet die bij utrecht)
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2023
    Leeftijd
    47
    Posts
    8
    Kudos
    0

    Standaard Re: 2.0tfsi slaat niet meer aan, stand kleppen t.o.v. zuigers niet in orde

    Klopt helemaal...fijne zaak👍

  13. #12

    Standaard Re: 2.0tfsi slaat niet meer aan, stand kleppen t.o.v. zuigers niet in orde

    Zit momenteel met een Audi Q5 waar hetzelfde aan de hand lijkt Druk weggevallen. Startmotor loopt, een van de assen beweegt ander niet.
    2 vragen:
    Begrijp ik goed dat de verkeerde stand waardoor de boel blokkeert uitgelezen kan worden?
    Wat heeft de reparatie gekost?
    We moeten afweging maken om het hele blok te laten vervangen versus reparatie.

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2023
    Leeftijd
    47
    Posts
    8
    Kudos
    0

    Standaard Re: 2.0tfsi slaat niet meer aan, stand kleppen t.o.v. zuigers niet in orde

    Goedemorgen.... technisch kan ik je niet helpen ... maar als je Voss motorrevisie in Ysselsteyn limburg belt , dan krijg je duidelijk en eerlijk advies .. en naar mijn mening een zeer nette prijs....

  15. #14

    Standaard Re: 2.0tfsi slaat niet meer aan, stand kleppen t.o.v. zuigers niet in orde

    Goedemorgen.....ik heb met m'n A4 uit 2010 hetzelfde probleem. Staat 215.000 km op de teller. Van de week had de motor ineens nauwelijks/geen power meer, maar reed nog wel. Motormanagementsysteem lampje was continue aan. Gisteren wilde ik de auto een klein stukje verplaatsen, startte wel, sloeg toen af en startte vervolgens niet meer. In 2019 is olieprobleem door Audi verholpen. kettingspanner toen ook gelijk vervangen (ketting zelf niet). Enig idee wat dit precies kan zijn en wat de mogelijke kosten zijn om probleem te verhelpen?

  16. #15
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.368
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0tfsi slaat niet meer aan, stand kleppen t.o.v. zuigers niet in orde

    Klinkt toch alsof de ketting versprongen is, hoeveel km heeft de ketting gelopen?
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  17. #16

    Standaard Re: 2.0tfsi slaat niet meer aan, stand kleppen t.o.v. zuigers niet in orde

    De kettingspanner is in 2019 vervangen en heeft sindsdien ca. 50.000 km gelopen. De ketting zelf is destijds niet vervangen.

  18. #17
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.640
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0tfsi slaat niet meer aan, stand kleppen t.o.v. zuigers niet in orde

    False economy…… ketting kost 80€, geleiders idem. Arbeidsloon zou nul € gekost hebben want alles moest toch los. Een distributieketting rekt, de nieuwe spanner kan daar niks aan af doen. De oude spanner kon afbreken bij een teveel opgerekte ketting, de nieuwe spanner niet, dat is het enige verschil.
    Ik zou eerst het foutgeheugen uitlezen en een compressiemeting (laten) uitvoeren, dan weet je of de kleppen nog heel zijn. Maar ik vrees het ergste, net als hierboven al beschreven.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  19. #18

    Standaard Re: 2.0tfsi slaat niet meer aan, stand kleppen t.o.v. zuigers niet in orde

    Gisteren de audi opgehaald bij VOSS. Ondanks dat dit natuurlijk een behoorlijke financiële aderlating is, heb ik er een goed gevoel bij. Ze hebben de motor uitgebouwd, alles wat krom of beschadigd is vervangen en motor geplaatst. Zag er als nieuw uit en moet 'm nu weer inrijden. Ze gaven aan dat een defecte spanner de oorzaak was. Deze zijn blijkbaar ook onderdeel geweest van terugroepactie van Audi. Blijft erg jammer dat de Audi garage deze bij de zuigerrevisie in 2019 niet meteen heeft meegenomen. Tijdens onderhoudsbeurten daarna is niet te constateren of er wat mis. Alleen ratelend geluid bij starten kan hint zijn. Dat hebben we niet gehad, het was in een keer raak bij ons. Ik zou een ieder aanraden die hetzelfde probleem heeft om contact op te nemen met VOSS in Ysselsteyn (Limburg).

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2023
    Leeftijd
    47
    Posts
    8
    Kudos
    0

    Standaard Re: 2.0tfsi slaat niet meer aan, stand kleppen t.o.v. zuigers niet in orde

    Idd een fijn bedrijfje... ik hoop hem nu niet meer nodig te hebben 😂maar kan iedereen hem aanraden met dit probleem ...

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •