Resultaten 1 tot 14 van de 14

Onderwerp: skibox audi Q5

  1. #1

    Unhappy skibox audi Q5

    bij de aanschaf van mijn nieuwe Q5 dec 2009 werden standaard dakdragers meegeleverd. Als ik hier mijn skibox van thule ( normaal type) installeer dan wijst die met zijn punt naar boven. Logisch uiteraard. Het dak van de wagen helt af naar achteren en de dakdragers zijn even hoog.

    Moet dit zo? lijkt me niet echt airodynamisch te zijn. Ik dacht dat een skibox steeds horizontaal of een beetje met de tip naar benededen moest. Bestaat er een dakdrager voor de q5 die achteraan iets hoger is.

    Bij audi garage hebben ze (voorlopig) nog geen antwoord.

  2. #2
    muizenissen
    Guest

    Standaard Re: skibox audi Q5

    Ik heb geen antwoord voor je, maar hoe zien die dragers voor de Q5 eruit? Vaak zijn "originele" dragers hernoemde Thule dragers. Je hebt daarin twee soorten voetjes; een hoge "opzet" of een lagere, die meer aan de zijkant lijkt te klemmen.

    Misschien kan je een lagere monteren aan de voorkant.

  3. #3

    Standaard Re: skibox audi Q5

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kristof van dyck Bekijk Berichten
    bij de aanschaf van mijn nieuwe Q5 dec 2009 werden standaard dakdragers meegeleverd. Als ik hier mijn skibox van thule ( normaal type) installeer dan wijst die met zijn punt naar boven. Logisch uiteraard. Het dak van de wagen helt af naar achteren en de dakdragers zijn even hoog.

    Moet dit zo? lijkt me niet echt airodynamisch te zijn. Ik dacht dat een skibox steeds horizontaal of een beetje met de tip naar benededen moest. Bestaat er een dakdrager voor de q5 die achteraan iets hoger is.

    Bij audi garage hebben ze (voorlopig) nog geen antwoord.
    Hallo Kristof,
    Heb dezelfde mening, tijdens wintersport iemand gesproken met een Q5, sinds vanochtend ook zelf eigenaar van een Q5, en kom met hetzelfde idee. Heb je er al mee gereden (skibox ?)
    Hoor graag je ervaringen

  4. #4

    Standaard Re: skibox audi Q5

    Kijk eens op het volgende forum
    http://www.motor-talk.de/forum/dachbox-t2496324.html
    Dit is een Duits forum.

  5. #5

    Standaard Re: skibox audi Q5

    Dakdragers worden bij Q5 standaard meegeleverd, vanwege het aanpasbaar ESP.
    ESP zal zich automatisch anders gedragen, indien de bijgeleverde dakdragers gemonteerd worden.


  6. #6
    Golfer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    56
    Posts
    3.788
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: skibox audi Q5

    Even visueel .
    Kan me niet voorstellen dat dit een probleem is.

    Allroad 2.7T biturbo H6 LR MY2003 Atlasgrijs,
    verkocht: A6 Allroad 2007 3.0 tdi, kobaltblauwe Allroad Quattro 2.7T MY2003, A6 4B avant 2.5TDI MY2002 H6 Hartog tuned, A3 SB 2.0 tdi Ambition MY2008.

  7. #7

    Standaard Re: skibox audi Q5

    Pas maar op dat je niet opstijgt...
    Audi A6 C6 3.0TDI Quattro Avant S-Line

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    64
    Posts
    24
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5

    Standaard Re: skibox audi Q5

    Jongens, inmiddels al een oplossing voor dit 'probleem'?
    Anders adviezen voor een goede skibox?

  10. #9
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: skibox audi Q5

    Als het zo 'erg' is als op de foto hierboven zou ik me er geen zorgen om maken.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  11. #10

    Standaard Re: skibox audi Q5

    Wij hebben hetzelfde met een Thule op de A6 C6, en daar hebben we afgezien van het verbruik geen problemen mee.
    We rijden meestal met dat ding op het dak 200km/h door DE.
    Audi A6 C6 3.0TDI Quattro Avant S-Line

  12. #11

    Standaard Re: skibox audi Q5

    Niet echt meer de tijd om het over skiboxen te hebben, maar ben twee weken geleden nog op wintersport geweest. Met een skibox op het dak en heb daarbij wat dingen aangepast, dus dacht misschien zinnig om hier te melden.

    Aangezien wij een groot formaat skibox hebben had ik naast het probleem dat de skibox wat omhoog staat (door de aflopende daklijn) ook het probleem dat bij gebruik van de originele Audi dragers de box teveel naar achter zit en de klep niet goed open kan. Daarom heb ik er voor gekozen om dragers van Thule te gebruiken. Voor de achterste drager heb ik wat hogere steunen gebruikt dan de voorste drager. Daarnaast heb ik de dragers wat meer naar voren geplaatst. De achterste drager moest ik wel wat tweaken om te laten passen (de passtukken met rubbers zijn wel specifiek voor de Q5, maar de hogere steunen zijn niet voor deze passtukken bedoeld), maar dit is absoluut niet ten koste gaan van de degelijkheid/veiligheid.

    Het resultaat is een box die mooi horizontaal ligt en de klep kan helemaal open.

    Een nadeel is dat de sensor van de originele dakdragers niet gebruikt wordt en de Q5 dus niet weet dat er dragers op het dak zitten en hier met EPS geen rekening mee houdt. Geen ramp wat mij betreft.

    Een ander nadeel is de tijd die het kost om de Thule dragers er op te zetten. Of eigenlijk moet ik zeggen, een voordeel hoe snel de Audi dragers er op te zetten zijn door die fysieke markeerpunten. De Audi dragers zet je er echt in 2 minuten op. De Thule dragers, door een minder handig systeem en het meten van de juiste afstanden al gauw 20 minuten. Maar goed, één keer per jaar voor de skibox ook niet echt een probleem.
    Laatst gewijzigd door douglas; 26-04-11 om 10:05.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Leeftijd
    50
    Posts
    22
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: skibox audi Q5

    Heb dit torpedeo-effect opgelost door een Hapro box te kopen in combi met de originele Q5 dakdragers.
    De achterkant van de Hapro box loopt op, waardoor de bak nu horizontaal 'oogt'.

  14. #13

    Standaard Re: skibox audi Q5

    Welke heb je gekocht dan? De Hapro Probox? En welke afmeting (430/460/560)?

    Optisch los je het dan inderdaad op. Aerodynamisch (het feit dat de koffer aan de onderkant oploopt) niet. Daar heb ik zelf wat bezwaar tegen. Ik ben wel van menig, en jij waarschijnlijk ook, dat de oplopende onderkant niet echt een bezwaar kan zijn. Ook niet bij hogere snelheden. Voor mij was het meer een gevoelskwestie dat ook op te lossen. En natuurlijk dat m'n klep niet meer helemaal open kon.

    Ben je al op wintersport geweest?

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Leeftijd
    50
    Posts
    22
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: skibox audi Q5

    Hapro Probox 460.
    Met originele Audi Q5 dakdragers een mooi gezicht.
    Ik ben dit jaar niet op wintersport geweest. Heb 'm wel voor de zomervakantie gebruikt. Mijn maatje (ook Q5) heeft 'm dit jaar wel mee gehad naar Oostenrijk en is er lovend over!

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •