Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 24

Onderwerp: Het werkelijke verbruik van een audi Q5 2.0 TDI ?

  1. #1

    Standaard Het werkelijke verbruik van een audi Q5 2.0 TDI ?

    In de garage blijft men zéér vaag en verwijst men naar de opgegeven waarden in de catalogus. Heeft iemand echte verbruikscijfers van deze wagen?
    Rij nog met een ML280CDI met een gemiddeld verbruik van 1/11. Stond op het punt die in te wisselen voor een Q5 2.0 TDI omdat het een recenter model is en vooral omdat het verbruik lager 'zou' liggen.
    Heb er een proefrit op zitten en moest vaststellen dat met een warmgedraaide motor (testrit van ca 40km) - op gewone wegen - OOK een verbruik van 1/11 had (en dit met een TWEE liter motor!!). Erger werd het op een stukje autoweg: aan 120km/u scaht ik dat het gemiddeld verbruik toenam tot minstens 1/10!!
    Voor alle duidelijkheid: het betrof een automaatversie , een iets hoger verbruik is aannemelijk maar toch ...
    Volgens de verkoper is dit te verklaren 'omdat de wagen nog maar 500km heeft en het zou verminderen'

  2. #2
    Y0®iZz
    Guest

    Standaard Re: Het werkelijke verbruik van een audi Q5 2.0 TDI ?

    Verbruik de eerste duizend of tweeduizend kilometers ligt vaak hoger. Automaat zuipt sowieso wel iets meer. Maar het zal helemaal van je rijstijl afhangen... Er is hier vast een ervaringsdeskundige die het je wel kan vertellen .

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.853
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Het werkelijke verbruik van een audi Q5 2.0 TDI ?

    Topic verplaatst naar het Q5-subforum, hoort niet in Algemene discussie.

    Met name diesels willen tijdens de inrijperiode vaak wat minder vermogen hebben en meer verbruiken, dus eerste cijfers zijn niet representatief.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4

    Standaard Re: Het werkelijke verbruik van een audi Q5 2.0 TDI ?

    Precies daarom juist stel ik de vraag via het forum aan de gebruikers van Q5 2.0TDI. Wil me niet vastpinnen op mijn eigen (negatieve) ervaring. Er zijn beslist leden die al maanden - hopelijk jaren - met zo een auto rijden en me daarover kunnen informeren. Heb geen boodschap aan allerlei verhalen uit 'derde hand': beperk me liefst tot de ervaringsdeskundigen onder jullie.
    Te weten: zelf ben ik een defensieve rijder. Uit mijn ervaringen met opgegeven waarden door de constructeur tov mijn gemeten 'rijstijl' kom ik er heel goed uit.
    De audi Q5 spreekt me meest aan maar als wat ik vaststelde klopt dan wordt er zeker geen audi. Jullie hulp en ervaring is cruciaal in mijn te nemen beslissing (en die zou ik binnen de week willen nemen). Alvast bedankt.

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.853
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Het werkelijke verbruik van een audi Q5 2.0 TDI ?

    Er zijn niet zoveel Q5-eigenaars op het forum, wellicht even zelf de topics in dit subforum aflopen en eigenaars van een 2.0TDI (indien aanwezig) zelf benaderen via PB?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.162
    Kudos
    30
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Het werkelijke verbruik van een audi Q5 2.0 TDI ?

    1/12 zou moeten doenbaar zijn als je normaal rijdt.
    Dit is trouwens de waarde gegeven door audi.be, en bij de A6 klopt dit verbruik perfect. Dus zie niet in waarom het bij andere modellen anders zou zijn.
    Kan het nog niet zeggen uit eigen ervaring omdat de Q5 pas over een maand geleverd word bij ons.
    Work hard, play hard.
    Q5 2.0TDI 2011
    Ex audi's : Audi 80, A8 D2,A3 8L, A4 B6, A1 8X, A6 C6, A3 8V

  7. #7

    Standaard Re: Het werkelijke verbruik van een audi Q5 2.0 TDI ?

    Het is dan wel geen Q5, maar een Touran, maar de 170pk 2.0tdi is ook daarin nooit zuinig geweest. wordt via de DSG ook flink mee doorgereden, maar het ligt altijd rond de 1:13-15In vergelijk met sommige huidige benzinemotoren wat mij betreft best onzuinig..

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    62
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5

    Standaard Re: Het werkelijke verbruik van een audi Q5 2.0 TDI ?

    Ik ga er van uit dat een hand geschakelde toch 1 op 15 kan halen.
    Ik heb mijn Jeep grand cherokee (4.7L verbruik 1 op 8)) ingeruild voor een Q5 diesel hand geschakeld. Mocht het echt tegen vallen, (30% meer verbruik) , ga ik toch weer overstappen naar mijn oude liefde.
    Audi Q5 H6 Diesel 2011 april

  10. #9

    Standaard Re: Het werkelijke verbruik van een audi Q5 2.0 TDI ?

    bij een testrit rijdt men meestal wat harder dan met zijn eigen materiaal, omdat men even wil zien wat de auto in zijn buik heeft
    tijdens de eerste duizenden kilometers lag mijn verbruik rond de 9,0 liter/100km, dan stabiliseerde het verbruik rond de 8,7 liter, nu is het na 24.000km gedaald tot 8,3 algemeen
    ik doe geen lange ritten en rij vlot maar zonder de hogere toerentallen te gebruiken
    voor een wagen van 1800kg vind ik dat verbruik redelijk; mijn A4 2,6 benzine zoop 11,5 liter in dezelfde omstandigheden...

  11. #10
    urquattro83's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.617
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: Het werkelijke verbruik van een audi Q5 2.0 TDI ?

    Op autoweek.nl staan enkele revieuws van onder andere een Q5 2.0 TDI 170pk.
    gem. verbruik: 1:13
    Een 140pk versie is mogelijk zuiniger, en uiteraard scheelt de rijstijl ook enorm.

    Ik schat in dat als je 1:11 met een ML280CDI rijdt je met een vergelijkbare rijstijl 1:13/14 met een Q5 2.0TDI rijdt.

    Succes met je keuze!

  12. #11
    Josca's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    74
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q2
    Land
    Land

    Standaard Re: Het werkelijke verbruik van een audi Q5 2.0 TDI ?

    ik heb na 7 maanden 13000 km op de teller, met een verbruik tussen de 7,5 en 8,00 l /100 km

    de laatste maanden merk ik op dat de Q5 last heeft van spoorvorming op de wegen, dat zegt natuurlijk ook wel iets over de staat van de wegen

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.162
    Kudos
    30
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Het werkelijke verbruik van een audi Q5 2.0 TDI ?

    Spoorvorming? Dat is toch normaal? Elke auto die geen vrachtwagen is heeft er toch last van?
    Laatst gewijzigd door dobbelsteen; 26-01-11 om 12:40.
    Work hard, play hard.
    Q5 2.0TDI 2011
    Ex audi's : Audi 80, A8 D2,A3 8L, A4 B6, A1 8X, A6 C6, A3 8V

  14. #13

    Standaard Re: Het werkelijke verbruik van een audi Q5 2.0 TDI ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bslc Bekijk Berichten
    Heeft iemand echte verbruikscijfers van deze wagen?
    Kijk eens op Spritmonitor.de
    Audi A1 1.2T S-Edition [Daytona 2011]
    Audi Q5 2.0T S-line S-tronic [Daytona 2010]

  15. #14

    Standaard Re: Het werkelijke verbruik van een audi Q5 2.0 TDI ?

    Ik ben ervaringsdeskundige. Rij sinds janauri 2009 met een 2.0 tdi, schakelbak.
    De auto is getunend van 170 naar 200 pk, wat het verbruik gunstig heeft beinvloed. Ik rij relatief ook nog veel kortere stukken. Het verbruik komt op een gemiddelde van 1 op 16,5.....

  16. #15

    Standaard Re: Het werkelijke verbruik van een audi Q5 2.0 TDI ?

    Toen ik een proefrit maakte in een S3 verscheen er ook 13,5 liter op de boardcomputer (1 op 7). Auto bleek uiteindelijk gewoon 1 op 10 à 1 op 11 te rijden, gewoon conform de fabrieksopgave. Bij een 2.0 TDI zou ik niet verwachten dat het werkelijke verbruik veel afwijkt van de fabrieksopgave (niet meer dan bij andere merken).

  17. #16

    Standaard Re: Het werkelijke verbruik van een audi Q5 2.0 TDI ?

    gevoeligheid aan spoorvorming heeft meer te maken met de banden dan met de auto
    mijn zomer-19"-Dunlops Sport 01 zijn er erg gevoelig aan
    mijn winter-17"-Pirelli Ice & Snow helemaal niet...

  18. #17

    Standaard Re: Het werkelijke verbruik van een audi Q5 2.0 TDI ?

    Ik heb zelf een Q5 TDI s-tronic, ik vond het verbruik eerlijk gezegd ook erg hoog, daarvoor had ik een a6 3.0 tdi en deze had hetzelfde verbruik.
    Nu moet ik wel zeggen dat hij wel wat zuiniger wordt, dwz 1 op 11 a 12.
    Wij rijden overigens geen lange afstanden maar veel korte stukjes.

  19. #18

    Standaard Re: Het werkelijke verbruik van een audi Q5 2.0 TDI ?

    Ik denk dat je moet rekenen: + 1 Liter ivm hoogte auto, +0.5 ivm quattro, en dan 6 liter 20 TDI A4 wordt 7,5 liter /100 km op snelweg bij Q5 -> korte(of snelle) ritten 2l meer -> 9,5 liter/100 km. Mijn A4 zit ertussen -> snelweg ~6,5 korte stukken rond de 8 Liter, gemiddeld 7 a 7,5 in mijn geval.
    Q5 zul je denk ik zelfs met zuinig rijden gemiddeld niet onder 8 l krijgen, of alleen snelweg bij 120 kmh, dan wel.
    SUV achtige auto + quattro , no way 6 l/100 km, of hij moet nog flink gaan zakken......
    Laatst gewijzigd door autodriver; 31-08-11 om 21:32.

  20. #19

    Standaard Re: Het werkelijke verbruik van een audi Q5 2.0 TDI ?

    ...of je moet de snelheid tot 90km/u beperken, dan daalt je verbruik onder de 6l
    ongewild getest bij een smogalarm waarbij de snelheid op snelweg tot 90 was begrenst : na 50km mooi op cc 90 gestabiliseerd was mijn verbruik 5,7l
    het kan dus...

  21. #20

    Standaard Re: Het werkelijke verbruik van een audi Q5 2.0 TDI ?

    Nu durft natuurlijk niemand meer te schrijven dat hij wel 6 l haalt.......................... :-)

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •