-
wispelturig toerental tijdens constant rijden/moeilijk schakelen s-tronic Q5 2009
Sinds enkele dagen problemen met de S-tronic vermoed ik. Tijdens een gewone rit lijkt het alsof ik constant met het gaspedaal speel. Ook aan de toerenteller is dit te zien. Deze gaat op en neer. Ook het schakelen gaat niet echt vloeiend meer. Vanuit stilstand vertrekken gebeurd schokkerig. DSG onwaardig. Heeft er iemand een oplossing voor dit probleem of heeft er nog iemand dit probleem.
Graag uw reacties want probleem dient snel opgelost te worden daar het zeer vervelend is. Alvast bedankt.
-
Re: wispelturig toerental tijdens constant rijden/moeilijk schakelen s-tronic Q5 2009
had dit probleem ook met mijn q5. Mechatronic unit is vervangen en loopt nu weer zoals het moet. Viel gelukkig binnen de garantie want schijnt een kostbare reparatie te zijn.
Suc6.
-
Re: wispelturig toerental tijdens constant rijden/moeilijk schakelen s-tronic Q5 2009
Ok Whiskas zal de wagen volgende week binnenbrengen in de garage en de vraag stellen of zij de oorzaak weten te achterhalen. Zoniet zal ik hen uw verhaal overbrengen. Ik hoop dat het kan worden opgelost want aanvankelijk reed deze wagen uitstekend.
Bedankt
-
Re: wispelturig toerental tijdens constant rijden/moeilijk schakelen s-tronic Q5 2009
Ben ondertussen niet naar de garage geweest. Maar heb uitgevoerd wat ik op dit forum heb gevonden. De sleutel in het contact steken, en contact in schakelen zonder te starten. Vervolgens +- 40 seconden het gaspedaal volledig indrukken zonder echter een kickdown te doen. Vervolgens gewoon voet van het gaspedaal en contact uitschakelen. (En laten rusten gedurende één nachtje.) De zou volgens velen op dit forum de S-tronic resetten.
Ik moet echter nog vermelden dat dit probleem zich heeft voorgedaan nadat ik een beetje met de instellingen begon te spelen. (comfort - auto - dynamic - individual)
Voorlopig lijkt mij het probleem hiermee opgelost.
-
Re: wispelturig toerental tijdens constant rijden/moeilijk schakelen s-tronic Q5 2009
Dat is goed nieuws, hopen dat opgelost blijft, scheelt een hoop geld!
Huidig:
Ex:Audi 100 S4 (UrS4) 2.2 20V Turbo quattro 265pk 1993 - Audi Coupe 2.6e AUT 150pk 1995 - Audi 80 2.0E 90pk 1995 - Audi Cabriolet 2.3E 136pk 1993
-
-
Re: wispelturig toerental tijdens constant rijden/moeilijk schakelen s-tronic Q5 2009
Hoi Benti,
Ik ervaar sinds 6 weken exact hetgeen jij omschrijft. M'n Q5 is al 3x bij de garage geweest. Long-life beurt gehad, nokkenas-versteller !?! vervangen, bleek een terug-roep-actie te zijn van Pon. Maar probleem is er nog steeds. Vooral bij het achteruit rijden (schokken) en bij afremmen voor stoplicht 'klapt' de bak van 3 naar 2. Dus niet echt 'traploos' zeg maar. Het dansen van de toerenteller ervaar ik ook, in het bijzonder bij lage snelheden, zeg maar tot ± 80 km/uur.
Heb voor 6 januari weer een afspraak staan bij de dealer voor een software-update, maar heb hier weinig vertrouwen in.
Ga nu de 'reset-actie' uitvoeren. Hoop dat dit helpt. Ben ondertussen erg teleurgesteld in de 'fantastische DSG-bak'. Als dit zo blijft koop ik nooit weer een automaat!
-
Re: wispelturig toerental tijdens constant rijden/moeilijk schakelen s-tronic Q5 2009
ottoquattro, Laat je me even weten of die update het probleem heeft opgelost?
Ik heb vanavond gemerkt dat het dansen zoals jij het noemt is echter nog steeds niet volledig verdwenen. Ik heb wel moeten vaststellen dat hij terug soepeler schakeld, al blijft het tot stilstand komen aan een roodlicht nogaltijd schokkerig. Had trouwens ook totaal andere verwachtingen omtrent "DE DSG-bak".
Ad
-
Re: wispelturig toerental tijdens constant rijden/moeilijk schakelen s-tronic Q5 2009
Hoi Benti,
Ik heb gisteren eerst nog even die 30-seconden reset geprobeerd. Maar dat heeft niet veel geholpen. Even afwachten wat vrijdag brengt. Ik hou je op de hoogte.
-
Re: wispelturig toerental tijdens constant rijden/moeilijk schakelen s-tronic Q5 2009
laat de SW van de S-tronic en het motormanagement updaten naar de laatste datastand adv beschibare TPI's (weet de dealer alles van) daarna een adaptatierit uit laten voeren.
Dit is de eerste stap in een correct diagnose proces, als er tenminste geen storingen zijn.
-
Re: wispelturig toerental tijdens constant rijden/moeilijk schakelen s-tronic Q5 2009
De update is vrijdag niet gelukt. Storing bij Audi ?!?! zeggen ze. Morgen weer een poging (#5). Ik krijg zo langzamerhand het idee dat ze het gewoon niet snappen...
-
Re: wispelturig toerental tijdens constant rijden/moeilijk schakelen s-tronic Q5 2009
(Sub)dealer geeft nu aan dat ze de nieuwe software niet kunnen (lees niet mogen installeren).
Morgen gaat ie naar een 'echte dealer' onder de vlag van Pon.
Maar die begon gelijk te piepen dat het zeer waarschijnlijk niet de software betreft (men had blijkbaar al de auto kunnen uitlezen), maar dat het waarschijnlijk de Mechatronic unit is... Nou heeft m'n Q5 nog maar 48.000 km gelopen en je voelt 'm al aankomen... is de garantieperiode ook zojuist verlopen.
Heeft iemand een idee wat zo'n geintje maximaal kan gaan kosten?
-
Re: wispelturig toerental tijdens constant rijden/moeilijk schakelen s-tronic Q5 2009
Nieuwe Mechatronic via audidealer ca. 2500 euries maar DSG dokter kan hem goedkoper vervangen.
-
Re: wispelturig toerental tijdens constant rijden/moeilijk schakelen s-tronic Q5 2009
Q5 staat nu bij de DSG dokter. Blijkt zeker mechatronic te zijn en waarschijnlijk is de koppeling ook kaputt...
En dat bij 48.000 km... Betaal je zoveel geld voor een Audi Q5... Slecht!
Ben al van kinds af aan Audi-enthusiast. Heb 4 Audi's gehad, waarvan 2 met (ernstige) problemen. Weet niet of ik ooit nog weer een Audi koop.
Hoe is het bij jou Benti? Al enige duidelijkheid inzake jouw klacht?
-
Re: wispelturig toerental tijdens constant rijden/moeilijk schakelen s-tronic Q5 2009
Ja heb contact opgenomen met mijn verkoper. Deze zegt mij dat dit een veelvoorkomend euvel is met S-tronic. Het heeft volgens hem te maken met het teweinig kilometers doen. Hierdoor worden de injectoren vuil en dan zouden volgende symptomen opduiken. Ik moet volgens hem een ritje gaan maken van +- 40 kilometer waarbij eerst 10 kilometer de motor dient opgewarmd te worden om vervolgens 20 kilometer met een toerental tussen 3000 en 4000 rpm af te werken om dan nog 10 kilometer normaal af te werken als cooldown. Ook is het best dat ik een additief ga halen om in de brandstoftank te gooien en dan de bak te vullen. Zenox Diesel (Synthetisch brandstof additief) of CTi Diesel (Synthetisch brandstof additief) beiden van Marly. Ik ga het proberen en zal het resultaat hier neerschrijven. Lukt het niet zal ik naar de garage moeten (garantie) maar die is wel 160 kilometer weg. tot dan.
-
Re: wispelturig toerental tijdens constant rijden/moeilijk schakelen s-tronic Q5 2009
Benti, ik geloof niet dat je het probleem hiermee gaat oplossen (een auto moet gewoon goed rijden zonder additieven ongeacht het aantal km's). Weet niet hoellang je nog garantie hebt maar houden je gewoon aan het lijntje. Tip: het is bij audi mogelijk als je een nieuwe of a-selectie audi koopt om je garantie met een jaar te verlengen (tot maximaal 160k km's). Koste mij ca 900 euro en scheelde me wel een nieuwe mechatronic. Heb dit gedaan omdat ik weinig vertrouwen in audi automaat had omdat ik met eerdere audi ook 2x een nieuwe bak eronder heb moeten zetten. Zal garantie zeker nog een keer verlengen en als er weer prolemen komen gaat ie eruit en komt er nooit geen audi met automaat meer.
Vraagje ottoquatro, heb jij ook een diesel ?
-
Re: wispelturig toerental tijdens constant rijden/moeilijk schakelen s-tronic Q5 2009
@Whiskas:
Nee, benzine (2.0 TFSi)
-
Re: wispelturig toerental tijdens constant rijden/moeilijk schakelen s-tronic Q5 2009
tegenwoordig bestaat er ook Audi Car Plus Assurance
en dat kost heel wat minder.
-
Re: wispelturig toerental tijdens constant rijden/moeilijk schakelen s-tronic Q5 2009
Goed nieuws. Ik heb (toch) akkoord gekregen van de fabriek om de megatronic te laten vervangen. Kosten voor de diagnose moet ik dan wel betalen.
Ik ben oprecht blij dat Audi met dit gebaar komt. Als straks alles weer naar behoren werkt en afgehandeld is conform toezegging zal ik mijn definitieve reactie plaatsen. Maar dit maakt alvast veel goed.
-
Re: wispelturig toerental tijdens constant rijden/moeilijk schakelen s-tronic Q5 2009
Inderdaad mooi gebaar van Audi (NL?) Ik heb ondertussen twee busjes additief in de dieseltank gegooid en wat blijkt?
Na de eerste was het reeds veel beter maar nog niet helemaal wat het zijn moest. Heb dan nog eens een busje in de bak gegooid met als resultaat dat het schokken voorbij is. Heeft de garage dan toch een punt dat de oorzaak van dit euvel de weinige kilometers en korte afstanden met lage snelheid zijn, zodat de injectoren "aanladen"? Dus voor mij regelmatig een busje in de bak gooien, om de 6 maand. Kost 20 euro. Dus einde verhaal voor mij zonder al te grote kosten.
Toch bedankt allemaal voor de steun en raad.
Forum Rechten
- Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
- Je mag geen reacties plaatsen
- Je mag geen bijlagen toevoegen
- Je mag jouw berichten niet wijzigen
-
Forum Regels