Resultaten 1 tot 14 van de 14

Onderwerp: Q5 TDI 130 KW - 177 pk, S-Tronic en Quattro : goede trekker ?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2014
    Leeftijd
    70
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Q5 TDI 130 KW - 177 pk, S-Tronic en Quattro : goede trekker ?

    Zopas een nieuwe wagen besteld. Deze avond wat op het forum rondgedwaald en toch wat geschrokken van de vele mankementen die zich kunnen aandienen bij de Q5. Heel specifiek de vraag; zullen wij tevreden zijn over onze aankoop, wetende dat we vaak op reis zijn en dan nog vooral naar de Franse of Oostenrijkse bergen. Zal de S Tronic ons niet in de steek laten om soepel en vlot een caravan van 1600 kg te trekken ? Wie heeft daar reeds ervaring mee ?
    Laatst gewijzigd door jdeschrijver; 06-03-14 om 10:59.

  2. #2
    HJR
    Guest

    Standaard Re: Q5 TDI 130 KW - 177 pk, S-Tronic en Quattro : goede trekker ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jdeschrijver Bekijk Berichten
    Zopas een nieuwe wagen besteld. Deze avond wat op het forum rondgedwaald en toch wat geschrokken van de vele mankementen die zich kunnen aandienen bij de Q5. Heel specifiek de vraag; zullen wij tevreden zijn over onze aankoop, wetende dat we vaak op reis zijn en dan nog vooral naar de Franse of Oostenrijkse bergen. Zal de S Tronic ons niet in de steek laten om soepel en vlot een caravan van 1600 kg te trekken ? Wie heeft daar reeds ervaring mee ?
    ik denk dat het een prima trekauto is! diesel heeft veel koppel dus goede trekker.... de s-tronic kun je ook in handschakelen zetten en die stand heb je wel nodig bij de bergafdalingen om af te remmen op de motor...
    ik zie geen problemen eigenlijk....

    ik zou hem wel laten chippen....

  3. #3

    Standaard Re: Q5 TDI 130 KW - 177 pk, S-Tronic en Quattro : goede trekker ?

    Is het niet zo dat als je de auto op cruisecontrol zet. Deze de bak "automatisch" laat terugschakelen?
    Mijn handgeschakelde A5 SB remde zelf(s) als ik, met de caravan, te hard berg af dreigde te gaan.
    Audi A6 Allroad 3.0 V6 TDI matrix LED 272PK / Porsche Boxster Spyder, 3.4 met 320PK
    Audi A5 Sportback 2.0 TFSI, Phanthom zwart pareleffect / Audi SQ5 Estoril Blauw Kristalleffect

  4. #4

    Standaard Re: Q5 TDI 130 KW - 177 pk, S-Tronic en Quattro : goede trekker ?

    Er mag achter zo'n Q5 2.000 kg. Het lijkt me dus geen probleem om er mee te rijden. Alleen met de caravan zou ik:
    1. Altijd zelf schakelen. Dit om lage toerentallen te voorkomen
    2. De cruise control vermijden. Afremmen op de motor ipv op de remmen die idd de cc zelf activeert indien nodig

    Daarnaast zorgen dat je bij klimmen altijd boven de 2.500 min-1 rijdt zodat je aan de bovenkant van de koppelkromme zit. Het voordeel is dat de motor juist meer trekkracht krijgt mocht het toerental inzakken.

    Ik rij zelf al jaren met een 1.300 caravan en met verschillende trekauto's. Nog nooit problemen gehad en altijd met > 90 km/h omhoog kunnen rijden op de route van de Gotthard. Voor je beeld waren dit de trekauto's tot nu toe:

    2004 VW Touran 1.6 FSI (ging ik gewoon met > 4.200 tpm omhoog. Wel liep hij dan 1:3 )
    Massa leeg 1.398 kg
    Vermogen 85 kW (116 pk) 5.500 tpm
    max. koppel 155 Nm 4.000 tpm

    2007 VW Passat variant 1.9 TDI
    massa leeg 1.452 kg
    max. vermogen 77 kW (105 pk) 4.000 tpm
    max. koppel 250 Nm 1.900 tpm

    2011 Audi A4 Avant 1.8 TFSI (Liep erg lekker en stabiel. Op korte stukken ging de combi als blok ruim boven de 100. Keer even geprobeerd een Q5 te volgen maar 110 vond ik toch ff te gortig)
    massa leeg 1.470 kg
    max. vermogen 88 kW (120 pk) 3.650 tpm
    max. koppel 230 Nm 1.500 tpm

    Dus die Q5 2.0 TDI quattro gaat het best wel redden
    massa leeg 1.795 kg
    max. vermogen 130 kW (177 pk) 4.200 tpm
    max. koppel 380 Nm 1.750 tpm

    En regelmatig dikke V6's voorbij gereden die dachten omhoog met de caravan of boot het nieuwe rijden te moeten toepassen.

    Zelf ben ik benieuwd hoe het komende zomer gaat met. Zal wel lekker lopen.
    max. vermogen 125 kW (170 pk) 3.800 tpm
    max. koppel 320 Nm 1.400 tpm
    ▀▄▀▄▀▄ Audi Q4 e-tron 40 S Competition
    ▀▄▀▄▀▄ Audi TT Roadster 3.2 DSG MK1

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2014
    Leeftijd
    70
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Q5 TDI 130 KW - 177 pk, S-Tronic en Quattro : goede trekker ?

    Dank om jullie tips. Jullie reacties stellen me gerust.
    Laatst gewijzigd door jdeschrijver; 13-03-14 om 10:00.


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.872
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Q5 TDI 130 KW - 177 pk, S-Tronic en Quattro : goede trekker ?

    Ik vermoed dat de meeste verhalen van defecte DSG-bakken afkomstig zijn van mensen die er verre van netjes mee omspringen. Een vriend van me is monteur en die heeft tijdenlang als tweede servicewagen een Caddy met DSG gehad. Toen die auto er wegens hoge kilometerstand uit ging, was de bak nog prima- en daar werd regelmatig flink meer mee gesleept dan VW aanbeveelt. Als je wel eens een Crafter bakwagen achter een Caddy hebt zien hangen, weet je wat ik bedoel...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Leeftijd
    39
    Posts
    205
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Q5 TDI 130 KW - 177 pk, S-Tronic en Quattro : goede trekker ?

    DSG bakken zelf gaan zelden kapot, hoogstens de printplaat in de dsg computer of een probleem met een koppeling. De bak zelf (tandwielen etc), zijn zeer sterk, sterker dan bv een 6 bak handgeschakeld.

    Daarbij de Q5 is voorzien van een DL501 stronic bak. Deze exacte bak wordt ook gebruikt in bv de 3.0 TDI 245pk en de S6 4.0 TFSI. Die kunnen gerust 700Nm draaien.
    Audi A3 8P 2.0 TFSI 200pk - Quattro - DSG6 - EFR turbo upgrade - JD 470pk & 560Nm
    Audi A3 8V 1.4 TFSI 125pk - JD 185pk & 335Nm

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Q5 TDI 130 KW - 177 pk, S-Tronic en Quattro : goede trekker ?

    Ik trek 1400 kg met 143 pk diesel handbak (pk/caravan gewicht 1:10 dus), quattro. Dit is geen probleem. Behalve wegrijden op 7% helling in de filevol beladen, dan doet het pijn, wel gelukt een km lang. Met deze DSG heb je dat euvel juist niet, die heeft zover ik weet natte plaat koppeling. Ik durf te zeggen. Je merkt de caravan niet eens met deze auto, komt overal soepel weg, ook in files, daarnaast vermogen zat. Nou ja, dan eens misschien niet met 100 kmh boven op 6% helling. Bergop, rustig met 2000 toeren bij mij, heb nooit problemen gehad met Diesels (DSG lijkt me niet anders, alleen wegrijden gaat beter). Bij mijn Allroad is de stabiliteit zeer goed, de Q5 heeft dezelfde basis/platform, maw geen zorgen maken, deze auto is helemaal top. Hiermee kun rustig je nog op de Grossglockner camperen. Het is dat destijds nog geen 20 tdi DSG beschikbaar was, anders had ik deze zeker genomen.

    Ik rij alles op cruise, ik hoef alleen maar te schakelen (95 kmh in de 5, 100 kmh in de 6), snelheid pakt hij dan zelf weer op, of remt automatisch bij, bergop 6% altijd in de 5, in de 4 alleen bij Luik bergop b.v en ook bergaf. Voor de rest laten lopen, maar wel opletten en toerental niet teveel terug laten lopen >1800 rpm. Brandstofverbuik aan, en je kunt mooi zien of de caravan duwt ja/nee, en of hij op z'n tenen loopt.
    Laatst gewijzigd door autodriver; 24-03-14 om 21:19.

  10. #9
    PNieuw's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2011
    Posts
    309
    Kudos
    4
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Q5 TDI 130 KW - 177 pk, S-Tronic en Quattro : goede trekker ?

    Zelf heb ik een A6 Multitronic 177PK 2.0 TDI. Ik kan dus alleen meepraten over de motor. 's Zomers trekken we een Fendt, volbeladen ca. 1.500KG (en misschien houd ik mezelf met dat gewicht een beetje voor de gek). De 2.0 TDI is een geweldige trekker. Geen moment dat je tekort komt. Ook niet op de lange klim van bijvoorbeeld een Brennerpas. Probleemloos kun je helling op een snelheid van 90 KM aanhouden.
    Bergafwaarts doet de motor het ook prima :-) Zoals anderen al schrijven: bergafwaarts lekker met de hand schakelen, zodat je op de motor afremt. Vooral belangrijk omdat de cruisecontrol er voor zorgt dat de auto uit zichzelf afremt. Dat heb je niet altijd in de gaten, omdat het heel lichtjes gebeurt. Vervolgens heb je dan wel bloedhete remmen beneden aan de helling. Niet nodig en onnodig schadelijk. Lekker op de motor afremmen dus.
    Veel plezier met je Q5!
    Laatst gewijzigd door PNieuw; 06-04-14 om 13:05.
    A3 1.9 TDI
    A4 Avant 1.9 TDI
    A6 C6 Avant 2.0 TDI
    A6 C6 Allroad 3.0 TDI
    A6 C7 Avant 2.0 TDI + VAGcom

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2011
    Leeftijd
    67
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Q5 TDI 130 KW - 177 pk, S-Tronic en Quattro : goede trekker ?

    Ik heb al jaren een A3 Sportback 2.0 TDI 140 PK van bouwjaar 2005 met een DSG automaat, en rijd al jaren met een HOBBY 460 caravan over de alpen, en door Italie.
    Een ideale combinatie als trekauto, Ik rijdt nooit handmatig, ook niet bergafwaarts, bijna nooit hoef ik bij te remmen, een enkele keer even als het iets te hard dreigt te gaan kort bijremmen. Het rijdt zeer fijn, en ook bergopwaarts, als hij moet gaan trekken is het uiterst prettig dat je niet zelf hoeft te schakelen, alle aandacht bij het rijden, de DSG schakelt op tijd terug als er geklommen moet worden

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2014
    Leeftijd
    70
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Q5 TDI 130 KW - 177 pk, S-Tronic en Quattro : goede trekker ?

    Hallo iedereen. Ik ben de vraagsteller die deze topic opstartte. Wij hebben onze nieuwe Q5 nu sinds half juli en hij heeft reeds 8 000 km op de teller. Tijdens de zomervakantie dus gelegenheid genoeg gehad om deze krachtige auto te testen. Ook in de bergen. Ik trek een caravan van 1600 kg en ik rijd er op de snelwegen 105/u mee, zonder verpinken, zonder bij te sturen als een ander mij voorbij gaat. Bij zijwind rijd ik 90 tot 95 km/u. Ik rijd trekkende steeds met de automaat als het vlak is. Bij stijging in de bergen ook, maar bij afdalen met haarspeldbochten gebruik ik de manuele versnellingsmogelijkheden. Zo kan ik op de motor remmen en slijten de remmen minder. Prachtig om meemaken ook dat de M versnellingen mee verminderen als je gaat bijremmen. Vervolgens na de bocht wat gas bijgeven in M en met de hand hoger schakelen tot je weer op snelheid bent. Ik ervaar deze auto als een droom die me uitkomt. Hoop er nog lang veel genieten van te hebben, alleen de hoge aanschafprijs voor een particulier en de hoge onderhoudskosten liggen me wat op de maag. Maar ja, ik kies voor kwaliteit en dat mag wat meer voor me kosten. Verbruik, trekkende met 1600 kg caravan op vlakke autowegen, 105km/u zo stabiel mogelijk : 12,5 l/100 km. Gemiddeld verbruik bij niet trekken, stukken autoweg en vaak in stad met goed accelereren : 7,6 l/100 km over een afstand gemeten van 850 km. Berekend door de tank te vullen. De computer gaf 7,8 l/100 km aan. Dus zeer correcte meting door de computer. Een tevreden gebruiker.

  13. #12

    Standaard Re: Q5 TDI 130 KW - 177 pk, S-Tronic en Quattro : goede trekker ?

    Super en leuk te lezen dat je helemaal in je nopjes bent. Nog veel km's plezier
    ▀▄▀▄▀▄ Audi Q4 e-tron 40 S Competition
    ▀▄▀▄▀▄ Audi TT Roadster 3.2 DSG MK1

  14. #13
    PNieuw's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2011
    Posts
    309
    Kudos
    4
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Q5 TDI 130 KW - 177 pk, S-Tronic en Quattro : goede trekker ?

    Mooi om je verslag te lezen, en zeker leuk om te lezen dat je je ervaringen deelt nadat je adviezen aan mede AF-ers hebt gevraagd. Chapeau. En natuurlijk nog heel veel plezier met de auto!
    A3 1.9 TDI
    A4 Avant 1.9 TDI
    A6 C6 Avant 2.0 TDI
    A6 C6 Allroad 3.0 TDI
    A6 C7 Avant 2.0 TDI + VAGcom

  15. #14
    HJR
    Guest

    Standaard Re: Q5 TDI 130 KW - 177 pk, S-Tronic en Quattro : goede trekker ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jdeschrijver Bekijk Berichten
    Hallo iedereen. Ik ben de vraagsteller die deze topic opstartte. Wij hebben onze nieuwe Q5 nu sinds half juli en hij heeft reeds 8 000 km op de teller. Tijdens de zomervakantie dus gelegenheid genoeg gehad om deze krachtige auto te testen. Ook in de bergen. Ik trek een caravan van 1600 kg en ik rijd er op de snelwegen 105/u mee, zonder verpinken, zonder bij te sturen als een ander mij voorbij gaat. Bij zijwind rijd ik 90 tot 95 km/u. Ik rijd trekkende steeds met de automaat als het vlak is. Bij stijging in de bergen ook, maar bij afdalen met haarspeldbochten gebruik ik de manuele versnellingsmogelijkheden. Zo kan ik op de motor remmen en slijten de remmen minder. Prachtig om meemaken ook dat de M versnellingen mee verminderen als je gaat bijremmen. Vervolgens na de bocht wat gas bijgeven in M en met de hand hoger schakelen tot je weer op snelheid bent. Ik ervaar deze auto als een droom die me uitkomt. Hoop er nog lang veel genieten van te hebben, alleen de hoge aanschafprijs voor een particulier en de hoge onderhoudskosten liggen me wat op de maag. Maar ja, ik kies voor kwaliteit en dat mag wat meer voor me kosten. Verbruik, trekkende met 1600 kg caravan op vlakke autowegen, 105km/u zo stabiel mogelijk : 12,5 l/100 km. Gemiddeld verbruik bij niet trekken, stukken autoweg en vaak in stad met goed accelereren : 7,6 l/100 km over een afstand gemeten van 850 km. Berekend door de tank te vullen. De computer gaf 7,8 l/100 km aan. Dus zeer correcte meting door de computer. Een tevreden gebruiker.
    q5's worden veel gebruikt om paardentrailers te trekken... ik had niet anders verwacht met een sleurhut erachter. wel leuk dat je tevreden bent...
    veel plezier ermee...

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •