Die zal dan wel lekker zuinig wezen lijkt me, maar houd die temp maar in de gaten, zou ik zeggen.
Als die maar niet te heet wordt, of te weinig smering heeft.
Misschien een overbodige vraag....
Is het normaal dat de koelwatertemp 90 graden al is na enkele miniten rijden?
Heb wel bijverwarming maar heb deze voor de zomer uit gezet.
Misschien is het systeem zo gemaakt om snel op te warmen...is mijn eerste audi dus ben nog leek.
Bij heel veel auto's is die redelijk snel op 90 graden.
Tegenwoordig is de olie ook enorm snel op temperatuur, onze BMW van 2013 zat na 5km al op temperatuur voor zowel koelwater als olie.
Uitlaatgassen zijn altijd nog heter dan gewone lucht, ik heb al ladingen EGR's afgedopt, het enige duidelijke nadeel wat je ziet is dat de auto minder snel op temperatuur is.
Uitlaatgassen zijn heter dan gewone lucht ja. Maar uitlaat gassen komen niet opnieuw tot ontbranding in tegenstelling tot gewone lucht. Uitlaatgassen aan de gewone lucht toevoegen betekent dus een lagere verbrandings temperatuur. Een lagere verbrandings temperatuur heeft als voordeel een lagere NOx uitstoot. En dat is de reden dat een EGR op een auto zit. NOx uitstoot te verlagen.
Heb nog even wat op gezocht en het blijkt bij de nieuwe motoren ook als opwarming te werken. Dit wist ik nog niet. Weer wat geleerd.
"Doel van het EGR systeem:
Door het toevoegen van kleine hoeveelheden uitlaatgas in de lucht in het inlaattraject van de motor, wordt het zuurstofgehalte voor de verbranding minder.
Door een lagere zuurstofverhouding ontstaat er een ‘minder goede’ verbranding, en de verbrandingssnelheid en de verbrandingstemperatuur nemen daar bij ook af. Dat zorgt voor de verlaging van de stikstofoxidengehalte.
De uitlaatgassen worden schoner, en dat is beter voor het milieu.
Bij oudere motoren is de EGR klep bij een koude motor gesloten. Bij de nieuwe motoren is de klep ook bij koude motor geopend, zodat de warme uitlaatgassen de motor helpen opwarmen.
Bij accelereren, decelereren en stationair draaien is de EGR wel buiten werking. Bij deellast wordt de werking volledig benut."
@speedyq7
Als het goed is zal bij een moderne auto (vanaf ca 1995) de temperatuurmeter in het dashboard tussen de 75 en 105 graden werkelijk gemeten temperatuur altijd 90 aangeven op je dashboard, dit om schommelingen en dus bezorgde bestuurders te voorkomen.