Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: Normale temperatuur koelvloeistof 4.2 V8

  1. #1

    Standaard Normale temperatuur koelvloeistof 4.2 V8

    Goedemorgen, ben nieuw hier en zal me binnenkort wat uitgebreider voorstellen.
    Sinds een maand of 4 ben ik eigenaar van een Audi Q7 V8 benzine uit 2008. Op wat kleine herstelpuntjes na een topauto en het rijden is genieten.
    Gisteren een wat langere rit gemaakt en daarbij een OBD dongle en Torque aangesloten. Het viel me op dat de temperatuur van de koelvloeistof een beetje schommelt tussen de 96 en 99 graden. Dit bij lange stukken snelweg met 105-110 kmh. Bij een stukje filerijden liep hij even op tot 102 graden om daarna bij het optrekken weer te zakken naar (tijdelijk) 94 graden. De wijzer op het dashboard geeft overigens de gehele rit na opwarming keurig 90 graden aan.
    Zijn dit normale waardes?? Als ik de motor onbelast stationair laat draaien blijft de temperatuur 99 graden. De koelvin heb ik met draaiende motor nog niet aan zien slaan. Als ik de motor uitzet dan gaat ie wel een paar minuten draaien.
    Over een paar weken ga ik met de caravan op pad en hoop niet op koelproblemen!
    Alvast bedankt!

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Posts
    381
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: Normale temperatuur koelvloeistof 4.2 V8

    Voor zover ik weet is tegen de 100 graden een normale bedrijfstemperatuur. De meter zal dan "netjes" 90 graden aangeven, dit omdat schommelingen van de temp meter onrustig overkomen op de bestuurder.
    Als ik mijn auto uitlees zie ik ook dezelfde temperatuur, zowel bij onze A4 cabrio als de Skoda Superb uit 2020.

  3. #3

    Standaard Re: Normale temperatuur koelvloeistof 4.2 V8

    Top dank voor je reactie. Binnenkort laat ik hem nog een keer helemaal uitlezen voor de zekerheid.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •