Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 29

Onderwerp: Predictive efficiency assist werkt alleen in Duitsland?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2017
    Leeftijd
    51
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7

    Standaard Predictive efficiency assist werkt alleen in Duitsland?

    Het verkoopraatje zegt het volgende:


    Audi predictive efficiency assist
    In combinatie met MMI navigatie of MMI navigatie plus met MMI touch gebruikt adaptive cruise control (ACC) bovendien informatie van de voorspellende efficiencyassistent voor een anticiperende en adaptieve snelheidsregeling, ook zonder dat een ander voertuig voor de auto rijdt.
    Hiervoor gebruikt het systeem navigatiegegevens over de bochtradii (bochtenassistent), het begin van de bebouwde kom en snelheidslimieten (snelheidslimietassistent). Ter ondersteuning wordt ook informatie gebruikt van de eveneens inbegrepen verkeersbordherkenning met behulp van een camera. Predictive efficiency assist regelt bovendien uitrol- en zeilfases en helpt zo om brandstof te besparen, ook als de adaptive cruise control is ingeschakeld.

    Dan staat er in kleine lettertjes: Predictive efficiency assist werkt niet i.c.m. adaptive cruise control .......????????????


    Maar eh…als dit zo niet werkt wanneer werkt het dan wel?? Of wat heb je er dan nog aan?

    Als ik in Duitsland rij en de ACC aanzet dan werkt direct ook het predictive efficiency assistent. Werkelijk perfect! De auto remt af als hij het bord 80 ziet en geeft weer gas na het herkennen van bijvoorbeeld het bord 130.

    Zodra ik de grens naar Nederland passeer krijg ik de melding dat het systeem in Nederland niet werkt.

    Is dit te coderen dat het in Nederland wel werkt? Ik neem aan dat het voor Duitsland aan staat en voor Nederland uit.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.162
    Kudos
    30
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard re: Predictive efficiency assist werkt alleen in Duitsland?

    Was het niet zo dat voor Nederland nog geen data is voorzien? Want die werkt niet enkel met de camera's die borden aflezen, maar ook met data die hij al heeft (of van het internet afhaalt misschien?).
    Work hard, play hard.
    Q5 2.0TDI 2011
    Ex audi's : Audi 80, A8 D2,A3 8L, A4 B6, A1 8X, A6 C6, A3 8V

  3. #3
    Rainesh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    3.821
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Predictive efficiency assist werkt alleen in Duitsland?

    Helaas niet voor de NL markt en kan zover ik weet niet gecodeerd worden.
    A3 8V Limousine S-line Daytona Grey | A4 B8 Limousine S-Edition Daytona Grey Verkocht | A1 8X Sportback Pro Line S + Darkline Daytona Grey Verkocht
    VCDS Den Haag - Origineel VCDS & VCP | Odis-S & Odis-E | Rainesh@hotmail.com

  4. #4
    dick1980's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    43
    Posts
    199
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7

    Standaard Re: Predictive efficiency assist werkt alleen in Duitsland?

    Ik ben hierover al sinds ik mijn e-tron heb (januari 2017) in discussie met zowel de dealer als Audi NL.

    Het systeem is simpelweg nog niet aangemeld voor goedkeuring door de RDW, en daarom in NL nog niet toegelaten (zo heet dat). Duitse auto's hebben de optie wel (is dan ook te vinden zoals beschreven in de handleiding) en het schakelt automatisch uit in NL. NL auto's hebben het in 't geheel niet gekregen (terwijl het wel zo geadverteerd is, het systeem in NL 2600 euro kost en in DLD 1800, en er geen BPM op opties geheven wordt).

    Audi en ik zijn hierover nog niet klaar: ik ga een klacht indienen bij de Geschillencommissie op basis van de Wet oneerlijke handelspraktijken. Inmiddels mekkert Audi dat het systeem met de introductie van de nieuwe A8 zal worden geintroduceerd en middels een update zal worden geactiveerd, maar tegen die tijd rijd ik al bijna een jaar rond zonder, terwijl ik er wel voor betaald heb.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2017
    Leeftijd
    51
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7

    Standaard Re: Predictive efficiency assist werkt alleen in Duitsland?

    Jou reactie zou betekenen dat het blijkbaar wel in en uit te schakelen is......Althans als de optie er reeds op zit.
    Activeren betekent mijns insziens niet veel meer dan een bestaande optie vrijgeven.


  6. #6
    thavipah's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2013
    Posts
    50
    Kudos
    15
    Auto
    Audi Q7

    Standaard Re: Predictive efficiency assist werkt alleen in Duitsland?

    Ik heb een Duitse E-Tron en die geeft in Nederland inderdaad aan dat predictive assist niet beschikbaar is. In Duitsland werkt het gewoon wel.

  7. #7
    dick1980's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    43
    Posts
    199
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7

    Standaard Re: Predictive efficiency assist werkt alleen in Duitsland?

    Laatste bericht van de dealer is, dat het met de komst van de nieuwe A8 in de showroom geactiveerd gaat worden. Ik wacht nog heel even af...

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2017
    Leeftijd
    51
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7

    Standaard Re: Predictive efficiency assist werkt alleen in Duitsland?

    Net terug uit Kroatië.
    In Kroatië en Oostenrijk werkt 't ook. In Slovenië niet niet.
    Opvallend is trouwens dat de wagen herkent dat de sleurhut erachter hangt maar het systeem daar niet aangekoppeld is. Dat is wel jammer.
    M.a.w: ben je net lekker 100 aan het rijden met caravan ziet hij het bord 130 dan schroeft de wagen het tempo op. Is wel ff wennen als je ineens 125/130 met de caravan rijdt en dan maar weer snel terug moet naar de toegestane snelheid.

  10. #9
    dick1980's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    43
    Posts
    199
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7

    Standaard Re: Predictive efficiency assist werkt alleen in Duitsland?

    Laatste bericht van Audi NL: het is niet duidelijk of het in NL überhaupt geïntroduceerd wordt.

  11. #10
    Xecto's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2013
    Leeftijd
    37
    Posts
    560
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Predictive efficiency assist werkt alleen in Duitsland?

    Ik rijd nu 1,5 week in mijn Q7 en het lijkt in ieder geval te werken met aanwijzingen op basis van de navigatie: ik krijg netjes gaspedaalrespons en symbooltjes in het scherm als ik op een rotonde of kruispunt afrijd bijvoorbeeld.

    Voor rijden met aanhanger kun je een maximale snelheid aangeven via het MMI.

    Ik heb het instructieboekje nog niet volledig nagepluist, maar ik heb niet het idee dat het systeem automatisch afremt en gas geeft bij veranderende snelheidslimieten.

    Edit: het automatisch remmen en gasgeven bij snelheidslimieten en bochten etc is inderdaad landafhankelijk. Ik ben benieuwd hoe dat gaat in Duitsland en Oostenrijk aankomende wintersport. Weet ik ook meteen of ie de limiet voor aanhanger (lees: caravan) aanhoudt.
    A3 Sportback G-Tron Pro Line S - Misano Red
    Q7 E-Tron Premium Edition - Atlantis Blue

  12. #11
    Xecto's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2013
    Leeftijd
    37
    Posts
    560
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Predictive efficiency assist werkt alleen in Duitsland?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Xecto Bekijk Berichten
    Edit: het automatisch remmen en gasgeven bij snelheidslimieten en bochten etc is inderdaad landafhankelijk. Ik ben benieuwd hoe dat gaat in Duitsland en Oostenrijk aankomende wintersport. Weet ik ook meteen of ie de limiet voor aanhanger (lees: caravan) aanhoudt.
    Nou, of ik ben vergeten t aan t zetten of het doet het gewoon niet/ik heb de optie niet...


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    A3 Sportback G-Tron Pro Line S - Misano Red
    Q7 E-Tron Premium Edition - Atlantis Blue

  13. #12
    dick1980's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    43
    Posts
    199
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7

    Standaard Re: Predictive efficiency assist werkt alleen in Duitsland?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Xecto Bekijk Berichten
    Nou, of ik ben vergeten t aan t zetten of het doet het gewoon niet/ik heb de optie niet...
    PEA werkt in Nederland (op NL geleverde auto's en van daarbuiten) maar zeer beperkt. Het systeem is niet goedgekeurd door de RDW, dus alleen indicaties worden gedaan (op basis van op kaartdata bekende informatie - rotondes, kruispunten, snelheidslimieten e.d. - worden alleen haptische meldingen in het gaspedaal gedaan. Helaas werkt het ook niet in het buitenland op in NL geleverde auto's.

    Op in het buitenland geleverde auto's werkt PEA wel volledig in de landen waar het is toegestaan (aanpassing cruisecontrol op basis van snelheidsindicatie), maar wordt het systeem in Nederland automatisch uitgeschakeld (teruggebracht tot functionaliteit zoals hierboven beschreven).

  14. #13
    Turbo5000's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2009
    Leeftijd
    54
    Posts
    156
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A2

    Standaard Re: Predictive efficiency assist werkt alleen in Duitsland?

    Reactie op laatste alinea.
    Is dit niet vrij te coderen met VCDS?

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2018
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Predictive efficiency assist werkt alleen in Duitsland?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dick1980 Bekijk Berichten
    Laatste bericht van de dealer is, dat het met de komst van de nieuwe A8 in de showroom geactiveerd gaat worden. Ik wacht nog heel even af...
    En werkt het nu inmiddels wel? Zo ja, wat heb je gedaan om het werkend te krijgen?

  16. #15

    Standaard Re: Predictive efficiency assist werkt alleen in Duitsland?

    Hier een half jaar een import Audi Q7 en het systeem werkt (in België) zoals het hoort.

    Ik vind het wel niet ideaal en heb het dan ook zelf uitgeschakeld in het MMI. Hier hebben we namelijk te veel snelheidsveranderingen voor bijv een rotonde, waardoor gewoon uitbollen er niet in zit en de wagen naar mijn gevoel te vroeg in de remmen gaat. Het achteropkomende verkeer moet dan ook in de remmen en vlot rijden zit er zo niet in.

    Binnen een goede week doen we een roadtrip naar Duitsland, Denemarken, Zweden en terug en misschien test ik het daar nog eens uit

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2020
    Leeftijd
    74
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Angry Re: Predictive efficiency assist werkt alleen in Duitsland?

    Beter gezegd: Predictive Efficiency Assist werkt niet in Nederland
    Heb in jan. 2020 een A5 Sportback van 2017-09 uit Duitsland geïmporteerd met ACC en PEA.
    Ik probeer nu ook de Predictive Efficiency Assist werkend te krijgen.
    Uit de berichten is het niet erg duidelijk, wat de reden is.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    712
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Predictive efficiency assist werkt alleen in Duitsland?

    Ik heb een e-tron van 2020 en die vertraagt automatisch als ik bij een rotonde of T-splitsing kom aanrijden. Is wel relaxed rijden en het scheelt ook wel wat acculading. Hoewel, licht afremmen recupereert ook stroom.
    Maar precies zoals @Tommeke ook al zegt, soms vertraagt hij eerder dan je zelf zou doen en dat is vervelend als er mensen achter je rijden.

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    234
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S5

    Standaard Re: Predictive efficiency assist werkt alleen in Duitsland?

    Moest dit niet bij de RDW aangemeld of door de RDW goedgekeurd worden? Ik dacht dat het namelijk een vorm van autonoom rijden was...

    Mijn waggel doet het buiten Nederland wel (UK/Duitsland) België nooit op gelet eigenlijk, maar mijn auto is ook uit de UK.

    De auto doet dan inderdaad afremmen als je een afslag moet hebben (mits de navigatie ingesteld is), snelheid matrixborden overnemen (mits ingesteld in MMI menu dacht ik), afremmen op rotondes etc.

    Wel jammer dat Audi auto's van een jaartje of 1-3 al besluit links te laten liggen

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2019
    Leeftijd
    49
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Predictive efficiency assist werkt alleen in Duitsland?

    Ik heb net met Audi een Chat gehad op hun site en zie hier hun reactie:

    Mijn vraag:
    Ik heb een geïmporteerde Audi A4 van 2019. Daar zit Audi Predictive Efficiency Assist in maar in Nederland krijg ik als ik ACC opstart de melding dat "predictieve regeling in dit land niet beschikbaar is". Volgens jullie website is het wel degelijk beschikbaar maar alleen voor de A6, A7, A8, Q8, Q8 en e-tron. Waarom kan ik er geen gebruik van maken terwijl het wel in de auto zit?

    Reactie Audi:
    Audi predictive efficiency assist (PEA) is een samenwerking van verschillende systemen en de navigatiegegevens. PEA is nog niet voor alle modellen beschikbaar in Nederland, dit omdat het kaartmateriaal in sommige modellen niet voldoende is voor een feilloze werking van het systeem. Audi predictive efficiency assist functioneert in Nederland niet in combinatie met adaptive cruise control.
    Bij overige modellen die wel de beschikking hebben over PEA, kan het dus bijvoorbeeld zijn dat dit wel werkt in Duitsland, maar niet in Nederland. Zodra het kaartmateriaal ook betrouwbaar genoeg is in Nederland op de overige modellen, dan wordt het gebruik van PEA ook op die modellen beschikbaar.

    Mijn vraag:
    Als het kaartmateriaal betrouwbaar genoeg is voor het ene model moet het toch ook snel voor het andere model beschikbaar kunnen zijn. Kunt u aangeven in wat voor een tijdsbestek het beschikbaar kan komen?

    Reactie Audi:
    ik heb hier helaas geen informatie over, ik zou u willen adviseren u in te schrijven voor de nieuwsbrief zo blijft u als eerste op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen.

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    234
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S5

    Standaard Re: Predictive efficiency assist werkt alleen in Duitsland?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robtesse Bekijk Berichten
    Ik heb net met Audi een Chat gehad op hun site en zie hier hun reactie:

    Mijn vraag:
    Ik heb een geïmporteerde Audi A4 van 2019. Daar zit Audi Predictive Efficiency Assist in maar in Nederland krijg ik als ik ACC opstart de melding dat "predictieve regeling in dit land niet beschikbaar is". Volgens jullie website is het wel degelijk beschikbaar maar alleen voor de A6, A7, A8, Q8, Q8 en e-tron. Waarom kan ik er geen gebruik van maken terwijl het wel in de auto zit?

    Reactie Audi:
    Audi predictive efficiency assist (PEA) is een samenwerking van verschillende systemen en de navigatiegegevens. PEA is nog niet voor alle modellen beschikbaar in Nederland, dit omdat het kaartmateriaal in sommige modellen niet voldoende is voor een feilloze werking van het systeem. Audi predictive efficiency assist functioneert in Nederland niet in combinatie met adaptive cruise control.
    Bij overige modellen die wel de beschikking hebben over PEA, kan het dus bijvoorbeeld zijn dat dit wel werkt in Duitsland, maar niet in Nederland. Zodra het kaartmateriaal ook betrouwbaar genoeg is in Nederland op de overige modellen, dan wordt het gebruik van PEA ook op die modellen beschikbaar.

    Mijn vraag:
    Als het kaartmateriaal betrouwbaar genoeg is voor het ene model moet het toch ook snel voor het andere model beschikbaar kunnen zijn. Kunt u aangeven in wat voor een tijdsbestek het beschikbaar kan komen?

    Reactie Audi:
    ik heb hier helaas geen informatie over, ik zou u willen adviseren u in te schrijven voor de nieuwsbrief zo blijft u als eerste op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen.
    Je kan het vergeten. Dat activeren ze niet meer in Nederland voor de oudere modellen.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •