Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Q7 etron stottert/valt uit van electro naar diesel

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2013
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7

    Standaard Q7 etron stottert/valt uit van electro naar diesel

    Eerste 50000 km geen enkel probleem ervaren met Q7 etron. Echter dan plots uit het niets: tijdens rijden bij het overschakelen van de electromotor naar de dieselmotor: stotteren en volledig uitvallen (!!!) van de dieselmotor zodat op de restinhoud van de batterij verder gereden dient te worden. Aangeven van aandrijfproblemen (geel lampje) en na het stilleggen van de auto en herstart zijn alle problemen van de baan maw dus normale diesel en electromotor die normaal functioneren. Ik rij meestal rustig in de Efficiency modus.

    Dit probleem is intussen (nu km stand 63000) reeds meermaals tot dagelijks voorgevallen (bij de switch van electro naar dieselmotor bij lage belasting bijv. rustig optrekken aan verkeerslicht of in files). Dieselmotor valt soms uit maar meestal is er enkel een sterk gereduceerd vermogen van de dieselmotor (veiligheidsmodus). Stilleggen van auto en onmiddellijk herstarten en problemen zijn steeds direct weg. Uitlezen van foutcodes in de garage toonde aan dat de hoge drukpomp teweinig brandstof kreeg en daardoor de motor in veiligheidsmodus gaat. Oorzaak? mogelijks slechte diesel getankt ttz vuildelen, menging met water, te veel biodiesel, ...Dieselfilter werd vervangen en cleaner toegediend met duidelijk beterschap doch problemen blijven sporadisch opduiken (nu 1x/week). Mij lijkt ook een softwarebug in het spel....

    Of zou er een probleem zijn met de dieselpartikelfliter/ Adblue systeem?

    Wie heeft gelijkaardige ervaringen? Suggesties?

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard re: Q7 etron stottert/valt uit van electro naar diesel

    Heb het een keer gehad op de autobahn op weg naar vakantie. Na uitzetten auto en 5 minuten wachten deed hij het weer. Dealer kon het probleem niet vinden. Auto 135kkm gereden en nu een maand aan echte etron. Een keer meegemaakt is natuurlijk wel iets anders als iedere week. Zou hem gewoon bij dealer neerzetten. O
    Laatst gewijzigd door Lier; 14-03-20 om 21:37.

  3. #3

    Standaard Re: Q7 etron stottert/valt uit van electro naar diesel

    Beste,
    Ik heb hetzelfde probleem. 85000km geen probleem ( wel ongeveer 1x per week kort uitvallen van het beeldscherm met automatische herstart radio+ navi). Dan onderhoud gehad. Daags nadien op reis naar Frankrijk komt het check engine light aan (oranje -> blijven doorrijden), tijdens deze reis heb ik nu en dan mogelijk een kort snokje gevoeld bij hernemingen maar het kan zijn dat ik hier gewoon meer op lette.

    Bijna terug thuis ( net van de autostrade) komt het eerste echte probleem: storing aandrijving. Vanaf dan schakelde de motor op noodloopprogramma.
    Daags nadien de auto gestart en korte toer gemaakt: eerst geen probleem gemerkt. Later op de dag moest ik verder weg en toen de motor warm was geworden: zelfde probleem. Die rit kwam er ook de melding "storing roetfilter".
    Wagen binnen gedaan: EGR klep werd gewisseld + een vervanging van iets van het koelsysteem aan de EGR klep + geforceerde regeneratie roetfilter.

    Ik krijg de auto terug en na 1 rit opnieuw zelfde melding "storing aandrijving". Volgende uitlezing toonde foutmelding van een te lage druk in de aanvoer van de benzine? Werd gewist door dealer: het was een andere fout dan eerste keer, vermoedelijk toeval: best doorrijden, volgens hem is er mogelijk af en toe een fout in keuze tussen electromotor en dieselmotor? Probleem even aankijken.

    Wagen terug gehad.
    Deze ochtend (na 1 rit zonder problemen) zelfde melding. Check engine light is nu ook weer aan.

    Na het weekend dus maar weer naar de dealer. Deze problemen slepen nu al een week aan.
    Het beeldscherm blijft nu wel probleemloos aan. Was dat maar het enige probleem...
    Wat bleek bij jou uiteindelijk de oplossing? Voorlopig lijken ze het hier niet te weten?
    Hij heeft net zijn groot onderhoud gehad, lijkt me sterk dat er dan een filter moet vervangen worden.

    Hopend op een antwoord,
    Pieter

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Q7 etron stottert/valt uit van electro naar diesel

    Wat kwam eruit toen je 'm liet uitlezen? Plaats de log even hier.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5

    Standaard Re: Q7 etron stottert/valt uit van electro naar diesel

    Ik moet het antwoord schuldig blijven. Ik vraag het deze week.


  6. #6
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Q7 etron stottert/valt uit van electro naar diesel

    Ik krijg de auto terug en na 1 rit opnieuw zelfde melding "storing aandrijving". Volgende uitlezing toonde foutmelding van een te lage druk in de aanvoer van de benzine? Werd gewist door dealer: het was een andere fout dan eerste keer, vermoedelijk toeval: best doorrijden, volgens hem is er mogelijk af en toe een fout in keuze tussen electromotor en dieselmotor? Probleem even aankijken.
    Benzine of diesel?

    Als de uitlezing zegt dat het in de brandstof druk zit zou ik daar toch beginnen, lucht, druksensor, opvoer pomp of zelfs een verkeerd filter is mogelijk.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2013
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7

    Standaard Re: Q7 etron stottert/valt uit van electro naar diesel

    Beste allen,
    (
    Intussen heb ik 162000 km gedaan. Mijn problemen hebben huisgehouden tussen 50 en 100000 km en zijn sindsdien opgelost.
    Ik heb meermaals de dieselfilter laten verwisselen (bij een onafhankelijke garagist) en een cleaneradditief toegevoegd (ongeveer 8x). ik tank sindsdien ook bij een premiummerk ipv supermarktdiesel.
    Problemen zijn bij mij de eerste maal gebeurd na een tankbeurt in Oostenrijk ... en gebeurde vooral op autosnelwegritten

    De uitleg die ik gekregen heb is dat het een probleem van sludge (tankresten) of teveel biodiesel (wat smeerlapperij zou zijn) . Wanneer de pomp teweinig kan oppompen gaat de motor in noodloopmodus (met fiks vermogenverlies) . Ik rij nu steeds in D modus (hogere druk brandstofpomp) en voeg regelmatig (om de 20 000 km) nog het additief bij.

    In mijn kennissenkring ken ik nog 3 etron rijders die hetzelfde probleem (weliswaar in mindere mate) reeds tegengekomen zijn ... vooral na een tankbeurt in het buitenland en op de autosnelweg

    Audidealers doen allemaal alsof het de eerste keer is dat ze dit tegenkomen ... alhoewel 1 intussen bij elk onderhoud adviseert om een cleaner toe te voegen...

    Dus: voldoende cleaners toevoegen, premium tanken, D modus, geduld ....
    Opletten dat ze je geen nieuwe injectoren proberen te verkopen!

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Q7 etron stottert/valt uit van electro naar diesel

    Ok. Hartelijk bedankt. Vandaag begon hij te sputteren dus ik rij er niet verder mee. Morgen slapen ze hem weg.
    Ik kreeg wel ook opnieuw de melding" roetfilter probleem" dus ik weet niet of het volledig hetzelfde probleem is. Ik plaats nog wat er uit de bus komt.

  10. #9

    Standaard Re: Q7 etron stottert/valt uit van electro naar diesel

    De verbinding tussen de nieuwe EGR klep en het inlaat spruitstuk was niet goed vastgemaakt. Ze hebben dit in orde gebracht en nu voorlopig geen problemen meer.. blij dat het dus dit maar was.

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •