Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Meegeleverd compact laadsysteem of laadpaal?

  1. #1

    Standaard Meegeleverd compact laadsysteem of laadpaal?

    Dag allen,

    Sinds kort eigenaar van een q7 60 tfsi e van 2021. Er is ook een compact laadsysteem bijgeleverd waar je de accu thuis mee kunt opladen. Die druk ik momenteel thuis gewoon in het stopcontact zodat hij snachts kan laden. Aangezien het accupakket maar 14,4 kw is heeft ie maar een paar uur nodig om vol te laden. Ik twijfel dus of ik een laadpaal moet nemen of deze compacte kabel moet blijven gebruiken. In het boekje staat dat deze kabel veel gebruiken de accu ten slechte komt maar ik ben benieuwd of dat wel klopt. Hebben jullie hier kennis van en advies voor mij?

    Dank alvast.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    713
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Meegeleverd compact laadsysteem of laadpaal?

    Ik kan me niet voorstellen dat dat slecht zou zijn voor de accu.
    Als je laadt via een normaal stopcontact, dan gaat dat met maximaal 2,3 kW. Dat is zo ongeveer het laagst denkbare vermogen waarmee wordt geladen en dus volledig onschadelijk voor de accu.

    Als je het geen onhandig ding vindt, dan zou ik 'm dus gewoon gebruiken.

  3. #3
    merelmaassluis's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    77
    Posts
    244
    Kudos
    4
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Meegeleverd compact laadsysteem of laadpaal?

    Volgens recente informatie schijnt laden via 220V thuis-stopcontact en het compact (AUDI?) laadsysteem vrij grote verliezen (tot 30 o/o) kan opleveren. Rendements verliezen via een laadpaal zijn aanmerkelijk minder. Tevens gaat het laden (wat) sneller aan een laadpaal, tot normaal max. 11 of 22 kw, maar de auto (PHEV) bepaalt de max. laadstroom (3.7 kw ?). De 220V thuislader levert m.i. minder anders worden de draadjes/snoer te warm of vliegen je zekeringen in je meterkast om de oren.! Wil je thuis "goedkoop" laden, dan moet je zonnepanelen hebben, maar daar heb je 's nachts weer niets aan !!
    Q3 SportBack 45TFSI-e PHEV, 245PK/400Nm. S-tronic, ProLine S , Daytona Grijs, sportstoelen, Sunroof, 360 Camera, Parkeerhulp, Inklap.spiegels, zwart glanspakket, Privacy Glas, trekhaak, Velgen 19" AudiSport, S-line leer, B&O geluid etc...

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    713
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Meegeleverd compact laadsysteem of laadpaal?

    De mobiele lader van de grote E-tron kan 11 kW leveren. Probleem is dat meeste huishoudens geen geschikte aansluiting hebben en je dus een normale "stekker" moet gebruiken.
    Uit veiligheidsoverwegingen doet de lader dan maximaal 2,3kW (10A), omdat je een "stopcontact" niet langdurig mag belasten met 16A.

    Goedkoop laden kan ook als je een dynamisch tarief neemt.
    Op sommige dagen krijg je dan geld tóe, omdat de tarieven op de Europese energiemarkt dan negatief zijn.

    Off topic: ik rij nu in mijn benzine Q3, maar kijk echt uit naar het moment dat ik weer in mijn dikke elektrische Audi E-tron stap... 😉👍
    Er gaat niets boven elektrisch rijden.
    Laatst gewijzigd door Caravaca de la Cruz; 23-09-22 om 18:49.

  5. #5
    merelmaassluis's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    77
    Posts
    244
    Kudos
    4
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Meegeleverd compact laadsysteem of laadpaal?

    We spreken hier dus NIET over een mobiele lader van een E-tron (11kWh) maar over een lader van een PHEV (Q7 TFSI-e !) met een relatief beperkte accu-capaciteit (ca. 14 kW), dus max. laadvermogen aan een laadpaal (door de AUTO bepaald ) van ca. 3.6 kWh.; de thuislader blijft daar dus onder en duurt het laden (door LADER bepaald) langer dan aan een paal.
    De overcapaciteit van een E-tron (11kWh) is dus voor een PHEV met relatief klein accupakket NIET "bruikbaar", net zo min als DC-snelladen (50 kWh en hoger) langs de weg. De stekker past er zelfs niet in !! E.e.a. staat los van mijn eerdere opmerking inzake rendement/verliezen.

    NB.: Als je thuis toch meer stroom wilt betrekken is 3-fase aansluiting misschien een oplossing; wat veel mensen echter vergeten is het feit dat de jaarlijkse vaste kosten (abonnee kosten = capaciteits tarief) voor een aansluiting van meer dan 25 A tot 35 A of 50 A enorm stijgen (zo''n 700 Euro/jaar en meer t.o.v. het goedkoopste basis tarief) !! Dus of verzwaren van je hoofdzekeringen is voor een PHEV alleen niet zo voordelig als je denkt.

    Kan verder WEL beamen dat ELECTRISCH rijden ( in mijn/ons geval) van ca. 50 km. per laadbeurt een bijzondere en prettige ervaring is.....voor PHEV rijders ZONDER laadpaalstress...dan rijden we gewoon "klassiek" op benzine door (Ook geen straf in een Q-serie). Ieder zijn keuze !!
    Laatst gewijzigd door merelmaassluis; 24-09-22 om 10:44.
    Q3 SportBack 45TFSI-e PHEV, 245PK/400Nm. S-tronic, ProLine S , Daytona Grijs, sportstoelen, Sunroof, 360 Camera, Parkeerhulp, Inklap.spiegels, zwart glanspakket, Privacy Glas, trekhaak, Velgen 19" AudiSport, S-line leer, B&O geluid etc...


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    713
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Meegeleverd compact laadsysteem of laadpaal?

    Je gooit kW en kWh erg door elkaar en daarom vind ik het antwoord nogal slecht leesbaar.
    Maar volgens mij begrijp ik je wel...

  7. #7

    Standaard Re: Meegeleverd compact laadsysteem of laadpaal?

    Dank voor alle reacties.
    Nu moet ik zeggen dat ik niet echt thuis ben in de wereld van het stroom. Amperes en kWh zegt me niet zoveel. Ik vind het belangrijk dat ik veilig laad en dat het goedkoper is dan een laadpaal met 3 fases laten installeren. We hebben zonnepanelen maar ik laad alleen maar ‘s nachts. Dat hij er de hele nacht over doet om te laden maakt me niet zoveel uit. Er zit ook nog een 75 liter brandstof tank in namelijk. De 14,4 kWh accu’s gaan ook maar 33 km effectief mee dus het is meer bonus dan noodzaak.
    Deze informatie meegenomen, is de thuislader (dus niet van de e tron inderdaad) dagelijks te gebruiken om in het stopcontact te laden? En is dit veilig?

    Dank!
    Laatst gewijzigd door Fdv; 27-09-22 om 08:54. Reden: Typefout

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    713
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Meegeleverd compact laadsysteem of laadpaal?

    Als je een Audi-lader gebruikt volgens de handleiding, dan kan je ervan uitgaan dat dat veilig is.
    Waarschijnlijk gaat dat, net als bij de grote E-tron, met 10 A (2,3 kW), dus aan de veilige kant.

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •