Resultaten 1 tot 14 van de 14

Onderwerp: Achterlicht vervangen

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    55
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Achterlicht vervangen

    Krijg soms melding dat rechterachterlicht stuk is.
    Aangezien het soms nog werkt vermoed ik een slecht contact.
    Ik zou in elk geval de lamp er eens willen uithalen maar het lukt me niet...

    Aan de binnenkant in de koffer zit een klepje met een grote vijs die je moet losvijzen. Dan komt de volledige lichtbak los.
    Volgens de manual moet je dan met een schuivende beweging de lichtbak eruit schuiven maar dat lukt me niet.
    Het lijkt alsof de lichtbak vooraan (waar hij wat smaller is) ook nog vasthangt. Ben er al mee bezig geweest en krijg het echt niet los.
    Ik durf er ook niet teveel kracht op te zetten want zo'n dingen zijn sneller stuk dan gedacht.

    Als test heb ik de andere lichtbak ook al eens los gemaakt, maar hier hetzelfde probleem, dus ik zal nog steeds iets fout doen.

    Vandaar de vraag, heeft er hier iemand ervaring mee ?
    Alle tips zijn welkom.

    Thanks,
    Sven
    A6 Avant 2.0 TDI 163pk 2014
    Audi TT Roadster 2.0 TFSi 200pk S-line 2008
    A6 Avant 2.0 TDI 190pk S-line 2015 (Face-lift)

  2. #2
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Achterlicht vervangen

    Zie hier een filmpje waar je mss wat aan hebt.... op 2'50" zie je hoe het achterlicht eruit komt.
    https://www.youtube.com/watch?v=uOLVuzn3GTU
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    55
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Achterlicht vervangen

    Bedankt voor de link naar het filmpje Kees. Mbv hiervan is het me heel makkelijk gelukt om de lichtbak eruit te krijgen.

    Volgend probleem :
    Op de foto hieronder vind je de lichthouder.
    De lamp met de rode cirkel is degene die meermaals per rit aan/uit gaat met het gevolg dat je constant een melding op je dashboard krijgt (met bijhorende en vervelende tuut)
    Ik heb de 2 bovenste lampen van plaats verwisseld en de lichthouder terug aangesloten.
    Nog steeds ging de lamp linksboven aan en uit.

    Deze test bewijst dus dat het niet aan het lampje ligt, maar aan de lamphouder linksboven.
    Ik heb de verbindingen die je zo kan zien bekeken en dat ziet er allemaal goed uit.

    Wat raden jullie aan ? Een nieuwe lichthouder bestellen of het in de garage verder laten onderzoeken ?

    IMG_8420.jpg

    Alvast bedankt,
    Sven
    A6 Avant 2.0 TDI 163pk 2014
    Audi TT Roadster 2.0 TFSi 200pk S-line 2008
    A6 Avant 2.0 TDI 190pk S-line 2015 (Face-lift)

  4. #4
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Achterlicht vervangen

    Mooi, in elk geval een stap verder!
    Heb je het hele filmpje bekeken? Het gaat om een zelfde storing als bij jou dacht ik, en wat daaraan te doen is. Anders wordt het een hele nieuw achterlicht vrees ik.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    55
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Achterlicht vervangen

    Wel, in het filmpje (dat tergend traag verloopt) blijkt er een probleem met de aarding te zijn.
    Nu, ik versta hem helemaal niet goed (ligt niet aan mijn Engels, eerder zijn gemompel :-) ) maar voor zover ik kon zien heeft hij er een nieuwe lichthouder ingestoken...
    A6 Avant 2.0 TDI 163pk 2014
    Audi TT Roadster 2.0 TFSi 200pk S-line 2008
    A6 Avant 2.0 TDI 190pk S-line 2015 (Face-lift)


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    55
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Achterlicht vervangen

    Bij het herbekijken van het filmpje dat Kees gedeeld heeft ben ik op het volgende gestoten : https://www.youtube.com/watch?v=Ic7kqyKrQa0

    Deze heeft ook een probleem met de aarding en heeft er een oplossing voor gevonden.
    Het enigste verschil met mijn situatie vergeleken met de 2 filmpjes is dat die ene connector bij mij niet verbrand is (of eruit ziet).
    Op de connector heb ik wel een andere die precies een beetje zwart ziet, maar dat is niet helemaal duidelijk...

    Zou ik proberen om de aarding naar buiten te trekken zoals in het 2e filmpje voorgedaan wordt ?
    Als test kan ik dat wel vlug proberen door alles open te smijten en dan een draad te bevestigen aan die lamphouder en het chassis. Zonder te boren, gewoon om te kijken of dat bij mij het probleem is.
    Laatst gewijzigd door svenson; 30-11-16 om 15:33.
    A6 Avant 2.0 TDI 163pk 2014
    Audi TT Roadster 2.0 TFSi 200pk S-line 2008
    A6 Avant 2.0 TDI 190pk S-line 2015 (Face-lift)

  7. #7
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Achterlicht vervangen

    Goed filmpje, stuk vlotter!
    Als er bij jou een andere pin "zwartig" is, zou dat de boosdoener kunnen zijn. Dat is dan wellicht de stroom (+) voor het achterlicht, want dat meldt je BIS, toch? Probeer de contactstrip te volgen, ter controle. Als het klopt, dan zou ik een draad trekken vanaf die contactstrip, op de manier zoals getoond in het filmpje, en die verbinden met de juiste draad aan de auto. Evt heb ik wel een schema van de achterlicht bedrading.
    Andere mogelijkheid: probeer de zwarte pin schoon te maken en spuit de connector in met contactspray. Dat verricht vaak wonderen!

    Door de positie van het achterlicht kan opspattend water bij de connector komen begrijp ik. Vaak geeft dan de massa-aansluiting in de connector de meeste storingen, die krijgt ook de meeste stroom te verwerken, maar het probleem kan zich m.i. op elk pinnetje voordoen.
    De man in het eerste filmpje vervangt idd de lampdrager, monteert een nieuwe connector op de bedrading van de auto, en legt ook nog eens een extra massa-verbinding aan.... Beetje overdreven lijkt me.

    PS schema toegevoegd
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden
    Laatst gewijzigd door Kees B; 30-11-16 om 20:19. Reden: schema toegevoegd
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    55
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Achterlicht vervangen

    Bedankt Kees voor de info.

    Ik heb het pinnetje en de connecter een beetje proberen schoon te maken door er met een klein vijltje langs te gaan. Sindsdien paar testjes gedaan en geen storing meer ondervonden.

    Mocht het zich terug voordoen zal ik eerst is contactspray in de connector spuiten. Is WD40 hiervoor geschikt ?

    Thanks,
    Sven
    A6 Avant 2.0 TDI 163pk 2014
    Audi TT Roadster 2.0 TFSi 200pk S-line 2008
    A6 Avant 2.0 TDI 190pk S-line 2015 (Face-lift)

  10. #9
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Achterlicht vervangen

    Mooi! Zo simpel kan het idd zijn!
    Er bestaat een contactspray van WD40, maar dat is niet hetzelfde als de gebruikelijke WD40 (het smeermiddel).
    Zie plaatje....
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  11. #10

    Standaard Re: Achterlicht vervangen

    Vrees dat het met spray's en dergelijke geen permanente oplossing wordt. Had ook deze fout vrij snel nadat ik mijn TT had en ook met zulke zaken proberen op te lossen. Was goed voor eventjes maar kwam nogal snel terug bij mij (en eerst had ik af en toe een foutmelding, maar uiteindelijk bleef dit toch continu erop komen). Dan hetzelfde gedaan zoals in het tweede filmpje en dit is nu enkele jaren geleden, nooit meer voorgevallen.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    103
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Achterlicht vervangen

    Ik heb dit probleem ook gehad. Bij mij was het de negatieve draad (-) in de conector. Ik heb dezelde oplossing gebruikt als in het filmpje met als uitzondering dat ik de kabelboom heb geknipt en de negatieve draad voor de connector heb verbonden met een draad uit de lampunit zoals in het filmpje.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    55
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Achterlicht vervangen

    Bedankt voor jullie reacties.
    Als het euvel zich voordoet, dan weet ik weer wat doen.

    Iemand die dit aan de linkerachterkant al heeft moeten doen ? Heb je daar misschien foto's van gemaakt ?

    Thanks,
    Sven
    A6 Avant 2.0 TDI 163pk 2014
    Audi TT Roadster 2.0 TFSi 200pk S-line 2008
    A6 Avant 2.0 TDI 190pk S-line 2015 (Face-lift)

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: Achterlicht vervangen

    Voor toekomstige probleemgevallen...

    Bij mij trad hetzelfde probleem op. De eerste pogingen om dit op te lossen, waarbij ik de contacten probeerde op te schuren c.q. contactspray gebruikte, bleken niet of slechts kortstondig te werken.
    Bemerkte bij de derde poging dat in de stekker één van de contacten wat zwart was uitgeslagen en meende te zien dat bij deze pool de klemmetjes iets verder uit elkaar stonden dan bij de andere contacten. Door de bijbehorende (platte) pin op de lamphouder iets in de lengte-as te verdraaien klemt ie nu weer goed en is de storing tot nu toe niet meer opgetreden (ca 1 jaar).

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: Achterlicht vervangen

    Het probleem foutmeldingen in de display van de achterlichten komt door een te zwak bemeten aardingspunt van de achterlichtfittingsplaat. Dit zie je als een van de contacten, het aardingscontact een beetje zwart is geworden door de hoeveelheid stroom door het hele achterlichtunit, verbrandt het aardingscontact in de fittingplaat langzaam maar zeker, totdat de verbinding verbreekt en geen aarde meer is. Je ziet dan een zwart verbrand contact op de fittingplaat. Oplossing is nieuwe achterlichtfittingplaat monteren voor ca. € 150 per keer, maar dan treedt het probleem na een tijd (maanden, of 1-2-3 jaar) waarschijnlijk opnieuw op, omdat er geen sterkere versie wordt geleverd. Een bekend structurele zwakte van dit type auto. Op Youtube vindt je een engels filmpje met een goede oplossing voor de handigen. Namelijk gwn een extra aardingskabel parallell trekken, van de fittingplaat naar de carrosserie, en opgelost. https://www.youtube.com/results?sear...lights+problem. Op YT vindt je ook goede filmpjes hoe je het hele achterlicht moet demonteren en monteren. Dat is ook een dingetje, maar met veel geduld lukt ook dit.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •