Resultaten 1 tot 16 van de 16

Onderwerp: Trillingen stuur ook na balanceren

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2014
    Leeftijd
    64
    Posts
    55
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard Trillingen stuur ook na balanceren

    Hallo,

    Audi TT , 2015 .

    Vorige week 2 nieuwe voorbanden (dunlop) laten plaatsen en laten balanceren , dit omdat ik de trillingen in mn stuur vervelend begon te vinden , banden waren bij de eerst volgende APK ook aan vervanging toe .

    De nieuwe banden zitter er nu ongeveer een week op en de trillingen zijn wel wat minder geworden maar het is nog steeds niet goed , begint tussen de 115 en 120 km .

    Wat zouden eventueel nog andere oorzaken kunnen zijn ?

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Trillingen stuur ook na balanceren

    Slecht gebalanceerd, wiel ligt niet goed aan op de naaf, onjuist gecentreerd, kromme velg, band met afwijking.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: Trillingen stuur ook na balanceren

    Idd slecht gebalanceerd. Simpelste is eerst de wielen voor naar achter verplaatsen, want daar geeft een onbalans wat minder last. De auto trilt dan wel een beetje, maar het stuur niet meer. Is het niet opgelost, opnieuw balanceren. De meeste monteurs die plaklood gebruiken, meten 1 of 2 plekken van onbalans en trekken niet telkens het geplakte lood meer los. Vaak is het ook onmogelijk, lood aan de buitenkant van een lichtmetalen velg te slaan. Daarom is de door de machine aangeven plek van plakken belangrijk. Dat kunnen ook meerdere plekken zijn en de plekken kunnen ook naar binnen op het velgbed zijn. Maar als er dan nog een beetje onbalans overblijft, laten veel monteurs het daarbij. Je moet dus een goede monteur hebben die de onbalansplekken op de machine helemaal op nul brengt. Niet een beetje onbalans laten zitten. Verder heeft elke band of velg een beetje hoogteslag. Je hebt nl. 1e, 2e en 3e keus banden. Als koper zie je dat niet, mag gwn verkocht worden. En een hoogteslag, hoe minimaal ook, moet er ook uitgehaald worden. Een teveel aan hoogteslag zie je door het wiel eerst langzaam rond te laten draaien op de machine. Oplossing is dan de band draaien op de velg. Maar de meeste monteurs laten dat. Teveel werk.

  4. #4
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Trillingen stuur ook na balanceren

    Achterwielen laten balanceren. Voorwielen voel je altijd bij 80km/u, dus daarboven zit dit achter. Eigenlijk is het altijd al verstandiger de nieuwe banden achterop te monteren en de achterwielen opnieuw gebalanceerd naar voren te leggen.

    Jos.

  5. #5
    A6 Black Optic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    1.698
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Trillingen stuur ook na balanceren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 08697644 Bekijk Berichten
    Idd slecht gebalanceerd. Simpelste is eerst de wielen voor naar achter verplaatsen, want daar geeft een onbalans wat minder last. De auto trilt dan wel een beetje, maar het stuur niet meer. Is het niet opgelost, opnieuw balanceren. De meeste monteurs die plaklood gebruiken, meten 1 of 2 plekken van onbalans en trekken niet telkens het geplakte lood meer los. Vaak is het ook onmogelijk, lood aan de buitenkant van een lichtmetalen velg te slaan. Daarom is de door de machine aangeven plek van plakken belangrijk. Dat kunnen ook meerdere plekken zijn en de plekken kunnen ook naar binnen op het velgbed zijn. Maar als er dan nog een beetje onbalans overblijft, laten veel monteurs het daarbij. Je moet dus een goede monteur hebben die de onbalansplekken op de machine helemaal op nul brengt. Niet een beetje onbalans laten zitten. Verder heeft elke band of velg een beetje hoogteslag. Je hebt nl. 1e, 2e en 3e keus banden. Als koper zie je dat niet, mag gwn verkocht worden. En een hoogteslag, hoe minimaal ook, moet er ook uitgehaald worden. Een teveel aan hoogteslag zie je door het wiel eerst langzaam rond te laten draaien op de machine. Oplossing is dan de band draaien op de velg. Maar de meeste monteurs laten dat. Teveel werk.
    Weet jij welke banden 1e keus zijn in dit geval ? Zou ik dit al consument ergens kunnen zien ? Toevallig gister nieuwe banden genomen. Deze type banden had ik ook achter al op de velg zitten.

    Voorop moest er veel meer lood op dan achter, de machine gaf het duidelijk aan en er moest met 1 velg zelfs na de eerste ronde met lood nog een keer een klein beetje geplakt worden aan de andere kant.

    uiteindelijk allebei de velgen op 0 op de machine , maar toch meer lood dan ik had gewild.
    Audi A6 4G '13 Avant S-Edition - Briljant zwart + Zwart optiek -
    Audi A4 B8 '11 Avant Pro Line S
    Audi A4 B8 '10 Avant S-edition


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: Trillingen stuur ook na balanceren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A6 Black Optic Bekijk Berichten
    Weet jij welke banden 1e keus zijn in dit geval ? Zou ik dit al consument ergens kunnen zien ? Toevallig gister nieuwe banden genomen. Deze type banden had ik ook achter al op de velg zitten.

    Voorop moest er veel meer lood op dan achter, de machine gaf het duidelijk aan en er moest met 1 velg zelfs na de eerste ronde met lood nog een keer een klein beetje geplakt worden aan de andere kant.

    uiteindelijk allebei de velgen op 0 op de machine , maar toch meer lood dan ik had gewild.

    Op de band kan het volgende op staan:
    "DA : 2e keus band met een foutje maar verkocht onder volledige fabrieksgarantie".

    Verder moet je goed letten op de datum DOT. Koop banden met een productiedatum niet ouder dan 1-2 jaar zijn. Anders heb je te maken met oude banden, met wellicht wat verhard rubber.

    En kies bij voorkeur banden die goedgekeurd zijn door de diverse automerken, zoals bv:
    B, AU, AO, R01 of R02 of : band goedgekeurd door Audi
    A* of * : band goedgekeurd door BMW
    J: band goedgekeurd door Jaguar
    K1 : band goedgekeurd door Ferrari
    MO,MB of A-MO : band goedgekeurd door Mercedes Benz
    N0, N1, N2,N3 of N4: band goedgekeurd door Porsche
    PE: band goedgekeurd door Peugeot

    Verder zijn de soort velgen belangrijk. Niet originele velgen kunnen vaak meer zij- of hoogteslag hebben dan echt originele van het automerk zelf. b.v. Aziatische velgen zijn echt van mindere kwaliteit. Of een verkeerde ET steekwaarde hebben.

  7. #7
    A6 Black Optic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    1.698
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Trillingen stuur ook na balanceren

    Waar vind ik die DA ? DOT code vind ik altijd belangrijk, die AO is in mijn geval 4 dB luider met rol geluid, die vielen af terwijl allemaal P-Zero's waren.

    (sorry voor de onbedoelde hijack)
    Audi A6 4G '13 Avant S-Edition - Briljant zwart + Zwart optiek -
    Audi A4 B8 '11 Avant Pro Line S
    Audi A4 B8 '10 Avant S-edition

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: Trillingen stuur ook na balanceren

    Alle codes en symbolen, moeten op de bandwang zijn gedrukt, en/of de grote kleursticker die bij nieuwe banden op het loopvlak is geplakt (daar waar o.a. geluid en economy in kleuren op staat). Staan codes er niet op, dan zijn ze ook niet van toepassing voor die band. Als banden al lang, b.v. meer dan 1 of 2 jaren oud zijn, zie je dat aan de DOT.

    n.b. Ik heb ooit nieuwe banden Toyo en Uniroyal 18" gekocht, die achteraf niet 1e keuze bleken, en met een code DA op de wang idd (heel klein!). Die hadden dus een kleine hoogteslag, en waren ook al wat ouder (2 jaar). De betreffende bandenverkoper verteld mij toen het verhaal. Heb ze uiteindelijk redelijk goed gekregen door de hoogteslag eruit te laten halen door de band te draaien op de velg, en blijven balanceren tot nul. En de best gebalanceerde wielen voor te monteren.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    103
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Trillingen stuur ook na balanceren

    Bij mijn TT uit 2010 had ik ook last van trillingen.
    Het vervangen van de kunststof centreerringen voor aluminium exemplaren was voor mij de oplossing.
    Bij het balanceren ging de trilling niet weg.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: Trillingen stuur ook na balanceren

    ik heb ook trillingen rond 50km/h en 110km/h, er blijkt een hoogteslag in de linker voorvelg te zitten, deze wordt volgende week gericht. Zijn ook net nieuwe banden onder gezet en gebalanceerd maar de hoogteslag is toen niet opgemerkt. Zat eerst achter gemonteerd, dan trilt de hele auto, toen voor gezet en dan trilt het stuur en de ophanging voor mee. Ik laat even weten of het weg is na het richten.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: Trillingen stuur ook na balanceren

    De trilling is weg. Het bleek dus de hoogteslag in de velg te zijn. Letten sommige mensen dus niet op bij monteren van een band.

  13. #12
    A6 Black Optic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    1.698
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Trillingen stuur ook na balanceren

    Waar balanceerd die eigenlijk dan anders op dan op hoogteslag ?
    Audi A6 4G '13 Avant S-Edition - Briljant zwart + Zwart optiek -
    Audi A4 B8 '11 Avant Pro Line S
    Audi A4 B8 '10 Avant S-edition

  14. #13
    Blue Whale's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2011
    Leeftijd
    60
    Posts
    1.365
    Kudos
    46
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Trillingen stuur ook na balanceren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A6 Black Optic Bekijk Berichten
    Waar balanceerd die eigenlijk dan anders op dan op hoogteslag ?
    Massa-onbalans?
    Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro S-tronic Hartog Tuned Mijn voorsteltopic
    Voorheen: 2011-2016 B7 Limo 2.0TFSI Quattro Tiptronic

  15. #14
    A6 Black Optic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    1.698
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Trillingen stuur ook na balanceren

    Kan zo een machine dan nog iets anders detecteren dan hoogte-slag onbelans?
    Audi A6 4G '13 Avant S-Edition - Briljant zwart + Zwart optiek -
    Audi A4 B8 '11 Avant Pro Line S
    Audi A4 B8 '10 Avant S-edition

  16. #15
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Trillingen stuur ook na balanceren

    Uiteraard. Ook een perfect rond wiel kan nog steeds in onbalans zijn.
    En een onrond wiel krijg je echt niet rond door te balanceren....
    Laatst gewijzigd door Kees B; 05-02-20 om 10:52.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  17. #16
    A6 Black Optic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    1.698
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Trillingen stuur ook na balanceren

    Maar dan is de as die in de machine gaat dus in staat om op meerdere punten te meten wat er qua onbalans in zit. Ik probeer alleen effe te begrijpen hoe zo'n machnine werkt. Want deze kan dus ook meten of je de loodjes aan de binnenkant of buitenkant moet monteren ?
    Audi A6 4G '13 Avant S-Edition - Briljant zwart + Zwart optiek -
    Audi A4 B8 '11 Avant Pro Line S
    Audi A4 B8 '10 Avant S-edition

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •