Resultaten 1 tot 9 van de 9
    1. #1

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      02 2020
      Posts
      13
      Kudos
      0
      Auto
      Audi TT

      Standaard 1.8 TFSI turbo upgrade bij Hartog

      Ik ga mijn motor laten reviseren bij Hartog, maar overweeg om ook meteen de turbo te laten upgraden tot ik 250 pk uit mijn 1.8 tfsi heb. De pk's lijken volgens de vermogenscurve vooral in hoge toerentallen te vinden. Iemand hier enige ervaring mee? Hoe rijdt dit? Is het de moeite om te laten doen?

    2. #2

      Standaard Re: 1.8 TFSI turbo upgrade bij Hartog

      Misschien moet je een vermogenscurve plaatsen met voor en na.
      Nu kunnen we niet zoveel zeggen natuurlijk

    3. #3

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      02 2020
      Posts
      13
      Kudos
      0
      Auto
      Audi TT

      Standaard Re: 1.8 TFSI turbo upgrade bij Hartog

      Ik hoopte eerder op gebruikerservaringen

    4. #4

      Standaard Re: 1.8 TFSI turbo upgrade bij Hartog

      Zoekfunctie al gebruikt? Meen dat laatst iemand hier nog zei dat z'n power iets meer in de hogere toerentallen is gaan zitten.

    5. #5

      Standaard Re: 1.8 TFSI turbo upgrade bij Hartog

      Bij een grotere (hybride) turbo komt in principe altijd het werkbereik van de turbo iets hoger in toeren te liggen, standaard is dat bij de meeste auto's tussen 1800-3800tpm, omdat dit zorgt voor een soepele motor die al redelijk laag in toeren krachtig is (koppel), en men gemiddeld genomen niet erg hoog in toeren doortrekt, er wordt dus voor een turbo gekozen die het in het meest gebruikte toerengebied goed doet.

      Bij een Porsche turbo of een RS2 bijvoorbeeld zie je dat de nadruk wordt gelegd om meer topvermogen, de standaard formaat turbo's presteren slechter in hoge toeren (S2), dus er komt een grotere turbo op, die trekt lekker door tot 7000tpm, maar levert in onder de 2500tpm, je kunt niet beide hebben tenzij je gebruik maakt van een dubbelturbo/compressor/electrische turbo/ lachgas, noem het maar op om het verlies in lage toeren op te vangen, dit is voor een doorsnee auto wenselijk omdat het meteen heel "lui"aanvoelt, zit je in een te hoge versnelling en dus laag in toeren dan reageert de motor slecht, weinig koppel, rijdt niet fijn, dat is bij een Porsche turbo niet erg, of bij een RS2, daar heb je voor gekozen: sportief rijden. Wachten tot de turbo opspoelt en dan afgeschoten worden, heel explosief, meestal zijn deze motoren ook nog een extra lui omdat de compressieverhouding verlaagd wordt.

      Er bestaat met een standaard enkelturbosysteem geen wondermiddel, die turbo is een compromis, standaard heel goed gekozen op allround gebruik.
      Bij een hybride-turbo wordt alles geoptimaliseerd om zo laag mogelijk al goed te presteren, maar feit blijft dat hij groter wordt, anders krijg je nooit meer vermogen, vermogen is koppel in hoge toeren, de turbo is de koppelmaker. Afhankelijk van de formaten ga je dus altijd iets inleveren in lage toeren om het in hoge toeren terug te krijgen. De "powerband" verschuift iets naar rechts om het maar simpel te zeggen.

      Nu is het wel zo dat je uitgaande van een standaard auto nog wel veel kunt doen qua tuning softwarematig, dus het is niet ondenkbaar dat je bij toepassing van een hybrideturbo geen koppelverlies hebt in lage toeren (globaal onder 2500tpm.) als de software mooi afgestemd wordt.

      Ben je iemand die maximaal lui wil rijden, in de 3e versnelling over de rotonde, dan is een grote turbo niets voor je. Ben je een gemiddelde rijder, je trekt ook wel eens lekker door tot 5000 tpm. dan is een hybrideturbo ideaal. Ben je iemand die nooit onder de 3000tpm komt en de toerenbegrenzer de meest gebruikt optie is dan kom je met een hybride ook niet meer weg, dan zoek je een motorsport-turbo die niets doet onder 3000tpm. en ga je als een raket door, tot 8000tpm. Vermogen is niets anders dan koppel maal toeren, langer hoger koppel = meer vermogen.

      Kortom, een hybride is een compromis, je levert iets potentie in lage toeren in, niet erg merkbaar als je auto nu standaard is om je middels software kan compenseren, maar niet eindeloos, en je krijgt daar niet heel veel koppel in de middentoeren(2500-4000tpm.) voor terug, maar iets, maar vooral veel boven de 4000tpm.
      Laatst gewijzigd door pedro sr.; 22-08-20 om 08:17.
      Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
      TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
      www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.


    6. #6

      Standaard Re: 1.8 TFSI turbo upgrade bij Hartog

      Hoe pakt dit verhaal uit bij de 170 pk versie met de cjeb motor?

      Mvg chris

    7. #7

      Standaard Re: 1.8 TFSI turbo upgrade bij Hartog

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Scania164 Bekijk Berichten
      Hoe pakt dit verhaal uit bij de 170 pk versie met de cjeb motor?

      Mvg chris
      Exact hetzelfde gaat op voor alle enkel en non-VNT turbomotoren.
      Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
      TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
      www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.

    8. Ad
    9. #8

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      08 2020
      Leeftijd
      45
      Posts
      8
      Kudos
      0
      Auto
      Audi TT

      Standaard Re: 1.8 TFSI turbo upgrade bij Hartog

      Beste Pedro,
      ik heb een Audi TT mk2 2.0l TFSI , al getuned naar stage 2 , maar heb nu een nieuwe turbo gekocht bij c en e Turbochargers ( is een K03 maar binnen veranderd naar K04)
      nu heb ik deze laten plaatsen en heb geen extra vermogen bij? ik heb hem ook laten remappen en turbo laten herschrijven maar blijf op hetzelfde vermogen?
      we zien in de curve van de testbank dat hij goed optrek maar dan valt deze terug en houd vermogen in en komt er dan terug door maar in schokjes, heb jij enig idee wat er hier mis loopt?
      alvast bedankt

    10. #9

      Standaard Re: 1.8 TFSI turbo upgrade bij Hartog

      Dat is onmogelijk te zeggen zo, CE turbo's heb ik geen hoge pet van op, in NL in sowieso niemand die het kan/doet of wil met turbo's. Maar dat verklaard niet wat je beschrijft, daar zal iets mis zijn met een sensor, regeling of afstemming. K03 met een K04 binnenwerk ga je ook niet echt veel mee winnen, K04 had veel beter geweest, of hybride K04.
      Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
      TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
      www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •