Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Moeten bougies samen bobines vervangen worden? EPC en motormanagement ging branden wat nu?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2022
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard Moeten bougies samen bobines vervangen worden? EPC en motormanagement ging branden wat nu?

    Hi forum,

    Ik ben nieuw op dit forum en een rookie TT rijder.
    Ik heb sinds een halfjaar een audi tt 8J 1.8 TFSI, bouwjaar 2010.

    2,5 Maand geleden sloeg het motormanagementlampje aan tijdens het rijden in mijn woonwijk en begon de motor te stotteren. Was even schrikken.
    Ik heb de auto kleine 5 min aan de kant gezet, motor uit, daarna weer opgestart en had geen motormanagement lampje meer.
    De auto reed verder prima en de twee dagen na gebeurtenis ook.

    Toch ben ik na 2 dagen de auto gaan uitlezen. Een van de bougies bleek een misfire te hebben gehad.
    Het garagebedrijf zei dat wellicht de bougies aan vervanging toe zijn en, als je die vervangt, ook de bobines vervangen moeten worden.

    Vraag 1: Is dat gebruikelijk?


    Die gedachte heb ik toen laten rusten, omdat ik niet veel rij en als ik reed niks merkte op die ene gebeurtenis na.
    Ben zelfs naar Parijs gereden eind december en heb niets gemerkt.

    Gisterenavond bij het opstarten van de auto ging het EPC- en motormanagementlampje branden en stotterde de auto.
    Auto opnieuw uit gedaan, kleine 5 min gewacht en opgestart zonder problemen. Ben een klein stukje gaan rijden en niets gemerkt.
    Maar mijn gevoel zit niet lekker en ik denk dat het ene met het andere te maken heeft.

    Vraag 2: Zijn er forumleden die hier ervaring mee hebben en mij e.e.a. kunnen adviseren?

    Ik hoor het graag, dank jullie wel!

    Groet.

  2. #2
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.640
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Moeten bougies samen bobines vervangen worden? EPC en motormanagement ging branden wat nu?

    Welkom hier.
    1) Nee, dat is niet gebruikelijk.
    2) Misfires kunnen tig oorzaken hebben. Post hier een volledige uitdraai van het foutgeheugen, dan kunnen we meedenken. Op de website gerritspeek.nl kun je heel veel informatie vinden over de betekenis en mogelijke oorzaken van VAG foutcodes (VCDS sectie).
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #3
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.103
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Moeten bougies samen bobines vervangen worden? EPC en motormanagement ging branden wat nu?

    Niet gebruikelijk maar het is wel dat de bobines kapot gaan door te lang met oude bougies door te rijden.

    Een motor management lampje plus epc is vaak een load fout in je geheugen, heb ik wel gezien bij een imitatie lucht massa meter, is die vervangen ooit dat je weet?
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2022
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Niet gebruikelijk maar het is wel dat de bobines kapot gaan door te lang met oude bougies door te rijden.

    Een motor management lampje plus epc is vaak een load fout in je geheugen, heb ik wel gezien bij een imitatie lucht massa meter, is die vervangen ooit dat je weet?
    Dank voor de reactie!
    Niet dat ik weet. Ik zal dit onderzoeken.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    Welkom hier.
    1) Nee, dat is niet gebruikelijk.
    2) Misfires kunnen tig oorzaken hebben. Post hier een volledige uitdraai van het foutgeheugen, dan kunnen we meedenken. Op de website gerritspeek.nl kun je heel veel informatie vinden over de betekenis en mogelijke oorzaken van VAG foutcodes (VCDS sectie).
    Dank voor de reactie.
    Ik zal vrijdag de auto opnieuw uitlezen en de uitdraai hier posten.
    Wordt vervolgd!
    Laatst gewijzigd door tom; 05-01-23 om 18:22.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •