Wat wordt er voor geschreven.
Dat aanhouden.
Verstuurd vanaf mijn Oneplus 7pro
Wat wordt er voor geschreven.
Dat aanhouden.
Verstuurd vanaf mijn Oneplus 7pro
1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
3e Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel, regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com
Dunner is sneller rond gepompt en smeert sneller.
Zeker bij kou weer.
Verstuurd vanaf mijn Oneplus 7pro
1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
3e Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel, regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com
Op zich klopt dat, echter de genoemde 5W30 en 5W40 zijn bij 0 graden precies even dik, namelijk SAE 5……
Het verschil zit hem in de viscositeit bij hoge temperatuur (100 graden).
Vraag aan de TS: welk probleem denk je op te lossen met een dikkere olie dan voorgeschreven?
Edit: gelijktijdig gepost, ben het dus met je eens.
Bij een lagere temperatuur is de olie dikker en heb je een hogere oliedruk, je kan daar eventueel wel iets aanpassen als je wat soepeler wil rond starten in de winter bijv, verder zal het niet veel uit maken.
De longlife olie is 5W30, ik gebruik het hier niet meer, over naar een 0W40 en normale interval, iets dunner koud en iets dikker warm, al meer dan 30k kilometers en bevalt prima.
Mmmmm lastig. Ik heb ooit een Ducati gehad die altijd last had van versleten slepers (nokkenas volgers) Iemand rade mij toen aan om een veeel dikere olie te gebruiken omdat die olie langer blijft kleven op de slepers. Ik heb daarna nooit meer last gehad van ingesleten slepers. Ik denk dat het gebruik van dunnere olie meer een milieu kwestie is (zuiniger) te dun is echt niet goed.
Hoi Hans
Eigenlijk wel mooi om te lezen zoveel verschillende meningen over dit onderwerp maar wat is nu de beste keuze ik dacht ook een wat dikkere olie voor de wat hogere km standen maar zelfs garagebedrijven denken daar verschillend over ik kreeg zelfs het advies om een 0W40 olie te gebruiken dat zou voor de motor beter zijn???
BMW M serie’s rijden op 10w-60 dat wordt zelf aanbevolen. Dat beschermt de drijfstanglagers beter daar hebben ze soms last van. Cardan olie is meer 6OW70/80. Vroeger was 10W40 bijna standaard voor alle auto’s dat ging ook gewoon goed. Maar de milieu eisen zijn alleen te halen met dunnere olie denk ik vandaar de 0W oliën.
Mijn oude 5,7 v8 uit 74 rijd op 15W40 inderdaad omdat daar toleranties nog groot waren, echter huidige motoren zijn de toleranties vele malen kleiner en hebben nokkenas verstellers met solenoids enz enz (vanos voor bmw) daar wil je echt geen 10W60 in, ook turbo's kunnen daar over het algemeen slecht tegen, niet door de filters te persen waardoor je niet genoeg druk hebt om de as van voldoende olie te voorzien.
Zelfs 15W40 is nog lang geen 10W60, het is gewoon geen goed advies, zeker niet online omdat het vaak is om de al aanwezige problemen te maskeren of soms zelfs aangenomen wordt als waarheid.
Dun voor het milieu wat je bedoeld is meer de 0W20 die je ook wel ziet bij volvo bijv.
Auto's die spec 5W30 hebben kan je wel een stapje hoger of lager maar meer echt niet doen, alleen als je het snel kapot wilt hebben.