Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: Benzine toevoeging zinvol?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2024
    Leeftijd
    61
    Posts
    15
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard Benzine toevoeging zinvol?

    Hallo TT vrienden

    Wat is jullie ervaring met een benzine toevoeging van b.v Wyns of i.d ik tank sinds ik de TT heb Bp Ultimate 98 en naar mijn idee loopt hij daar wat beter op nu wilde ik een flesje benzine toevoeging gebruiken als extra wat is jullie ervaring hiermee?

  2. #2
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.478
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard re: Benzine toevoeging zinvol?

    Niet doen.
    BP Ultimate 98 heeft veel reinigende dopes er in, wat het zelfde doet als al die "Injection cleaners", "Fuel system cleaners" en hoe ze allemaal heten.
    Als je een goede basis hebt (motor loopt nu mooi) en je tankt altijd goede sapjes zoals ARAL Ultimate, BP Ultimate, V-Power, Total Excellium Super Plus, is allemaal 98 octaan (ARAL Ultimate en Shell V-Power octaangehalte variëren trouwens per regio).
    In feite tank je welke keer additieven als Wyns, Liqui Moly etc. etc.

    Veel moderne motoren lopen mooier op Octaan 98 omdat het motormanagement er ook echt wat mee doet. Sommige motoren hebben zelfs mappings voor 102 octaan (te verkrijgen in Duitsland en Zwitserland bijvoorbeeld).
    Om deze reden zie je merken als SOCAR hun Euro 98 "velvet" noemen (velvet = zijde als in "zijdezacht").

    En andere motoren lopen op octaan 98 precies het zelfde als met 95, geen enkel verschil, en ben je alleen maar geld aan het weggooien.

    Mijn Cabrio, met 2.8L V6 loopt ook merkbaar mooier op 98 en het verbruik is beter. Goed genoeg zelfs om de meerprijs van 98 (bijna) te rechtvaarden (we kiek'n niet op een eurootje).
    Aan de andere kant. M'n Audi 200 heeft 0 benefit van 98. De Skoda van m'n vrouw heeft ook 0 benefit van 98. Motoren lopen hetzelfde en het verbruik is ook het zelfde.

    Middeltjes als Wyns etc. hebben alleen zin als de motor, of het brandstofsystem vervuild is, merkbaar minder lekker loopt of je tankt altijd goedkope benzine van de witte pomp. Zulke benzine voldoet aan de absolute minimum eisen voor octaan 95 of 98 maar er zitten bijna geen dopes in tegen corrosie, schuimen, slecht worden door ouderdom en nauwelijks to geen reinigingsdopes. Zulke additiven kosten geld voor een fabrikant en die zitten er alleen maar in, omdat de richtlijnen in Europa voor Euro 95 en 98 etc. dat voorschrijven, maar ook echt geen milliliter mee als wettelijk verplicht want kost alles geld.
    BP Ultimate etc. zijn duurder omdat er veel meer research achter zit, die concentraties met genoemde dopes zijn (veel) hoger etc. etc. etc.

    Wat echter niet vergeten mag worden is dat vaak korte stukjes rijden de moord is voor een auto. Dan kun je vloeibaar goud tanken, tegen "niet goed warm gereden worden" en de vervelende lange termijn bijverschijnselen daarvan, is geen motor bestand (ontworpen). Onvolledige verbranding, koude motor, broem en weer uitzetten (blijft koud) is slecht op de midden en lange termijn.
    Om zulke motoren en brandstofsystemen (hopelijk) weer happy te krijgen, kunnen extrem geconcentreerde dopes (want dat is wat middeltjes als Wyns zijn) helpen.
    Laatst gewijzigd door Steven; 26-04-24 om 21:24.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •