In de aftermarket waar de velgen van dezelfde fabrikant komen maar er geen Audi nummer instaat betaal je daar zelfs maar een fractie van. Dan ben je voor 2000 Euro inclusief premium banden...
En waarschijnlijk is het daarom dat ik het niet snap.
Ik heb er niet eerder bij stil gestaan tot ik één van mijn originele velgen tegen een stoeprand aan gort reed.
Ik heb mijn TTS gekocht in 2009. Voor de optionele 19 inch velgen moest in bijna 1800 euro bijbetalen (exacte bedrag weet ik niet meer). Voor de TT's met af fabriek 16 inch velgen moest 5200 euro worden bijbetaald voor deze optionele 19 duimers. Ik heb toen bedacht dat deze velgen nieuw minimaal duizend euro moeten kosten. Ga maar na, je levert de 16 inch velgen met banden in en krijgt deze 19 duimers met bijbetaling van 5200 euro.
Toen ik dus 1 velg naar de filistijnen had geholpen vroeg ik de dealer wat een nieuwe zou kosten en wat schets mijn verbazing; 735 euro. Een snelle rekensom leert dat 4 velgen op een bedrag van 2940 euro komt. Stel banden op 300 euro p/st en je komt totaal op ca. 4200. Dus als je deze velgen koopt na aflevering van de auto dan betaal je 4200 euro en je heb nog vier 16 inch velgen met splinternieuwe banden er gratis bij. Kan je mooi winterbanden op de 16' velgen monteren.
Snappen jullie dat ik het niet snap of ben ik gek?
Ik denk dat ik net zo simpel ben dan.... 1000 euro en je standaard velgen/banden krijg ik ook niet rechtgerekend.... Enige wat ik kan bedenken is dat het velgmodel ouder wordt en inmiddels nieuw voor minder uit magazijn aangeboden kan worden dan hageltje/gloedje heet van de pers'nieuw'.
Het BPM verhaal klopt wel maar verklaart nog steeds het grote prijsverschil niet. Als je 5200 euro moet bijbetalen met inlevering van oorspronkelijke wielen en achteraf ben je voor diezelfde wielen 4200 euro kwijt met behoud van de 16 inch wielen dan is het verschil wel heel erg groot.
Zodra er geld in zit, zien ze ineens wél wat te kunnen doen met klantenfeedback... jammer .
Zoiets had ik ook in gedachten (29-35%).. Ook nu nog met de CO2 tax via BPM komt een TT niet bepaald rooskleurig uit de verf denk ik, dus zeg voor 't gemak even 29%.. Dan zit je met zo'n 4200 euro setje toch al rap op 5418 euro. Gaat hard hoor!
Ik ben dan nog zo cynisch om te denken dat dit niks met feedback te maken heeft, maar met geld verdienen dankzij de mazen van de wet. Gewoon iemand binnen de organisatie die heeft bedacht hoe er nog meer uit te slepen valt. Zakelijk gezien niks mis mee, natuurlijk.
Vergeten wij niet iets in het BPM verhaal? De waarde van de originele 16 inch velgen met premium banden? Ik schat die toch al gauw op ca. € 3000,-. Tenminste, als je die ook bij de dealer zou bestellen. Bij de bandenboer zal het wel wat lager zijn denk ik.
Je bestelt geen originele velgen met banden, je bestelt de auto af fabriek met de grotere velgen. Daar zet Audi een prijs op, en de overheid gooit daar BPM overheen.
Kijk maar eens naar meerprijzen voor meer vermogen bij dezelfde motor. Ook niet te vergelijken met tuning achteraf.
3000 piek voor 16"? Hahahaha een beetje band kost daar 9 tientjes (plus dat Pon Continental zelf importeert, dus geheid max. 6 tientjes per band), en de velgen zijn misschien 100 euro per stuk (voor 160/stuk heb je degelijke goede 19"). Laat een hele set misschien 600 euro kosten. 3K kan je vergeten voor 16"..
€4200 x 1.29 = €5418
€5418 - €600 = €4818
En dat gaat uit van het gegeven dat de dealer je 16" uberhaupt volledig wil betalen (dit omdat ze dan weer met een setje 16" zitten die niemand anders wil).
Ik vind het verschil logisch verklaarbaar.
Ligt eraan, van een 100 pk naar een 130 pk 1.9TDI kreeg je echt geen andere remmen en onderstel. Kostte wel duizenden euro's. Bij een grotere motor wel.
Klopt ja, maar een B5 1.8, 1.8T, 2.4 V6 en 2.8 V6 hebben toch echt allemaal dezelfde (brakke) 288mm remmen . Op de B6 zijn er twee soorten geleverd (288 vs 312) met als enige verschil de remklauw ankerplaat en de schijfdiameter (kostenverschil is in totaal €25). Ook de 'groene' 120pk 1.8T of de 170pk 1.8T - identiek zowat.
Het klopt hoor, dat een sterkere motor vaak ook meer kosten met zich meebrengt, maar is niet altijd even waar.
In het geval van originele Audi velgen: best, die zijn misschien duurder. Maar niet 700 euro per stuk . Dat kost een originele 19" blijkbaar.
Je zou voor de grap eens moeten bekijken hoeveel BPM je voor jouw TTS hebt moeten afdragen. Je kan dan zo meer info zien over wat die 19" werkelijk gekost hebben ex bpm.