Resultaten 1 tot 20 van de 20

Onderwerp: Velgen bij aanschaf veel duurder dan achteraf

  1. #1
    ritchy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    65
    Posts
    56
    Kudos
    4
    Auto
    Audi TT S
    Land
    Land

    Standaard Velgen bij aanschaf veel duurder dan achteraf

    En waarschijnlijk is het daarom dat ik het niet snap.

    Ik heb er niet eerder bij stil gestaan tot ik één van mijn originele velgen tegen een stoeprand aan gort reed.

    Ik heb mijn TTS gekocht in 2009. Voor de optionele 19 inch velgen moest in bijna 1800 euro bijbetalen (exacte bedrag weet ik niet meer). Voor de TT's met af fabriek 16 inch velgen moest 5200 euro worden bijbetaald voor deze optionele 19 duimers. Ik heb toen bedacht dat deze velgen nieuw minimaal duizend euro moeten kosten. Ga maar na, je levert de 16 inch velgen met banden in en krijgt deze 19 duimers met bijbetaling van 5200 euro.

    Toen ik dus 1 velg naar de filistijnen had geholpen vroeg ik de dealer wat een nieuwe zou kosten en wat schets mijn verbazing; 735 euro. Een snelle rekensom leert dat 4 velgen op een bedrag van 2940 euro komt. Stel banden op 300 euro p/st en je komt totaal op ca. 4200. Dus als je deze velgen koopt na aflevering van de auto dan betaal je 4200 euro en je heb nog vier 16 inch velgen met splinternieuwe banden er gratis bij. Kan je mooi winterbanden op de 16' velgen monteren.

    Snappen jullie dat ik het niet snap of ben ik gek?
    Groetjes Ritchy

  2. #2
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard re: Velgen bij aanschaf veel duurder dan achteraf

    In de aftermarket waar de velgen van dezelfde fabrikant komen maar er geen Audi nummer instaat betaal je daar zelfs maar een fractie van. Dan ben je voor 2000 Euro inclusief premium banden...

  3. #3

    Standaard re: Velgen bij aanschaf veel duurder dan achteraf

    Ik denk dat ik net zo simpel ben dan.... 1000 euro en je standaard velgen/banden krijg ik ook niet rechtgerekend.... Enige wat ik kan bedenken is dat het velgmodel ouder wordt en inmiddels nieuw voor minder uit magazijn aangeboden kan worden dan hageltje/gloedje heet van de pers'nieuw'.
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.880
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard re: Velgen bij aanschaf veel duurder dan achteraf

    Bij aankoop betaal je BPM over alle opties, achteraf niet meer.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5
    ritchy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    65
    Posts
    56
    Kudos
    4
    Auto
    Audi TT S
    Land
    Land

    Standaard re: Velgen bij aanschaf veel duurder dan achteraf

    Het BPM verhaal klopt wel maar verklaart nog steeds het grote prijsverschil niet. Als je 5200 euro moet bijbetalen met inlevering van oorspronkelijke wielen en achteraf ben je voor diezelfde wielen 4200 euro kwijt met behoud van de 16 inch wielen dan is het verschil wel heel erg groot.
    Groetjes Ritchy


  6. #6

    Standaard Re: Velgen bij aanschaf veel duurder dan achteraf

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ritchy Bekijk Berichten
    Het BPM verhaal klopt wel maar verklaart nog steeds het grote prijsverschil niet. Als je 5200 euro moet bijbetalen met inlevering van oorspronkelijke wielen en achteraf ben je voor diezelfde wielen 4200 euro kwijt met behoud van de 16 inch wielen dan is het verschil wel heel erg groot.
    Geen idee hoeveel procent BPM was, maar als dat (destijds) 20% was, dan zit je met 4200 x 1,20 = toch even snel aan 5040 euro..
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  7. #7
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.880
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Velgen bij aanschaf veel duurder dan achteraf

    Ik weet wel dat het rond de 40% van de ex-BTW-prijs is geweest, voor de afbouw begon.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Velgen bij aanschaf veel duurder dan achteraf

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Ik weet wel dat het rond de 40% van de ex-BTW-prijs is geweest, voor de afbouw begon.
    Eigenlijk dan een goede tip om wat opties beter achteraf te plannen mits niet te ingrijpend aan de auto zelf... Voor dit velgenverhaal zeker waar.
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  10. #9
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.880
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Velgen bij aanschaf veel duurder dan achteraf

    Pon heeft op de basis van het BPM-verhaal hun hele Directset-programma opgezet, loopt als een trein en alleen in Nederland.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  11. #10

    Standaard Re: Velgen bij aanschaf veel duurder dan achteraf

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Pon heeft op de basis van het BPM-verhaal hun hele Directset-programma opgezet, loopt als een trein en alleen in Nederland.
    Zodra er geld in zit, zien ze ineens wél wat te kunnen doen met klantenfeedback... jammer .

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Ik weet wel dat het rond de 40% van de ex-BTW-prijs is geweest, voor de afbouw begon.
    Zoiets had ik ook in gedachten (29-35%).. Ook nu nog met de CO2 tax via BPM komt een TT niet bepaald rooskleurig uit de verf denk ik, dus zeg voor 't gemak even 29%.. Dan zit je met zo'n 4200 euro setje toch al rap op 5418 euro. Gaat hard hoor!
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  12. #11
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.880
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Velgen bij aanschaf veel duurder dan achteraf

    Ik ben dan nog zo cynisch om te denken dat dit niks met feedback te maken heeft, maar met geld verdienen dankzij de mazen van de wet. Gewoon iemand binnen de organisatie die heeft bedacht hoe er nog meer uit te slepen valt. Zakelijk gezien niks mis mee, natuurlijk.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  13. #12
    ritchy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    65
    Posts
    56
    Kudos
    4
    Auto
    Audi TT S
    Land
    Land

    Standaard Re: Velgen bij aanschaf veel duurder dan achteraf

    Vergeten wij niet iets in het BPM verhaal? De waarde van de originele 16 inch velgen met premium banden? Ik schat die toch al gauw op ca. € 3000,-. Tenminste, als je die ook bij de dealer zou bestellen. Bij de bandenboer zal het wel wat lager zijn denk ik.
    Groetjes Ritchy

  14. #13
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.880
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Velgen bij aanschaf veel duurder dan achteraf

    Je bestelt geen originele velgen met banden, je bestelt de auto af fabriek met de grotere velgen. Daar zet Audi een prijs op, en de overheid gooit daar BPM overheen.
    Kijk maar eens naar meerprijzen voor meer vermogen bij dezelfde motor. Ook niet te vergelijken met tuning achteraf.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  15. #14

    Standaard Re: Velgen bij aanschaf veel duurder dan achteraf

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ritchy Bekijk Berichten
    Vergeten wij niet iets in het BPM verhaal? De waarde van de originele 16 inch velgen met premium banden? Ik schat die toch al gauw op ca. € 3000,-. Tenminste, als je die ook bij de dealer zou bestellen. Bij de bandenboer zal het wel wat lager zijn denk ik.
    3000 piek voor 16"? Hahahaha een beetje band kost daar 9 tientjes (plus dat Pon Continental zelf importeert, dus geheid max. 6 tientjes per band), en de velgen zijn misschien 100 euro per stuk (voor 160/stuk heb je degelijke goede 19"). Laat een hele set misschien 600 euro kosten. 3K kan je vergeten voor 16"..

    €4200 x 1.29 = €5418

    €5418 - €600 = €4818

    En dat gaat uit van het gegeven dat de dealer je 16" uberhaupt volledig wil betalen (dit omdat ze dan weer met een setje 16" zitten die niemand anders wil).

    Ik vind het verschil logisch verklaarbaar.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  16. #15
    ritchy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    65
    Posts
    56
    Kudos
    4
    Auto
    Audi TT S
    Land
    Land

    Standaard Re: Velgen bij aanschaf veel duurder dan achteraf

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Je bestelt geen originele velgen met banden, je bestelt de auto af fabriek met de grotere velgen. Daar zet Audi een prijs op, en de overheid gooit daar BPM overheen.
    Kijk maar eens naar meerprijzen voor meer vermogen bij dezelfde motor. Ook niet te vergelijken met tuning achteraf.
    Meer vermogen af fabriek betekent vaak ook betere remmen, andere ophanging sterkere koppeling enz, die krijg je bij het tunen achteraf er toch echt niet bij.
    Laatst gewijzigd door ritchy; 06-05-13 om 10:44.
    Groetjes Ritchy

  17. #16
    ritchy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    65
    Posts
    56
    Kudos
    4
    Auto
    Audi TT S
    Land
    Land

    Standaard Re: Velgen bij aanschaf veel duurder dan achteraf

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    3000 piek voor 16"? Hahahaha een beetje band kost daar 9 tientjes (plus dat Pon Continental zelf importeert, dus geheid max. 6 tientjes per band), en de velgen zijn misschien 100 euro per stuk (voor 160/stuk heb je degelijke goede 19"). Laat een hele set misschien 600 euro kosten. 3K kan je vergeten voor 16"..

    €4200 x 1.29 = €5418

    €5418 - €600 = €4818

    En dat gaat uit van het gegeven dat de dealer je 16" uberhaupt volledig wil betalen (dit omdat ze dan weer met een setje 16" zitten die niemand anders wil).

    Ik vind het verschil logisch verklaarbaar.
    Moet je maar eens voor de grap gaan informeren wat die 16 inch audi velgen kosten bij de dealer!
    Groetjes Ritchy

  18. #17
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.880
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Velgen bij aanschaf veel duurder dan achteraf

    Ligt eraan, van een 100 pk naar een 130 pk 1.9TDI kreeg je echt geen andere remmen en onderstel. Kostte wel duizenden euro's. Bij een grotere motor wel.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  19. #18

    Standaard Re: Velgen bij aanschaf veel duurder dan achteraf

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ritchy Bekijk Berichten
    Meer vermogen af fabriek betekent vaak ook betere remmen, andere ophanging sterkere koppeling enz, die krijg je bij het tunen achteraf er toch echt niet bij.
    Klopt ja, maar een B5 1.8, 1.8T, 2.4 V6 en 2.8 V6 hebben toch echt allemaal dezelfde (brakke) 288mm remmen . Op de B6 zijn er twee soorten geleverd (288 vs 312) met als enige verschil de remklauw ankerplaat en de schijfdiameter (kostenverschil is in totaal €25). Ook de 'groene' 120pk 1.8T of de 170pk 1.8T - identiek zowat.

    Het klopt hoor, dat een sterkere motor vaak ook meer kosten met zich meebrengt, maar is niet altijd even waar.

    In het geval van originele Audi velgen: best, die zijn misschien duurder. Maar niet 700 euro per stuk . Dat kost een originele 19" blijkbaar.

    Je zou voor de grap eens moeten bekijken hoeveel BPM je voor jouw TTS hebt moeten afdragen. Je kan dan zo meer info zien over wat die 19" werkelijk gekost hebben ex bpm.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  20. #19
    ritchy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    65
    Posts
    56
    Kudos
    4
    Auto
    Audi TT S
    Land
    Land

    Standaard Re: Velgen bij aanschaf veel duurder dan achteraf

    Beste Bastet,

    Neem de bedragen die ik noem niet al te letterlijk. Ik ben niet zo thuis in die zaken.

    Het gaat mij om de essentie van het bericht. En een klein beetje humor misschien.
    Groetjes Ritchy

  21. #20

    Standaard Re: Velgen bij aanschaf veel duurder dan achteraf

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ritchy Bekijk Berichten
    Beste Bastet,

    Neem de bedragen die ik noem niet al te letterlijk. Ik ben niet zo thuis in die zaken.

    Het gaat mij om de essentie van het bericht. En een klein beetje humor misschien.
    Sorry . Ik zal er op letten, excuus. Strekking van m'n verhaal blijft wel overeind overigens, helaas kan dit best eens door Nederlandse belastingregels komen..
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •