Resultaten 1 tot 15 van de 15

Onderwerp: Klokkenpaneel werkt niet bij koude start

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2023
    Leeftijd
    56
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard Klokkenpaneel werkt niet bij koude start

    Bij mijn TT werken de wijzers van het klokkenpaneel niet bij een koude start als de temperatuur buiten onder een graad of 10 á 12 is, als ik de auto op het contact zet loopt de brandstofmeter op en als ik hem dan start zakt hij weer naar 0 en doen alle wijzers het niet. Wanneer ik na een klein stukje rijden de auto uit zet en opnieuw start dan werkt alles weer prima. Het klokkenpaneel is opgestuurd geweest en gerepareerd en onder garantie nogmaals gecontroleerd en zou helemaal in orde zijn. Mijn vraag is zit er nog een module voor het klokkenpaneel dat hem aanstuurt die de storing kan veroorzaken.

  2. #2
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.658
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Klokkenpaneel werkt niet bij koude start

    Geen module, nee. Denk eerder een gammele connector / bekabeling….. stekkers achterop het paneel checken, alle pinnetjes in orde, beetje aan jutteren met contact aan, enz.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2023
    Leeftijd
    56
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: Klokkenpaneel werkt niet bij koude start

    Hoi Kees B, ik heb daar zelf ook aan zitten denken maar:
    - het paneel is er 4 of 5 keer uitgehaald en er is geen verschil.
    - als het paneel het niet doet met starten gaat hij het ook niet doen totdat de auto opnieuw wordt gestart.
    - als hij het wel doet met starten werkt hij ook zonder problemen en haperingen.
    - en waarom werkt de brandstofmeter altijd wanneer ik de auto op het contact zet.

  4. #4
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.658
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Klokkenpaneel werkt niet bij koude start

    Ja, dat zijn goede punten, en moeilijk te verklaren, zoals wel vaker met elektronica problemen 🤔
    Toch lijkt me een gebrekkige stroomtoevoer nog steeds een serieuze mogelijkheid, kan niks anders verzinnen…..

    Volgens het schema loopt er maar één draad naar het paneel waar (constant) stroom op staat, namelijk naar pin 23 van de blauwe stekker. Kleur draad is rood/lichtpaars, dus een rode draad met een lichtpaars streepje.
    Die komt van zekering 15 (5A), linkerzijde dashboard. Zekering checken op corrosie, spanning checken bij het paneel (ook tijdens starten, misschien valt hij dan weg), draad wat bewegen tijdens meten.

    Er zitten ook diverse (bruine) massadraden aan de stekkers van het paneel, die zou ik ook goed checken (doorpiepen).
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  5. #5
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Klokkenpaneel werkt niet bij koude start

    Elektronica kan idd zoals Kees B al weigeren als de spanning net onder een bepaalde spanning, 01 volt kan het verschil zijn tussen wel of niet werken.

    Vaak zit er in de kabelboom een aantal massa kabels bij elkaar geknoopt, als dat niet meer 100% is kun je ook van die wazige problemen krijgen.

    Wat nieuwe extra massa kabeltjes maken kan nooit geen kwaad.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2023
    Leeftijd
    56
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: Klokkenpaneel werkt niet bij koude start

    Oké heren bedankt voor de informatie ik ga hiermee het een en ander proberen en hoop dat ik het opgelost krijg. Ik heb nog een accu staan van de caravan die wil ik eens op die zekering 15 aansluiten zodat deze niet meer alleen afhankelijk is van de spanning van de accu in de auto 🚘 tijdens het starten.

  7. #7
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.467
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Klokkenpaneel werkt niet bij koude start

    Een externe accu op een zekering aansluiten?? Ik zou die zekering eerst maar eens doormeten in koude toestand (en paneel niet werkend). Het is niet ondenkbaar dat een zekering, die eigenlijk dood is, geen verbinding heeft tussen de beide pootjes (draadbreuk bovenin) maar als de draadbreuk zodanig is dat ze elkaar nét niet raken, maar door een beetje opwarmen elkaar wél raken, de verbinding ineens tot stand komt.
    Zekeringen hebben bovenin twee metalen puntjes waar je de multimeter op kan zetten. Of de zekering gewoon vervangen.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2023
    Leeftijd
    56
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: Klokkenpaneel werkt niet bij koude start

    Gisterenochtend met de extra accu gestart en het klokkenpaneel deed het 🙂🙂 vanochtend nogmaals geprobeerd eerst zonder extra accu en het paneel deed het niet, toen met en het paneel deed het wel, daarna nogmaals zonder extra accu en toen deed hij het weer niet dus als het te koud is blijft er tijdens het starten te weinig stroom over voor het klokkenpaneel.

    @ Steven, door bij de zekering een accu parallel aan te sluiten doe je toch in feite het zelfde als met startkabels op de accu alleen gebruikt hij dan de extra accu ook om te starten en nu alleen voor het klokkenpaneel in dit geval bij zekering 15.

    Ik weet nu in ieder geval waar het door komt nu nog het oplossen.
    Laatst gewijzigd door Nimbus 2000; 06-04-24 om 12:05.

  10. #9
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.658
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Klokkenpaneel werkt niet bij koude start

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nimbus 2000 Bekijk Berichten
    …. toen met en het paneel deed het niet daarna nogmaals met de extra accu en toen deed hij het weer goed
    Dat is dan wel weer vreemd, als het probleem toch ook optrad mét de extra accu, ook al is het maar een keer. Wil de pret niet bederven, maar dan twijfel ik toch aan je conclusie… 😩

    Weet je zeker dat:
    - de accu in orde is en goed geladen is (liefst met accutester checken)
    - de startmotor ok is (stroomverbruik meten, kan vaak ook met een accutester)
    - het contactslot (het fameuze elektrisch blokje) ok is. Ik zou dit in elk geval vervangen als dat al niet is gebeurd, komt vaker voor, zo lees ik).
    Laatst gewijzigd door Kees B; 06-04-24 om 11:56.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2023
    Leeftijd
    56
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: Klokkenpaneel werkt niet bij koude start

    Sorry had het verkeerd omschreven tekst is aangepast. Zonder extra accu doet hij het niet met extra accu wel.

  12. #11
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.658
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Klokkenpaneel werkt niet bij koude start

    Aha, ja, dan zit je op het goede spoor.
    Ook dan blijven mijn tips gelden, denk ik. Ben benieuwd waar het probleem uiteindelijk zal blijken te liggen.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  13. #12
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Klokkenpaneel werkt niet bij koude start

    Hoeveel volt heb je op zekering 15 staan als hij op contact staat, en tijdens het starten?
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2023
    Leeftijd
    56
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: Klokkenpaneel werkt niet bij koude start

    Op contact 12,3 V
    Tijdens starten heb ik de nokkenas sensor losgemaakt gaat hij terug naar 10,2 V.
    De accu is 2 maanden oud.

  15. #14
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.467
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Klokkenpaneel werkt niet bij koude start

    „daarna nogmaals zonder extra accu en toen deed hij het weer niet dus als het te koud is blijft er tijdens het starten te weinig stroom over voor het klokkenpaneel.“

    Dan ben ik benieuwd hoeveel volt je accu nog levert tijdens het starten. Klinkt alsof de startmotor teveel sap vreet tijdens het starten (startmotor is een hongerig beestje).
    Het paneel zit aan klem 15 (geschakelde 12V) en niet aan het X contact (geschakelde 12V wat tijdelijk onderbroken wordt tijdens het starten om de startmotor genoeg sap te geven).

    Hang een multimeter aan de accu en meet de spanning als je de auto s‘morgens voor de eerste keer zou willen starten. Eerst daarna starten en kijken hoeveel de spanning zakt tijdens het starten (je moet snel aflezen). Beide waarden hier neerkrabbelen.
    Alternatief: een garage de batterij en het laadsysteem (dynamo en zijn spanningsregelaar) testen met een profi battery-tester.

    Als de accu, tijdens het starten als het koud is, niet genoeg spanning kan leveren voor andere componenten naast de startmotor en het paneel krijgt nét te weinig sap, verklaard dat waarom het paneel wèl werkt als je er een externe stroombron gebruikt voor het paneel.
    Batterijen hebben een CCA „Cold Crank Ampere“ waarde. Als de batterij oud en moe is, werkt ie vaak nog wel goed genoeg als ie opgeladen wordt, maar heeft ie te weinig ampere om de hele auto te voeden (alles aan klemme 15 en 30) terwijl de startmotor er aan lurkt.
    Als het warmer weer wordt heeft een batterij minder last van spanningsverlies door de lage temperaturen.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2023
    Leeftijd
    56
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: Klokkenpaneel werkt niet bij koude start

    @ Steven, ik had de nokkenas sensor losgemaakt waardoor ik wat meer tijd had om te meten omdat hij dan toch niet aanslaat maar tijdens het starten ging hij terug naar 10,2 V en de accu is 2 maanden oud een Bosch S4 60 Ah

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •