Resultaten 1 tot 17 van de 17

Onderwerp: Beslagen ramen bij buitentemperatuur tussen 0 en 2 graden

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    45
    Posts
    303
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard Beslagen ramen bij buitentemperatuur tussen 0 en 2 graden

    Als de buitentemperatuur op mijn display 0 tot 2 graden aangeeft beslaan mijn ruiten spontaan en later zelfs het instrumentenpaneel. Als het buiten vriest of warmer is dan 2 gr. is er niks a/d hand.

    Ik vermoed zelf dat er een sensor niet goed werkt maar heb geen idee welke dit is of wat het anders zou kunnen zijn.
    Het gaat om een TT coupe van 1999.

  2. #2
    juno's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2009
    Posts
    419
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6

    Standaard re: Beslagen ramen bij buitentemperatuur tussen 0 en 2 graden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BarTT Bekijk Berichten
    Als de buitentemperatuur op mijn display 0 tot 2 graden aangeeft beslaan mijn ruiten spontaan en later zelfs het instrumentenpaneel. Als het buiten vriest of warmer is dan 2 gr. is er niks a/d hand.

    Ik vermoed zelf dat er een sensor niet goed werkt maar heb geen idee welke dit is of wat het anders zou kunnen zijn.
    Het gaat om een TT coupe van 1999.
    Onder de 4 graden buitentemperatuur slaat de airco niet meer aan ivm de kans op bevriezen, de ramen zullen dan ook zeker sneller beslaan.

    Het kan natuurlijk ook erg vochtig in je auto zijn (even onder de mat controleren of daar alles droog is) zolang de airco aanstaat werkt die dan als een droger, zodat je het niet merkt.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    45
    Posts
    303
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard re: Beslagen ramen bij buitentemperatuur tussen 0 en 2 graden

    De auto is voor de duidelijkheid gewoon droog en de airco/ climacontrole werken gewoon goed dus geen gezeur met onder de 4gr. werkt je airco niet of vocht in je auto.
    Het kan nl zomaar zijn dat je wegrijd met schone ruiten en 10km later beginnen ze te beslaan en als je iets langer wacht de tellers ook! Alleen de ramen open helpt iets om het zaakje niet verder te laten beslaan!

  4. #4
    juno's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2009
    Posts
    419
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6

    Standaard re: Beslagen ramen bij buitentemperatuur tussen 0 en 2 graden

    Wie zeurt hier nu ???
    Jij vraagt of je misschien een probleem hebt met je airco doordat je ramen beslaan rond de 2 graden.

    Ik zeg alleen maar dat elke willekeurige airco, nooit zal aanslaan bij die temperatuur, dat is gewoon een beveiliging die in elke airco zit om schade aan het systeem te voorkomen.

    Het probleem zal dus zeker niet bij je airco vandaan komen, want die slaat gewoon bij geen enkele auto aan, dus ook niet bij die van jou onder de 4 graden.

    Verder zal ik je tijd niet verdoen met mijn gezeur :-*
    Laatst gewijzigd door juno; 24-01-11 om 17:16.

  5. #5
    muizenissen
    Guest

    Standaard re: Beslagen ramen bij buitentemperatuur tussen 0 en 2 graden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BarTT Bekijk Berichten
    De auto is voor de duidelijkheid gewoon droog en de airco/ climacontrole werken gewoon goed dus geen gezeur met onder de 4gr. werkt je airco niet of vocht in je auto.
    Het kan nl zomaar zijn dat je wegrijd met schone ruiten en 10km later beginnen ze te beslaan en als je iets langer wacht de tellers ook! Alleen de ramen open helpt iets om het zaakje niet verder te laten beslaan!
    Zeik niet, Juno heeft gewoon keihard gelijk. En dat jij niet vermeld dat je auto droog is, is jou aan te rekenen, niet Juno.

    Hier een handige link voor je: http://www.audittclub.nl/ (misschien dat ze daar niet zeuren).


  6. #6
    KIK's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    34
    Posts
    3.263
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard re: Beslagen ramen bij buitentemperatuur tussen 0 en 2 graden

    haha grappig wil je geholpen worden ga je mensen uit maken dat er gezeurt word..
    erg handig.

    maar je ruiten beslaan erg snel als je de airco niet aan hebt staan
    wat ik dan altijd doe ne wat bij mij het beste werkt is de blaas snelheid iets hoger en dan de pijl naar boven en het hokje in het midden aan zetten en dan blijven je ramen aardig schoon !
    Audi A3 1.8 20v Turbo
    S3 Recaro Interieur zwart zilver

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    45
    Posts
    303
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard re: Beslagen ramen bij buitentemperatuur tussen 0 en 2 graden

    Het woord zeuren is een beetje een ongelukkige woordkeus geweest, sorry hiervoor!
    Ik had de zoekfunctie al gebruikt en kwam steeds weer dezelfde antwoorden tegen en geen oplossing.

    Nog een keer ter opheldering: alles werkt normaal, de auto is droog alleen tussen de 0 en de 2 graden beslaan spontaan de ruiten,ook onder het rijden zonder aan de klima te komen en onafhankelijk van het weertype. Misschien heeft iemand hier op het forum technische kennis van aircosystemen?

  8. Ad
  9. #8
    juno's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2009
    Posts
    419
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6

    Standaard re: Beslagen ramen bij buitentemperatuur tussen 0 en 2 graden

    BarTT,

    Ik probeer je uit te leggen dat je niet naar je airco hoeft te laten kijken als het probleem zich alleen tussen de 0 en 2 graden voordoet.
    Bij die buitentemperatuur is de Airco beveiligd en zal hij niet aanslaan.

    Het beslaan van de ruiten en de teller is trouwens vrij normaal.
    Als je in de auto stapt is de temperatuur in je auto 2 graden en niet echt vochtig, koude lucht bevat minder vocht dan warme lucht.

    Je start je auto en je gaat erin zitten, de lucht in je auto warmt op en kan meer vocht bevatten dan koude lucht, het vocht wat je uit ademt (wat best veel is) wordt opgenomen door de iets warmer geworden lucht.

    Je ramen en je interieur zijn echter nog steenkoud, in elk geval onder het dauwpunt, (de temperatuur waarbij het vocht in de lucht zich omzet naar water) daardoor beslaat het vocht uit de lucht op je ruit en op je dashbord. Het enige wat dit een beetje kan voorkomen is een sterke luchtstroom en zorgen dat alles zo snel mogelijk op temperatuur komt.

    Als er verder geen overmatig vocht in je auto zit en de blower en verwarming goed werken, is het helaas een natuurkundig verschijnsel waar je verder weinig aan kan doen (behalve zoveel mogelijk lucht langs de ruit laten gaan)

    Nogmaals je airco hoef je niet naar te kijken, dat kan in elk geval nooit de oorzaak zijn van het door jou omschreven probleem. Als het al een mankelment is, dan moet je het zoeken in verwarming of de kracht van de blower, maar die werken als ik het zo lees allemaal naar behoren.
    Laatst gewijzigd door juno; 25-01-11 om 19:33.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    45
    Posts
    303
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard re: Beslagen ramen bij buitentemperatuur tussen 0 en 2 graden

    Ik zit zelf te denken aan een kapotte sensor of een regelklep die niet goed functioneert doordat er verkeerde info aangeleverd word. Het vreemde is dat het alleen gebeurt bij een temp. van net boven het vriespunt. Ik weet dat de ontwaseming van de TT niet de beste is maar om na 5 of 10 km. opeens je ruiten schoon te moeten maken lijkt me ook niet helemaal ok en nog gevaarlijk ook.

    Meer lucht langs de ruiten blazen maakt het alleen maar erger. Ramen open helpt wel.Brrrrrrrrrr

  11. #10
    LangeNeef's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Posts
    788
    Kudos
    58
    Auto
    Audi A5 Coupé
    Land
    Land

    Standaard re: Beslagen ramen bij buitentemperatuur tussen 0 en 2 graden

    Ik herken jouw probleem Bart, hetzij niet in zulke ernstige mate als jij beschrijft. Ik had dat vroeger al in mijn VW Golf, maar ook in mijn vorige auto (Octavia RS) en nu ook in de A5. Bij een temperatuur tussen de 0 en de +2 graden beslaan mijn voorruit en de zijruiten veel sneller dan bij elke andere temperatuur. Bij deze temperatuur moet ik dan ook vaker de voorruit ontwasemen, terwijl ik de airco normaal altijd gewoon op 'auto' heb staan. Op de 'auto' stand is bij die betreffende temperatuur niet voldoende om de ramen condens vrij te maken. Overigens op standje 'voorruit' is alles zo weer weg....

    Ik denk dat je geen defect hebt, maar een puur 'onverklaarbare' fysieke reactie bij een bepaalde temperatuur.
    Audi A5 Coupe S Edition 2.0 TFSI ABT

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2009
    Leeftijd
    33
    Posts
    191
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard re: Beslagen ramen bij buitentemperatuur tussen 0 en 2 graden

    Ik heb dit ook bij mijn A3 gehad, toen was de klep die regelt hoeveel frisse lucht naar binnen komt defect.

  13. #12
    Panoman's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    55
    Posts
    2.830
    Kudos
    118
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard re: Beslagen ramen bij buitentemperatuur tussen 0 en 2 graden

    Mijn vrouw had dit probleem ook in haar Polo. Toen ik het pollenfilter ff eruit haalde snapte ik het wel; zat helemaal vol....

    Wat zoukunnen is dat als je airco niet aanslaat vanwege de lage temp er door je pollenfilter, vanwege de vervuiling, minder lucht je auto in komt. Ook zal die rommel in het filter (blaadjes etc.) langer vocht vasthouden, wat de zaak verergerd.

    Nieuw filter erin, probleem weg.

    Verder is het handig om je ramen goed te ontvetten/schoon te maken.
    A6 Allroad 3.0TDI 2009 (privé), A3 Ambition SB 2.0TDI S-Tronic 2010 (zakelijk), A3 Ambition Individual Cabrio 2.0TFSI S-Tronic 2009 (fun!)

  14. #13
    Devorah's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Posts
    200
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A1
    Land
    Land

    Standaard re: Beslagen ramen bij buitentemperatuur tussen 0 en 2 graden

    *Steekt haar hand op* Hier nog 1. Zowel in mijn Audi TT (gehad van 2000-2005) als in mijn huidige A4. Hopelijk doet de A1 hierin beter. Ik word/werd er mesjogge en chag van.
    Audi A1 Sport Edition 1.4 TFSI CoD S-tronic (Extra's: Zwarte dakbogen, Dark pakket, Bagage- en opbergpakket, Elektrisch inklapbare buitenspiegels, Panoramadak, lederen sportstuurwiel met schakelpaddels, Parkeerhulp achter, Afneembare trekhaak)

  15. #14

    Standaard re: Beslagen ramen bij buitentemperatuur tussen 0 en 2 graden

    goh, dat klinkt erg bekend. Ik heb hetzelfde in mijn 99 TT'. Tussen 0 en 2 graden plotseling niks meer kunnen zien.
    Er word dan alleen maar hele vochtige lucht naar binnen geblazen. Erg link, je ziet soms echt niks meer. Ontwasemen helpt niks. Bij mij is het echt een spontaan probleem. Een keer na 2 uur rijden, en dan ineens! Soms met een kort ritje na vijf minuten.
    Ik heb dit bij mijn laatste service beurt na laten kijken bij Audi in Amsterdam maar die konden niks vinden.

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    45
    Posts
    303
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard re: Beslagen ramen bij buitentemperatuur tussen 0 en 2 graden

    Er is vast een oplossing voor, denk niet dat Audi dit zo bedacht heeft. Heb er in het verleden geen last van gehad, dus er zal iets niet goed werken.
    Gelukkig heb ik er nu geen last van nu het s'nachts ietsje warmer is.

  17. #16

    Standaard re: Beslagen ramen bij buitentemperatuur tussen 0 en 2 graden

    Bij mijn audi a6 ook vooral nu het af en toe afkoelt raakt elke raam beslagen

  18. #17
    Golfer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    56
    Posts
    3.788
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Beslagen ramen bij buitentemperatuur tussen 0 en 2 graden

    Ruiten ontvetten en schoonmaken helpt. Verder nazien of je niet ergens lekkage hebt. Vocht in je vloerbedekking?
    Allroad 2.7T biturbo H6 LR MY2003 Atlasgrijs,
    verkocht: A6 Allroad 2007 3.0 tdi, kobaltblauwe Allroad Quattro 2.7T MY2003, A6 4B avant 2.5TDI MY2002 H6 Hartog tuned, A3 SB 2.0 tdi Ambition MY2008.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •