Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Harde Fluittoon na koude start motor

  1. #1
    Fiedeljepper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Leeftijd
    50
    Posts
    15
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard Harde Fluittoon na koude start motor

    Laatste keren is me opgevallen dat er een flinke fluit/pieptoon van +/- 5 seconden onder de motorkap uitkomt. Dit lijkt alleen te gebeuren als het buiten tegen of onder het vriespunt zit. Wanneer de fluittoon voorbij is merk ik er verder niets meer van.
    Eenmaal hoorde ik het toen ik de ruiten aan het krabben was. De auto liep net enkele seconden. Het kwam volgens mij van links onder de motorkap.

    Geen idee wat dit kan zijn. Heeft het wellicht te maken met dikkere olie a.g.v. lage temperatuur waardoor bijvoorbeeld de olie-pomp er even moeite mee heeft of slaat dat totaal nergens op? Ik meen dat de vorige eigenaar er 10W40 in heeft gedaan, maar weet dat niet heel zeker.

    grtz Ronald

  2. #2

    Standaard Re: Harde Fluittoon na koude start motor

    10W40 hoort er niet in tenzij 'ie veel gelopen heeft of vanuit een erg koud land komt.
    Je zal zelf even moeten luisteren waar het vandaan komt.

  3. #3
    Fiedeljepper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Leeftijd
    50
    Posts
    15
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: Harde Fluittoon na koude start motor

    Veel heeft ie niet gelopen, en hij is geimporteerd uit Duitsland. KM-stand gecontroleerd bij audi, en is vooralsnog een betrouwbare 142.000 km.
    Ik heb het geluid eigenlijk niet meer gehoord. Ik weet dat er wel eens 10W40 ingegooid wordt om eventueel olie-verbruik te verminderen. Ik kan natuurlijk niet zien waarom dat bij mijn TT ook is toegepast. In ieder geval geen noemenswaardig olie-verbruik op dit moment.

  4. #4
    muizenissen
    Guest

    Standaard Re: Harde Fluittoon na koude start motor

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cambridge Bekijk Berichten
    10W40 hoort er niet in tenzij 'ie veel gelopen heeft of vanuit een erg koud land komt.
    Je zal zelf even moeten luisteren waar het vandaan komt.
    Zo bizar is 10W40 toch niet? 90% van de auto's tussen 1990 en 2000 rijdt daarmee.. Ik gok dat het gefluit een riem is. Verkeerde olie tikt en nagelt over het algemeen eerder dan dat het een fluittoon veroorzaakt.

    @ Cambridge: hoe kom je er bij dat 10W40 'voor als-ie veel gelopen heeft' is?

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •