Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 30 van de 30

Onderwerp: 1.8T, Blow off of divertor valve?

  1. #21
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Iceman
    Op het moment dat je gaat schakelen leverd de turbo maximaal druk.
    En als ik nu bij ~2500rpm al schakel..... :roll:
    One liter, driver's licence eater...


  2. #22

    Standaard

    HOi TenS3;

    een TDI heeft geen BOV of DV nodig, omdat er geen gasklep aanwezig is!

    het sluiten van de gasklep is het begin van de 'ellende' waardoor de turbodruk niet via de motor kan ontwijken.

    bij een TDI wordt er gewoon (veel) minder diesel ingespoten als je het pedaal lost. op die manier blijft er wel lucht door de motor gaan maar levert deze geen energie meer. het toerental daalt bij een TDI ook minder snel dan bij een benzine auto.

    de turbodruk wordt bij de 2.5 V6 tdi trouwens geregeld door verstelling van de statorschoepen. dit heeft invloed op de hoek waaronder de hete gassen tegen de turbineschoepen aan komen, en dus op de vermogensoverdracht tussen de gassen en turbo. Als er minder power nodig is wordt de weg dóór de turbo heen dus makkelijker gemaakt.

    Groetjes Wouter
    "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
    deserves neither and will lose both!"

  3. #23
    Iceman
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arlo
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Iceman
    Op het moment dat je gaat schakelen leverd de turbo maximaal druk.
    En als ik nu bij ~2500rpm al schakel..... :roll:
    Dan gaat de DV ook open want hij word alleen maar door een vacuum slangetje aangestuurd en de turbodruk is altijd sterker dan de vacuum.

    mvg, Hans.

  4. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door steffie
    het is eigenlijk vrij eenvoudig , om bij het sluiten van de gasklep een retourimpuls naar de turbo te vermijden is men op het idee van de dumpvalve gekomen al heel lang geleden .

    Nu met de uitlaatgasemissienormen endergelijke is de LMM in het leven gekomen , die bepaalt grotendeels de inspuiting samen met de lambdasonde (die enkel corrigerend werkt) ...

    Probleem met de blow off is dat die lucht eerst langs de LMM passeert en de ECU geeft dus signaal aan de injectoren om in te spuiten , als je dan die lucht gaat afblazen dan zit je met teveel benzine , veel te rijk mengsel enz . Dus kwamen ze op het meest eenvoudige idee om die lucht te gaan recirculeren (diverter valce) net na de LMM , zo zijn de hoeveelheden lucht en brandstof weer in evenwicht.

    Je kan altijd ( de 1.8T en 2.7T hebben een diverter valve) omvormen naar een BOV , maar neem het van een professionneel chiptuner aan , dat krijg je nooit 100% perfect geprogrammeerd .

    Het is een beetje vereenvoudigd , maar daar komt het op neer.

    groetjes
    Bruno
    Wat ik op een overzicht van de 2.7T S4 motor kan zien, komt het achter de LMM (wordt niet opnieuw gemeten).
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  5. #25
    Iceman
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Iceman
    Op dat moment gaat de DV open waardoor de druk weg kan terug in het luchtfilterhuis voor de LMM.
    Sorry foutje :oops: ook bij de 1.8T komt het in de luchtaanvoerbuis achter de LMM en niet in het luchtfilter huis.

    mvg, Hans.


  6. #26

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door antiekeradio
    de turbodruk wordt bij de 2.5 V6 tdi trouwens geregeld door verstelling van de statorschoepen. dit heeft invloed op de hoek waaronder de hete gassen tegen de turbineschoepen aan komen, en dus op de vermogensoverdracht tussen de gassen en turbo. Als er minder power nodig is wordt de weg dóór de turbo heen dus makkelijker gemaakt.
    Als ik me juist herinner staat op elke tdi versie vanaf 110 pk een turbo met variabele schoepen. De 90 pk versie heeft een kleinere turbo zonder de variabele schoepen, waarschijnlijk zal de overdruk bij deze weggewerkt worden door zoals jij vermeld geen diesel in te spuiten en zal het op de grotere turbo's (dus vanaf 110 pk en meer op de tdi's) het niet inspuiten van diesel nodig zijn tesamen met het aanpassen van de variabele schoepen om de overdruk weg te werken.

    Just guessing, don't shoot me if i'm wrong
    Automotive Engineering = German Engineering !
    Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am Fahren durch Vorsprung durch Technik!

  7. #27

    Standaard

    ik bedoel dus veel minder diesel in te spuiten in plaats van geen, excuse me :oops:
    Automotive Engineering = German Engineering !
    Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am Fahren durch Vorsprung durch Technik!

  8. Ad
  9. #28

    Standaard

    Kan het ook niet dat diesels minder problemen hebben om die overdruk in samenwerking met minder inspuiting en eventueel variabele schoepen, kwijt te raken door de hogere compressie in de verbrandingkamers tov benzine motoren?

    Ok, nu heb ik genoeg liggen brainstormen, tijd om wat te werken
    Automotive Engineering = German Engineering !
    Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am Fahren durch Vorsprung durch Technik!

  10. #29

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desmett
    Als ik me juist herinner staat op elke tdi versie vanaf 110 pk een turbo met variabele schoepen.
    De v6 was ik zeker van, de rest niet. lijkt me wel kloppen btw

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desmett
    De 90 pk versie (...) overdruk bij deze weggewerkt worden door zoals jij vermeld geen diesel in te spuiten.
    De 90 pk heeft een z.g. 'dumpvalve' die de uitlaatgassen rechtstreeks doorlaat richting uitlaat ipv via de turbo. zelfde effect, maar 'alles of niets' ipv mooi regelbaar.

    Groetjes Wouter

  11. #30
    madfred's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    66
    Posts
    1.537
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Een oud topic, weet ik maar past wel bij mijn vraag.
    Ik heb een TT (8N, 1.8, 180pk) uit 2000 gekocht waar een open luchtfilter op zit. Dit wil ik eruit halen en weer een origineel luchtfilter erin zetten. Ik wil van het geluid af.
    Nu ligt er ook een slang die vanaf de turbo komt, op het einde zit ook een soort luchtfilter, beetje apart want die slang blaast in plaats van zuigen.
    Deze slang moet dan dus worden aangesloten op het luchtfilterhuis neem ik aan.

    Ik heb een origineel luchtfilterhuis gekocht en geplaatst. Alle bevestigingen zaten er nog. Ook de LMM kon ik zo overzetten.
    Alleen de slang waarvan ik dacht dat die van de turbo kwam was ingekort.
    Deze heb ik nu veranderd zodat het weer past. De slang gaat naar de secundaire luchtpomp.
    Het geluid is nu weer normaal, geen brommend geluid.
    Er zullen vast mensen zijn die dat mooi vinden, zelf vind ik een stille auto mooier.
    Laatst gewijzigd door tom; 21-03-23 om 20:39.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •