Topic verplaatst naar het TT 8N-subforum, zou je voortaan zelf je vragen over deze auto hier willen neerzetten?
Hallo audi liefhebbers
ik heb een vraagje ik had altijd 15 inch standaard velgen
Nu op mijn nieuwe auto ineens 18 inch velgen met 225/40/18 banden
maar wie weet wat ongeveer de beste bandenspanning moet zijn
het is een audi tt uit 1999
Bedankt iedereen
Tal van auto's die met 225/40/18 combinaties op de weg rijden en qua gewicht van de wagen zijn er ook zat audi's met een vergelijkbaar gewicht. Wat is hier modelspecifiek aan? Het enige resultaat dat verplaatsen van dit topic in het 8N subforum heeft is dat er minder mensen reageren.
Ja ja, vermeld dan ook even het gewicht en de voor/achter-verdeling daarvan...
Bij gebrek daaraan krijg je nu advies van mede-TT-rijders én van iedereen die ervaring heeft en de berichten op dit forum leest door op 'Nieuwe berichten' te klikken.
Bandenspanning is interessant om mee te experimenteren. Ik heb gemerkt dat de rij-eigenschappen van mijn auto's aardig veranderden als ik voor of achter de spanning verhoogde of verlaagde. Probeer dus zeker een paar tiende meer of minder voor en achter en rijd een tijdje met die combi om gewend te raken.
Ik zou het gewoon proberen, rijd zelf met 17"225/45 en zit altijd rond 3.0/3.1 omdat ik dat fijn vind rijden, je voelt in bochten dat de auto niet in de wang van de band hangt, maar eerder gewoon glijdt voor mn gevoel, dus zolang je niet glijdt ligt íe voor mijn gevoel strakker dan met bijvoorbeeld 2.2 bar spanning op de weg.. Maar inderdaad gewoon eens met 2.1 proberen een dagje en volgende dag met 3.2 dan merk je vhet verschil en kun je ook eens tussendoor met 2.6 bar bijvoorbeeld proberen.. Ben benieuwd..
Okee, maar ik vind het fijner aanvoelen omdat je wel precies voelt wat je auto doet, wanneer je begint te gaan glijden, met minder spanning is dat niet zo vind ik, je hebt veel minder gevoel via het stuur.. maar nogmaals, het is persoonlijk, heb soms voor iets zachter, zeg 0.2 bar minder dan achter, maar dat deed ik al bij al m'n vorige Audi's ook dus niet echt typeafhankelijk bij mij. Gewoon kwestie van proberen en kijken wat je het fijnst vind. Ligt natuurlijk ook wel beetje aan je rijstijl, ik kan me voorstellen dat m'n ouders gewoon 2.0 bar erin doen, die hoeven niet te "voelen"wanneer een auto glijdt..
Meer spanning is misschien iets minder grip, maar daarentegen bij lagere spanning, meer verbruik [Let ik ook niet echt op trouwens ] en meer slijtage aan de wangen.. maar bij teveel grip wordt schuiven, rollen.. Vind persoonlijk ook dat het minder "zoekerig" rijdt met hogere spanning.. Bij minder spanning heb je toch bij insturen een minder stabiel weggedrag?
Nah ja ik blijf erbij dat het persoonlijk is..
De eerste generatie TT heeft een ingrijpende modificatie ondergaan om het weggedrag te verbeteren, hierbij is onder andere de achterophanging aangepast. Juist bij een TT is het dus erg belangrijk om te weten hoe de optimale spanning voor en achter moet zijn, lijkt me dat hier vooral achter wel wat geprobeerd kan worden.
En daarom hoort deze discussie in het TT-subforum thuis, omdat hier (hopelijk) de mensen zitten die praktijkervaring hebben.
3.0/3.1???? noob! levensgevaarlijk man!
Je hebt én veel te weinig grip in kritieke situaties, en je banden slijten in het middenvlak ontzettend hard. Voor de lezers met wat minder verstand van auto's: don't try this at home! Het hangt idd van de auto af, gewichtsverdeling, motor, gewicht van de velgen enz enz enz. Voor deze auto is het meest normale tussen de 2.2 en 2.5, maar dat kan op de voorwielen en achterwielen ook nog verschillen.