Dat is het nadeel van chiptunen. Heeft mij ooit 4000 gekost in 1 maand. (a3)
Ik heb sinds 3 dagen last van een slippende koppeling in m'n TT 1.8T 225pk (gechipped bij TVS naar 267 pk & 435 nM). Binnenkort wil ik de koppelingsplaat dus gaan vervangen maar ik lees op diverse links dat het twee massavliegwiel vaak ook vervangen moet worden. Mijn vragen zijn:
Hoe kan ik weten of het vliegwiel ook aan vervanging toe is?
Als het vliegwiel niet vervangen hoeft te worden is het dan aan te raden om hem te laten afdraaien?
Is het vervangen van de koppelingsplaat ingewikkelder omdat het een quattro is of maakt dit weinig verschil tov een FWD auto?
Denk dat het geheel voor het chippen ook niet meer helemaal oke was, lijkt me sterk dat binnen een week een goede koppeling van helemaal goed naar kapot gaat.
Verder zou ik ivm koppel kijken of een originele koppeling wel goed genoeg is, geen idee wat de standaard koppeling aan nm's kan hebben. Ik dacht dat het max 380-400nm was (weet niet of een 180 en 225pk nog verschilt)
De plaat was voor het chippen al voor 85% versleten en nu het koppel zo is toegenomen is de resterende 15% gewoon niet genoeg om het over te brengen. Zonder de chip had ik er nu nog geen last van gehad maar waarschijnlijk wel binnen 1000km.
Ik zit inderdaad al te kijken naar een andere koppeling dan OEM en wellicht ook een vast vliegwiel omdat ik geen zin heb om over een jaar de boel weer los te halen omdat het vliegwiel dan aan zn einde is. De 225pk heeft een grotere plaat dan de 180pk dus het koppel op de originele plaat zou geen probleem moeten zijn.
Stock koppeling is goed genoeg hoeft niet een zwaardere in tenzij het een showcar wordt en je in de toekomst nog verder wil met tuning en mods.
Een tweemassa vliegwiel afdraaien? Nee verdiep je ff in zon vliegwiel en werking. Ik zou persoonlijk bij zn bak direct het vliegwiel vervangen door een nieuwe, reden? Je wilt dit echt geen twee keer open hebben moet nogal veel los o.a. Subframe etc.
Als je je versnellingsbak wilt verkloten moet je een vast vliegwiel monteren, iedereen praat daarover en denken zo slim en goedkoop uit te zijn en nooit meer vliegwiel problemen te hebben.
Audi heeft niet voor niks dit duo mass vliegwiel uitgevonden, dit omdat de 1.8t bekend staat om zijn trillingen, die wil je zo snel mogelijk afvangen om schade aan de bak te vermijden dus direct na de krukas middels dit concept.
Ook een dergelijk vliegwiel is prima. Als me er niet als een sjonnie mee om wordt gegaan dus van die gasten die in de vrij 6000 rpm maken en dan de koppeling latem schietem waardoor alles een opklapper krijgt en ze per saldo langzamer optrekken dan de buurman, maar geeft wel een stoer gevoel dat dan weer wel.
Advies
Kopp plus vliegwiel vervangen voor oem
Indien je nog meer uit je blok wilt halen in de toekomst een racekoppeling installleren
Oem heeft genoeg marge en tot 330 pk prima houdbaar
ik vond dit overigens over het vliegwiel:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=129414
Blegh gaat me dus weer een vermogen kosten als er een nieuw vliegwiel in moet, morgen dan ook maar even een prijs voor het vliegwiel vragen. Een Sachs plaat en drukgroep zou me 190 euro gaan kosten bij de groothandel, gelijk maar vragen of ze ook het vleigwiel kunnen leveren.
Vliegwiel kost tussen 590-600 euro nieuw in de handel.
En dan wordt het sleutelen
Btw wat is je huidige km stand ofwel heeft hij het lang of wellicht kort volgehouden.
De km stand is nu 207500, zal dus niet de eerste keer zijn denk ik. Ik kan via m'n werk bijna overal 30% korting op krijgen dus ik hoop dat het dan nog wat goedkoper zou kunnen van 600 euro. Is er trouwens ergens een handleiding te vinden over hoe en wat er allemaal los moet bij m'n auto?
Als je die vraag stelt zou ik er zelf niet aan beginnen no offense ofzo hoor maar door ruimte gebrek bij deze auto in het motorruim moet alles een stukje zakken voordat je de bak kan demonteren van het blok.
Verder moet je alle bouten op het juiste moment aandraaien (momentsleutel nodig) plaat aan vliegwiel en drukgroep er weer op komt wel precies en je hebt een. Centreertool nodig
Was meer de vraag wat er in grote lijnen los moet zoals subframe, assen uit de bak of zitten er bouten in dat ze er niet geheel uit moeten etc.
Heb me diploma voor 2e monteur dus kan het allemaal wel maar is even geleden dat ik het gedaan heb omdat ik nu werkzaam ben als 1e autospuiter in de schadeherstel branche. Gereedschap is het probleem niet heb alles wat nodig is + nog een hele boel liggen.