Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 32

Onderwerp: TT quattro, achterwielen doen niks?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Leeftijd
    58
    Posts
    23
    Kudos
    1
    Auto
    Audi TT

    Unhappy TT quattro, achterwielen doen niks?

    Goedenavond, ik heb een TT quattro,maar ik merk dat mijn achterwielen eigenlijk niets doen, in de sneeuw dus gaat enkel mijn voorwielen doorspinnen en achteraan niets. Een vriend van mij heeft daarnet een testje gedaan en bij zijn, wel jongere A5, doen de achterwielen wel hun werk.

    Wat zou er kunnen fout zijn...

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.857
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: TT quattro, achterwielen doen niks?

    Verplaatst naar het TT 8N-subforum, titel aangepast.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    wazzup01's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    51
    Posts
    3.303
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: TT quattro, achterwielen doen niks?

    Wat zou kunnen is dat de haldex (dacht tenminste dat die in een TT gebruikt werd) leeg is gelopen en dan werkt deze koppeling niet meer. (geen vloeistof is geen verhoogde wrijving bij slip). En dan is je auto verworden tot een simpele FWD.
    Waar een wil is, is een weg.
    Maar waar een weg is, hoef ik niet te willen.

  4. #4
    ziener's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Posts
    91
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: TT quattro, achterwielen doen niks?

    Je kan een A5 (asymmetrisch dynamisch middendifferentieel) en TT (Haldex koppeling) niet met elkaar vergelijken. Kan zijn dat de Haldex defect is of de aansturing een storing heeft. Kan ook zijn dat er aan een van de voorwaarden niet wordt voldaan om koppel naar de achterwielen te sturen. Bij een Haldex auto (TT, A3, A1 Sport) heb je een auto die normaalgesproken 95% van het koppel naar de voorwielen brengt en indien nodig de achterwielen bijschakelt. Is de Haldexolie op tijd vervangen en, je weet maar nooit, weet je zeker dat het een quattro is?
    - Audi A4 Avant 2.0 TDI ???pk quattro (B8, MJ 2011)
    - Lancia Delta HF Integrale Evoluzione 16v (1992)
    - Citroen Mehari (1974)

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Leeftijd
    58
    Posts
    23
    Kudos
    1
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: TT quattro, achterwielen doen niks?

    Dank voor jullie antwoorden, het is wel degelijk een quattro, waar ik de eerste dag zelf aan twijfelde, maar dat is het niet.
    Ook de haldex olie is tijdig vervangen, nu ongeveer een 5000 km geleden.
    Ik heb er hier al veel over gelezen, en ik moet zeggen, ik denk wel het gevoel dat hij in bochtenwerk wel ingrijpt, het is voor mij ook allemaal nieuw een TT, maar ik heb de indruk dat hij in bepaalde bochten zoiet als een trilling doorgaat en een duwtje in de rug krijgt.
    Maar inderdaad, nu in de sneeuw heb ik geen enkel voordeel.

    Is er hier iemand die met een TT quattro rijd van 2000, dan zou ik graag weten als hij vertrekt in de sneeuw, als de achterwielen meehelpen, dat zou al een start zijn voor mij.
    thanks


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Leeftijd
    58
    Posts
    23
    Kudos
    1
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: TT quattro, achterwielen doen niks?

    Even nog een vraagje voor de ervaringsdeskundigen onder jullie, is er een goede manier om de haldex te testen onder het rijden, iets waar je het 100% zeker door kan weten.

  7. #7

    Standaard Re: TT quattro, achterwielen doen niks?

    Op een werkplaatsbrug. assen op stempels en gasgeven?.... of beter.. vermogensbank/rollerbank?
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  8. Ad
  9. #8
    wazzup01's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    51
    Posts
    3.303
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: TT quattro, achterwielen doen niks?

    Zet je auto op ijs dan moeten je achterwielen gaan meedraaien
    Waar een wil is, is een weg.
    Maar waar een weg is, hoef ik niet te willen.

  10. #9
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: TT quattro, achterwielen doen niks?

    denk dat je haldex stuk is controller of koppeling zelf, ik rijdt een 2000, 225 pk t Quattro en kan gewoon vol weg trekken in dikke sneeuw er is even slip zegge fractie van een seconde en dan gaan de achterwielen mee, uiteraard bij vol optrekken heb je zelfs over vier wielen slip maar daarna wel tractie en dan gaat hij goed vooruit. zou de auto eens uitlezen als ik jou was, dat geeft meer info over eventuele electronische haldex storingen, deze koppelingen zijn goed mits goed onderhouden olie verversen etc.

    je kunt het testen door met 2 wielen in gras te gaan staan (berm) en dan vol optrekken dan moet je ESP even kort ingrijpen en daarna moet je gaan. Of gewoon op droge weg vol optrekken
    dan heb ik ook even kort slip fractie van een seconde en dan grijpen alle wielen mee. maargoed heb wat aanpassingen gedaan en meer vermogen dan 250 pk erin

    of zoals Franx al zegt, 4 wiel rollenbank, je kunt de bedrijven wel vragen hoevaak ze TT en A3 tjes op de bank hebben waarvan de achterwielen niets doen zonder dat de baasjes het door hadden haha.
    Laatst gewijzigd door MikeV; 15-03-13 om 13:43.
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Leeftijd
    58
    Posts
    23
    Kudos
    1
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: TT quattro, achterwielen doen niks?

    Bedankt voor de tips,nu weet ik wat hij moet doen, vandaag eens uitgelezen en er zat blijkbaar 1 fout in die niet kon gewist worden, ik weet nog de juiste foutcode niet, dat is iets voor in het weekeind, maar het had iets te maken met communicatie van de ABS.

    Kan dit te maken hebben met mijn probleem...

    De 26 ste maart gaat die ook binnen voor extra pk's, maar ik wil eerst dat hij helemaal in orde is.
    Laatst gewijzigd door rusty65; 15-03-13 om 18:31.

  12. #11
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: TT quattro, achterwielen doen niks?

    Dat zou heel goed kunnen, want de abs sensoren registreren ook de wielslip/spin en die informatie wordt gebruikt door meerdere systemen
    Abs,esp en vierwielaandrijving succes en hou ons maar op de hoogte
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Leeftijd
    58
    Posts
    23
    Kudos
    1
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: TT quattro, achterwielen doen niks?

    Ok, vandaag een diagnose gedaan en er is maar 1 fout aan de wagen:

    01324
    control module for all wheel drive j492
    49-00 no communication

    Kan iemand me zeggen wat er te vervangen valt,waar het zit, ongeveer wat het kost en als het eventueel zelf te herstellen is.

    Bedankt op voorhand

  14. #13
    ziener's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Posts
    91
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Ben 'blij' voor je dat het een storing is. Heb er nog een aantal keren over na zitten denken. In principe moet namelijk je achterwielaandrijving ingrijpen bij slip bij +/- een kwart wiel verdraaiing. Dat doet ie op basis van de input van ABS sensoren en daar zit ergens ook je storing, gok ik.

    Lees eens: http://forums.vwvortex.com/showthrea...l-Drive-(J492) Misschien heb je er wat aan. Ik zou eerst de sensoren eens checken (bedrading, afstand en kartelring) en dan checken of de ABS sensor goed zit aangesloten. Doet ABS het wel?

    Misschien ook nuttig: http://www.vwaudiforum.co.uk/forum/s...e-(J492)-Error

    Misschien nog simpeler zelfs http://www.audi-sport.net/vb/a3-s3-f...ok-inside.html
    A3 heeft hetzelfde systeem als de TT by the way
    Laatst gewijzigd door tom; 17-03-13 om 14:38.
    - Audi A4 Avant 2.0 TDI ???pk quattro (B8, MJ 2011)
    - Lancia Delta HF Integrale Evoluzione 16v (1992)
    - Citroen Mehari (1974)

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Leeftijd
    58
    Posts
    23
    Kudos
    1
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: TT quattro, achterwielen doen niks?

    Ik heb net eens onder de wagen gekeken, maar je kan er wel niet makkelijk bij, module zit bovenaan de as, ook de stekkers zitten goed weg.

    Is het dan het bakje waar haldex op staat die moet vervangen worden, zo te zien is dit niet eenvoudig en kan je bijna nergens bij...

    Haldex-Gen1.jpg
    Laatst gewijzigd door rusty65; 17-03-13 om 15:07.

  16. #15
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: TT quattro, achterwielen doen niks?

    @rusty

    Die foutcode betekend dat je haldex controller niet reageert meestal dan defect inderdaad is het de controller waar je de foto van plaatst.
    Ik hoop dat het met vervanging verholpen is. Maar als dit bijvoorbeeld al jaren zo is.... En de pomp van de haldex ook al jaren niet heeft gedraaid
    En de olie niet is ververst hoop ik dat er geen verdere schade is.

    Ik zou nu doen

    Haldex controller vernieuwen
    Stuk rijden waarbij de auto lekker warm wordt en de 4 wielaandrijving goed gebruikt wordt.(wordt dus een vlotte rit met bochtenwerk)
    Daarna haldexolie plus haldex filter laten vervangen.

    Dan zekerheidshalve na 10k weer verversen en filter vervangen, daarna weer de reguliere termijnen aanhouden
    Om de 30.000 olie en om de 60.000 olie plus filter.

    Tenzij getuned dan elke 20k olie en elke 40k olie plus filter.


    Zegt dus wel iets over hoe de auto voor jou onderhouden is.....en deze autos hebben echt goed onderhoud nodig om probleemloos te functioneren
    Laatst gewijzigd door MikeV; 17-03-13 om 20:45.
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  17. #16
    emiel10's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Posts
    2.548
    Kudos
    86
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: TT quattro, achterwielen doen niks?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MikeV Bekijk Berichten
    @rusty

    Zegt dus wel iets over hoe de auto voor jou onderhouden is.....en deze autos hebben echt goed onderhoud nodig om probleemloos te functioneren
    +1 TT's zijn gewoon erg gevoelig voor slecht onderhoud... En vooral nu ze 10-15 jaar oud zijn.
    Audi A6 1.8TFSI Ultra Advance Sport S-line/VW Crosspolo 6R/VW Kever 1200 1970/VW T2 Westfalia
    Audi A3 8P SB 1.8TFSI Attraction B.eAudi TT 8N 1.8T coupe 225pk/350nm

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Leeftijd
    58
    Posts
    23
    Kudos
    1
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: TT quattro, achterwielen doen niks?

    Ok, ik ga die vervangen, ik heb vandaag de contacten eens gecontroleerd, maar dat was niet het probleem, ik ga meteen een nieuwe bestellen.

    Wat zijn onderhoud betreft, ik heb alle facturen van het onderhoud van de vorige eigenaar en de haldex olie en distributieriem, eigenlijk alles is vervangen aan 84000 km en die heeft er nu 90000. Het was wel van een gepensioneerd iemand, die het zelf nooit zal geweten hebben dat er iets fout was.

    Weet er iemand wat die ongveer kosten...

  19. #18
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: TT quattro, achterwielen doen niks?

    Bij 84.000 had de haldex olie met filter al twee keer vervangen moeten zijn hou ons maar op de hoogte of dit het was de controller...
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2012
    Leeftijd
    67
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: TT quattro, achterwielen doen niks?

    Heb zelf audi TT quattro. Bij fors optrekken in de sneeuw spinnen de voor-en achterwielen. Haldexolie in ieder geval elke 60.000 wisselen.

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Leeftijd
    58
    Posts
    23
    Kudos
    1
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: TT quattro, achterwielen doen niks?

    Ik heb ondertussen prijs gehad van audi voor die controller en blijkbaar moet dat 1000 euro kosten en dan mag je die nog zelf plaatsen, ben nu toch nog eerst op zoek naar een tweedehands om toch zeker te zijn dat hij daarmee weer in orde zal zijn.

    Ik heb er nu toch al veel over gelezen, maar ik vind het toch maar een raar iets, je hebt in je auto voor alles wat je maar kan denken een lampje, olie, water, abs, noem maar op, maar als toch een belangrijk deel van je wagen niet meer werkt, de 4x4 dus, dan weet je dat gewoon niet.

    Zoals sommigen hier op het forum al vermelden, je zou eens moeten weten hoeveel er rijden die niet weten dat hun haldex niet meer werkt...

    Ik weet toch zeker, iemand die er normaal mee rijdt en er niet mee in de sneeuw rijdt, die gaat dan nooit weten dat het systeem niet meer werkt, dat zou toch niet mogen kunnen toch...

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •