Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: 1.8T schokt en stottert

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard 1.8T schokt en stottert

    Beste forumleden,

    Al enige tijd heb ik last van een niet lekker lopende motor. Ik heb al verschillende dingen aangepast en het wil maar niet volledig over gaan.
    Hieronder zal ik zo gedetailleerd mogelijk een omschrijving van het euvel geven en de dingen die ik heb aangepakt om het te verhelpen.
    Ik heb meerdere fora afgespeurd voor posts met dezelfde problemen, maar die geven niet de oplossing.
    Mocht u een post weten die vrijwel exact overeen komt, dan ontvang ik graag een link!
    Heeft u veel verstand/ervaring met het onderstaande type motorblok, dan zou ik om uw advies willen vragen!

    Details auto:
    - TT uit november 1999 (8N)
    - 1.8l 132KW motortype AJQ
    - Km-stand 160.000 (echte km's)
    - Ander probleem is dat het dashboard (klokjes+schermpje) niet volledig functioneren. (misschien niet belangrijk, maar toch!)
    - de auto heeft ook enkele maanden met een kapotte thermostaat gereden (kan misschien vervuiling veroorzaken door onvolledige verbranding??)
    - vacuumslang voor de rembekrachtiging met scheur vervangen.
    - De auto heeft ca 20.000km geleden nieuwe vloeistoffen en filters gekregen.

    Omschrijving symptomen:
    - bij stationair draaien bij een koude motor toerental niet stabiel.
    - Lastig wegrijden met zowel koude als warme motor. Omdat de motor dreigt uit te vallen, laat ik de koppeling wat meer slippen en geef net wat meer gas dan normaal.
    Het probleem word versterkt wanneer de motor een flinke tijd gebruikt is.
    - Wanneer de motor goed op temperatuur is, niet wanneer het koelwater en daarna de olie op 90 graden C. is, maar nog even wat later, word het rijden met een stabiel
    toerental bijna onmogelijk. dit gebeurt bij toeren tussen de 1200 en 2500 per minuut. In de praktijk betekend dit tussen de 50 tot 100 km/u. De auto schokt hevig. Hoe
    lager de toeren hoe meer hij bokt.
    - De symptomen komen altijd voor, het is niet zo dat het de ene dag wel gebeurt en de andere niet.
    - De symptomen verergeren.
    - Wanneer ik de stekker van de luchtmassameter los haal en de motor in noodstand gaat, is het probleem over.

    Acties genomen om het probleem te verhelpen:

    - Benzinefilter vervangen en daarna injectiereiniger in een volle tank gedaan en leeg gereden. (geen positief resultaat)
    - Retourslang turbo met grote scheur vervangen. Binnenkort ga ik testen of er verder nog lekken zijn. (resulteerde in meer koppel voor mijn gevoel)
    - Luchtmassameter vervangen met een nieuwe originele Bosch LMM. (significant verschil in het optrekken, meer koppel en beter doortrekken in hoger toerental)

    Ik heb de wagen nog niet aan de computer gehangen, dat ga ik binnenkort ook doen. Voor de personen die me gaan vertellen dat ik dit moet doen

    Wie heeft echt verstand van dit type motor en kan me vertellen wat het probleem is?
    Bij voorbaat dank voor het advies.

    Vriendelijke groet,

  2. #2
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard re: 1.8T schokt en stottert

    Je kan de hele auto wel vervangen en niks oplossen, dus toch weer wat jij al verwacht, uitlezen! Auto geeft precies aan welke richting jij
    Moet zoeken

    Dat je cluster (instrumentenpaneel) niet jovel is is een audi tt kwaal en kan de raarste problemen geven.
    Dat is zeker wel een aandachtspunt.

    Evenals de vacuumleidingem/slangen die onder op je inlaatspruitstuk uitkomen.
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard re: 1.8T schokt en stottert

    UPDATE:

    Nogmaals de druk getest (turbocircuit) en de druk blijft op 1 barg netjes stabiel.

    Maandag gaat mijn cluster naar de electroboer om te worden gerepareerd.

    Ik heb ook even naar Mike geluisterd en een (goedkoop) kabeltje gekocht en de wagen uitgelezen:
    -------------------------------------------------------
    VCDS-Lite Version: Release 1.2
    Saturday, 22 June 2013, 21:45:14.
    Control Module Part Number: 8N0 906 018 AB
    Component and/or Version: 1.8L R4/5VT 0002
    Software Coding: 05500
    Work Shop Code: WSC 06435
    VCID: 719556C728B1
    1 Fault Found:
    17956 - Boost Pressure Regulation Valve (N75): Open Circuit
    P1548 - 35-10 - - - Intermittent

    Adress 03 ABS Brakes Labels: Redir Fail!
    Controller:
    Note: Excessive Comm Errors
    ----------------------------------------------------------

    Wat houd bovenstaand precies in?
    Ik zie ook dat er iets aan de hand is met de abs. wat houd Excessive Comm Errors in?

  4. #4
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard re: 1.8T schokt en stottert

    Abs betekent dat waarschijnlijk het electronische gedeelte van je abs minder wordt hij kan slecht met het regelapparaat communiceren.

    Je n75 kan in 1 keer jouw stotter probleem verklaren, n75 regelt de turbodruk. Is een magneetklep die vacuum bediend wordt.
    Als je volgas hebt is de n75 hard aan het werk om de wastegate dicht te houden, langzaam zorgt de n75 ervoor dat de wastegate iets open gaat naarmate je hogere toeren draait. Zoek maar eens op n75 op dit forum, dan vindt je genoeg. Als je al een nieuwe hebt geplaatst dan is die niet goed geinstalleerd gezien de foutcode
    Laatst gewijzigd door MikeV; 23-06-13 om 19:37.
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard re: 1.8T schokt en stottert

    UPDATE:

    Ik heb de N75 geïnstalleerd en het probleem blijft aan. Als ik de wagen uitlees geeft hij dezelfde code af.
    Met het rijden stottert hij nog even erg, zo niet erger. Met de warme dagen lijkt het erger te worden.

    NA het installeren vd N75 heb ik nogmaals de slangen getest op 2.5 bar. geen slangen die sissen en de druk loopt heel langzaam af.

    Kan ik nog de N75 verkeerd hebben geinstalleerd, zo ja, waar moet ik op letten?
    Wat ik me kan voorstellen is dat er een breuk in de kabel zit. Hoe kan ik dit testen/meten?
    waar kan het nog meer aan liggen?


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard re: 1.8T schokt en stottert

    UPDATE:

    Ik heb de kabel grondig bekeken, verder niets te zien. toen het stekkertje losgehaald, dopjes etc eraf en ja hoor, 1 draadje zat los.
    Draadje nu gesoldeerd aan de stekker en foutmelding gemist. Na een kort testritje weer uitgelezen en geen foutmelding meer.
    Alles lijkt ok, maar even afwachten hoe een langere rit zal gaan. Zometeen maar een nieuw stekkertje kopen en de boel weer netjes maken.

  7. #7
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard re: 1.8T schokt en stottert

    Top opgelost altijd rare storingen om te vinden!
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: 1.8T schokt en stottert

    Inderdaad. dank voor de hulp

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •