Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 25 van de 25

Onderwerp: 1 achterband vervangen, auto trekt

  1. #21

    Standaard Re: 1 achterband vervangen, auto trekt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hobbes02 Bekijk Berichten
    De meningen verschillen. Meer profiel = meer grip. Als je aan de voorkant grip verliest, is er niet zoveel aan de hand: je laat het gaspedaal los en meestal krijg je dan wel weer grip. Je natuurlijke reactie in deze situatie is de juiste. Als je achter gripverlies hebt, kan alleen een geoefende bestuurder de auto weer in een veilige situatie krijgen. Je redt het niet met je natuurlijke reactie. Dat is m.i. de situatie die je moet vermijden, dus de beste banden achter.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door meeuw Bekijk Berichten
    Persoonlijk doe ik ook om een praktische reden de beste banden voor: Daar slijten de banden sneller, dus heb je na regelmatig wisselen (winterwissel) een gelijkmatig slijtage voor en achter. Kun je bij aankoop van nieuw een compleet nieuwe set van 4 banden kopen (met extra korting).

    Daarnaast is een voorwielslip nauwelijks te corrigeren (gas loslaten en hopen dat het goed gaat), terwijl je bij een achterwielslip nog wel wat kunt doen (een slipcursus helpt je aardig in de goede richting).

    Ik rij nu nog (tot maandag) met zomerbanden die aan vervanging toe zijn (paar mm.). Nogal brede (235) en harde wat al te sportieve banden (Bridgestone Potenza). Met wat kouder weer en nat wegdek slaan die nu regelmatig door en bij optrekken in de bocht voel je ze ook al gaan. Terwijl er achter niets gebeurt. Dus zou ik, als ik moest kiezen, nu liever voor nieuwe banden hebben dan achter.
    Hobbes heeft gelijk: altijd de beste banden achter. Niet vanwege slijtage (dat maakt niet uit - als voor op is, koop je twee nieuwe, en schuif je je achterbanden naar voren door, nieuwe banden achter). Vooral bij voorwiel aangedreven auto's is er NIETS dat je kan doen met de achteras als deze uitbreekt: je kan ze (bijna) niet apart remmen, je kan ze niet sturen en je kan ook geen gas losnemen (er zijn immers al geen aandrijfkrachten). Het enige dat je achterbanden dan weer in het gareel kan krijgen, is pure grip. Vóór heb je diverse manieren van ingrijpen, waaronder het loopvlak in de rij (glij) richting krijgen.

    Conclusie: altijd de beste banden achter monteren.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arie220 Bekijk Berichten
    Beetje rare actie wat ze bij je hebben gedaan. Mij is ook bekent dat je nooit 2 verschillende banden op één as moet doen. De APK monteurs hier zullen het beter weten, maar mag dit wel voor de apk??
    De ene band heeft een hele andere rolweerstand dan de andere waardoor de auto gaat trekken.

    Voor mijn gevoel zal ik bij normaal rijstijl de nieuwste banden voor doen. Ben je een hele sportieve rijder dan zou ik zeggen dat het verhaal van over en onderstuur parten gaat spelen en zou ik de nieuwe banden achter monteren. Maar ook over mijn theorie zullen de meningen verschillend zijn.
    Voor de APK (en de wet) geldt dat je banden van hetzelfde type per as moet monteren. Dit betekent dat er op één as een zomerband, winterband of all season mag zitten, en geen verschil onderling. Of je nu een Toyo Semislick links, en een Landsail rechts hebt - dat maakt niet uit: beide zijn zomerbanden.

    In elk geval - tijdens het normale rijden maakt het inderdaad weinig uit waar je beste banden zitten. Zoals @Hobbes02 terecht aangeeft, gaat het om noodsituaties, onverwachte situaties en weet ik veel wat nog meer. De achterkant is gewoon een losse flodder die elke kant op wil swaffelen - het enige dat dit voorkomt is de pure absolute grip van de banden.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  2. #22
    meeuw's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    1.208
    Kudos
    5
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: 1 achterband vervangen, auto trekt

    Beetje vreemd dat hier wordt gesuggereerd dat je niets bij een achterwielslip kunt doen. Ik zou zeggen, ga eens een dagje naar een slipcursus, daar leren ze je het wel (tot op zeker hoogte uiteraard).

  3. #23

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2013
    Leeftijd
    54
    Posts
    293
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: 1 achterband vervangen, auto trekt

    Ik heb meermalen een slipcursus gedaan. Dan leer je idd een hoop. Of je dat in een noodsituatie ook kunt toepassen, is heel wat anders.

  4. #24

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2012
    Leeftijd
    56
    Posts
    139
    Kudos
    1
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: 1 achterband vervangen, auto trekt

    Duidelijk jongens

    De bandjes gaan dus achter !!
    Bedankt allemaal voor het meedenken en de snelle duidelijke reacties!

    hoop dat ze snel binnen zijn de bandjes rijd voor geen meter zo!

    Bastet uit jou verhaal maak ik dus op dat het niet uitmaakt als je 2 verschilende achterbanden heb. Wat ik nu heb ?
    ik heb nu een nieuwe en een oude band achter van verschilende merken en de auto rijd nu echt heel anders.


    fijn weekend iedereen! Geniet ervan audi rijders!
    Laatst gewijzigd door tom1313; 06-12-13 om 21:20.

  5. #25

    Standaard Re: 1 achterband vervangen, auto trekt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door meeuw Bekijk Berichten
    Beetje vreemd dat hier wordt gesuggereerd dat je niets bij een achterwielslip kunt doen. Ik zou zeggen, ga eens een dagje naar een slipcursus, daar leren ze je het wel (tot op zeker hoogte uiteraard).
    Ik heb meerdere slipcursussen gedaan - je kan inderdaad wel wat doen met de achterkant, maar dat is verwaarloosbaar voor de gewone bestuurder zonder ervaring, of in normale (nood)situaties.

    Gripverlies aan de voorkant treedt vrijwel altijd op omdat:
    a) de aandrijfkracht groter is dan de grip van de banden
    b) de remkracht groter is dan de grip van de banden

    Het gebeurt maar zelden dat je vrij rolt, en ineens grip verliest. Aan de achterkant, bij een voorwielaandrijver, is er NIETS dat inspeelt of 'trekt' aan de banden, en er is geen kracht die op de banden werkt, anders dan de natuurlijke grip van de banden in combinatie met het gewicht van de auto. Dat samen bepaalt wanneer de achterkant los komt; niet de mate van gasgeven of remmen van de bestuurder.

    Gripverlies op de achterkant is dus veel moeilijker te compenseren, omdat er een krachten weggenomen kunnen worden: er is geen remkracht die verminderd kan worden, of er is geen aandrijfkracht die weggenomen kan worden. Het enige dat je kan doen, eigenlijk, is hopen dat de achterbanden weer grip krijgen. Wellicht door snelheid terug te nemen door te remmen (met het risico dat de 20% remdruk op de achteras een verdere slip in stand houdt), of door de richting van de auto te corrigeren door een 'drift' vast te houden. Beide zijn dweilen met de kraan open, en zijn zéér afhankelijk van de mate waarin de achterbanden grip hebben.

    Als de slechtere banden vóór zitten, dan is ook beter aan te voelen waar de grens wordt bereikt. Als de voorkant het aankan, samen met de stuuruitslag en de aandrijf- en remkrachten, dan kan de achterkant het ook aan. Als de voorkant meer grip heeft dan achter, dan kan je ineens naar verrast worden...
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option


Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •