Resultaten 1 tot 14 van de 14

Onderwerp: Geratel achter dash

  1. #1
    assmonkey's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2017
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT S
    Land
    Land

    Standaard Geratel achter dash

    hallo allen,

    ik ben sinds oktober vorig jaar een gelukkige eigenaar van een nieuwe TTS, heel leuk ding
    eind vorig jaar is me wel een geratel beginnen opvallen dat linksvoor vanachter het dash lijkt te komen.
    soms is het er, soms weer niet, kan makkelijk een maand niks zijn en dan plots is het terug.
    het lijkt metaal op metaal en is vooral hoorbaar bij lage snelheid in combinatie met oneffen wegdek (hoeft echt niet veel oneffen te zijn gezien de harde vering onder de wagen).
    na lang (vruchteloos) zoeken achter het dash en motorruimte heb ik een donkerbruin vermoeden dat het om de activator van de voetgangerbescherming gaat, die zit nogal los aan beide uiteinden (kant motorkap en kant chassis).
    heb eens een test gedaan met de wagen in m'n garage, motorkap open, ik in de wagen, deuren dicht en m'n vriendin even laten de activator bewegen met de hand, dat geluid is luider in de wagen dat erbuiten! dus volgens mij komt het daarvan voort.
    nu heb ik al vanalles geprobeerd om die speling weg te nemen, met half succes.
    de bevestiging kant motorkap heb ik wel al kunnen losmaken (zwart plastic dopje) en wat tape rond de as gedraaid, daarna de activator er terug over geschoven, is veel minder speling, wel nog genoeg opdat het niet vast komt te zitten en nog kan draaien bij het openen en sluiten van de motorkap, maar de onderkant lijkt me een ander bevestigingssysteem te zijn, is ook minder toegankelijk.
    het geratel is ondertussen helaas nog niks verbeterd...
    vraag is, kan ik de activator er volledig uitnemen en afkoppelen zonder problemen? al is het maar om eens te kunnen testen of het werkelijk dit onderdeel is dat voor het geratel zorgt?
    gaat dit geen foutmelding geven op het dash?
    of heeft er iemand een ander idee van wat het zou kunnen zijn?
    alvast dank voor jullie input.

  2. #2

  3. #3
    Rokky's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    53
    Posts
    64
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT S

    Standaard Re: Geratel achter dash

    Hoi, heb ik ook last van gehad. Rechts voor onder het dashboard kwam het vandaan met name bij lage snelheid en heen en weer wiebelen met het stuur. De dealer in Zwolle heeft het uiteindelijk weggekregen. Is idd de activator van de voetgangers bescherming bij de scharnieren van de motorkap. Ff langs de dealer die kan het oplossen in Zwolle weten ze inmiddels hoe. Koste mij niets was garantie.
    Laatst gewijzigd door Rokky; 01-06-17 om 23:47.
    Audi TT-S 2.0 TFSI quattro s-tronic proline plus Sepang blauw

  4. #4
    assmonkey's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2017
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT S
    Land
    Land

    Standaard Re: Geratel achter dash

    hartelijk dank voor de reacties, de laatste dagen is het terug erger geworden, heb al vanalles geprobeerd om de activator vaster te krijgen wat deels is gelukt, maar blijkbaar maakt het weinig uit, het geratel kan soms nog zeer storend zijn.
    ik ga nog even iets anders proberen en dan ermee naar de dealer, hopelijk kosteloos want mijn vriendin is laatst ook geweest voor een ander geratel (we wisten waar het zat dus ze moesten niet eens zoeken) maar toen deden ze al moeilijk ivm garantie! wagens zijn nog maar half jaar oud...

    kan je eventueel aan je dealer vragen wat hij precies heeft gedaan Rokky?
    dat zou ik heel erg waarderen!
    want Zwolle is nogal ver voor me, ben van België.

    alvast heel erg bedankt.
    Laatst gewijzigd door assmonkey; 13-06-17 om 15:08.
    TTS 8S : 350 pk - 460 Nm

  5. #5
    Rokky's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    53
    Posts
    64
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT S

    Standaard Re: Geratel achter dash

    Ok ga het navragen laat het weten als ik antwoord heb. Los daarvan weet ik dat ze dit soort dingen bijhouden in een database. Ik weet niet of de dealers in België en Nederland gekoppeld aan elkaar zijn ze zouden het dan terug kunnen vinden. De monteur in België kan natuurlijk ook even met De dealer in Zwolle bellen.

    Belachelijk als dit niet onder de garantie zou vallen mijn tts is al ruim 1 jaar oud en was geen enkel probleem. Is zelfs 2x terug geweest. Zal kijken of ik een filmpje van het geluid kan plaatsen dan kan je beoordelen of het geluid herkenbaar is.
    Audi TT-S 2.0 TFSI quattro s-tronic proline plus Sepang blauw


  6. #6
    Rokky's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    53
    Posts
    64
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT S

    Standaard Re: Geratel achter dash

    Dit is een link naar een film met het gekraak. Je hoort het met name door bij lage snelheden het stuur heen en weer te bewegen
    https://youtu.be/oANzI_1Xeb4
    Audi TT-S 2.0 TFSI quattro s-tronic proline plus Sepang blauw

  7. #7
    SQ5R8's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Posts
    1.783
    Kudos
    57
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard Re: Geratel achter dash

    Zo dan, dat is idd niet echt een fijn geluid om te horen. Ik word al gek dat de wind bij mij door een van de roosters bij 40-50km te horen is.
    2008 R8 V8 - 2010 RS5 V8 - 2018 SQ5 ABT

    Originele VCDS omgeving Nijmegen

  8. Ad
  9. #8
    Rokky's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    53
    Posts
    64
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT S

    Standaard Re: Geratel achter dash

    @assmonkey de dealer heeft het aanslagpunt van het rechter scharnier afgesteld
    Laatst gewijzigd door Rokky; 14-06-17 om 17:40.
    Audi TT-S 2.0 TFSI quattro s-tronic proline plus Sepang blauw

  10. #9
    assmonkey's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2017
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT S
    Land
    Land

    Standaard Re: Geratel achter dash

    hey Rokky, heel vriendelijk van je om het na te vragen en het filmpje te posten! super!
    jammer genoeg is het bij mij een ander geluid, het is meer een "geklingel" ipv gekraak, lijkt meer op iets dat los zit en tegen het koetswerk ratelt ofzo,
    als het geluid er terug is zal ik eens proberen een opname maken.
    dat is trouwens wat de dealer me heeft voorgesteld nadat ik hem gisteren had gecontacteerd, hij ontweek wel mijn vraag ivm garantie...
    zal deze vraag nog eens "duidelijker" moeten stellen
    vandaag heb ik het geluid weer niet gehoord, heb wel gisteren een stuk zacht isolatiemateriaal onder de activator gestopt, nu is het afwachten of het terugkomt of niet.

    er zijn ook nog andere ongewenste geluiden binnen de cockpit, het klassieke handschoenenkastje en ergens achter de bestuurder, de zijkant waar de gordel uitkomt.
    op gebied van ongewenste geluiden heb ik deze keer blijkbaar geen geluk met de TTS.

    wordt vervolgd...
    TTS 8S : 350 pk - 460 Nm

  11. #10
    Rokky's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    53
    Posts
    64
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT S

    Standaard Re: Geratel achter dash

    Kraakjes zijn altijd lastig voor de dealer. Toen ik met de monteur ging rijden was het geluid er niet. Kwam er later achter dat hij alleen kraakte als ik er alleen in zat. Monteur heeft ook geluid opnames gemaakt hebben ze een app voor. Toen met motorkap open op de vergrendeling gereden en toen was het geluid weg. Monteur wist toen dat het aan de scharnieren moest liggen.
    Geluid aan de zijkant van de stoelen is volgens mij de plastic afdekking aan de zijkant van de stoelen die langs het leer schuurt. Je kan een beetje vaseline proberen.
    Handschoenenkastje heb ik geen last van
    Laatst gewijzigd door Rokky; 15-06-17 om 20:42.
    Audi TT-S 2.0 TFSI quattro s-tronic proline plus Sepang blauw

  12. #11
    assmonkey's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2017
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT S
    Land
    Land

    Standaard Re: Geratel achter dash

    update met de gevonden oorzaak!

    het bleek dus toch één van de aanslagpunten te zijn van de motorkap.
    toen jij daarover vertelde Rokky, heb ik onmiddellijk mijn aanslagpunten wat bijgeregeld maar zonder resultaat.
    nu heb ik vorige week ontdekt dat er twee aanslagpunten zijn per kant!
    eentje horizontaal (thv deur) en eentje vertikaal waar de motorkap op rust en deze was de boosdoener.
    ik zag aan de slijtage dat deze zeer weinig contact had met de motorkap, heb de bout een heel klein beetje uitgeschroefd en weg geratel
    toen ik het aanslagpunt zag wist ik direct dat dit de oorzaak moest zijn, aangezien het geratel er soms wel was en soms weken niet, of na het openen/sluiten van de motorkap.
    ongelooflijk dat ik daar 100 keer over heb gekeken, maar het is dan ook een heel ingewikkelde constructie dat sluitmechanisme.

    bij deze, HET GERATEL IS WEG

    thx Rokky voor het meedenken en het contacteren van je dealer!
    Laatst gewijzigd door assmonkey; 17-08-17 om 18:33.
    TTS 8S : 350 pk - 460 Nm

  13. #12
    Rokky's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    53
    Posts
    64
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT S

    Standaard Re: Geratel achter dash

    Vroeg mij al af hoe het er mee stond.
    Graag gedaan assmonkey. Niemand wil een ratel in z'n nieuwe audi 😁
    Audi TT-S 2.0 TFSI quattro s-tronic proline plus Sepang blauw

  14. #13
    assmonkey's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2017
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT S
    Land
    Land

    Standaard Re: Geratel achter dash

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rokky Bekijk Berichten
    Vroeg mij al af hoe het er mee stond.
    Graag gedaan assmonkey. Niemand wil een ratel in z'n nieuwe audi 😁
    Dat is waar, jammer genoeg ratelt het er toch op los ergens achter in de cockpit, idem bij mijn vriendin haar TT.
    We zullen ons daar ook eens mee bezig houden.
    TTS 8S : 350 pk - 460 Nm

  15. #14
    Rokky's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    53
    Posts
    64
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT S

    Standaard Re: Geratel achter dash

    @assmonkey heb je een cabrio of coupe?
    Bij een cabrio kan het de achterruit zijn. Kwam toevallig dit filmpje tegen. https://youtu.be/TSTPZZxk2iA
    Audi TT-S 2.0 TFSI quattro s-tronic proline plus Sepang blauw

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •