Mc is geloof ik makelijker uit te lezen als een KG, maar bij de KG van mij was het de klopsensor.
En ik weet het niet zeker maar volgens mij heeft een Mc er twee van erop zitten?
Afgelopen zaterdag een 100 Turbo met MC motor gekocht van een oudere man.
Bouwjaar 02-01-1987.
keurig onderhouden en altijd zeer rustig mee gereden.
Nu trek ik er wat sneller mee op en laat de Turbo zijn werk eens goed doen.
Wat overigens heel goed gaat.
Zeer rap.
maar af en toe stokt de auto.
Lijkt net of de ontsteking wegvalt.
Het gebeurd bijvoorbeeld bij in zijn vier rijden dan gas geven en dan bij de 3000 toeren stokt hij even.
Heb de rotor verdelerkap al vervangen en ook de bougies.
Zou de bobine defect kunnen zijn?
Of de bobinekabel?
Dacht eerst dat er een rotor in zat met toerenbegrenzer, maar dat was niet zo.
Het gebeurd dus veelal bij snel acceleren in vier en vijfde versnelling en rond of net na de 3000 toeren.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Gr, Erik
Of het bij die van jouw zo is weet ik niet, maar bij de mijne zat ik hortend en stotend achter het stuur en wist niet wat me overkwam, en bij mij ook vanaf dat toerental 3000 en iets hoger hield hij er weer mee op en trok hij hem netjes door!
Maar ik stelde me voor het zal maar net tijdens een inhaalmanuver gebeuren?
Nou ga niet klakkeloos van mij uit he, lees hem eerst uit zou ik zeggen!
Zoekoptie weet je hoe het werkt hier op het forum?
B.v uitlezen MC!
Volgens mij gaat het bij een mc met een lampje op het relais, waar die zekering op zit?
Het beste wat je kan overkomen is dat @viermaal dit ziet en erop inhaakt, ik dacht dat die zelf ook een mc heeft, en ik dacht bij een mc zitten er twee naast de warmloopreglaars.
Maar als je die zoekoptie gebruikt komt er wel een foto van een MC waarop ze te zien zijn!
Hoi Erik (kreeg ook een mail van Gert-Jan...)
Om te beginnen, leuke auto man!
Uitlezen MC1:
http://www.sjmautotechnik.com/troubl...ting/ecuf.html
Troubleshoting MC:
http://www.sjmautotechnik.com/troubl...ng/ecusys.html
en
http://www.sjmautotechnik.com/troubl...g/trouble.html
Er kan dus van alles aan de hand zijn...
Een van de geijkte problemen bij haperen/inhouden enz. rond 3.000 toeren in een wat hogere versnelling is het wastegate membraan.
Als deze stuk is (lees: gaatje of scheurtje) dan wordt de wastegate niet bediend als dit nodig is bij hoge turbodruk. De computer grijpt dan in door (o.a.) de brandstofpomp uit te schakelen totdat de druk weer onder de grenswaarde uitkomt. Zover ik uit m`n hoofd weet geeft hij helaas geen foutcode n.a.v. een stuk wastegate membraan.... Een van de tests hiervoor is even druk op bovenkamer van de wastegate zetten via dat dunne slangetje. Deze druk zou hij vast moeten houden, zo niet dan is membraan stuk, hij lekt langs de afdichting of het slangetje is lek.
Brengt me gelijk op het volgende: Oude slangetjes kunnen ook voor veel rare problemen zorgen. Vervangen dat spul, kost niet de hele wereld een rolletje slang.
Maar zo te lezen loopt hij boven 3.000 toeren weer goed...hmmm
Een ander veel voorkomend probleem is de luchttemperatuursensor die bij de MC1 in de intercooler zit (als de originele erop zit). Vaak is er een van de twee draadjes gebroken, waardoor hij geen luchttemp. meet. Bij opbouwende turbodruk (weer rond die 3.000 rpm) licht dan vaak het motorstoringslampje op, en heb je uit veiligheid geen vol vermogen.
Ik lees dat je al wat zaken vervangen hebt, maar ik zeg eerst een goede beurt geven met o.a. nieuwe (en de juiste) bougies, schoon luchtfilter enz.... Dan eens goed mee rijden, en nadat je alle toerengebieden en turbodrukken gehad hebt uitlezen op foutcodes. Motor niet uitschakelen, anders zijn de eventuele foutcodes weer weg en moet je opnieuw rijden.
Ben benieuwd, succes. We horen het graag als je wat gevonden hebt!
Groet Erik
@erik: gefeliciteerd met je aankoop
@ johnny6666: hoe is tie? (ik had je pas nog prive gemaild, geen reactie helaas...)
ik heb zo'n vermoeden dat Erik met de 100 turbo op de Typ44 meeting langs komt op zondag 13 sept 2015, lokatie AC de Meern; dus kom daar ook naar toe zou ik zeggen!
dan kan je nog meer moois bewonderen.
grt Marc
Marc dan heb je me waarschijnlijk op hotmail gemaild, dat adres gebruik ik niet veel, of ik heb in het ziekh gelegen.
Naar de meet komen zal wel niet lukken, met het been is het zwaar kl, was al aan de gang met twee inruilen op een automaat, maar ik krijg ze ook niet fatsoendelijk gepoetst zodat ik foto s kan zenden aan je mag drie keer raden?
Waarschijnlijk heb je er al van gehoord, die heeft een hele mooie automaat staan trouwens wel aardig aan de prijs maarja het zei zo!
Maar het mooiste of het leukste komt nog was vorige week voor controle daar en nou begint het anderebeen idemdito, zit dus nou wat erom te niks nutten.
Deze meet zal dus weer voorbij gaan zonder dat ik erbij ben helaas!
Ik kom zeker naar de meeting.
Samen met Gert Jan.
Bedankt voor je uitleg Erik.
Rotor verdelerkap en bougies zijn vervangen.
Zal kijken of de knippercodes mij lukt.
Ga binnenkort ff alle slangetjes nalopen.
Moet ook nieuwe thermostaat in.
Die blijft open staan.
Temperatuur bouwt tijdens rijden niet echt op.
Alleen bij stilstand loopt hij op.
Hoe werd die inlaatspruitstuk koeling ook alweer aangestuurd?
Die werkt volgens mij ook niet.