Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: "Tip van de week": Ontluchten remsysteem Typ44 quattro

  1. #1
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard "Tip van de week": Ontluchten remsysteem Typ44 quattro

    Ik ben gisteren na vervangen van de remschijven en blokken rondom, èn reviseren van de achterremklauwen uiteraard aan het ontluchten geweest.
    Ik heb een tijdje geleden zo`n Eezibleedset gekocht, waarmee het erg makkelijk gaat moet ik zeggen. Verse vloeistof erin en geen belletje lucht meer te herkennen in het slangetje op de nippel.

    Vervolgens proefrijden.....HELAAS, duidelijk een ander pedaalgevoel dan ervoor.
    Pedaal kon verder ingetrapt worden en de auto leek minder hard te remmen (met in acht name van nieuwe schijven/blokken wat altijd niet direct optimaal remt)
    Na wat denken en overleggen met een Audi-kennis tot de conclusie gekomen dat er toch ergens lucht zou moeten zitten. Op basis van ervaring van die vriend zou er lucht kunnen zitten in de remdrukregelaar voor de rechter achterzijde, die op de achterkant van het subframe achter zit. Deze lucht krijg je er blijkbaar met zo`n setje niet uit.

    Nummer 22 op onderstaand plaatje:

    Breaks rear axle Typ44 quattro.jpg

    Oplossing was tijdens doorlopen van de remvloeistof met de ontluchtingsset een paar keer stevig het rempedaal in te trappen (en rustig op laten komen).
    Door het extra doorpersen van remvloeistof op deze manier kwam de lucht er wel uit! Dit een paar keer herhaalt tot er geen lucht meer kwam...et vola!

    Prima pedaalgevoel nu, misschien wel beter dan ervoor!

  2. #2
    Typ89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Posts
    359
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: "Tip van de week": Ontluchten remsysteem Typ44 quattro

    Klopt, zelfde verhaal met de 80's. Je moet de remdrukregelaar ingedrukt houden tijdens het ontluchten, en de nieuwe vloeistof dient met (enigzins) geweld erdoor gedrukt te worden anders blijft er gegarandeert lucht inzitten.
    Ik heb mijn eezibleed een maand geleden in de container gemikt. In de eerste instantie een zeer handige gadget, maar niet bedoeld voor onze europese DOT vloeistoffen.
    De pvc slangen die er bij zitten worden na 3x gebruiken knetterhard. Dit geld ook voor de plastic adapters die er bij zitten, die dan één voor één barsten tijdens het aandraaien.
    Wellicht dat ze er in 'Murica' minder last van hebben met hun siliconen vloeistoffen.
    Nu gebruik ik een vacuum remontluchter met compressor aansluiting. Deze sluit je aan op een ontluchtingsnippel, en zuigt de nieuwe vloeistof door de leidingen. De oude of overtollige vloeistof word in een flesje onder het ding opgevangen. Werkt een stuk schoner!

  3. #3
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Re: "Tip van de week": Ontluchten remsysteem Typ44 quattro

    Algemeen ervaring met veel dingen is dat persen veel sterker is dan zuigen... en ik heb juist weer slechte ervaringen weer met zo`n vacuümding bij auto`s...

    Ik had het over nummer 22, en niet over nummer 6.
    Al kan het wel zo zijn dat je idd nummer 6 ingedrukt moet houden, anders komt de remvloeistof er niet (goed) door als de auto met de wielen in de lucht staat.

    Schoon werken heb ik geen probleem mee. Eezibleed aansluiten op remvloeistofreservoir en ca. 1 à 1,2 bar luchtdruk erop (remvloeistofreservoir vol!)
    Doorzichtig (lang) slangetje aan de nippel op de remklauw die je wil , en potje eronder. Geen druppel gemorst zo.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: "Tip van de week": Ontluchten remsysteem Typ44 quattro

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Quattro_Vaassen Bekijk Berichten
    Algemeen ervaring met veel dingen is dat persen veel sterker is dan zuigen... en ik heb juist weer slechte ervaringen weer met zo`n vacuümding bij auto`s...

    Ik had het over nummer 22, en niet over nummer 6.
    Al kan het wel zo zijn dat je idd nummer 6 ingedrukt moet houden, anders komt de remvloeistof er niet (goed) door als de auto met de wielen in de lucht staat.

    Schoon werken heb ik geen probleem mee. Eezibleed aansluiten op remvloeistofreservoir en ca. 1 à 1,2 bar luchtdruk erop (remvloeistofreservoir vol!)
    Doorzichtig (lang) slangetje aan de nippel op de remklauw die je wil , en potje eronder. Geen druppel gemorst zo.
    Vermoed dat er met schoon werken bedoeld wordt al je die ezibleed gebruikt waar ze voor bedoeld zijn, vloeistof erin en ze lekken dan spuiten ze gewoon de vloeistof langs de deksel door en staat de helft ervan onder de auto?
    Die ervaring heb ik met autos gehad, doe ze dus niet meer zo gebruiken, sterker nog ik heb het potje er helemaal niet meer aan, sluit de slang van de ventiel direct op het reservoir.
    En kijk dan maar vaak genoeg of er nog genoeg remolie inzit.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  5. #5
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Re: "Tip van de week": Ontluchten remsysteem Typ44 quattro

    Ah zo...
    Ik gebruik idd het reservoir van de Eezibleed ook niet. Gewoon alleen druk op remvloeistofreservoir.
    Mogelijk een hoop gesmeer idd anders, en ik heb meegemaakt dat er lucht meegezogen werd in dat Eezibleed-reservoir. Gevolg: verse remvloeistof met ontelbare hoeveelheid minilichtbelletjes.

    Gewoon een remvloeistofreservoirdop (mooi woord voor scrabble..) waar een luchtaansluiting op gemaakt zit kan ook. Maar dan goed de hoeveelheid remvloeistof in de gaten houden.


  6. #6
    Oldtimer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2011
    Leeftijd
    37
    Posts
    244
    Kudos
    6
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: "Tip van de week": Ontluchten remsysteem Typ44 quattro

    Goeie tip!

    Opzich de Eezibleed al minstens vier keer in de afgelopen drie jaar met volle tevredenheid gebruikt. Maar bij de laatste keer wel een te groot remverschil na het vervangen van de rembegrenzer.

    Overigens maak ik de set wel altijd goed schoon na gebruik, misschien voorkomt dat de uitdroging.
    Er zijn 10 soorten mensen. Zij die niet binair kunnen tellen en zij die dit wel kunnen.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    786
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: "Tip van de week": Ontluchten remsysteem Typ44 quattro

    Goeie tip! Ik hebn zelf ook zo'n eezibleedsetje en als je inderdaad alleen lucht op het resevoir zet kun je prima werken zonder morsen, alleen opletten dat je hem niet leeg drukt!

    Uiteindelijk kreeg ik het niet voor elkaar, waarschijnlijk vanwege die remkrachtverdeler achter, ik heb de garage uiteindelijk de laatste lucht er maar uit laten halen, want het lukte mij niet. Ik denk dat je ook echt met 2 man moet zijn of niet?
    1981 Kawasaki z550
    1984 Audi 200 c3 2,1 Turbo
    1986 Kawasaki Gpz750 Turbo
    1989 Kawasaki GPz1000RX ==> Afgebrand :-(

  8. Ad
  9. #8
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Re: "Tip van de week": Ontluchten remsysteem Typ44 quattro

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DirkMeV Bekijk Berichten
    Goeie tip! Ik hebn zelf ook zo'n eezibleedsetje en als je inderdaad alleen lucht op het resevoir zet kun je prima werken zonder morsen, alleen opletten dat je hem niet leeg drukt!

    Uiteindelijk kreeg ik het niet voor elkaar, waarschijnlijk vanwege die remkrachtverdeler achter, ik heb de garage uiteindelijk de laatste lucht er maar uit laten halen, want het lukte mij niet. Ik denk dat je ook echt met 2 man moet zijn of niet?
    Nee hoor, ging bij mij prima in m`n eentje.
    Gewoon doorspoelen/ontluchten met Eezibleed. Dus remvloeistofreservoir vol met verse vloeistof, druk erop, nippel open en rustig door laten lopen.
    Tijdens het doorlopen een paar keer vrij krachtig het rempedaal bedienen (en rustig op laten komen). Hierdoor ondersteun je het doorlopen van de verse remvloeistof met het pedaal, en druk je de 'vastzittende' lucht er wel door. Maar zoals vaker gezegd, let wel op dat het remvloeistofreservoir niet leegraakt want anders pers je er juist lucht in.

    Toen ik dit zo deed, en gelijk keek bij het slangetje op de remklauwnippel kwam er flink lucht. Paar keer herhaald tot er geen lucht meer mee kwam.
    Hierna was het rempedaal gevoel helemaal prima (misschien wel beter dan ik daarvoor had.. )

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •