Of was het KG...... k weet ut nie meer
Ik kan aan een KV motor komen voor mij Audi200Turbo Automaat.
Er zit nu een 2B motor in.....is dit hetzelfde? Hij heb me verteld dat het verschil in kracht puur softwarematig is.... De KV had dacht ik 121Kw en de 2B 140Kw.
Ik ben hier zeer in geinteresseerd omdat de KV motor pas 80.000KM achter de rug heeft en mn 2B motor al ruim 316.000Km. De 2B motor is op zich nog niet zo slecht, alleen loopt ie stationair wat moeilijker(k ben erg kritisch) en als ie koud is wil ie wel eens vaak uitvallen. De kleppen tikken ook een beetje. En als ik er nog wat jaartjes mee wil rijden is dit natuurlijk een buitenkansje míts het mogelijk is...
Ik kan de KV motor voor weinig kopen. Ik weet niet wat voor moeite het kost voor het inbouwen, maar daar wil ik nog wel €600 in investeren....Is dit genoeg??
Het is een KG, een KV werd geleverd in de Coupé GT en had 'maar' 100 kW/136 pk... De KG had geen kat* en vermoedelijk geen pingelsensors, bovendien was de KG 2144 cc en je 2B is 2226 cc. Niet alleen software, dus!
Bedrag voor het inbouwen hangt voornamelijk af van het uurtarief, ik denk dat je twee dagen bezig bent met uit- en inbouwen en dan een dag met afstellen enzovoorts.
De KG is wel een oudere motor. Ik hoop dat je 'm kunt afstellen naar de modernere emissie-eisen die voor je 2B gelden.
Tom
*tenzij het een Duitse motor is, daar zijn er een aantal met kat geleverd, maar da's maar 141 pk!
kijk eens onder het kopje garagescene motorwissel .
Ik heb net een 1B vervangen door een KG .
Niet met volle goesting , maar de prijs was goed
Behalve het blok is ALLES van de 1B behouden .
Inlaat , uitlaat , electronica , turbo , wastegate .....
Alles past op twee details na : de oliekoeler en de carterontluchting .
Op het gevoel afgaande kan ik niet zeggen dat ik vermindering in vermogen voel . Nu was m'n 1B blokje wel behoorlijk moe .
Die heeft hard moeten werken .
En als je een 1B transplant doet , met behoud van je 2B randcomponenten /electronica en dergelijke ,dan levert dat 1B blok
geen ene pk meer dan je 2B nu doet .
Pat
Toch wel interessant dan misschien........ zoals ik al zei: 134KW in plaats van 140KW maakt me niet zoveel uit, 80.000km in plaats van 316.000km wel . de 2B loopt eigenlijk best wel goed.....als ie warm is. Als ie koud is wil ie vaak uitvallen bij sturen.... k denk dat k zowieso ff nieuwe dynamo probeer op de 2B, de huidige is beetje gaar en zoemt.
Ik ga dr toch nog effe hard over denken.
Dat uitvallen heeft weinig met de toestand van het blok te maken .
Tenzij je compressieverlies hebt .
Daar zou ik mee beginnen , de boegies eruit en bij een koude
motor , laat hem maar eens een nachtje buiten staan , compressie
meten .
Dat zegt heel veel over de toestand van je motor .
Post de resultaten maar , je krijgt dan waarschijnlijk van de techniekers
onder ons wel een uitgebreide beoordeling .
Pat
Die dynamo , daar kan ik inkomen . Ik zou na 320K
ook moe zijn .
Ik heb er nog wel eentje liggen als je reis naar donkers niks opleverd .
Compressie , daar heb je een compressie tester voor nodig .
Je doet de vijf boegies eruit , en dan schroef je het apparaatje
in de eerste cylinder .
De ontsteking leg je met een hulpdraadje aan de massa .
De aanzuigkap van de k-jet maak je even los .
Plankgas geven en starten . Je zal zien dat na een paar keer ronddraaien
de meter niet meer stijgt .
Die waarde noteer je .
Dezelfde test herhalen voor de overige cylinders .
Die vijf waarden moeten in elkaars buurt liggen , en rond de 10 zitten .
Als je bijvoorbeeld 8/9/4/10/9 meet , dan heeft je nummer drie een stevig probleem .
Pat
Hoeveel kost zo'n speeltje?
Ik denk dat de ontsteking ook probleempje heeft.....de dynamo sprint aan als je in zn vrij ff naar 2000rpm ramt(in het begin zelfs tegen de 4000rpm moeten duwen). Zodra de dynamo draait(en dus zoemt) en je de toeren laat vallen valt ie geheid uit. Even 5-10 sec gas op 2000rpm houden en er is niks aan t handje.
Bijna zeker de spanningregelaar .
Kost tien keer niks , een fluitje van een cent om te vervangen .
Twee schroefjes .
Ik denk zelfs dat het kan zonder de alternator eruit te halen .
Weet ik niet zeker .
Waarschijnlijk zijn je lagers en sleepringen ook wel aan vervanging toe ,
na 300k , maar dit kan het probleem op korte termijn oplossen .
Ik post morgen een foto , het regent hier te hard om een alternator te gaan halen .
Pat