Resultaten 1 tot 16 van de 16

Onderwerp: Koppelingspedaal komt niet meer omhoog

  1. #1

    Standaard Koppelingspedaal komt niet meer omhoog

    Van mijn 100 type 44 wil het koppelingspedaal niet meer voldoende omhoog komen, ik heb intussen begrepen dat er dan lucht in de hydraulische leiding kan zitten. Het ontluchtingsnippeltje heb ik ook al gevonden. Nu zit ik nog met de volgende vragen:
    1. Wat is de beste manier om te ontluchten?
    2. Wordt dit systeem gevoed vanuit het reservoir van de rembekrachtiger, of staat het geheel op zichzelf?
    3. In het laatste geval: hoe vul ik daar olie bij, en welke kwaliteit?

    Met Audi groet,

    Paul

  2. #2
    Viper109's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Leeftijd
    28
    Posts
    215
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Koppelingspedaal komt niet meer omhoog

    Koppeling deelt gewoon het systeem met de remmen. Hier gaat dus ook dezelfde Dot4 vloeistof in. In de praktijk is mijn ervaring het beste om het systeem onder druk te zetten tijdens het ontluchten. Een setje als easybleed kan hierbij helpen. Vaak gemerkt dat door alleen te pompen het toch lastig is om goed alle lucht eruit te krijgen. Zeker omdat je er toch al zo moeilijk bij kan bij de hulpcilinder.

  3. #3

    Standaard Re: Koppelingspedaal komt niet meer omhoog

    Pompen heb ik idd al geprobeerd, en dat heeft niet gewerkt. Bedankt voor de tip!

  4. #4

    Standaard Re: Koppelingspedaal komt niet meer omhoog

    Update: ik heb er al aardig wat remvloeistof doorheen gejaagd... het werkt nog steeds niet, maar ik zie ook geen luchtbellen langskomen door het slangetje.
    Nu denk ik dat 1 van de 2 cilinders blijft hangen... De hulpcilinder zit volgens mij in de vliegwielbehuizing - of kan ik die zo eruit halen?

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Koppelingspedaal komt niet meer omhoog

    Als de hulp-koppelingscilinder op de bak overlijdt, komt je pedaal ook niet meer omhoog.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6

    Standaard Re: Koppelingspedaal komt niet meer omhoog

    De hoofdcilinder ook volgens mij, dus dat wordt een gok. Aan de hoofdcilinder kan ik niets zien aan de buitenkant, iig geen lekkage.
    Ik ga het eens proberen met de hulpcilinder... als alles niet te vast zit, heb ik die er zo uit heb ik gezien.

    OK, kleine aanvulling... ik voel mij wel heel erg NOOB met deze vraag, maar ik ga hem toch stellen:
    De cilinder wordt op zijn plek gehouden door een spanbeugel tegen het draaien, en met een spanhuls door de groef tegen het uitdrukken (aldus een tekeningetje in de vraagbaak).
    Maar waar zit toch die spanhuls????
    Ik vermoed dat de beugel door de huls heen zit gestoken, en dat de huls dieper in het gat van het vliegwielhuis zit. Maar het zit wel erg diep allemaal en het is slecht te zien. ik kan wel een pendrijver in het gat steken, maar heb geen ruimte om fatsoenlijk te slaan.

    Iemand een idee?
    Laatst gewijzigd door polleke; 26-07-18 om 20:50.

  7. #7
    Viper109's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Leeftijd
    28
    Posts
    215
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Koppelingspedaal komt niet meer omhoog

    Van de week heb ik toevallig mn eigen koppelingshulpcilinder vervangen (012 bak). Ontluchten was inderdaad weer lastig. Maar toch gewoon een kwestie van druk op je remvloeistofreservoir zetten en zo alle lucht er uit laten lopen. Vaak na een lekke cilinder verlies je vloeistof, kom je op onderpijl en komt er lucht in je hele systeem. Je moet dus ook echt de hele koppeling ontluchten tot je vanaf het reservoir de vloeistof er uit ziet komen. Dan pas weet je zeker dat je ook geen lucht in je hoofdcilinder hebt. Als je dit doet is het natuurlijk vanzelfsprekend dat je het pijl tijdens het ontluchten op niveau houdt. Ander kan je weer van voor af aan beginnen.

  8. Ad
  9. #8
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Koppelingspedaal komt niet meer omhoog

    Die beugel zit inderdaad door de spanhuls heen. Wil je de huls eruit halen dan moet je een behoorlijk lange drijver hebben die je via het voorwiel aan de passagierszijde langs de spoortstang af op de huls zet. Alleen dan kun je de huls er normaal uittikken. Vervolgens wordt het nogal wrikken om de cilinder los te krijgen. Eenmaal los laat de cilinder zich doodeenvoudig vervangen. Volgens een vraagbaak is ontluchten mogelijk door een slang vanaf de ontluchtingsnippel vanaf je remklauw naar de ontluchtingsnippel van je koppelingscilinder te leiden en via remdruk je koppeling te ontluchten, hiermee wordt de vloeistof terug je remreservoir ingestuwd. Hiermee is je koppeling voldoende te ontluchten om het goed te laten doen door een garage, of je zet het systeem onder druk met een ontluchtingsset zoals Viper109 al heeft aangegeven.

  10. #9

    Standaard Re: Koppelingspedaal komt niet meer omhoog

    Bedankt! Ik ga het proberen... eerst maar eens kijken hoe ik een lange drijver kan maken....

  11. #10
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Koppelingspedaal komt niet meer omhoog

    Ik heb het destijds met 2 man gedaan: een drijver op de spanhuls en de 2e man hield een lange staaf tegen de drijver terwijl de 1e man met een hamer op de staaf tikte. Een staaf waar de drijver deels invalt waardoor ie onvoldoende knikvrijheid heeft wil ook werken als je het alleen doet.

  12. #11
    monzadriver's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    46
    Posts
    5.043
    Kudos
    24
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: Koppelingspedaal komt niet meer omhoog

    Zoiets deden wij het ook.
    Lange drijvers gekocht bij de gereedschapstoko.
    Omdat een boortje en andere artikellen hetzij te zacht (krom / vervormen) het zij te hard (afbreken) zijn.
    Let ff goed op de passing van de drijver, want wij sloegen de drijver eerst IN de spanbus, en dat maakt het niet makkelijker.
    Het is gewoon echt een rotklusje.

    Ontluchten al eens gedaan met een hele grote injectiespuit.
    Met een slangetje op de ontluchter en dan zuigen.
    Op straat leert ge meer dan uit duizend boeken. Zelfs als ge die boeken op straat leest.

    Don't get mad. Get even.

  13. #12
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Koppelingspedaal komt niet meer omhoog

    Ahja, die drijver in de spanhuls heb ik ook gehad, dat is inderdaad niet leuk. Rotklus vond ik wel meevallen eigenlijk. Misschien dat wat roestshock spuiten rond de spanhuls en beugel een goed idee is aangezien dat vaak minstens 31 jaar in elkaar heeft gezeten.

  14. #13

    Standaard Re: Koppelingspedaal komt niet meer omhoog

    Nou, die roestshock kon ik wel gebruiken, maar het heeft niet geholpen.... de truc met de drijver en een stuk buis werkte perfect! Bedankt voor de tip!
    MAAR: de cilinder zat zó vast dat hij zelfs met een hoop geweld er niet uit te tikken was . De enige oplossing die overbleef: versnellingsbak demonteren.... zucht.... Maar achteraf was ik blij dat ik dat gedaan had, want de platen waren al behoorlijk dun. Bovendien was het in het koppelingshuis één grote smeerboel door de lekke cilinder.

    De boel zit intussen weer in elkaar, maar om de een of andere stomme reden krijg ik nu de lucht niet uit de nieuwe cilinder. Ik heb al van alles geprobeerd:
    1. Afzuigen met een ontluchtingsset
    2. Proberen door te pompen met het pedaal (pedaal intrappen/ventiel open-dicht/pedaal weer naar boven etc.)
    3. Met een handpompje remvloeistof erin pompen door het ventiel (van onder naar boven ontluchten dus).

    Het enige zichtbare resultaat was bij de laatste actie: alle vloeistof kwam langs de draad van het ventiel naar buiten, terwijl die maar een kwart slag open stond.

    Wat doe ik fout????
    En in welke stand moet het pedaal staan wil je de vloeistof door je systeem kunnen pompen????

  15. #14
    monzadriver's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    46
    Posts
    5.043
    Kudos
    24
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: Koppelingspedaal komt niet meer omhoog

    Wij gebruikten een stukje benzineslang van een brommer ofzo, en een grote injectiespuit om het door te spuiten naar boven of door te zuigen naar beneden.
    En dan echt een spuit van 60 of 100 mm.

    Pedaal zal ontspannen moeten zijn, dus in de "ruststand", ofwel naar achter (de stoel) getrokken.
    Dan staan de ventielgaten in de master (bovenste ofwel pedaalcilinder) denk ik open.
    Let op, pedaal blijft hangen (bij mij) zonder de tegendruk van de slave / bakcilinder.

    Is het een idee om het oude ontluchtventieltje een stukje af te zagen, zodat je deze klem erin kan schroeven (dicht langs de zijkant / het draad) en dat deze toch open is de cilinder in ?
    Dan kan je druk zetten op je systeem zonder dat het er aan alle kanten omheen zeikt / lekt.
    Op straat leert ge meer dan uit duizend boeken. Zelfs als ge die boeken op straat leest.

    Don't get mad. Get even.

  16. #15

    Standaard Re: Koppelingspedaal komt niet meer omhoog

    Oké, bedankt, ik ga het nog een keer proberen. Al redenerend kwam ik er wel uit dat het pedaal omhoog moet staan, maar als er niets gebeurt ga je aan jezelf twijfelen...
    Het oude ventieltje heb ik helaas niet meer, dus dat zal niet lukken. Maar met een beetje teflon tape zal het toch ook wel moeten gaan (nadeel lijkt mij dat je dan een volgende keer problemen krijgt met "normaal" ontluchten omdat de tape in de weg zit).
    In plaats van een spuit heb ik dus een klein brandstofpompje, ik zal eens checken hoeveel onderdruk dat ding kan genereren.

  17. #16

    Standaard Re: Koppelingspedaal komt niet meer omhoog

    Het is al even geleden, maar ik wil graag nog even de afloop vertellen: het bleek dat juist de hoofdremcilinder bleef hangen ; daardoor kreeg ik hem ook niet goed ontlucht.
    Probleem opgelost.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •